Grundlig tvätt av kolfiberram (mastic tape, limrester mm), tips?

zinkpasta

Aktiv medlem
Dags att sota för gamla synder.. Har en kolfiberram med diverse limrester o annat bös, bl.a. från skyddstejp men ffa från mastic tape, då jag fick den briljanta idén att sätta det under kedjestagen som skydd. Det funkade förvisso bra, men nu när jag ska ha bort det ångrar jag att jag inte satte ett lager skyddstejp under först..

Även lite tjockare limrester på nåt ställe, som inte ger sig med vanlig baby wipes.

Nån som har tips för att få bort detta på någorlunda smidigt sätt, och utan att skada kolfibern/lacken då, helst?

(Iaf mastic-klägget kan man väl "rulla"/nöta bort med fingrarna, men det är ju rätt segt jobb så föredrar nån bättre (kemisk?) lösning, pun intended.)

WhatsApp Image 2026-07-04 at 11.49.54.webp

WhatsApp Image 2026-07-04 at 11.51.17.webp

Bromsrengöring och mikrofiberdukar löser det mesta för mig.
Sen vill jag inte vara den som är den, men jag hoppas att du inte klämmer ramen hårt när du sätter den direkt i mekstället…

Bromsrengöring och mikrofiberdukar löser det mesta för mig.
Sen vill jag inte vara den som är den, men jag hoppas att du inte klämmer ramen hårt när du sätter den direkt i mekstället…
Tack, bräkleen borde finnas hemma nånstans.

Bisats -
Ang klämma direkt i mekställ så är det ju enbart ram nu, så då behöver den inte klämmas så hårt. Om jag ska hänga upp komplett cykel så är jag något mer försiktig (klämmer runt sadelstolpe alt. sätter nåt mellan klämma och ram). Dock tror jag även det är lite överdrivet, jag har klämt topprör på kolfiberramar på Thulestället (äldre Velospace) i många år utan några som helst problem. Köpte förvisso sånt där mellanlägg från Thule, men det tappades bort på första resan.. (Då avlastas ramen förvisso av att stå på platån också, så behöver inte klämma lika hårt som i ställ.)

Börja med det snällaste, och förmodligen bästa: Tvål och vatten. Efter sköljning tar du en ren svamp eller trasa och doppar i ljummet vatten, och gnuggar sedan in litet hårdtvål. Dvs vanlig tvättställstvål.
Add: Häng gärna cykeln upp och ner för att få nya perspektiv.

Jag hade inte använt bromsrengöring då det är ett ganska starkt lösningsmedel som kan skada lacken.

Jag hade isåfall valt att använda lacknafta istället som är lite mildare.

Använd inte bromsrengöring (ofta ren IPA) eller aceton osv då det kan skada lacken. Jag har använt lätt värme, hårtork på lägsta nivå och sen gnugga med fingrar tills det lossnar, alternativt en duk. När det är lite kladdiga ytor kvar kan du tvätta rent med vanligt diskmedel eller cykeltvättschampo. Så har jag fått bort limrester från reflextejp osv som suttit som satan och lämnat liknande lim kvar på ramen.

Vad som brukar fungera bra och skonsamt mot limrester är 5-56 eller WD40.

Spraya på och låt sitta några minuter.

Många tips här, tack för engagemang! Får börja med de mindre aggressiva, och arbeta mig uppåt om det behövs. Tunnare limrester gick iaf enkelt bort, det är ffa de på bilderna kvar.

Kanske får lägga ut en intressekoll(!!) för att se om nån öht vill köpa ramen, och i vilket skick som önskas, innan jag gör jobbet.. (Om jag ska ha kvar den själv som nån slags klenod så vill jag ju putsa upp den iaf.)

Vissa delar glänser ju fint nu iaf :-)

102049.webp

Tejp rester kan tas bort med mer tejp, använd som vaxremsa (långsamt) eller dutta bort det

Många tips här, tack för engagemang! Får börja med de mindre aggressiva, och arbeta mig uppåt om det behövs. Tunnare limrester gick iaf enkelt bort, det är ffa de på bilderna kvar.

Kanske får lägga ut en intressekoll(!!) för att se om nån öht vill köpa ramen, och i vilket skick som önskas, innan jag gör jobbet.. (Om jag ska ha kvar den själv som nån slags klenod så vill jag ju putsa upp den iaf.)

Vissa delar glänser ju fint nu iaf :-)

Visa bilaga 839590
Får du kvar nån minimal rest är det inte så noga. Det torkar/stelnar lite mer och faller bort med tiden och framtida tvättar. Gnugga inte ihjäl dig i värmen nu över nån mikroskopisk limbit! Ramen ser ut att vara i fint skick iallafall!

Sidospår kanske, men jag tänker att det måste få vara OK att spåra ur tråden nu, det har ju gått massor av inlägg redan. Är det någon som har lyckats skada lack med bromsrengöring, isopropanol, eller lacknafta? Jag har aldrig lyckats med det i alla fall, vare sig på cyklar eller andra grejer.
Vore det någon veteranpryl eller något som man målat själv med 1k-spray skulle jag i och för sig vara mer försiktig, men så länge det är 2k-lack eller pulverlack så har jag svårt att se att det skulle vara ett problem.

Aceton kan jag köpa att man ska vara lite mer försiktig med, men det löser väl inte heller upp härdad 2k-lack?

Ramen ser ut att vara i fint skick iallafall!
Skenet bedrar lite dock - baktriangeln har varit två varv till kid1000 t. ex. (så strukturellt är den top notch, dock ej lackad i helt korrekt färg), och även framtriangeln har fått sig några mindre märken där min fultejpning (halvtäckande biltematejp) inte suttit. Men men, den gav fortfarande massvis med åkglädje oavsett. :-)

Har en kolfiberram med diverse limrester o annat bös, bl.a. från skyddstejp men ffa från mastic tape, då jag fick den briljanta idén att sätta det under kedjestagen som skydd.

Sidospår kanske, men jag tänker att det måste få vara OK att spåra ur tråden nu, det har ju gått massor av inlägg redan. Är det någon som har lyckats skada lack med bromsrengöring, isopropanol, eller lacknafta? Jag har aldrig lyckats med det i alla fall, vare sig på cyklar eller andra grejer.
Vore det någon veteranpryl eller något som man målat själv med 1k-spray skulle jag i och för sig vara mer försiktig, men så länge det är 2k-lack eller pulverlack så har jag svårt att se att det skulle vara ett problem.

Aceton kan jag köpa att man ska vara lite mer försiktig med, men det löser väl inte heller upp härdad 2k-lack?
Härdad tvåkomponentlack tål det mesta. Hemmålad enkomponentsprej not so much (been there done that).

Då det gäller limrester/klistermärken brukar jag köra med isopropanol, och funkar inte det tar jag biltemas label off (finns säkert likande från andra märken) som är ett djävulsmedel som ger omedelbar huvudvärk, så gasmask rekommederas, eller hålla andan och gå ifrån en stund, sen torka av. Inte heller det lösningsmedlet är någon fara för tvåkomponentlacken.

Tillbaka
Topp