Greppunkter baknav - hur känns det?

Stream

Aktiv medlem
Jag har sedan jag började med den fräna actionsporten Mountainbike år 1987 cyklat på allt från Shimano Noname skräp till Hadley när det gäller baknav, och har faktiskt aldrig funderat så mycket på skillnaden i funktion, och inte heller upplevt någon större skillnad i praktiken. Förmodligen beror detta på att jag cyklar mycket utför, inte är så finkänslig av mig och inte bryr mig så mycket. Men ni connaisseurer här i nätgemenskapen som har lite känsla för feeling och har erfarenhet, hur upplever ni skillnaden mellan få och många greppunkter i ett baknav när ni cyklar ute på stigarna?

Jag kör nu med Hope Bulb där bak med sina 36 greppunkter. För ett tag sen testade jag cal's hoj med king nav och jag kände skillnaden direkt. Dubbelt så många greppunkter märktes mer än vad jag tidigare trott.
Fast sen om det är nödvändigt eller inte är en helt annan sak ;)

Stream, Bästa jämförelsen jag kan ge är ett glappande styrlager. Du kör nog marginellt snabbare med ett som inte glappar. Men cykeln blir otroligt mycket skönare.

Men sen finns det ju folk som inte enns märker att de har glapp i styrlagret. Oftast brukar det krävas att man testar mindre glapp innan man förstår att man måste ha det....praktiskt va..HAHA

Med lilla klingan fram och stora drevet bak lär det ju bli rätt stora skillnader i 'tramputslag' mellan nav med olika antal greppunkter?

Självklart, ju lägre utväxling du kör på ju större skillnad blir det. Därför är det bättre att ha frihjulet bak på en trialhoj och inte fram om man ser till den synpunkten.

Jag är rätt kass på att komma i pedaler efter stopp på tekniska partier. Där tycker jag det märks tydligt. Blev lite besviken på hur få greppunkter crossmax har...

Jag har nu börjat lära mig trackstand ute i terrängen, stanna upp och återfå balansen inför någon svår stenpassage eller så. Då har jag plötsligt börjat störa mig på att det blir ett glapp från jag börjar trampa tills cykeln rör på sig. Med DT Onyx (tror det är 18 POE*).

Jag tänker köpa ett Hadley när jag får råd, har testat ett och det är ju meningslöst att prata om hur många POE det har, det känns som det är konstant grepp helt enkelt. Synd det ska låta så djävla mycket när man rullar bara, jag gillar tysta prylar.

Helt klart viktigare vid tekniska klättringar än utförsåkning. Trialande och droppande underlättas nog av fler POE också.

*POE = Points Of Engagement (eller Power Over Ethernet, men det är något heeelt annat)

*rättar till nördglasögonen med pekfingret*

Stream skrev:
-------------------------------------------------------
> allt från Shimano Noname skräp till Hadley

Hadley har förresten gått från 36 till 108 POE ganska nyligen (en klack greppar åt gången mot som tidigare tre på samma gång). CK har 72 POE men använder inte klackar utan har snedskurna drev ("splines") som går i varandra, som startmotorn på en bil.

ething skrev:
> Jag är rätt kass på att komma i pedaler efter stopp på tekniska partier. Där tycker jag det
> märks tydligt. Blev lite besviken på hur få greppunkter crossmax har...

Jepp, det gäller att kunna känna när det börjar dra (rullar själv omkring på Crossland), när jag kör på största i bak kan jag dra flera cm innan det biter, så att säga. Knappast något jätteproblem i och för sig, men det kan vara lite irriterande ibland.

jomper skrev:
> Hadley gör som sagt inte 108-punkters-naven längre.

Vet du något som inte jag vet? Hadley gjorde 36 men gick till 108. Det är det senaste jag vet, men jag läste rykten om att de skulle gå ned till 72. Det är ju lite svårt att få tag i korrekt info angående de naven. :(

Turnerforumet på mtbr.com är nog den bästa källan jag vet, om inte Daner kan ringa och höra med dem helt enkelt. :)

jomper skrev:
> Hadley gör som sagt inte 108-punkters-naven
> längre.

