Gruppcykling i virustider

Lite nyfiken på hur det ser ut i landet idag vad gäller gruppcykling och hur det resoneras i klubbarna angående lopp, tävlingar och gemensamma träningar. Som ett exempel verkar Fredrikshof köra på med träningar men har ställt in Roslagsvåren. Hur ser det ut i övrigt i landet?

Då randocykling i princip är den enda gruppcykling jag själv numera bedriver är jag lite extra nyfiken på hur det ser ut med vårens lopp runt om i landet.
Mitt kompisgäng har cyklat i grupp på upp till 6 personer ett par lördagar nu. Ja kompisarna har kört hela vintern och jag bara varit med sedan frugan propsade på att vi skulle fly från GC mitten av mars.
Riktigt trevligt trotts jobbiga vindar.
Ingen klubb bär det formella ansvaret.
Själv väljer jag konsekvent bort inomhus-fikat.
Är osäker på om vi gör rätt. Googlade därför på cykling/covid och hamnade här.
Vet inte om jag blev så mycket klokare angående hur jag bör göra nu på lördag.
En liten utvikning nedan.
Tro inte jag är vegan!!!
MEN man tror att Spanska Sjukan (H1N1) startade på svinfarm i USA. Möjligt de hade ankdamm oxå. Om jag minns rätt så brukar fågel/gris/människa vara god grogrund för nya influensor.
Men varför heter det då ”Spanska” sjukan.
Jo. Amerikaner mönstrade frivilligt på för att delta i första världskriget. Några av dessa var svinfarmare. Några insjuknade redan på båten över till Europa och några dog redan på båten.
I Europa smittades Engelsmän, Fransmän och Tyskar som alla var i krig. Katastrof!!! Försvarshemlighet att man var så grymt sjuk med hög andel döda. Pressen fick INTE nämna detta.
MEN så spred det sig till Spanien som inte var i krig och där skrevs det om sjukan.
Ni viste säkert redan detta (smile).
Heder åt er som försöker hålla en vänlig och saklig ton i de forum ni kommenterar oavsett vad ni äter för mat.

Efter allt slit och engagemang med att ordna trevliga cykelrundor 2020 så tar jag den här Coronakrisen ytterst personligt. Kunde vart värre, men ändå ...

Tillbaka
Topp