Grus/Asfalt däck

micro553

Medlem
Grus/Asfalt däck
Letar nya däck.

Vill gärna köra slanglöst. Förstår att det ej funkar med vissa nedan.

På listan står:
Challenge Gravel Grinder - Open Tubular eller clincher
Challenge Almanzo - Open tublar

Clement X´plor USH
Clement X´plor MSO
Clement LAS Clincher

ANNAT?

Specialized har ju Trigger bla kanske finns andra jag bör kolla in.

Grus/Asfalt däck
Specialized Trigger Pro 2Bliss 33mm eller 38 mm. http://www.specialized.com/us/en/ftb/road-tires/cyclocross-tires/trigger-pro-2bliss-ready

11.jpg

Grus/Asfalt däck
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror inte tubdäck är aktuellt, med tanke på de
> föreslagna modellerna.

Men vill man köra smala däck på lågt tryck är ju tub det enda som fungerar enligt min erfarenhet. Trist men sant.

Små luftkammare, smala däck, lågt tryck och tubeless? Ingen jag känner som fått det att fungera pålitligt iaf. Kör tub om man vill kunna köra lågt tryck - kör man normalt tryck så varför inte slang? Ungefär samma vikt och lättare att laga/byta däck och lika pålitligt.

Grus/Asfalt däck
Bengt-re skrev:
> Små luftkammare, smala däck, lågt tryck och
> tubeless? Ingen jag känner som fått det att
> fungera pålitligt iaf. Kör tub om man vill kunna
> köra lågt tryck - kör man normalt tryck så
> varför inte slang? Ungefär samma vikt och
> lättare att laga/byta däck och lika pålitligt.

Så rätt så rätt. Men tubeless är ju modernt ju... :-)
Fälgar som är lätta, styva och inta har en knivsegg mot däck och slang är omodernt.

(Sen är det ju faktisk vanlig slang i tubdäck. Bara att den ät extra jobbig att pilla ur och laga :-) )

Grus/Asfalt däck
lundatok skrev:
> Jag har 33 mm Trigger på nu, ska gå upp till 38 mm till våren.

Är det verkligen bra asfaltsdäck?

Grus/Asfalt däck
Varför skitlågt tryck på grus och asfalt om jag frår lov att fråga? Conti cx speed är ju ett väldigt bra och rel lätt däck för ovannämnda underlag. Visst ligg på minimitryck om det är skönare, men det finns ju inget självändamål för jättelågt tryck för jämnt underlag och rel jämnt underlag (något litet typ potthål här och var på grusvägen).

Grus/Asfalt däck
Tack för svaren. Är lite fast i tanken på Challange Open tublar med ljusa däcksidor.

Nån som testat Almonzo vs Gravel Grinder?

Visst specialized finns men vill gärna testa nåt annat. Har kört några olika Spec däck på MTB som varit riktigt bra.

Grus/Asfalt däck
Varför mönster? Har kört en hel del grusväg med mina Vittoria Hyper och har aldrig saknat. Känns bara som att det kommer rulla sämre på asfalt.

Vittoriadäcken rullar f.ö. trots att jag kör 37mm otroligt bra samtidigt som de är bekväma.

Grus/Asfalt däck
Conti CX Speed har jag haft en kort period. Jag punkar verkligen aldrig utom på de däcken. Antar att dom är så lätta för att dom helt saknar punkaskydd eller något.
Köpte precis ett par Almanzo men kör man bara riktigt grusväg som är slät så att säga och inte lite mer blandat grus/skog så funkar det säkert utan mönster också.

Grus/Asfalt däck
Principia skrev:
> Conti CX Speed har jag haft en kort period. Jag
> punkar verkligen aldrig utom på de däcken. Antar
> att dom är så lätta för att dom helt saknar
> punkaskydd eller något.
> Köpte precis ett par Almanzo men kör man bara
> riktigt grusväg som är slät så att säga och
> inte lite mer blandat grus/skog så funkar det
> säkert utan mönster också.

Punkade också med mina en eller två gånger i början, när jag körde de med maxtryck. Sänkte sedan till 5bar( om jag inte minns fel), sedan dess har jag inte punkterat igen. Sänkte även trycket ytterligare en gång till 4,5 bak och 5 fram.

Nästa gång blir det ett par från compass tror jag :)

Ang mönster håller jag med att det känns överflödigt, möjligtvis att lite på sidorna gör lite nytta...

