Gripshift eller inte?

Tonka

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Undrar om någon kan ge lite feedback på detta..

Funderar på att införskaffa en bättre begagnadcykel och det sitter Gripshift SRAM XO på den samt XO 9-delad växel.

Finns det några betänkligheter med detta. För/nackdelar.. skall jag försöka få vanliga reglage istället??

42Hz

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Fördelar är sjukt snabba växlingar och att det är lätt och hållbart, nackdelar möjligen att det är rätt unikt och kan vara knepigt med reservdelar samt att det kan ta en tag att vänja sig, risken finns även att man tycker det fungerar kanon! ;)

Tonka

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Jag har alltid varit lite neggo mot gripshift, detta mest för att det sutti på lågbudget hojjar, men SRAM XO är ju scyssta grejer. Man kanske skall testa och se om man fastnar.

Globalistic

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Jag tycker gripshift e ganska så najs förutsatt att du hittar ett handtag som passar dina händer. Vissa är så sjukt stora så det blir svårt att greppa samt att du måste modda handtagen lite. Vissa grepp blir dock sjukt hala när det regnar.

krill

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Jag har Gripshift på min Gary Fisher från slutet på 90-talet och den fungerar bra än idag. Jag har testat gripshift på nån budgethoj innan också som ibland okynnesväxlade när man höll händerna på själva den roterande delen, men jag har inga problem med det på GF'n. Jag gillar att man har så snabb access till växlarna och snabbt kan växla så mycket man behöver utan att behöva klicka sig fram.

ething

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Enligt min åsikt är det briljant. Växlar snabbt, enkelt, lätt och billigt. Reservdelar är ingar problem (ebay). Saknar det på nuvarande cykel.

Enda nackdelen är leriga långlopp när man är trött i händerna och allt geggat igen, då kan det vara lite tungt att växla.

Stork

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Är helt och hållet en smaksak såklart.

Det dök ju upp på 90-talet nån gång och blev i princip standard på alla mtb när det var nytt och tufft.
Att man sedan flera år nästan uteslutande har gått tillbaka till triggers igen måste väl ändå ge nån slags fingervisning om vad som är bäst?

Personligen hatar jag det...
Verkligen hatar alltså!

Tille

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör med Gripshift i år.

Är det en för`- eller nackdel? ;-)

Robert

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Jag körde X0 Gripshift några och var rätt nöjd. De är väldigt distinkta och okänsliga för smällar. Om jag hade kört XC tävling så det skälvklara valet varit Gripshift. Man bör byta gummit ibland för de skall fungera med lera och vatten.
Som Plumse skriver är det inte särskilt praktiska på stökig stig där man bromsar och växlar samtidigt. Nu kör jag X9 spakar som är lite mindre distinkt men fungera bättre när går brant upp och ner.

gunners

Medlem
Gripshift eller inte?
Kört x0 gripshift i fyra år, funkar klockrent överallt, även i stötig terräng.Jag har kanske haft fem ofrivilliga växlingar på de åren. Det kan jag stå ut med. Ett tips, kör med långa fingrar på handskarna, om det är varmt eller blött kan greppet bli lite dåligt med korta.

Jensen

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
42Hz skrev:
> Fördelar är sjukt snabba växlingar och att det
> är lätt och hållbart, nackdelar möjligen att
> det är rätt unikt och kan vara knepigt med
> reservdelar samt att det kan ta en tag att vänja
> sig, risken finns även att man tycker det
> fungerar kanon! ;)

vilka reservdelar? att x.0 twister reglagen (som deras gripshift reglage ju heter) är ju rätt "bombproof", dessutom är de relativt billiga, sett till va trigger reglagen kostar.

toshiba skrev:
> Gripshift sliter ut handskar i tumgreppet, kanske
> inte en big deal...

