Grus-status på ekerö?

Grus-status på ekerö?
Fungerar gör det, värst på Färingsö är det vid Skå där plogbilen plogade upp körbanan på c/g-banan. När jag var ute i fredags var det blött (ej regn) vid Lullehovsbron. För övrigt mycket lite grus och torrrt/dammigt. Nockebybrons underhåll verkar tillhöra Mållgan, 2 smala spår i dödsgrus som blir till ett vid Kärsön ( plåt avplogad?).

Grus-status på ekerö?
Var ute på Färingsö igår, hade själv crossdäck men mötte en hel massa cyklister på racer så det verkar funka. En hel del grus är det dock här och var.

Grus-status på ekerö?
Ja själva FRA vägen (Rörbyvägen och Lovökyrkallé) funkar nog med racer(däck). Cykelbanan, mellan, den bredvid Ekerövägen... Njae, ganska mycket grus.
Värre blir det med transport till FRA-rundan från stan. Funkar inte med racerdäck skulle jag gissa. Fortfarande mycket ojämnt map grus, vissa partier verkar vara sopade alt aldrig grusade medan andra är helt osopade och har mycket grus. Paradexemplet är cykelbanan vid reningsverket, Brommaplan, inget grus alls för att sedan bytas till Grimstahamnsvägen vid Nockeby med *massor* av grus.

Grus-status på ekerö?
gzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja själva FRA vägen (Rörbyvägen och
> Lovökyrkallé) funkar nog med racer(däck).
> Cykelbanan, mellan, den bredvid Ekerövägen...
> Njae, ganska mycket grus.
> Värre blir det med transport till FRA-rundan
> från stan. Funkar inte med racerdäck skulle jag
> gissa. Fortfarande mycket ojämnt map grus, vissa
> partier verkar vara sopade alt aldrig grusade
> medan andra är helt osopade och har mycket grus.
> Paradexemplet är cykelbanan vid reningsverket,
> Brommaplan, inget grus alls för att sedan bytas
> till Grimstahamnsvägen vid Nockeby med *massor*
> av grus.

Wow. Tack för exemplarisk rapport, även om jag hoppades på mindre grus. Får se om suget övervinner gruset när solen tittar fram i helgen.

Grus-status på ekerö?
Ja och nej.

Vägen från stan till Drottningsholms slott är delvis helt OK, och delvis mindre ok (Drottningholmsvägen ej bra).

På sista bron före slottet får man inte ens köra cykelbanan, den är avstängd och du tvingas ut i trafiken eller till trottoaren på andra sidan. Sen är det direkt helt osopat, följt av helt sopat de kommande 100 meterna (hur tänkte de där?), för att därefter vara lite grus på cykelbanan men FRA helt rent. Gäller hela vägen till Ekerö centrum.

Jag kör problemfritt på crossen med GP 4 Season om det är en indikator.

Grus-status på ekerö?
Har kört ett antal gånger i år på GP 2000 utan problem. Bron vid Dholm "stängd" från 22 typ så då måste man byta sida hejsan hoppsan. Däremot så är det på dagtid sand, grus och minibroar för byggdiken vid Dholm.

Grus-status på ekerö?
kitzblitz skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Inte igår kväll
>
> Nä, men det är inte farligt heller.

Inte om du låter bli frambromsen vid valda tillfällen.

Grus-status på ekerö?
Frustrerande (men bra för barnen) att de varit ute och sopat alla cykelvägar inne i Stenhamra men inte in till Nockeby. Det borde vara på gång tycker man.

Grus-status på ekerö?
ulfalf skrev:
> Hur ser det ut nu efter snöfallet, någon som
> varit på Ekerö idag?

Jag var och handlade (med bil) på förmiddagen. Det var kallt, blött och pissigt men snön ganska borta. Mot Munsö såg jag bara en cyklist, en svartklädd contikille på vägen mellan Ekerö kyrka och Nyckelby Snabbköp. I morgon kan det nog bli ok förutsatt att det blir sol. Vet inget om Färingsö.

Grus-status på ekerö?
Jag körde stan-Svartsö-stan. Det var halt och snö på tillräckligt många ställen för att motivera dubbdäck. Men grymt vackert helt klätt i vitt.

Grus-status på ekerö?
Det var snö hela backen ner mot Lullehovsbron. Jag hade slicks och vände tillbaka, vet inte hur det ser ut på Färingsö. På Lovön inkl FRA-varvet gick det dock bra, men det var lite is och snö på några ställen.

Grus-status på ekerö?
I tisdags körde jag 50 km där på Conti GP 4-season helt problemfritt. Racer och slicks funkar anser jag. Om ngt så är det lite grus närmare stan.

Grus-status på ekerö?
Körde med Conti GP4000 hela Färingsö inkl. Björkvik idag, dock ej Stenhamra som har varit grusigt tidigare.

https://www.strava.com/activities/275284753

Avlöpte helt problemfritt förutom några broar och avsnitt inne i stan, Nockebybron, Essingebroarna Alviksbron (sopad?) där det är lite grusigt men enkelt att köra i spår och undvika det värsta.

Grus-status på ekerö?
Är det inte lite märkligt att det är på de vältrafikerade cykelbanorna i stan och närförort som det ska dröja så länge att sopa?

Grus-status på ekerö?
Håller med om att det mesta är sopat på Ekerö. det var en kort sträcka vid Stenhamra som inte var sopad, men för övrigt bra.
Sträckan Drottningholm till brommaplan var inte sopad. Men det går OK att hålla sig i hjulspåren.

Grus-status på ekerö?
Fliken skrev:
> Ja. Bron har sopats men det är inte samma sak som
> att den är sopad tyvärr.

Bron är sprängd!

Grus-status på ekerö?
Vic skrev:
> Fliken skrev:
> -----
> > Ja. Bron har sopats men det är inte samma sak
> som
> > att den är sopad tyvärr.
>
> Bron är sprängd!

Då åker man till målarbutiken, köper färg och skriver helikopter på ramen.

Grus-status på ekerö?
AxelSthlm skrev:
> Tille skrev:
> -----
> > Det är sopat!
>
> Har du cyklat?

Det känns helt konstigt i kroppen.

Grus-status på ekerö?
Ekerö levererar alltid. Idag regn (trots noll mm på klart.se) och grus precis överallt. Det knastrar mellan tänderna. Nu skall cykel och kläder saneras?

Senast ändrad:
Grus-status på ekerö?
Inte grus men relevant för alla som tänker cykla på öarna. Cykelbanan avstängd och leds på smal trottoar och framför busshållplatsen vid nockebybron. Röd linje visar påbjuden rutt. Avstängningen hävs den åttonde juli....

Jag fattar inte hur detta kommer att funka. Alls.

Bilagor

• 2016-02-11 18.34.35-1.png
    2016-02-11 18.34.35-1.png
    167.4 KB · Besök: 71
Tillbaka
Topp