Grundträning

tille34

Medlem
Grundträning
Tyvär så måste man ju träna sig igenom hösten också, och nu måste jag köpa nya skor för min backträning. Vanliga löparskor räcker inte till riktigt det är lite bakhalt om man säger så. Har funderingar på att införskaffa ett par Icebug Python! är det någon på Happy som använder dessa skor och kan säga om det är bra grepp i dessa skor för backträning, det sägs vara bra även för blött och lerigt underlag.

Grundträning
Ice Bug anses väl vara bra. Jag använder ett par VJ Sarva Grip. De är dubbade och ger ett bra grepp i skogen om det är blött och halt. Dämpningen i dem är en fungerande kompromiss mellan löpskor och orienterigsskor.

Grundträning
Har ett par Icebug MR2 för terränglöpning, perfekt grepp på is och hala rötter men ska du springa längre sträckor på hårt underlag skulle jag välja ett par andra skor. Nu vet jag inte hur de nya modellerna ser ut men mina gamla har väldigt lite dämpning och det finns nog en risk för skador om man inte ser upp.

Grundträning
Det var ett par MR2 jag har. Håller med om att de är ganska tunna i sulan. Funkar prima på löpspår men längre rundor på asfalt blir lite väl stumt.
/J

Grundträning
Icebug gör väl bara "trailskor" dvs skor för spår/mjukare underlag, skorna är låga och stabila men inget för asfaltslöpning. Dubbarna hjälper verkligen jättebra på hala underlag, tom blöt blankis :-) T

Grundträning
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Icebug gör väl bara "trailskor" dvs skor för
> spår/mjukare underlag, skorna är låga och
> stabila men inget för asfaltslöpning. Dubbarna
> hjälper verkligen jättebra på hala underlag,
> tom blöt blankis :-) T

Deras Gryllo är lite mer dämpad. Sarva Grip är rätt hyggligt dämpad, tillräckligt för att köra asfallt i ett par timmar.
Jag skulle säga att problemet med alla dessa skor är att de är hårda i böjningen och det brukar kännas de första gångerna, lite jobbigare för skenbenen.
Om man har problem så köp en formgjuten sula då är det inga problem med dämpningen alls.

Grundträning
Jag hade första generationens Asics-skor med dubb slets ned på en handfull korta pass- kass kvalité dock skön löpkänsla. fast det var några år sedan... gillar inte att springa, roligare att cykla :)

Grundträning
Jag använder ICEBUG Navigator när jag springer i skogen. De är som sagt inte tänkta för asfaltslöpning men fungerar utmärkt i terräng tycker jag. Inga ståldubbar på den modellen men en ordentligt mönstrad sula gör jobbet så länge det inte är is man springer på.

Grundträning
Gel Artic hette skorna...
699 på Stadium

Bilagor

• 054677_001.jpg
    054677_001.jpg
    27.9 KB · Besök: 16
Grundträning
Det blev asics gel moriko gore tex med riktigt räfflad sula kan nog bli bra för mitt ändamål.

Bilagor

• 631318_-Asics-Gel-Moriko-Gore-Tex-2_l.jpg
    631318_-Asics-Gel-Moriko-Gore-Tex-2_l.jpg
    22.5 KB · Besök: 26
Grundträning
Min träningspolare envisas med att springa i IceBug oavsett väder. Han älskar dom verkligen, men har fått byta ut dem 3 ggr. Har dock inte varit några problem att få reklamera dem, så bortsett från omaket att byta dem titt som tätt är det väl bara att köra på (och när garantitiden väl gått ut efter ett år är ju resterande tid nästan att betrakta som bonustid ändå).
// Oskar

Grundträning
Jag gillar Icebugs, skönt att aldrig behöva fundera på underlaget om det är halkigt eller ej.
Bara att stå på.
Tunn sula, men inget jag störs av då mina asfaltmeter är lätt räknade.

För att kunna snöpulsa har jag modifierat (läs; klippt av tådelen på) ett par skoöverdrag från Biltema. Inte särskilt lätta eller hållbara men de håller snön borta från vristerna.

IcebugDamasker.jpg ht=539

Grundträning
Som cerberos sa så var dubbarna urusla på den första modellen av arctic som släpptes. Förhoppningsvis har dom åtgärdat detta. Den har väl varit ute sådär 3 år eller så. Men det är värt att kolla upp innan..

Grundträning
Har tre par gamla MR2, ett par utan dubb. De funkar fortfarande bra, de äldsta är säkert 4-5 år! Fördelen med dem är att dubbarna kryper in, (nåja!), i sulan vid löpning på asfalt. Det gör ju dem till de ultimata vinterdojorna både på väg och i skog!

Grundträning
Jag vill använda mina vanliga joggingskor året om därför köpte jag dessa för en billig penning på Intersport, snökedjorna alltså. Fungerar mycket bra!

l_yaktraxpro.jpg ht=235

EDIT: stavfel

Senast redigerad av en moderator:
Grundträning
Körde lite naturlig intervall i elljusspåret ikväll, hyfsat skoj faktiskt! Känns väldigt 70- tal att träna i elljusspår, ett par gamla tretorn och en poplinoverall så vore bilden komplett!

Tillbaka
Topp