GripGrab, kvalité? Generellt, och specifikt för nätlinnen

me.I.am

Aktiv medlem
Ska beställa nätlinnen. Har ett par sedan tidigare från Bontrager, men dom säljer inte det längre. Enda jag hittar (i vitt) av någorlunda känt märke är från GripGrab.

Har inte mycket från GripGrab, men ett par handskar jag köpte för sisådär 10 år sedan höll inte länge, tror jag använt dom endast några få gånger. Materialet började "flagna" ganska snabbt.

Så, hur är kvalitén för GripGrab rent allmänt?
Och om någon har erfarenhet av deras nätlinnen.

Bonusfråga:
Dessa funderar jag på
https://www.cykelkraft.se/understall-gripgrab-ultralight-sleeveless-mesh-baselayer-3-pack-vit

Någon som kan tipsa om några andra?

Har en hel del grejer från dem jag måste ärligt säga att jag är missnöjd med alla deras produkter

Handskar håller inte länge (haft två par). Produkter listas som vattentäta är det inte, tex damasker (har tre stycken, alla olika modeller). Jag har ett underställ/baselayer också från gripgrab men tycker det är både för tjockt och passformen är dålig.

Har en hel del grejer från dem jag måste ärligt säga att jag är missnöjd med alla deras produkter

Handskar håller inte länge (haft två par). Produkter listas som vattentäta är det inte, tex damasker (har tre stycken, alla olika modeller). Jag har ett underställ/baselayer också från gripgrab men tycker det är både för tjockt och passformen är dålig.

Jo, det är väl den känslan om GripGrab jag har - tyvärr.

Är jättenöjd med mina Gripgrabhandskar. Håller bra, vindtäta och varma. Har två st cykelmössor från samma tillverkare som jag också är nöjd med.
Köper gärna från samma tillverkare igen.

Ska beställa nätlinnen. Har ett par sedan tidigare från Bontrager, men dom säljer inte det längre. Enda jag hittar (i vitt) av någorlunda känt märke är från GripGrab.

Har inte mycket från GripGrab, men ett par handskar jag köpte för sisådär 10 år sedan höll inte länge, tror jag använt dom endast några få gånger. Materialet började "flagna" ganska snabbt.

Bonusfråga:
Dessa funderar jag på
https://www.cykelkraft.se/understall-gripgrab-ultralight-sleeveless-mesh-baselayer-3-pack-vit

Jag har ett gäng Gripgrab nätlinnen sedan flera (5-6?) år. De är åtminstone alldeles utmärkta och verkar hålla i oändlighet.
Till skillnad från handskarna som någon skriver ovan. Håller gör de nog men inte utlovade egenskaper.

Rivelo merino mesh-linne.

Jo, har funderat lite på merino närlinnen, men har ingen egen erfarenhet av materialet.
Håller sämre än syntet?
Blir varmare än syntet på sommaren?

Vid kallare temp så har jag andra underställ, så nätlinnen är främst för varma dagar.

Samt att jag vill ha vitt, men det är kanske svårt med merino?

Bonusfråga:
Dessa funderar jag på

Jag har några såna här GripGrab mesh-linnen som på din länk fast svarta, och de har hållit sig både hela och fräscha i snart 4 år. Tvättar i 60 grader utan problem. Något små i storleken, så jag som normalt har XL fick ta XXL på dessa GripGrab för att få rätt passform.

Jag använder dom både vinter och sommar som innersta lager för att transportera bort svett, och dom gör jobbet.

Senast redigerad av en moderator:
Inte kört så mycket gripgrabhandskar historiskt sätt. Körde dock med deras underhandskar när de var ensamma om att ha sådana som passade mig och med bra funktion (minns som de var enda märket i strax efter millennieskiftet som hade bra underhandskar). Bytte för typ 7 år sedan till andra märken pga kort livslängd på underhandskarna. Snubblade förra året över ett par gripgrap handskar på rea, cykel city kanske. Brukar vara svårt att hitta bra handskar utan dämpning så jag slog till. Måste säga att jag är mycket nöjd. Sitter ruggigt bra på och är nog de slitstarkaste handskar jag ägt. Brukar annars äta handskar. Brukar slita ut mer än ett par handskar på en säsong men dessa håller än.
17247772601409126031944951320262.jpg

Har haft 2 par Gripgrab handskar. Första paret höll flera året, blev slapp i resåren samt sömen gav upp på sina ställen. Andra paret är nog inne på 2a året, ser fortfarande ut som nya.

