Gruppcykling i virustider

GoranS

Aktiv medlem
Lite nyfiken på hur det ser ut i landet idag vad gäller gruppcykling och hur det resoneras i klubbarna angående lopp, tävlingar och gemensamma träningar. Som ett exempel verkar Fredrikshof köra på med träningar men har ställt in Roslagsvåren. Hur ser det ut i övrigt i landet?

Då randocykling i princip är den enda gruppcykling jag själv numera bedriver är jag lite extra nyfiken på hur det ser ut med vårens lopp runt om i landet.

SCF sanktionerade aktiviteter är inställda under mars och april.

Det är ok för mig som fortfarande väntar på nya cykeln.

Senast ändrad:
Klart man kan cykla i grupp. Men då får man tänka efter var man är i förhållande till de andra.

Om motvind, cykla först.
Om stark medvind, cykla sist
Om svag medvind, cykla först men flytta dig åt sidan vid stopp.
Cykla i bredd går bra, men tänk på att
Vid vind från höger, cykla på höger sida
Vid vind från vänster, cykla på vänster sida
Skulle ovan fallera vid något tillfälle tar du direkt fram din flaska med mun-sprit och sköljer ordentligt rent.

Rando har inget med SCF att göra, väl?
Isf är det väl i nuläget förbudet mot sammankomster med fler än 500 personer som kan slå mot arrangörer, men det är väl en bit dit för randoloppen än så länge...

Jag förstår att ämnet inbjuder till skämtande och det är väl OK. Jag är dock fortsatt intresserad av att få en bild av hur cykelklubbar runtom i landet funderar och agerar i denna fråga. SCF har ju då enligt Spacekittys länk stoppat nationella tävlingar t.o.m. slutet av april och för motionslopp lagt fram rekomendationen:
Vår rekommendation är att ställa in alla nationella motionslopp under mars och april månad – oavsett antal deltagare. Arrangörer av motionslopp i maj bör ta höjd för att förbudet kan förlängas men invänta SCF:s beslut om eventuell förlängning den 20 april.

Angående träning står på samma sida:
Vi uppmuntrar självklart till klubbträningar i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer att fortsätta motionera och ha kul.

Innebär detta att alla klubbar kör på som vanligt med klubbträningar eller finns det några som på eget bevåg avstår från sådana eller vidtagit någon sorts försiktighetsåtgärder?

Angående rando så har det inget med SCF att göra utan är väl mer som någon slags (långa) träningsrundor med mer eller mindre inslag av gruppcykling. Det som är lite speciellt är möjligen stämpling där man ju typiskt besöker någon butik eller något café. Det finns där en smittspridningsaspekt. Man kan tänka sig att fotostämplingar skulle kunna minska detta men på de längre distanserna blir det ju lite knöligt att helt klara sig utan proviantering.

Dock är randoloppen arrangerade, och det är nog där den juridiska biten kommer in. Blir det fler än 500 deltagare kan arrangören ställas till svars enl ordningslagen.

Det verkar f.ö. vara nån konsensus i idrotts-Sverige att förbunden uppmanar/tvingar alla tävlingsarrangemang att ställa in, medan träning fortgår som vanligt.

Vid längre randolopp med spontan övernattning rekommenderas att inte dela sovplats. ;)

images.jpeg

Dock är randoloppen arrangerade, och det är nog där den juridiska biten kommer in. Blir det fler än 500 deltagare kan arrangören ställas till svars enl ordningslagen.

Det verkar f.ö. vara nån konsensus i idrotts-Sverige att förbunden uppmanar/tvingar alla tävlingsarrangemang att ställa in, medan träning fortgår som vanligt.
Nu går ju randoloppen lite i någon slags gråzon. Fler än 500 deltagare är dock inget som lär ha någon praktisk implikation då det finns andra saker som ändå gör ett sådant startfält orimligt. Har t.ex. svårt att tänka mig att Torö lanthandel skulle vara intresserade av att ha stämpling för 500+ frustande randonnörer under en knapp timme en lördagsförmiddag!

Jag tänker spontant att feber, snuva, halsont och torrhosta inte är något man startar ens en 20-milare med, men jag har haft fel förr.
Man kan ju tänka sig insjuknande under ffa de längre loppen.

Som sagt, jag är dock bara nyfiken på hur situationen ser ut i cykel-Sverige. Tycker själv det skulle vara tråkigt om randosäsongen gick i stöpet men å andra sidan skulle det ju vara tråkigt om vi får dåligt rykte pga att vi kör loppen.

Nu går ju randoloppen lite i någon slags gråzon. Fler än 500 deltagare är dock inget som lär ha någon praktisk implikation då det finns andra saker som ändå gör ett sådant startfält orimligt. Har t.ex. svårt att tänka mig att Torö lanthandel skulle vara intresserade av att ha stämpling för 500+ frustande randonnörer under en knapp timme en lördagsförmiddag!
Nej, det är ju om gränsen likt i andra länder sänks, som det blir aktuellt. Österrike är väl lägst nu med gränsen vid 5 pers, men det finns flera länder med gränsen i spannet 10-100 pers.

Ett avstånd på någon meter eller två är väl vad som rekommenderas. Och det är närmast självskrivet på cykel. Dessutom bedrivs cykling med fördel utomhus så covid blir en ickefråga. Om alla låter bli att pussas efter målgång såklart.

Nej, det är ju om gränsen likt i andra länder sänks, som det blir aktuellt. Österrike är väl lägst nu med gränsen vid 5 pers, men det finns flera länder med gränsen i spannet 10-100 pers.
Kanske är läge att anmäla sig till alla lopp man ens funderar på att åka för att säkra en plats i händelse av radikalt minskade gränser!?

