Grus-status på ekerö?

Grus-status på ekerö?
Lite OT, men var ute på Ekerö igår i mörkret (hade bara en diodlampa, cykelbanan på Lovön är rätt säker).

Fick plötsligt en obehaglig känsla i kroppen och stannade till för säkerhets skull. Ser att det står ett stort vildsvin tio meter framför mig som inte upptäckt mig än. När denne väl gör det, så tas ett snabbt fight-or-flight-beslut av båda. Vildsvinet stack först. Man riktigt hörde kraften, när svinet satte av in i skogen.

Har träffat på älgar flera ggr där och på andra ställen, men det här var lite läbbigare tyckte jag, eftersom man kom så nära.

För övrigt, den där j*kla Drottningsholmsvägen är inte sopad än. Rekommenderar hellre vägen på snedden genom Bromma, som passerar idrottsplatsen.

Grus-status på ekerö?
Ytterligare ett skäl till bättre lyse... ;)

Du menar vägen genom Åkeshov? Eller rentav svänga in vid Islandstorget förbi campingen/badplatsen?

Grus-status på ekerö?
gsb skrev:
-------------------------------------------------------
> Ytterligare ett skäl till bättre lyse... ;)
>
> Du menar vägen genom Åkeshov? Eller rentav
> svänga in vid Islandstorget förbi
> campingen/badplatsen?

Sorry, men jag var otydlig. Jag menar (om man kommer över Tranebergsbron) att man kör genom Bromma på valfritt sätt så att man kommer till Nocekby Backe "nedifrån". Exempelvis Alviksvägen/Västerled/Orsavägen. Eller Alviksvägen/Grönviksvägen.

Framför allt är det trevligare att cykla utan att slippa den tunga trafiken, förutom att slippa gruset), och på hemvägen får man även Orsabacken som biter i rätt bra.

Grus-status på ekerö?
psvensson skrev:
> Är det någon som vet hur det går med
> vägarbetet före Lullehovsbron?

Det är klart nu. Cykelvägen är öppnad och i ok skick. Äntligen :)

Grus-status på ekerö?
Någon som vet varför vägarna vid Norrudden/Hillersjönäs på Färingsö har förstörts med någon form av asfaltsblandat grus? Riktigt risigt att cykla på, smäller i ramen hela tiden och blir fula fläckar av asfaltsblandningen/oljan.

Gissar att det är snålmetod av nyasfaltering, riktigt ruttet för lvg-cyklister dock!

Grus-status på ekerö?
Kaffekask skrev:
> Någon som vet varför vägarna vid
> Norrudden/Hillersjönäs på Färingsö har
> förstörts med någon form av asfaltsblandat
> grus? Riktigt risigt att cykla på, smäller i
> ramen hela tiden och blir fula fläckar av
> asfaltsblandningen/oljan.
>
> Gissar att det är snålmetod av nyasfaltering,
> riktigt ruttet för lvg-cyklister dock!

Låter som ett kostnadseffektivt sätt att förbättra beläggningen på en lågtrafikerad vägsträcka. Jag har full förståelse för att deras lokala vägförening inte har valt att i första hand prioritera besökande landsvägscyklister.

Den typen av beläggning brukar bli bättre när den har fått ligga till sig ett tag.

Grus-status på ekerö?
Fliken skrev:
> Det är väl oljegrus, en väl beprövad metod som
> skapar bra cykelvägar, men det tar lite tid innan
> den "mognat".

Ok, då känner jag mig lugnare :-) Tack!

Grus-status på ekerö?
Då var det dags för den obligaoriska frågan varje vinter/vår:

Vad är grus-status på Ekerö just nu?

Det fina vädret i helgen lockar ju onekligen till racer-cykling snarare än cx-cykling.

Grus-status på ekerö?
Hela Fra/Vattenverket/Lunda/Golfbanan är perfekt. Cykelbana från brofästet brommasidan är mindre bra. Från innerstan till brofästet nästan perfekt sopat.

Grus-status på ekerö?
Addera denna väderprognos till bilden ... våren är här ;-)

(nästan tragiskt att jag skall till fjällen en vecka - nu)

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    16.2 KB · Besök: 167
Grus-status på ekerö?
Kortfattat så är cykelbanorna grusiga med spår efter tidigare cyklar, kurvor & korsningar är det bäst att ta det lugnt i. Allt annat är toppen. Om man bortser för att efter sånga säby är det ännu värre pothål och sprickor

Grus-status på ekerö?
Cykelbanorna i stan via bromma ut till drottningholm? Mycket grus?

Jag fundera på att köra ett snabbpass (långsam men snabb...) i stan runt blokhusudden istället för att ta mig igenom allt grus på cykelbanorna

Grus-status på ekerö?
Stan till nockebybron är perfekt sopat. Nockebybron rätt dålig. Cykelbanan från Drottningholm till Ekerö centrum rätt dålig men körbar på slicks. FRAvarvet perfekt. Slagstafärjanvarvet perfekt.

Ett par 28 mm Conti four session ikväll gick i à f helt problemfritt detta varv.

Senast ändrad:
Grus-status på ekerö?
Det var ju det där 28mm. Tysligen är ju gruset extra vasst just från Drottningholm och uttåt. Vid lullehovsbron är den ju alltid dödsgrus såhär års :)

Grus-status på ekerö?
Mellam Nockeby och Tappström och vidare mot Stenhamra är det rätt mycket grus (på cykelbanorna).
Jag tog bilen till Stenhamra och körde Färingsövarvet (sjuukt blåsigt!) och på vägarna var det grusfritt.