Grus/Asfalt däck
leffo skrev:
> Principia skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Conti CX Speed har jag haft en kort period. Jag
> > punkar verkligen aldrig utom på de däcken.
> Antar
> > att dom är så lätta för att dom helt saknar
> > punkaskydd eller något.
> > Köpte precis ett par Almanzo men kör man bara
> > riktigt grusväg som är slät så att säga
> och
> > inte lite mer blandat grus/skog så funkar det
> > säkert utan mönster också.
>
>
> Punkade också med mina en eller två gånger i
> början, när jag körde de med maxtryck. Sänkte
> sedan till 5bar( om jag inte minns fel), sedan
> dess har jag inte punkterat igen. Sänkte även
> trycket ytterligare en gång till 4,5 bak och 5
> fram.
>
> Nästa gång blir det ett par från compass tror
> jag :)
>
> Ang mönster håller jag med att det känns
> överflödigt, möjligtvis att lite på sidorna
> gör lite nytta...

Varför har du högre tryck fram? Jag kör med högre tryck bak då det är mer vikt på det hjulet, dessutom ruggigt obekvämt med hårt framdäck, kasst fäste också.

Grus/Asfalt däck
Knuppe skrev:
> leffo skrev:
> -----
> > Principia skrev:
> >
>
> > -----
> > > Conti CX Speed har jag haft en kort period.
> Jag
> > > punkar verkligen aldrig utom på de däcken.
> > Antar
> > > att dom är så lätta för att dom helt
> saknar
> > > punkaskydd eller något.
> > > Köpte precis ett par Almanzo men kör man
> bara
> > > riktigt grusväg som är slät så att säga
> > och
> > > inte lite mer blandat grus/skog så funkar
> det
> > > säkert utan mönster också.
> >
> >
> > Punkade också med mina en eller två gånger i
> > början, när jag körde de med maxtryck.
> Sänkte
> > sedan till 5bar( om jag inte minns fel), sedan
> > dess har jag inte punkterat igen. Sänkte även
> > trycket ytterligare en gång till 4,5 bak och 5
> > fram.
> >
> > Nästa gång blir det ett par från compass
> tror
> > jag :)
> >
> > Ang mönster håller jag med att det känns
> > överflödigt, möjligtvis att lite på sidorna
> > gör lite nytta...
>
> Varför har du högre tryck fram? Jag kör med
> högre tryck bak då det är mer vikt på det
> hjulet, dessutom ruggigt obekvämt med hårt
> framdäck, kasst fäste också.

Ja så gör jag också givetvis, skrev fel förut.

Grus/Asfalt däck
Jag hör vad ni säger och släta eller nästan släta däck skulle nog funka.

Körde i helgen och två punkor på 70 km. Då kör jag ändå Spec Roboux Pro Edurance 28 mm - följde med cykeln.

Det som orsakade var de små stenarna som typ alla cykelbanor är fulla av. Som spik typ.

Finns många bra alternativ. Efter lite mer forskande kom dessa upp (säkert nämnts tidigare)
Challenge Strada Bianca 30 mm - fått bra omdömen. Finns i svart och ljusa däcksidor
Schwalbe S-one 30 mm - Gillar dock inte riktigt designen på Schwalbe
Vittoria Corsa G+
Conto GP 4000 II - 28 mm - ska enligt uppgift vara över 30 mm

Anledningen att jag räknar upp 30 mm däck är att jag mest kommer köra asfalt 65% typ så vill inte ha ett FÖR stort däck.

Var först helt inne på ljus däcksidor men blir mer och mer osäker på att det kommer se bra ut - vad anser panelen? Tänkte lite modernt möter nytt. Dock känns det som ljusa däcksidor gör sig bättre på ett mindre däck typ 23 eller 25 mm.

Grus/Asfalt däck
Schwalbe Pro One 28 mm verkar också vara lite bredare.

Vad tror ni om dem? Verkar fått fin fina betyg men pallar de grusväg och cykelväg med smågrus.

Sugen på att testa tubless

Grus/Asfalt däck
Conti Ultrasport II 28x622... Funkar det på grusad gata eller måste jag byta på hojen direkt när den kommer? Tänkte jag kanske kunde avvakta till hösten med att skaffa vinterdäck.