Ett avstånd på någon meter eller två är väl vad som rekommenderas. Och det är närmast självskrivet på cykel. Dessutom bedrivs cykling med fördel utomhus så covid blir en ickefråga. Om alla låter bli att pussas efter målgång såklart.
Om det skulle bli, vilket jag kanske inte tror, rusning till Barkarbys 20-milare om ett par veckor där det ju varit 60+ startande så kan det bli lite trångt i entrén till hotellet vid kortutdelningen.

Om det skulle bli, vilket jag kanske inte tror, rusning till Barkarbys 20-milare om ett par veckor där det ju varit 60+ startande så kan det bli lite trångt i entrén till hotellet vid kortutdelningen.

Ta utdelningen ute istället så slipper allmänheten oroas av cyklistanhopningen inne?

57,50! Jag tar tre! :sneaky:

Inte sällan är arrangören också deltagare i loppet. Misstänker att ett sånt bord kan vara lite tufft att få ner i bakfickan eller ev. väska.

Jag vet att lokala cykelklubben ställt in de två sista inomhusträningarna för barnen och inväntar att utomhusträningen drar igång efter månadsskiftet.
Vuxencyklingen i skogen kör åtminstone jag vidare med, men även utan Corona håller jag gärna några meter till framförvarande för att hinna se var jag ska eller inte ska sätta hjulen! (inte alltid det lyckas i alla fall, men, men...)

Det är väl ganska uppenbart en högre risk för smitta mellan folk som tränar tillsammans än om var och en kör för sig.

Och följer man andra länders myndigheters rekommendationer så är det ju inte alls att rekommendera, om man inte tror att smittan beter sig annorlunda mellan svenskar så klart.

Det är väl ganska uppenbart en högre risk för smitta mellan folk som tränar tillsammans än om var och en kör för sig.

Och följer man andra länders myndigheters rekommendationer så är det ju inte alls att rekommendera, om man inte tror att smittan beter sig annorlunda mellan svenskar så klart.

Kan ha med skaderisken att göra också . Brutna nyckelben kanske inte ges prio 1 på akutmottagningarna..

Att människor ens resonerar såhär. Utomhus får man tydligen hosta och nysa hur mycket som helst och det är inge fara! Varför ställer de då in fotbollsmatcher? Risken är MINDRE men inte icke-existerande. OCH ja vad säger man... Människor tenderar att andas mera intensivt när de tränar. Skulle säga att det nästan är en garanti för att bli smittad om någon är smittad.

Men ja man kan ju tänka på andra också och då på sjukvården. Ramlar du och slår dig vill varken akuten ha dig och du borde inte vilja besöka akuten...

Men ja va fan, människor är ju som de är så de cyklar i grupp (eller ens ute). I Sverige är det säkert för vi bor i Sverige. I andra länder har de förbjudit cykling.

I min ärliga mening borde det bli noll vård alternativt självbetald vård för någon som skadar sig på ovanstående sätt.

Det jag har sett är i vart fall att människor kör vidare. De tror till och med att större lopp kommer att bli av... Tegnell ??

Kommer absolut inte köra grupp och inte heller solo då det som sagt belastar vården vid skada. Då hade jag verkligen sett fram emot det men kör inne istället. Ibland får man lägga dårskapen och egotänket åt sidan.

Visst det suger och är trist som fan när värmen kommer men betala dina vårdkostnader om du blir sjuk.

Att människor ens resonerar såhär. Utomhus får man tydligen hosta och nysa hur mycket som helst och det är inge fara! Varför ställer de då in fotbollsmatcher? Risken är MINDRE men inte icke-existerande. OCH ja vad säger man... Människor tenderar att andas mera intensivt när de tränar. Skulle säga att det nästan är en garanti för att bli smittad om någon är smittad.

Men ja man kan ju tänka på andra också och då på sjukvården. Ramlar du och slår dig vill varken akuten ha dig och du borde inte vilja besöka akuten...

Men ja va fan, människor är ju som de är så de cyklar i grupp (eller ens ute). I Sverige är det säkert för vi bor i Sverige. I andra länder har de förbjudit cykling.

I min ärliga mening borde det bli noll vård alternativt självbetald vård för någon som skadar sig på ovanstående sätt.
Varför är det så viktigt att döma och skuldbelägga andra som inte tycker eller bedömer situationen exakt dom du?

Ja vi gamlingar gillar att leva farligt.

Måste bara få droppa mer fakta... Med veganism skulle vi inte ens haft pandemin. Sug på den.
Tillägg: människor är ologiska varelser som gör nästan allt för att få hålla igång sina feltänk.

Lämna gärna en referens till den studie som med säkerhet fastslår ursprunget på SARS-CoV-2.

Vore även intressant med en ordentlig studie som visar att det "nästan är en garanti för att bli smittad om någon är smittad" (i gruppen man cyklar i).

Sluta trolla och börja googla
Jag ställde två frågor som jag är intresserad av om du har svaret på då du med emfas hävdade detta. Har du det eller inte? Jag försökte googla på ursprunget och hittade en del hypoteser men ingen som slog fast med säkerhet ursprunget. Smittspridningsbiten är för mig högst oklar i samband med cykling i grupp om man håller lite luckor, i synnerhet i nuvarande blåsiga väder.

I övrigt betackar jag mig för påståenden om trolleri.

Vidare, Distanscykling, tycker jag det är ytterst oförskämt att skicka PM där det står "Kan du sluta ha autism precis hela tiden?". Om du vill försöka framstå som en god människa som tänker på andra är det i mitt tycke ett ganska dåligt sätt att göra det på.

Tillbaka
Topp