Gruppköp av tålig mobil

matorpman

Ny medlem
Gruppköp av tålig mobil
nyamobilen.jpg ht=540
Funderar på att arangera ett gruppköp av denna telefon. Den tål stötar samt vattentålig. Kostar nästan 2500 kr Sverige med moms. Kolla på www.minitronic.se. Engelsk meny på denna telefon. Samma interface som ericsson efter vad jag hört. Finns i bara militärgrön från denna leverantör. Medföljer ett extra batteri. Litet fodral till mobilen. Litet kitt med kniv o gaffel. Samt en vevbar extra laddare för fältbruk. Ett års garanti medföljer. Pris efter hur många som vill köpa men en 15 pers behövs. Men det handlar väl om 1450-1500 kr. Vet de som köpt Denna oinom LM 801 verkar fin.

Magnus Torpman
matorpman@hotmail.com

Senast redigerad av en moderator:
Gruppköp av tålig mobil
Denna mobil har inte kamera. Detta är en rejäl brukstelefon ingen leksak då skall man köpa annat, med kompass, barometer,temp,extra batteri, ett fodral till mobilen, en extra laddare med dynamo. Så jag jämför den inte med Samsung

Gruppköp av tålig mobil
Varför skulle man inte jämföra den med Samsungen? Den där Oinom har inte mer än IP44 klassning vilket betyder typ lite regn och grus. Inte mer än så... Ungefär som Samsungen mao.

Stalle

Gruppköp av tålig mobil
IP44: Inga större föremål kommer in i den, och den är stänkvattenskyddad. Sen att de har en reklamvideo där den överlever något annat säger ingenting. Och när du börjar kalla andra telefoner för "leksaker" låter det som du får provision på den här.

Fast till "leksakstelefonerna" får man ju förstås inte med bestick i äkta plåt...helt klart en USP.

Gruppköp av tålig mobil
Har förstört flera nokia och ericsson så dessa är inget alternativ. Det kommer in fukt och de lägger av. Samsung är inte av samma kaliber det vet jag. Har inte samma funktioner så samsung är visst dyrare. Så det är Oinom eller Sonim som gäller men dyra att köpa i Sverige.

Gruppköp av tålig mobil
Jag körde med en Boxit-låda med min K800, i några år i alla väder. Det fungerade mycket bra. http://www.boxit.net/ Den är tät så att den flyter.
Jag köpte min i hos Clas Ohlson, men nu vet jag inte var man får tag i den.
Nu har jag en ifån och det finns inga bra lådor än.

Gruppköp av tålig mobil
jag skulle hellre betala en 500-1000 kr till o köpa sonim, som man verkligen vet håller.

matorpman: varför ska jag lite på filmer gjorda av tillverkaren? enligt filmer på yuotube, så ska nokias nya stötsäkra klara massa vatten, medans en hel del tester säger att den tål en del, men inte så mycket som en del filmer säger.

det är lite kul att du dissar samsungen, som du tydligen testat. men är jäkligt självsäker på en mobil du inte testat :D o hur menar du att ip44 skulle vara bättre på ett märke än på ett annat? ip44 är ju ip44

Gruppköp av tålig mobil
Jag hade en Siemens M35 en gång i tiden, den tappade jag i sjön 3 ggr å den fortsatte funka...

/CJ

Edit, rättat till märke... :-)

Gruppköp av tålig mobil
Samsung B2100 då?

Billig, 1200 ca och helt vattentät (1m i en halvtimme, och det stämmer!) och stryktålig plus att den har kamera som iaf ger kort. Bra ficklampa.

Har haft min i drygt ett halvår nu och är supernöjd! Måhända lite efterbliven grafik men hur såg hajfenan ut...

Telefonen är gjord i polyuretan så den känns förvånansvärt stabil.

Gruppköp av tålig mobil
Samsung B2100 är faktiskt IP57-klassad ser jag nu... Alltså betydligt högre klass än vad den där Tackleberry wannabee telefonen grejjar. :-)

Stalle

Gruppköp av tålig mobil
matorpman skrev:
-------------------------------------------------------
> Denna mobil har inte kamera. Detta är en rejäl
> brukstelefon ingen leksak då skall man köpa
> annat, med kompass, barometer,temp,extra batteri,
> ett fodral till mobilen, en extra laddare med
> dynamo. Så jag jämför den inte med Samsung

Det där var roligt skrivet! Jag tog mig friheten att skratta lite.