Grus-status på ekerö?
Körde racer (23mm slicks) igår från stan och ut på Ekerö - inga problem så länge man tar det lugnt i kurvorna på cykelvägarna. På själva Ekerö är vägarna riktigt fina (körde stenhamra, "slottsrundan", m.m.)

Grus-status på ekerö?
Sopat nu även på Nockebybron. Mötte soptraktorn på cykelbanan, idag Söndag (!), mellan Stenhamra och Svanhagen (OK macken). Måste vara rekord 9 Mars och helt sopat från Nockeby och hela Färingsö samt även transport på Drottningholmsvägen. Lite svajjigare inne i stan tex från Bromma till Nockeby är det grusigt Alviksbron grusigt osv. Jag fegkör med CX däck men det behövs troligen inte.

Grus-status på ekerö?
Finns det någon pendlare som kan meddela aktuell status från Nockeby ut till Ekerörondellen och vidare mot Stenhamra?

Det var ju sopat förra helgen, men har man slängt på nytt grus under veckans snöröjning?

Grus-status på ekerö?
TTR skrev:
> Finns det någon pendlare som kan meddela aktuell
> status från Nockeby ut till Ekerörondellen och
> vidare mot Stenhamra?
>
> Det var ju sopat förra helgen, men har man
> slängt på nytt grus under veckans snöröjning?

Bra fråga. Det vore ju surt om de pajat den tidiga och fina sopningen bara för att det kom lite snö.

Grus-status på ekerö?
Kan besvara min egen fråga. Inget nytt grus på cykelvägarna i Ekerö kommun. Nockebybron och Drottningholmsbron fortfarande ordentligt grusiga. Hela sträckan skulle må bra av en kompletterande sopning men det brukar komma lite senare.

Grus-status på ekerö?
Marren skrev:
> Någon som var ute i helgen och kan ge nån
> rapport runt Lullehovsbron och mot Stenhamra och
> utåt?
> Tack på förhand.

Inte för att jag har varit där på sistone, men enligt kommentarerna ovan så verkar det ha varit sopat i flera veckor.

Grus-status på ekerö?
DT skrev:
> Marren skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som var ute i helgen och kan ge nån
> > rapport runt Lullehovsbron och mot Stenhamra
> och
> > utåt?
> > Tack på förhand.
>
> Inte för att jag har varit där på sistone, men
> enligt kommentarerna ovan så verkar det ha varit
> sopat i flera veckor.

Ja jo det hajjar jag också...tänkte mest runt Lullebron...där kan det iofs vara mkt grus mitt i sommaren.
Jag får trampa ut i helgen.

Grus-status på ekerö?
Marren skrev:
> > Ja jo det hajjar jag också...tänkte mest runt
> Lullebron...där kan det iofs vara mkt grus mitt i
> sommaren.
> Jag får trampa ut i helgen.

Jag kan rapportera imorgon kväll om du är nervös.

Grus-status på ekerö?
AxelSthlm skrev:
> Jag var ut till Skå ungefär i helgen, det är ju
> inte riktigt samma ställe men det var i vartfall
> grusfritt hela den vägen.

Hur kom du till Skå utan att passera Lullehovsbron?

Grus-status på ekerö?
Tille skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > Jag var ut till Skå ungefär i helgen, det är
> ju
> > inte riktigt samma ställe men det var i
> vartfall
> > grusfritt hela den vägen.
>
> Hur kom du till Skå utan att passera
> Lullehovsbron?

Jag var så jävla slut att jag inte minns någonting, förutom att det var sopat.

Grus-status på ekerö?
I lördags var det sopat till Ekeröbron. Eller vad det nu heter. Där det finns en rondell och möjlighet att färdas både till vänster eller höger. Själv vände jag tillbaka.

Grus-status på ekerö?
Tille skrev:
> Marren skrev:
> -----
> > > Ja jo det hajjar jag också...tänkte mest
> runt
> > Lullebron...där kan det iofs vara mkt grus mitt
> i
> > sommaren.
> > Jag får trampa ut i helgen.
>
> Jag kan rapportera imorgon kväll om du är
> nervös.

Tack...mindre nervvrak faktiskt. ;-)

Grus-status på ekerö?
Jag stötte på Tille på tillbakaväg från Ekerö men jag hann inte fråga hur grusstatusen på Lullehovsbron var. Så jag vågade inte försöka åka ut på Färingsö.

Kan du lämna din rapport nu?

För övrigt hoppas jag att den cyklist som på FRA-varvet hade gått på hjul och lastades in i en ambulans med hjärnskakning och brutet nyckelben kvicknar till snart. Tråkigt. :-(

Grus-status på ekerö?
DT skrev:
> Jag stötte på Tille på tillbakaväg från
> Ekerö men jag hann inte fråga hur grusstatusen
> på Lullehovsbron var. Så jag vågade inte
> försöka åka ut på Färingsö.

Det gjorde jag med på bron från Drottningholmsbron. Han gjorde soptecknet (som jag uppfattade det) så jag åkte ut till Svartsjö och vände. Det kändes och såg sopat ut hela vägen.

Grus-status på ekerö?
Jag mötte alla möjliga. Men tyvärr blev jag tvungen att korta ner min runda betydligt pga jobb +ANNAT. Tur att Micke fattade mitt "kan du kolla om det är sopat, jag hinner inte"-tecken. Typ.

Tillbaka
Topp