Grepp som fungerar bra utan handskar?

Fredrik.G

Ny medlem
Har på senare tid börjat köra utan handskar (tröttnat på unken lukt, värmen och vita händer). Upplever att man har lite mer "koll på grejjerna" utan handskar, fram till att man börjar svettas, då blir det rena rama halkbanan på mina grepp. Så nu till min fråga: vad finns det för grepp som fungerar bra utan handskar? Skumgummi eller korkgrepp kanske är något att satsa på?

Kör i dagsläget på TryAllgrepp som fungerar utmärkt med hanskar, men som sagt är dom inga höjdare när man tar av sig dem..

ODI ruffian lock-ons tycker jag funkar bra och ger bra grepp utan handskar. Fast det skall sägas att min erfarenhet att använda dem utan handskar sträcker sig till maximalt ett par timmar användande i taget. Det gäller nog att gradvis vänja sig hur som helst.

köpte ett par scott skumhandtag på sportson när mina ruffian lockon sprack. lite konstiga i början, men hur bra som helst nu. behövs inga handskar...

Efter en incident där styret rycktes ur händrna på mig i full kareta i en nedförsbacke och jag landade HÅRT på bröstkorgen så kör jag ibland utan handskar. Det bästa greppet i mitt tycke får man om man lindar handtagen själv, lättare blir det också. Jag tog först och studerade olika ergonomiska handtag och började sedan med att bygga upp "bullarna" med utklippta bitar av lindan tills det känndes bra, sedan lindade jag över det hela. De lättviktshantag jag hade innan vägde ~40gram nu är de nere på ~15 utöver att jag får bättre grepp.

Jag kör med Oury lock-ons. Såhär sommartid skippar jag alltid handskarna, och har ändå bra grepp utan att få ont i händerna. Doch blir handtagen otroligt mjuka när det är varmt ute, lite som att ha handtag gjorda av nylagd asfalt. Händerna blir inte alls rena av det.

Ritchey WCS, som de heter, är gjorda i neopren. annars var allt rätt :)

för övrigt så är vurpor utan handskar inte att rekommendera.

Tillbaka
Topp