hehe, trigger slet ut mina handskar på tummleden :D

Hörde x.0 twister mellan 2000 och 2007, grymt nöjd. Bytte i slutet av 2007 till trigger, mest för att jag var nyfiken. Har i år gått tillbaka till twister, o kör nu 10-delade x.0 twister reglage. Varför? gillar att man kan gå igenom hela kassetten i ett svep, lätt att ta flera växlar. tycker de ger en skönare känsla i växlingarna o lär man sig äre inte så svårt att växla i teknisk terräng. dessutom gillar jag att reglaget till framväxeln har massa microsteg, så man kan justera växeln under tur så att säga, så att den aldrig skrapar :D skrapar den när man ligger på en kugg långt ner på kassetten, vrid till lite på reglaget o vips så skrapar det inte, o lika åt andra håller. utan att man byter växel fram :D tycker även de ä skönare uppförs. jag brukar även bli lite trött i fingrarna på långlopp, då äre klart lättare att växla me twister, i alla fall för mig :D

RockyM

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Åker Gripshift med xtr 980 kör 1x10 40T i fram & 11/36 bak.
Funkar klockrent.
Hittar alltid rätt växel.
Att kunna växla ner 4steg rakt av är något man uppskattar när man åkt utför & det blir en 180 graders kurva som viker uppåt... =)

Tonka

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Tackar för alla bra inlägg.

Efter att läst vad ni tycker så känns det som om jag faktiskt skall köra på gripshiften och testa dem.

Funkar det inte för mig så får jag väl byta.

cerro

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
RockyM skrev:
> Åker Gripshift med xtr 980 kör 1x10 40T i fram &
> 11/36 bak.
> Funkar klockrent.
> Hittar alltid rätt växel.
> Att kunna växla ner 4steg rakt av är något man
> uppskattar när man åkt utför & det blir en 180
> graders kurva som viker uppåt... =)

Gripshift och enkelklinga är verkligen klockrent.

Jag har kört gripshift ett par år men kör nu med x.0 10-delade triggers. Både för och nackdelar men twisters är grymma och skulle mycke väl kunna köra de igen.

Jensen

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Tonka skrev:
> Tackar för alla bra inlägg.
>
> Efter att läst vad ni tycker så känns det som
> om jag faktiskt skall köra på gripshiften och
> testa dem.
>
> Funkar det inte för mig så får jag väl byta.

ja, du bör absolut ge dem en chans. vorre dumt att byta direkt innan du vet vad du själv tycker om dem :D

1817

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Nu blev jag ju sugen på att testa (igen), körde Gripshift under 90 talet och vad jag kommer ihåg gillade jag det. Men det skulle kanske lösa mitt problem under kalla blöta dagar när fingrarna blir stela.
Någon som testat dessa http://www.dulight.fr/product_info....=1402&osCsid=5e1643c9cc264203e356d58d484efb37
Bra vikt och bra pris och vad jag förstår så är dom kompatibla med Sram XO 2x10, eller? Finns det reglage till XO gjorda för två delat fram?

1817

Ny medlem
Gripshift eller inte?
cerro skrev:
> 1817: Usla, köp inte. Recon gripshift alltså.

Tack Jonas, just vad jag ville höra. Mao satsa på Srams egna alltså, eller kan du rekommdendera några andra? Vilka av srams är lättast/bäst?

Luke

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Jag har kört diverse tum- och fingerreglage på alla mina cyklar, fram tills nu.
Min nya hoj levererades med srams gripshift och jag var jäääkligt skeptisk. Det har dock visat sig vara skönaste reglagen jag haft, utan tvekan.
Men, jag har fått lite skavsår på tummknogen...

kontrapunkt

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Rätt OK. En nackdel dock; de (i alla fall SRAM Rocket jag hade) verkar kräva mer kraft av handleden. På långkörning landsväg (kör liggcykel, därav reglage för "raka" styren fastän landsväg) med många körningar kan man bli trött i handleden. Bytte till styrändesreglage, de var klart skönare ergonomiskt för mig i alla fall.

För mer riktiga MTB-styren: Varför görs inga tumreglage längre? Tycker de var bäst: samma förmåga att växla mycket på en gång, och samma robusthet som gripshift (plus att de gick att ställa om till friktion som barcons). Och ingen risk att halka.

1817

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Dåså...... Efter hjälp av Cerro och Jensen så har jag hittat en Tysk kille som bygger om xo 9 delade Twist reglage till att passa 10 delat, men han verkar inte svara på mail (iofs bara ett dygn sedan jag försökte), någon som vet någon annan som moddar reglage så dom passsar till en X0 10-del bakvxl? Eller om det finns någon beskrivning någonstans vad det är som görs för att passa så vore jag tacksam.
Kanske till o med någon som vet om Sram har planer på att släppa Twistreglage för 10-del i det närmaste?

toshiba

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
En liten kommmentar bara. En del här har jämfört XT trigger med X.0 twister. Det kan man göra, men det säger inte så mkt om typen av reglage. Jag har kört x.0 trigger och XT trigger, och X.0 har så otroligt mkt bättre växlingar, kanns om alla delar är utfrästa ur kirurgstål av tyskar eller nåt...

