Nödvändiga verktyg, tips önskas!

Annapandy

Medlem
Hej! Trettonåringen lever för sin Capra (2017). Jag tänkte köpa lämpliga verktyg i present i julklapp till honom. Vad ska jag köpa? (Status i hemmet: endast skiftnyckel finns 😆).

Spärrnyckelsats från biltema som nog får delas med hushållet behövs som grund.

Sen är det nog kedjepiska och kassetthylsa samt en insexnyckel uppsättning.

Gaffelpump är helt nödvändigt också.

Insexnycklar (verktyg) för alla skruvar och bultar på cykeln. Däcksavtagare, extra slang, ett nytt däck, lagningskit för punka. Olja för kedjan. Något rengörings medel för att torka av cykeln, rengöringskit för kedjan.
Cykeldator.

Ibland finns inte en insex på pedal så en blocknyckelsats 7-15mm får kanske hushållet önska sig också.

Det är väl 7mm på bromsarna? Eller 7 för att lufta 8 för att montera? Ändå 7 och 15mm som är viktigast.

Nu förutsätter jag att det finns ekonomi att handla en ordentlig omgång från biltema utöver normala julklappspengar.

Anledningen att jag säger börja med en ordentlig uppsättning spärr är att annars behövs ändå ett handtag till kassethylsa.

Biltemas hylsa är 1/2'' men annars kanske 3/8 och 1/4 smidigare.

Jag har en lagom sats med 1/2 och 1/4'' och då innehåller den också massor av bits för torx, insex och annat. Tyvärr har det blivit rätt dyrt eller så har jag glömt vad jag betalade.

Finns ekonomi tycker jag det bör finnas hemma

Edit
Annars är väl prio
Insex
Piska + kassetverktyg i något format
15mm block om det behövs (behövs annars för att laga punka på 3 växlad)

Verkar finnas med 1/4 , 3/8 och 1/2'' och blocknycklar för 1500.

Ser ut att finnas bits men man får dubbelkolla. Jag föredrar 1/4 bits och dessa ser lösa ut men det kanske man leva med

Jag hade skippat hylssatsen. Det finns hylsverktyg som man drar med en skiftnyckel, och det har ni ju redan.

Min prioritet till en entusiastisk ungdom hade varit verktyg man använder ofta och sånt som behövs för att justera cykeln.

1. Golvpump och slanglagning
2. Insexnycklar 1-8 inkl 2,5 mm. T-handtag är trevligare än de L-formade.
3. Gaffelpump
4. Nyckel till pedaler ifall det ska skiftas ibland
5. Mekställ ifall ni har plats.

Saker som kassetverktyg etc kan man vänta med tills det är dags för byte. Sker ju inte med någon regelbundenhet.

Ja, men tex torx kommer att behövas till sist och biltema hylsa + handtag kostar väl som enbart hylsan någon annanstans o gissar att det mögigt att att hålla piska, hylsa och skiftnyckel med två händer.

Hur som helst, mitt lilla förslag förutsätter att familjen är sugen på att investera lite i att ha rimligt med verktyg hemma utöver barnets cykelverktyg.
Man vill ju inte att barnen växer upp till stanare osv.

Skämt å sido. Verktyg är bra.

Hur som helst, mitt lilla förslag förutsätter att familjen är sugen på att investera lite i att ha rimligt med verktyg hemma utöver barnets cykelverktyg.
Man vill ju inte att barnen växer upp till stanare osv.

Skämt å sido. Verktyg är bra.
Har aldrig hört talas om någon som ångrat köp av kvalitetsverktyg.

Eller, nja, kanske någon.

Förstår inte. Varför ska man börja med spärrhylsor? Undvik biltema. Rundade skallar pga dåliga toleranser i verktygen och mjukt gods blir snabbt dyrt att åtgärda.

Köp ungen kvalitetsverktyg som räcker i många år och kanske livet ut.

Pump för att pumpa däcken. Minipump kan vara ok i början och kan användas i fält och hemma.
Dämparpump kan nog lånas om man frågar snällt på närmsta LBS
Däckjärn i plast, exempelvis Pedros
En extraslang eller två
Set insexnycklar L av ok kvalitet
Torxnyckel om det behövs till cykeln i fråga
Här finns bra rekommendationer (hoppas artikeln kan läsas av alla utan konto)

Sen när ni har blivit varma i kläderna köps verktyg efter behov. Flera av dessa är cykelspecifika

Jag funderar lite på vad jag använder mest till min MTB. Om jag skulle lista några saker i prioriteringsordning, som jag inte skulle vilja vara utan, så är det:

1. Multiverktyg för cykel, med några insexnycklar och olika skruvmejslar.
2. Däckavtagare + pump + extra slang (i 1:a hand en liten handpump som jag kan ha med mig då jag cyklar, för att kunna fixa en punka, i 2:a hand en golvpump med mätare som jag har hemma).

Resten är nog överkurs och kan skaffas efterhand som behovet uppstår om man vill ge sig på svårare mekprojekt.

Ja multiverktyg och verktyg för däck/ punka är andra änden av spektrum.

Samt gaffelpump, det måste man ha som sagt.

Resten kanske morfar eller nån annan har när det behövs.