Finns ju 108punkters frihjul för dom som gillar sånt

108.jpg

Stream skrev:
> hur upplever ni skillnaden mellan få och många
> greppunkter i ett baknav när ni cyklar ute på
> stigarna?

Det är högst marginellt, ingen skillnad alls vid jämt rundtramp, men i stökig terräng, med klippor och stenar är det skönt att veta exakt, på milimetern när, när man får driv, särskilt viktigt är det om det är så stökigt att man drar med "ratcheting" alltså avstår från att dra runt vevarmarna utan vippar dem istället för att inte slå någon sten.

Har haft STX, XT, XTR och CK.

Stream skrev:
> hur upplever ni skillnaden mellan få och många greppunkter i ett baknav

Det känns i kalsongerna. Många greppunkter = varmare och trängre i kallingarna.

Du får ju sluta cykla på såna där nerförsbackecyklar där allting rör sig flera decimeter åt alla håll och där kedjehopp och drivlineglapp är norm. Klart det inte känns så mycket vilket nav man har då.

Tjena!

Hadley gjorde 72 punkters ett tag innan 108 punkters navet kom..
Eller så räknar Erik H, jag m.fl. som krattor...

Eftersom jag mest praktiserar mig åt att köra utför så märker jag inte av så mycket glapp som t.ex. det i mitt vevlager, glappar nog 1-2cm längst ut på vevarna nu.. :( Måste beställa nya lager från CRC..

Senast redigerad av en moderator:
Jag har tappat greppet om greppunktsbegreppen helt nu hur skall jag begripa och angripa angreppspunkter som inte kan stå still när jag ska grepa med min grip.

OK, jag börjar fatta. Mitt gamla Gustav-baknav som sitter på gnetcykeln, hur ligger det till i POE-hierarkin?

bjorre skrev:
>
> Finns ju 108punkters frihjul för dom som gillar
> sånt

Och jag som köpte ett 72, nu känner jag mig så efter. Vad kostar det där?

Stream skrev:
> OK, jag börjar fatta. Mitt gamla Gustav-baknav
> som sitter på gnetcykeln, hur ligger det till i
> POE-hierarkin?

Minns inte hur många det var typ 36 kanske. Men den lät som en gatling gun, till skillnad mot CK's bålgetingsurr - tills jat spräckte eländet. De ni snorungar. Rippa knäcker DH nav med sina XXX meter till platt. Muah ha ha ha

Rippa skrev:
> Märks bara i låg fart och mer vid låg utväxling.

Ja, det saken handlar om är att ha så lite spel som möjlig från det ögonblick man trampar framåt efter att ha frihjulat. Med ett välskött CK-nav rör det sig om någon milimeter, med ett XTR någon milimeter extra, med ett uselt nav kan spelet vara ett kvarts varv (under vilket man trampar luft o hinner få trampan i ett suboptimalt läge innan man får kontakt så det drar), o s v.

Ska man lätta framhjulet för att lyfta upp det på t ex ett steg eller en rot har man faktiskt glädje av denna precision i när kraften ska sättas in. Den kommer vid exakt rätt tidpunkt. Det är därför så många trialsåkare använder CK och andra nav med minimalt spel.

För normal skogscykling, typ Lunsen o Hellas, är det egentligen av begränsat värde. Skillnaden är så marginell att det knappast gör någon nämnvärd skillnad om man hojar med XT eller XTR eller CK eller ngt annat bättre nav.

erik h skrev:
> Det känns i kalsongerna. Många greppunkter =
> varmare och trängre i kallingarna.

Bånge?

Som jag tolkar er är det alltså en rätt märkbar skillnad på naven, ungefär som om man skulle ställa ett ynkligt Diesel mot en mäktig Gazza-tjufyra en fuktig dag i backen.

Ibland klarar jag av tekniska partier som CK-kittade typer misslyckas med, trots att jag har ett Hope-baknav med ganska få grepp-punkter. Fattar inte riktigt vad som händer.

Jag tror det är ett typiskt fall av grymt trevlig känsla som man, när man vant sig, inte vill vara utan. Prövar man inte är man lika lycklig ändå. Första fixen är dessvärre ofta gratis..

jomper skrev:
> Ibland klarar jag av tekniska partier som
> CK-kittade typer misslyckas med, trots att jag har
> ett Hope-baknav med ganska få grepp-punkter.
> Fattar inte riktigt vad som händer.

