Grus-status på ekerö?

Grus-status på ekerö?
Är vägarna ok från Drottningholm så borde det vara lugnt för klubbcyklingens del. Fredrikshof utgår ju från Brostugan och "transportcyklar", på ett led om det behövs, fram till FRA-slingan.

Tråkigt att höra att inte cyklister och bilister kan samsas. Med ordning i klungan och lite tålamod bakom ratten borde det funka bra även på mälaröarna.

Längtar efter nysopade breda cykelvägar som blänker av solsken. :)

Grus-status på ekerö?
Tänk, jag som har cyklat på Färingsö 100-tals gånger utan incident. En gång var det en vit hantverkarbil (givetvis) som tutade på mig men det överlevde jag.

Fast jag cyklar å andra sidan nästan alltid solo där, det blir väl lite annorlunda med större klungor.

Grus-status på ekerö?
Mycket Hovetsnack och lite grussnack i den här tråden...

Så, om man tar bilen till Ica Skå, är det risk/grusfritt att köra med GP4000s mot Svartsjöhållet, eller ska man ställa bilen på något bättre ställe? Skulle vilja avverka 30-50km.

Gruspendlingen dit har jag övat tillräckligt på :)

Grus-status på ekerö?
nypan skrev:
-------------------------------------------------------
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla som bor på Färingsö längtar också
> efter
> > 60+ klungorna med tre-fyra i bredd på de smala
> > vägarna runt Kungsberga och Sånga Säby.
>
>
> Som unisont och enhetligt pekar långfinger åt
> lokalbefolkningen när dom försöker passera med
> bil på väg hem.

Det är tur att det är enhetligt som sig bör i klubbkläder, och dessutom är ju alla medlemmar i Hofet en och samma individ stöpta i samma form. Alla ca1920 stycken aktiva medlemmar i cykelsektionen i alla fall.

Grus-status på ekerö?
DT skrev:
> Tänk, jag som har cyklat på Färingsö 100-tals
> gånger utan incident. En gång var det en vit
> hantverkarbil (givetvis) som tutade på mig men
> det överlevde jag.
>
> Fast jag cyklar å andra sidan nästan alltid solo
> där, det blir väl lite annorlunda med större
> klungor.

Samma här. har kört där i snart 15 år (ofta på Hofvets torsdagsträning) och bara varit med om en enda gång där en bilist faktiskt agerat medvetet illa. Statistiskt-anekdotiskt håller jag problemet för mkt litet.

Grus-status på ekerö?
Körde racer (23 mm Conti GP 4000s) från Ekerö in till Brommaplan (och vidare Kungsängen, Sigtuna) igår utan en enda punka.
Men gruset ligger kvar och det är isigt på vissa ställen.

Grus-status på ekerö?
Globalistic skrev:
> Hej kamrater!
>
> Hur är det med dödsgrus bort mot Adelsö
> färjan?

Hur menar du? Det är ju ingen som sandar på landsvägen så där är det ju inte mer grus än vanligt. Jag åker ju bil här varje dag och cyklar så fort bihålorna tillåter. Säg vad du vill veta så kollar jag upp det åt dig. Kommer i alla fall åka mellan typ Adelsöfärjan - Rastaholme och tillbaka idag. Kan dock inte svara förrän jag är hemma igen i eftermiddag.

Grus-status på ekerö?
Tänkte mer på cykelbanorna ut till Skå. Resten brukar ju vara fint. Men något år innan lullehovsbron så hade någon bonde flisat grenar där så jag fick punka samt att det var ganska vasst grus vill jag minnas. Men cykelbanorna från slagsta till skå samt cykelbanorna från tappströmsbron till brommaplan.

Velar mellan cx däck. Slicks eller dubb

Grus-status på ekerö?
Globalistic skrev:
> Tänkte mer på cykelbanorna ut till Skå. Resten
> brukar ju vara fint. Men något år innan
> lullehovsbron så hade någon bonde flisat grenar
> där så jag fick punka samt att det var ganska
> vasst grus vill jag minnas. Men cykelbanorna från
> slagsta till skå samt cykelbanorna från
> tappströmsbron till brommaplan.
>
> Velar mellan cx däck. Slicks eller dubb

Ja då förstår jag. För mig är det två helt olika frågor beroende på ö. Vad det gäller vägen ut till Adelsö så är min spontana uppfattning av det jag sett att den är fullt användbar och fri från snö, grus, och enorma sprickor eller hål. Men det är ju en annan typ av cykling med grövre asfaltsstruktur och mer bilar som kör fortare.

Grus-status på ekerö?
Cykelbanan till skå är blandat hela vägen
från nockebybron till tappström är det inte sopat, men två smala spår är grusfria. Det är sopat nästan hela vägen till lullehovsbron från tappström, men ett vägbygge innan bron är spännande att passera. Från skå till stenhamra är det bitvis riktigt illa med grus.
skå-edeby snutten är landsväg och grusfri

edit: skrev så man förstod nått

Senast ändrad:
Grus-status på ekerö?
Globalistic skrev:
> 25mm Grand Prix känns lite optimistiskt :)
>
> 32mm Challange Grifo känns bättre :)

Jag kör 185/70/14 men då får man undvika cykelbana ;-)

Grus-status på ekerö?
Globalistic skrev:
> Ok, tack!

Var du utåt Adelsö idag? Jag spottade en svart-röd cyklist på vit cykel utanför fönstret när vi käkade påskmiddag hos mamma.

Grus-status på ekerö?
Ett bra (Hofvet-)trick är att varje vår när det är sopat (ofta tidigt) ringa garukontoret och personligen tacka för det fantastiska arbetet I ÅR IGEN !!!