Knuppe

Medlem
Gripshift eller inte?
X0 ska ju jämföras mot XTR och x9 mot xt, kör själv XTR och har testat X0 och jag måste säga att xtr är snäppet vassare, men det var ingen stor skillnad.
Eftersom man kan växla med pekfingret men även fler steg med tummen med XTR så kan man ju växla flera steg i taget och då har helt plötsligt twist inga som helst fördelar mot trigger eftersom man kan växla 4steg i varje riktning direkt med triggers. Visst kan man gå igenom hela kassetten snabbare med twist men hur ofta går man mer än 4 steg i taget?

RockyM

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
1817# Sven Roppelt princo500@hotmail.com är rätt adress, han vet vad han håller på med =)

Knuppe# Själv kör jag XTR 980 med moddad x0 twister,har inte saknat shimanos trigger.
Har XTR 985 bromsar moto-style, men använder XX-skivor.

mikaeljc# Nu har jag ju XTR 980 enfingersbromsar så då är det ju lättare att växla med långfinger + hand samtidigt som man bromsar med pekfingeret.

Shimanos triggers måste ju vara svårare att bromsa med pekfingeret samtidigt som man ska växla med pekfingeret? =/?

I praktiken så gör man ju inte det samtidigt på en cykel med twisters.Säg att man kommer till en 180graders. Då har du vridit till den växel du vill ha innan du passerar apex.Så när du börjar trampa igen så glider automatiskt rätt växel i. =)

Jensen

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
1817 skrev:
> Dåså...... Efter hjälp av Cerro och Jensen så
> har jag hittat en Tysk kille som bygger om xo 9
> delade Twist reglage till att passa 10 delat, men
> han verkar inte svara på mail (iofs bara ett dygn
> sedan jag försökte), någon som vet någon annan
> som moddar reglage så dom passsar till en X0
> 10-del bakvxl? Eller om det finns någon
> beskrivning någonstans vad det är som görs för
> att passa så vore jag tacksam.
> Kanske till o med någon som vet om Sram har
> planer på att släppa Twistreglage för 10-del i
> det närmaste?

lugn, ge killen en chans att svara :D ett dygn är ju inget :D

Knuppe skrev:
> X0 ska ju jämföras mot XTR och x9 mot xt, kör
> själv XTR och har testat X0 och jag måste säga
> att xtr är snäppet vassare, men det var ingen
> stor skillnad.
> Eftersom man kan växla med pekfingret men även
> fler steg med tummen med XTR så kan man ju växla
> flera steg i taget och då har helt plötsligt
> twist inga som helst fördelar mot trigger
> eftersom man kan växla 4steg i varje riktning
> direkt med triggers. Visst kan man gå igenom hela
> kassetten snabbare med twist men hur ofta går man
> mer än 4 steg i taget?

inte ofta, men det går, sen kan du ju inte finjustera din framväxel under färd me microsteg :D sen äre väll en smakfråga, jag personligen tyckte xtr trigger reglagen kändes "sladdriga" eller det är fel ord för det, men tyckte inte knapparna var så distinkta, speciellt inte för pekfingrarna, tyckte de satt lite löst så att säga. men det är en smaksak. men testade inte allt för mycket. kan du växla ner 4 steg i ett ända tryck?

alexcykel

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
campa_bullet_002s.jpg

I skogen behövs inga växlar, men på grusväg och långlopp kan det nog vara bra med ett par såna här.

Knuppe

Medlem
Gripshift eller inte?
Tyckte själv XTR reglagen kändes bättre än sram :D Jo 4steg upp, 3 ner är det väl om jag inte minns fel. Körde med twist förut, det jag verkligen ogillade var just framväxeln, man måste justera och hålla på, med trigger är det bara att trycka till så har du bytt klinga!