Enkelt: Den mest sannolika förklaringen är att du är en bättre cyklist i den meningen att du har bättre balans och teknik.

En av våra cykelkompisar körde till förra året på en helstel hoj från mitten av nittiotalet, en ganska tung sak, och klarade diverse svårigheter som vi brukar gå bet på. I fjol köpte han sig, till sist, dock en FSR enduro.

Jaha, då får det bli ett Chris King för 4 000 spänn nästa gång det är dags att prylbögsshoppa. Tack för all input. Nu har jag langat på gayiga NBX Lite 2.2 på hojjen. Kommer slita Hellas i stycken i morgon. Häng löst.

Stream skrev:
> Jaha, då får det bli ett Chris King [...] Kommer
> slita Hellas i stycken i morgon. Häng löst.

Räcker nog inte med ett CK i Hellas. CK SS i cool färg kanske kunde funka ;)

IMG_22401.JPG

Orv skrev:
> Räcker nog inte med ett CK i Hellas. CK SS i cool
> färg kanske kunde funka ;)

Skulle inte tro det. Albert har lovat att ställa upp och skjuta mig med hagelbocken om jag någonsin börjar cykla jöns-singlespeed.

Stream skrev:
> Albert har lovat att ställa
> upp och skjuta mig med hagelbocken om jag
> någonsin börjar cykla jöns-singlespeed.

Låter betryggande. Ta inte med dig Albert bara. Låter vidlyftigt med hagelbocken ;)

kalle b skrev:
> Hur vet man att man har greppunkter

Det är när man kan ta en handfull hud någonstans på kroppen. Strax ovanför ljumskarna är ett ganska vanligt ställe.

Många greppunkter var bra va?

Så länge jag har haft kontakt med Hadley har de erbjudit både 36 POE och 108 POE. Samma 36 tänder i ringen som sitter i bodyn för båda två, men olika pawl mekanismen. Den med 36 POE är starkare mekaniskt än den med 108, så Santana specificerar 36 som OEM på tandemcyklar. Hadley tror att 108 modellen är stark nog för SS och trials, så deras SS nav kommer som 108 om man inte efterfrågar 36. Än så länge har jag bara tagit in 108 till Sverige, men andra kan har importerat 36 på egen hand.

Jag känner en kille i USA som är onödigt stor och stark som trampar sönder allting som han kör på förre eller senare (vevarmar, ramar, kedjor mm). Han vet att han kan räkna med mellan 6 månader och 1 år från en CK baknav, men sällan mer än 2-3 turer med XTR. Hadley 108 har visat sig vara starkare än XTR för honom, men inte lika stark som CK. Hadley 36 och Phil Wood 36 har han inte provat ännu, men eftersom CK har 72 POE han vill inte gå ner i antal POE, även om det betyder bättre livslängd.

Finns det inte nav som greppar på annat sätt än med klackar.

Man kan ju t.ex. använda rullar som ligger på ramper och spänner ut åt ena hållet och släpper åt andra, med bra toleranser skulle greppet ske i princip omedelbart. Dock blir det troligen ganska stora radiella krafter som behöver kompenseras med material (=vikt).

/David

Eel skrev:
> Finns det inte nav som greppar på annat sätt än med klackar.

Chris King har ett "snedskuret drev" som griper tag i motsvarande utfräsningar i andra änden. Som startmotorn på en bil. Teoretiskt lite hållbarare och teoretiskt lite större rullmotstånd.

erik h skrev:
> Eel skrev:
> > Man kan ju t.ex. använda rullar som ligger på
> ramper
>
> RB funderade lite på det där, det lät bra men
> tydligen höll det inget vidare, jag har inte
> hört något om dem på ett par år. Men här är
> all the rullar-på-ramper-action:
>
> http://www.rbdesign.sk/en/tech_rollin_main.htm

Tyckte det stog att utan groparna i den yttre så gled det lite, låter som en dimensioneringsfråga tycker jag, hållbarhet likaså. Nu kan det ju vara så att det inte blir lämpligt att använda som cykelnav när de två sakerna är fixade =)

Intressant iaf.

/David

Tillbaka
Topp