Gruppköp av tålig mobil
slhap skrev:
> Fast det var nog en Siemens M35 va?
> Jag saknar min gamla hajfena..

Oh shit, du har rätt... det var ju längesen, och klockan var mycket när jag skrev... :-)

Gruppköp av tålig mobil
Så telefonen måste ha funktioner likt en hällristning för att inte vara en "leksak"?

Däremot är ju dynamo-laddaren ett plus, hade gärna haft det när jag stod med tomt batteri i bilen mitt ute i Svartedalen i mörkret och mobilen började gnälla på batterinivån medan jag ringde efter hjälp. :P

Gruppköp av tålig mobil
Fan då... Jag som faktiskt funderade på att skaffa ny mobil. Ringa, skicka sms och ta hyffsade bilder är allt jag önskar. :P

Edit: GPS hade iofs varit smidigt... "Behöver" väl en iPhone som alla andra.

Gruppköp av tålig mobil
Följer det med några guldburkar så man har nåt att äta med besticken innan man börjar leta i mossan efter sin "militärgröna" telefon man just lagt ifrån sig?

Gruppköp av tålig mobil
nenja skrev:
> Fan då... Jag som faktiskt funderade på att
> skaffa ny mobil. Ringa, skicka sms och ta hyffsade
> bilder är allt jag önskar. :P
>
> Edit: GPS hade iofs varit smidigt... "Behöver"
> väl en iPhone som alla andra.

En iPhone är trevligt, men min krånglar lite nuförtiden. Nästa mobil blir av det här slaget.

Gruppköp av tålig mobil
nenja skrev:
> Fan då... Jag som faktiskt funderade på att
> skaffa ny mobil. Ringa, skicka sms och ta hyffsade
> bilder är allt jag önskar. :P
>
> Edit: GPS hade iofs varit smidigt... "Behöver"
> väl en iPhone som alla andra.

har inte senaste sonimen en gps? om än sådan som behöver ladda ner kartorna = inte så kul

Gruppköp av tålig mobil
Har prövat en sån där en del, i och för sig under namnet "Condurro" men annars samma telefon. Menysystem och dylikt känns väl inte sådär hypermodernt direkt och har en bit kvar till SonyEricsson vad gäller användande, men den fungerar rätt bra och är tillräckligt logisk för att man ska mäkta med den.

Gruppköp av tålig mobil
Jensen skrev:
> nenja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fan då... Jag som faktiskt funderade på att
> > skaffa ny mobil. Ringa, skicka sms och ta
> hyffsade
> > bilder är allt jag önskar. :P
> >
> > Edit: GPS hade iofs varit smidigt... "Behöver"
> > väl en iPhone som alla andra.
>
> har inte senaste sonimen en gps? om än sådan som
> behöver ladda ner kartorna = inte så kul

Den verkar ju lite småfräsig, hittar man den i butik? Köper bara telefoner ihop med abonnemang... ^^

Några tips på telefoner med vettig kamera/gps? Kikade snabbt på Samsung Ultra b, däremot förstår jag inte skillnanden på GPS och GPS.

"Samsung Ultra b har en inbyggd GPS-modul och Google Maps för navigering.", bra?

Gruppköp av tålig mobil
sonim finns i många butiker, t.ex. http://www.katshing.se/prod/prod.asp?topgroup=Mobiltelefoni&maingroup=Sonim&subgroup=Mobiltelefoner eller eller http://www.dustinhome.se/pd_5010317240.aspx

google maps ä väll lika den o sonimen på det sätt att den laddar ner kartorna allt eftersom. kräver ju att du har täckning av nätet och kostar ju en del datatrafik. google maps vetefan heller om den kan guida i den version som finns nu. tvivlar på det.

kommer en nyare version me http://www.dustinhome.se/pd_5010367167.aspx dyr, men ip67, trevligt :D

Tillbaka
Topp