Grus/Asfalt däck
Challenge Strada Bianca. Går iofs knappast att köra slanglöst, men 30mm och väldigt bra punkaskydd. Har precis monterat på mina. Väldigt snygga

Grus/Asfalt däck
Tolkar det som att du inte tycker Ultra Sport II är ett bra val på grusade cykelvägar :)

Challenge-däcken såg jädrig trevliga ut men var inte helt billiga, och behöver man ändå byta däcken på nya hojen direkt, kan jag tycka att ett mer vinterbetonat däck är att föredra.

Funkar ett mönstrat däck bra på grus, typ Racing Ralph EVO, eller går gruset bara igenom mellan dobbarna istället? Skall monteras på en Grade om det gör ngn skillnad..

Grus/Asfalt däck
Grusväg != asfaltsväg med stenkross på. Så länge man är införstådd med det går det bra att köra på lite dyrare findäck för det förra, för det senare väljer jag hellre ett billigare "träningsdäck" eller andra vägar.

Grus/Asfalt däck
Rullar just nu på Vittoria Cross XN Pro, tror att jag är nöjd lite för kort rulltid än. Men känns trygga på grusade GC banor och grusvägar, vågar inte uttala mig om punkaskyddet än men det verkar bra efter ca 50mil

Grus/Asfalt däck
Jag avnjöt säsongspremiären på mina cx speed idag. Hade väl i ca 4,5 - 5 bar. För mycket för grus men skönt på osopade G/C banor. Känner ingen direkt fartskillnad mot mina gp2000 28mm.

Slits rätt snabbt men kostar kaffepengar.

Någon som försökt köra dem slanglöst?

Grus/Asfalt däck
Någon som testat WTB Nano 40c för just detta ändamål? Utan kantdobb men lite grövre mönster, rund profil, tänker mig att det skulle passa bra på grus och asfalt?

Jag har snålvarianten av Conti CX med punkaskydd och allt. Tycker att de fungerar bra på grusvägar och asfalt, har inte testat så många andra varianter dock.

Grus/Asfalt däck
Beställde ett par Schwalbe Delta cruiser Plus 28mm igår. Kanske gjorde bort mig då rullmotståndet är åt skogen, men de kostade nästan inget och de skall ha bra punkaskydd åtminstone. Bör fungera till 15:e maj då det är deadline för grusupptagning... Får se det som extra träning.

Grus/Asfalt däck
CX speed är ett väldigt trevligt däck på alla sätt. Mönstret har slitits ut i mitten på mina efter 90mil men de har många kvar.

Grus/Asfalt däck
mawa sa:
Tolkar det som att du inte tycker Ultra Sport II är ett bra val på grusade cykelvägar..

Om med grusade cykelvägar du menar asfaltsvägar som har grusats under vinter för halkskydd så funkar de bra. Jag kör visserligen 23 mm men jag har svårt att se att 28:orna skulle vara sämre.

Grus/Asfalt däck
eketjall sa:
Hur fort sliter man ut CX Speed om man kör 50% asfalt?

Det beror på hur hårt tryck du kör. De slits snabbt om du kör asfalt och 6 bar och mer, men de går fort som attan då :)

Skulle tro att de håller 400 - 500 mil. När nabbarna börjar flyta samman i mitten av slitbanan är det dags att byta. Det är då punkarisken ökar.

Grus/Asfalt däck
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:

Det beror på hur hårt tryck du kör. De slits snabbt om du kör asfalt och 6 bar och mer, men de går fort som attan då :)

Skulle tro att de håller 400 - 500 mil. När nabbarna börjar flyta samman i mitten av slitbanan är det dags att byta. Det är då punkarisken ökar.

leffo sa:
CX speed är ett väldigt trevligt däck på alla sätt. Mönstret har slitits ut i mitten på mina efter 90mil men de har många kvar.

4.5-5.0bar känns mer rimligt för 35mm.
Vilket tryck kör man om mittenmönstret är borta redan efter 90mil (vikt på cyklisten kanske är relevant också)?

Grus/Asfalt däck
Fjärdebrunn sa:
eketjall sa:

+1. Mina pendlingsdäck har rullat ung. så mkt. Tre punkor pga grus/glas som ätit sig igenom, lite sliten på mitten men inte så farligt. Har rullat 90% asfalt. Väger 70 kg och kör ca 4-5 bar.

Grus/Asfalt däck
Eller Schwalbe S-One (till vänster), 30c, TL ready. Skall tydligen vara Schwalbes däck för Paris Roubaix. Lite smäckrare och lättare än G-One (till höger).

Schwalbe_G-One_and_S-One_double_head_on.jpg

Tillbaka
Topp