Haft två par skoöverdrag (regn) samt ett par handskar.
Endas ett par överdrag skyddade mot regn men pajade istället vid första turen pga hike-a-bike på grus.
Går fortf att använda men hur länge är frågan. Kraften som krävs för att sätta på dessa känns också som att det skulle i framtiden gå sönder vid känsliga punkter, sömmar osv.. Grip Grab Aqua Shield för ref.

Handskarna (gel-inlägg, sommarvariant) blev med hål efter en 3 dagars på Gotland :p

Nyfiken på nätlinnen. Har alltid graviterat mot ull/polyester mix. Ska nog spana in Rivelo, nice price.

Nej, förstår inte poängen med underställ när det är varmt (vilket jag misstänker är tanken).
Det är inte varmare med nätunderställ i värmen, snarare svalare. Transportera svetten till cykeltröjan där det dunstar och därmed kylar. Utan att kännas klibbigt mot kroppen.
Visst är det nästintill mirakulöst?

När man tror att Happy-konsensus nåtts efter tio negativa inlägg… :-)

Jag har också positiva erfarenheter generellt, tyvärr. Handskar, arm-ben-värmare och en hög cykelkepsar. Inte provat deras nätlinnne tyvärr. Har ett Craft som är bra, och ett La Chemise som fungerar fint men känns lite ömtåligt.

Ska vi slå fast att kvalitén är ojämn? (Som hos många andra tillverkare också vad det verkar).

Jag har också positiva erfarenheter generellt, tyvärr. Handskar, arm-ben-värmare och en hög cykelkepsar. Inte provat deras nätlinnne tyvärr. Har ett Craft som är bra, och ett La Chemise som fungerar fint men känns lite ömtåligt.

Ska vi slå fast att kvalitén är ojämn? (Som hos många andra tillverkare också vad det verkar).

Jo men om man säger att kvalité kan räknas på en skala från 1-10 så kan "ojämn kvalité" innebära både 5-10 och 1-5. Har fått uppfattningen att GripGrab hör till det senare, en låg lägstanivå helt enkelt.

Men lutar ändå åt att beställa deras nätlinnen.

Nej! Vi gör som vanligt! Jag har rätt och alla andra har fel!

Jo men om man säger att kvalité kan räknas på en skala från 1-10 så kan "ojämn kvalité" innebära både 5-10 och 1-5. Har fått uppfattningen att GripGrab hör till det senare, en låg lägstanivå helt enkelt.

Men lutar ändå åt att beställa deras nätlinnen.
När man pratar låg kvalitet, är 1 eller 10 bäst på skalan? Eller sämst?

har haft ett par GribGrab-handskar och köper aldrig mer det märker.
En söm gick upp efter bara någon dag.
Ingen sömsmån alls någon stans.

Det är inte varmare med nätunderställ i värmen, snarare svalare. Transportera svetten till cykeltröjan där det dunstar och därmed kylar. Utan att kännas klibbigt mot kroppen.
I call bullshit, som det heter på engelska.

Case in point: När var senast man såg en proffscyklist med ett underställ kriga upp för ett berg i 40-gradig värme?

Att det är skönt att slippa ha plaskvåt cykeltröja köper jag men att det på något sätt skulle hjälpa till i nedkylning av kroppen låter som marknadsföringslarv.

I call bullshit, som det heter på engelska.

Case in point: När var senast man såg en proffscyklist med ett underställ kriga upp för ett berg i 40-gradig värme?

Att det är skönt att slippa ha plaskvåt cykeltröja köper jag men att det på något sätt skulle hjälpa till i nedkylning av kroppen låter som marknadsföringslarv.
Det såg vi inte ofta men de verkar ju inte svettas alls heller?
Det må vara en individuell upplvelse, för egen del funkar det mycket bra, även i 35gradiga spanska berg. Och det är min referens.

Det är inte varmare med nätunderställ i värmen, snarare svalare.
Det beror på vilket nätunderställ man använder, de jag har är bla:
Craft%20Cool%20Mesh%20Superlight%20Sleeveless%20Baselayer.jpg

Craft Cool Mesh Superlight, som har nämnts tidigare, är ett exempel på kylande nätunderställ, det togs från början fram för att fotbollsspelarna i VM-94 i varma USA inte skulle bli överhettade.

10100200-1.640.jpeg

Norska Super Brynje som är mer värmande och som jag ffa använder på vintern, särskilt vid riktigt svettiga aktiviteter som skidåkning

Det finns säkert många fler fabrikat och varianter, men de som jag har är extremt långlivade och hållbara, om jag kommer ihåg rätt är de jag har minst 10 år gamla.

+1

Jag har två par handskar, armvärmare, benvärmare och aerostrumpor. Totalt sett är jag mycket nöjd med Gripgrab´s produkter.

Tillbaka
Topp