Folk har skrivit det förut, tyvärr hann det skrivas lite annat före…

- En pump, däckverktyg i plast och någon slang. (Gärna slanglagningslappar, ungar behöver lära sig känna tillfredsställelse i att laga saker, inte bara byta). Om man bara vill ha en pump får man värdera om man vill ha en lättanvänd funktionell golvpump eller en minipump man kan ha med på turen. Man behöver förr eller senare båda.
- Insexnycklar 2, 2.5, 3, 4, 5, 6, 8.
- Stor chans att han behöver Torxncklar också, iaf om det sitter Sram-växlar på cykeln. 25 är troligast, men köp ett set.
- Kedjeolja speciellt för cykelkedjor.
- En verktygslåda att lägga sakerna i. Samt att klistra de cykelrelaterade klistermärken man samlar på sig under åren på.

Det är grunden på en modern cykel. Nu kan man justera sadelhöjden, fixa reglagen på styret, justera bromsarna så det inte går emot, justera styrlagret osv. Du hittar allt det i prisvärt, men lite tråkigt utförande (tror Biltema har färgglada insexnycklar som gör unga och gamla pojkar glada), på Biltema. Sen får det bytas ut till sexigare grejer och kompletteras vid behov. En gaffelpump kan ha följt med cykeln? Annars är det viktigt, köp på tysk webhandel, cykelaffär eller XXL.

För att ta bort kassetten behövs några fler grejer. För att byta kedja behövs fler saker. För att lufta och serva bromsar också. För att byta vajrar och höljen osv. Men ta det när behovet uppkommer och då kan det vara idé, eller tvunget, att inte handla på Biltema. Fråga oss igen!

Lycka till! Och vilken kul julklapp!

Verkar finnas med 1/4 , 3/8 och 1/2'' och blocknycklar för 1500.

Ser ut att finnas bits men man får dubbelkolla. Jag föredrar 1/4 bits och dessa ser lösa ut men det kanske man leva med
Jag har typ allt det där och blir sugen på att köpa den ändå.

Jag har typ allt det där och blir sugen på att köpa den ändå.

Från torsdag 6/11 har Von Lidl ett alternativ.

IMG_0011.webp

Jag hade skippat hylssatsen. Det finns hylsverktyg som man drar med en skiftnyckel, och det har ni ju redan.

Min prioritet till en entusiastisk ungdom hade varit verktyg man använder ofta och sånt som behövs för att justera cykeln.

1. Golvpump och slanglagning
2. Insexnycklar 1-8 inkl 2,5 mm. T-handtag är trevligare än de L-formade.
3. Gaffelpump
4. Nyckel till pedaler ifall det ska skiftas ibland
5. Mekställ ifall ni har plats.

Saker som kassetverktyg etc kan man vänta med tills det är dags för byte. Sker ju inte med någon regelbundenhet.

Nästan alla T-handtag har kula på den långa delen. Bra i svåra vinklar, men det tycker jag inte man har så ofta på en cykel.
Den raka delen på sidan av handtaget är knölig att skruva med och momentarmen blir så lång att det är lätt att sabba gängorna.

Jag kör till stor del med raka hex-mejslar typ Wera 354. Tycker de är förträffliga. Lätt att hålla skruven på och pricka skruvhålet medan man håller kullager och distanser för länkage el dyl med andra handen och mycket mindre risk att dra för hårt. För större skruv kan man ju efterdra med en L-nyckel eller momentnyckel om det behövs.

Verkar billigast här:

Vad använder ni hylsnyckelsatsen till som gör den så nödvändig?

jag måste missa någonting. Har byggt ihop så många cyklar genom åren och aldrig behövt en gigantisk hylsnyckelsats

Jag tror jag förklarat vad jag menar och jag skrev också att om man enbart ska mecka med en 2017 capra så kanske det är billigare att köpa exakt vad man behöver.

Först och främst lär man barnen att mekar gör man med fasta nycklar, inte skiftnyckel.

Från satsen ovan behöver man
Blocknyckar för bromsar, pedaler och bolt on nav
Insex + 1/2'' spärr för DUB vev
1/2'' spärr för kassethylsan
Torx för IS rotor och annat

går säkert att komma undan för en femhundring om man absolut inte vill ha några hylsor till annat normalt mekbehov

…det går att förstöra även de finaste komponenter med de finaste verktygen om man inte vet HUR arbetet skall utföras. Bok som ovan nämnd rekommenderas varmt.
Det finns öven en bok från Haynes, även den heter Cykelboken men den finns bara antikvariskt numera. Och är maskinöversatt så det kan bli lite … underligt ibland. Samt inte uppdaterad.

Jag har en tendens att dra fast kassetten onödigt hårt så den brukar jag lossa med ett ledat skaft ca 60 cm långt. På något vevlager har jag varit tvungen att förlänga det skaftet, men då var jag faktiskt oskyldig till monteringen. Pedaler syndar jag också med så jag brukar behöva långa skaftet för att få bort dem.

Vad använder ni hylsnyckelsatsen till som gör den så nödvändig?

jag måste missa någonting. Har byggt ihop så många cyklar genom åren och aldrig behövt en gigantisk hylsnyckelsats
Håller med. Enda nycklar jag behöver är till trampor och bromsar, om det är 15 resp 10 mm, minns inte riktigt. "Vevlager", styrrör och några saker till har förvisso skruvar, men i dimensioner och tunnhet andra än de hylsnycklar erbjuder.
Vad gäller böcker och så, är det alltsomoftast lättare att se var man gjort fel och rätt om man kan läsa. ...Bakåtkompabilitet!?

Tillbaka
Topp