Grinfärdig!!! behöver hjälp!!!

Fan också, jag va ute och tränade här om dagen, så kom jag till ett knixigt parti, jag tappade ballansen och föll omkull. Ingen fara med mig men när jag tittar närmare på mig cykeln så ser jag att hon har fått en redig buckla...
Nu till frågan, är det något man kan göra något åt eller är det bara att gilla läget!?
Tacksam för hjälp!

Lägger in några bilder. (obs svårt att fota!)

IMG_0089.JPG ht=544

IMG_0093.JPG ht=544

IMG_0090.JPG ht=544

Bucklan är lite mindre än en fem krona!

jajamen, kör på bara. Inget att göra, bara vara glad att det är en buckla istället för en spricka...

Tuta och kör bara, men inspektera med jämna mellanrum så det inte uppstår sprickor kring bulan. Torde vara kolugnt.

Vi är många som kör med bulor i ramarna och det svider i ögonen varenda gång det uppstår...

Om det är en liten sak så är det som de andra sa, bara att tuta och köra.

Jag råkade ut för en buckla på min caad7 lvg-ram när jag skulle bära ner cykeln i källaren. Stentrappor + kolfiberskor = katastrof. Knät slog i nedre röret ungefär 10 cm från styrröret och bucklan blev ca 4 cm i diameter och ett par, tre mm djup. Eftersom den var på en ganska olämpligt ställe (nära styrröret så är det ganska mycket vrid) ville jag inte ta några risker, utan stegade till försäkringsbolaget som gav mig pengar för en ny ram. De sa att om jag hade varit ute och tränat och cyklat omkull hade de inte täckt skadan, men eftersom jag bar på den hemma, så täcktes skadan med hemförsäkringen.

Men om det är en ganska billig ram så tror jag inte ens att det är värt besväret att börja irritera sig på försäkringsbolagens byråkrati.

Som så många andra sagt, det är nog bara att köra på, men hålla koll på eventuell sprickbildning. Om det gör hemskt ont i själen att ramen inte är hundraprocentig längre, GÅR det kanske att byta hela röret, om du hittar en bra svetsare (eller är duktig med TIG:en själv), men rent funktionellt är det antagligen inte värt besväret.

Dock har jag av och till funderat på om det inte skulle gå att bygga en ram som inte är svetsad eller limmad eller så, utan hopsatt med skruvförband eller liknande löstagbara förband. Då skulle vurp- och hanteringsskador gå lätt att reparera och ramen skulle vid behov (övergång från V- till skivbroms, ändrade standarder för navbredd, styrlager, vevlager etc.) enkelt kunna byggas om. Skulle det alls gå att skapa en "framtidssäker mekanoram" som inte väger som ett lok och inte är vridvek som en gummisnodd?

/Janne

Timothy skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kan prova att göra som Bosse bildoktorn. Limma
> dit ett limstift, dra/slå ut den med en
> slaghammare.

skulle nog bara öka risken för sprickbildning. det skulle garanterat inte bli starkare, även om det kanske skulle se snyggare ut. så bäst ä nog att låta det vara o köra vidare

Jag kan inte låta bli att lägga dagen dummaste inlägg och citera vad min 85åriga pappa tveklöst skulle sagt: Eftersom bucklan är innåt är den inte ivägen för någon.

Sen att jag antagligen skulle postat exakt samma fråga i din sits är en anna 5:a

/putte

Som alla andra säger så e de bara å köra vidare. Sen kan du alltid spackla upp bucklan å måla över den, Jag beställde en begagnad hojj från Taiwan och jag fick en fraktskada (framnavs axeln hadde slått en buckla i ramen) men jag stog inte ut med bucklan så jag slipade ner spacklade upp och lackade om, ska oxå tillägga att jag runtkade ramen på polarns jobb å den va fin å hel. Här får du före och efter bilder (gammla kort och gammal mobilkamera, hadde inget annat då.) ska bara skryt tillägga att farsan såg inte bucklan å det var han som lärde mig att bygga bil modeller och å sådana saker.

Dent.jpg ht=176

Nodent.jpg ht=176

Senast redigerad av en moderator:
T-B skrev:
-------------------------------------------------------
> Bara coolt med lite patina!

Ja, han ska vara glad att det är från cykling. Min ram bulade jag mot trappräcket när jag tappade den och 42Hz bulade sin Azonic när han skulle fota den uppe på en stor sten.

Krigsskador är coolt, klantskador är trök.

Tillbaka
Topp