Iggy_82

Medlem
Gripshift eller inte?
En kompis kör gripshift på båda sina mtb hojar och han tycker att det är kanon. Själv kör jag med X7 triggers som funkar som en dröm jämfört med deore reglagen jag hade förut som man behövde trycka lite extra på för att växeln skulle hoppa i, en klubbkompis sa samma sak om sina xt 9-del när hans hoj var helt ny.

Jensen

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Knuppe skrev:
> Tyckte själv XTR reglagen kändes bättre än
> sram :D Jo 4steg upp, 3 ner är det väl om jag
> inte minns fel. Körde med twist förut, det jag
> verkligen ogillade var just framväxeln, man
> måste justera och hålla på, med trigger är det
> bara att trycka till så har du bytt klinga!

kör du med tre klingor fram?

Kung Stalle

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
jonassss skrev:
> JAG ÄLSKADE MIN GAMMAL HOJ MED GRIPSHIFT X0, NU
> ÅKER JAG MED XT TRIGGERS OCH DET ÄR SKRÄPP
> GENMFÖR MED X0

Vibbe! Vibbe! Vibbe!

1817

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Men så där ja....En st beställning av moddade XO twist 10del just gjord, han lovade att skicka imorgon. Får väl återkomma och se vad jag tycker.

Jensen

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
1817 skrev:
> Men så där ja....En st beställning av moddade
> XO twist 10del just gjord, han lovade att skicka
> imorgon. Får väl återkomma och se vad jag
> tycker.

Hahaha, ja du ser, rätt snabb ändå :-)

s

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
RockyM skrev:
> Shimanos triggers måste ju vara svårare att
> bromsa med pekfingeret samtidigt som man ska
> växla med pekfingeret? =/?

Nej, man växlar med tummen. Både upp och ner på XTR. (Upp kan man även växla med pekfingret.)

I praktiken är det dock väldigt sällan som man växlar upp och bromsar samtidigt ;-), så det funkar bra att ha pekfingret på bromsen även med enklare Shimano-reglage som inte har uppväxling på tummsidan.

Knuppe skrev:
> Tyckte själv XTR reglagen kändes bättre än
> sram :D Jo 4steg upp, 3 ner är det väl om jag
> inte minns fel...

4 steg ner och 2 upp är det på XTR M970 i alla fall.

MoeJoe

Aktiv medlem
Gripshift eller inte?
Gillade Gripshift när jag hade det nåt år. Šnabbt o enkelt. lite svårt att matcha med bra låsbara handtag bara. O för lätt att multistegväxla , bröt av kedjan en gång när jag bröta o växlade mer än halva kassetten direkt.

Tonka

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Tonka skrev:
> Undrar om någon kan ge lite feedback på detta..
>
> Funderar på att införskaffa en bättre
> begagnadcykel och det sitter Gripshift SRAM XO på
> den samt XO 9-delad växel.
>
> Finns det några betänkligheter med detta.
> För/nackdelar.. skall jag försöka få vanliga
> reglage istället??

Beslut taget, det blir grip shift.

Testat och gillde dem, lite ovant men man vänjer sig.

Härligt att se att så många delgett sina åsikter I frågan, tackar.

1817

Ny medlem
Gripshift eller inte?
Så då är det första passet avklarat med nya 10del XO Twist reglage, fick dom efter 5 dagar efter beställning av Sven Roppelt princo500@hotmail.com.

Känslan var så klart minst sagt annorlunda jämfört med mina XO trigger reglage men efter bara någon timme eller så var det helt naturligt.

+ Växlar exaktare än Sram trigger och Shimano.
+ MYCKET snabbare växlingar, både fram och bak. Bra att kunna gå hela kasseten genom på en gång utan omtag som med trigger.
+ Behöver inte övertrycka några mm vid uppväxling,när klicket kommer så räcker det. På min xtr så behövde jag trycka en bra bit längre.
+ Lättare.

- Lite väl tjockt grepp runt Twist handtaget, ska se om det går att modda med en kniv sen. Eller det kanske finns andra grepp att få tag i?? Någon som vet?
- Knivigt att hitta handtag som passar ihop så övergången mellan Twist och handtag blir snygg.

Detta är väl det jag kom på bara så där, finns väl så klart mer + och - men klart är att jag nu sållar mig till skaran som hyllar Twist!

Köp & Sälj

Topp