Den långsiktiga strategin i detta är klockren.

Grus-status på ekerö?
Rekommenderar att cykla på vägbanan vid väggbygget innan Lullehovsbron, underlaget på cykelbanan är gjord av sprängsten och även med CX-däck så var det svårforcerat.

Grus-status på ekerö?
28 mm GP 4season var toppen på Ekerö i dag, både på normalgrusad cykelbana, och i crosspartiet före bron. Vid Skå var underlaget nästan som på riktigt, med finsopat och slät asfalt, ho hoo!

Grus-status på ekerö?
Har soparna avancerat något? Funderar på någon form av premiär imorgon. Har absolut ingen koll på grusstatus mot Drottningholm- tappström- skå. Har varit skadad länge men nu står jag inte ut längre, men det vore ju läckert om det går att åka plastraket.

Grus-status på ekerö?
Pedalolja skrev:
> Underbart, på hemvägen idag så var det sopat
> mellan tunneln och centrum på Ekerö. Med lite
> tur så fortsätter de resterande sträcka
> imorgon.

Härligt!

Grus-status på ekerö?
Globalistic skrev:
> Den där tunnel strax innan ekerö möbler...minst
> sagt spännande. Is överalt :/

Ja, igår var det värre än tidigare och även backen vid golfbanan är riktigt lurig på morgonen. Annars är det riktigt bra dock.

Grus-status på ekerö?
- Hela vägen från Nockebybron ut till Tappström är sopad nu.
- I princip ingen is, bara lite blött i den nämnda tunneln och backen som nog kan vara halt på morgnarna.
- Däremot är cykelbanan ut på Färingsö inte sopad.
- Bromma är fortfarande en riktig grusöken...
- Bilvägen rekommenderas i backen ner till Lullehovsbron (när ska de bli klara med det där?).
- Det blir kallt på kvällarna (det var optimistiskt med knickers och bara underben ikväll...)

Grus-status på ekerö?
Fortfarande svårt att ta sig förbi Lullehovsbron. Provade cykelbanan idag men vände ganska snart.

ekergrus.jpg

Btw: Är det högervarv som gäller på FRA-rundan?

Grus-status på ekerö?
Jag brukar köra fra åt det längre hållet, om man kommer från bromma så passerar jag ridhuset och åker in vid golfbanan istället, och vise versa på vägen hem, ger typ 3km extra på rutterna =]

Grus-status på ekerö?
Mange. skrev:
> Jag brukar köra fra åt det längre hållet, om
> man kommer från bromma så passerar jag ridhuset
> och åker in vid golfbanan istället, och vise
> versa på vägen hem, ger typ 3km extra på
> rutterna =]

Ambitiöst!

Men då passerar du ju den tråkigaste delen av varvet (cykelbanan) 4 ggr på en runda, det känns inte helt optimalt. ;-)

Grus-status på ekerö?
DT skrev:
> Mange. skrev:
> -----
> > Jag brukar köra fra åt det längre hållet,
> om
> > man kommer från bromma så passerar jag
> ridhuset
> > och åker in vid golfbanan istället, och vise
> > versa på vägen hem, ger typ 3km extra på
> > rutterna =]
>
> Ambitiöst!
>
> Men då passerar du ju den tråkigaste delen av
> varvet (cykelbanan) 4 ggr på en runda, det känns
> inte helt optimalt. ;-)

Inte bara tråkigaste. Busskuren vid ridhuset måste vara Svergiges mest sönderslagna, det ligger alltid DÖDS-glas där som vill in i min slang.

Grus-status på ekerö?
Man kanske skulle ta och skapa ett strava segment på tråksträckan för att liva upp den lilla backen intill infarten mot vilan.
Förövrigt måste ju Ekerö vara Stockholms segment tätaste plats

Grus-status på ekerö?
JfSsS skrev:
> Någon som har sett hur status ser ut från
> brommaplan ut till Ekerö för tillfället?

Skrev inte någon att nockebybron är sopad å sedan fram till tappström?

Grus-status på ekerö?
Globalistic skrev:
> JfSsS skrev:
> -----
> > Någon som har sett hur status ser ut från
> > brommaplan ut till Ekerö för tillfället?
>
>
> Skrev inte någon att nockebybron är sopad å
> sedan fram till tappström?

Det har den varit ett tag, frågan gällde nog (?) Brommaplan-Nockebybron. Det skulle iaf jag verkar veta, den sträckan var inte så kul för en vecka sedan.

Grus-status på ekerö?
Sist jag körde åkte jag in vänster vid Statoil å sedan via stora mossens ip å kom ut precis vid sista korsningen vid bron. Den biten e ju bilväg å va torr å fin.

Grus-status på ekerö?
Det var ett bra tips! Jag observerade att de tagit bort gruset på cykelvägen som går från Hässelby till alvik. De kanske tar vägen till Nockebybron snart.

Grus-status på ekerö?
Cykelvägen från Brommaplan till Nogkebybron är delvis sopad men själva bilvägen man kör på (Drottningholmsvägen) förbi Nockebyhov var inte sopad imorse åtminstone.

Grus-status på ekerö?
Kaffekask skrev:
> Cykelvägen från Brommaplan till Nogkebybron är
> delvis sopad men själva bilvägen man kör på
> (Drottningholmsvägen) förbi Nockebyhov var inte
> sopad imorse åtminstone.

Grusstatus kvarstår exakt så per ikväll. Tyvärr. Annars helt OK hela vägen från Vasaparken till Ekerö Centrum ink FRA. Formen från i höstas kvarstod dock inte om man ser till prestationen på dagens racerpremiär. Men skönt att ha brutit barriärerni alla fall.

Tillbaka
Topp