Grusväg vs nyckelben

Baba

Ny medlem
Grusväg vs nyckelben
När man går in i närkamp med moder natur så har man, som alla vet, inte mycket att säga till om. Under gårdagens morgontur fick min bror, känd som mangan här på forumet, sladd på framdäcket när han var på väg hem. Han skulle hålla undan för en löpare i skatås området varpå framhjulet låste och cykeln flög runt och hela paketet landade med mangans nyckelben som stötdämpare. Benet gick av men mangan mår bra i övrigt. Löparen vinkade glatt när han sprang förbi men stannade inte!!

Så i jämförelsen grusväg vs nyckelben står det numera 1-0 och det värsta enligt mangan själv är att han inte kan cykla på några veckor. Krya på dig mangan.

Grusväg vs nyckelben
Jorå, gubbf*#¤%n stannade inte trots att det dammade friskt om vurpan. Han hade ingen anledning att vara sur eftersom det var mycket god marginal till honom. Då klockan var 07.00 och det var rätt öde tycker man ju att han åtminstone borde frågat hur det gick...

När man läser med den selektiva perceptionen inställd på nyckelben förstår man ju att detta verkar vara en "folkskada" för oss mtb:are. Krya på dig Kella!

Mangan

Grusväg vs nyckelben
Just nyckelbenen är väldigt utsatta på cyklister, kanske ännu mer hos lvg-cyklister eftersom de nästan alltid krashar mot asfalt när de krashar. Det var väl närmare 10 st som bröt nyckelbenet i årets Tour.

Grusväg vs nyckelben
Steelisreal Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns två typer av cyklister:
>
> De som har brutit nyckelbenet och de som kommer
> att bryta nyckelbenet;-)
>
> läk väl, Mangan
>
> ha det
> Jan

Skit oxå........gör det ont att bryta??

/Fredde

Grusväg vs nyckelben
Bara när man skrattar:-)

När jag bröt mitt nyckelben så har jag inget direkt minne av om det gjorde ont av nyckelbenet

Blev nermejad bakifån av en bil på Södermalm i Stockolm.
Hjälmen låg j... bra hemma på hatthyllan
Jag landade på axeln och då knäcktes nyckelbenet sedan dusade huvudet i asfalten.
Sen vaknade jag på Södersjukhuset och undrade förvirrat"Var är min cykel"...hehe
Nyckelbenet tog tre veckor att läka. Huvudet ......om man säger som så....cykla inte utan hjälm.

ha det
Jan

Grusväg vs nyckelben
Steelisreal Skrev:
> Bara när man skrattar:-)
>
> När jag bröt mitt nyckelben så har jag inget
> direkt minne av om det gjorde ont av nyckelbenet
>
> Blev nermejad bakifån av en bil på Södermalm i
> Stockolm.
> Hjälmen låg j... bra hemma på hatthyllan
> Jag landade på axeln och då knäcktes nyckelbenet
> sedan dusade huvudet i asfalten.
> Sen vaknade jag på Södersjukhuset och undrade
> förvirrat"Var är min cykel"...hehe
> Nyckelbenet tog tre veckor att läka. Huvudet
> ......om man säger som så....cykla inte utan
> hjälm.
>
> ha det
> Jan

Vart tog hojen vägen då???

/Fredde

Grusväg vs nyckelben
Min kära ParkPre blev parkerad och fstlåsti ett räcke på SÖS ambulansgarage.
Tydligen Polisen som var så vänliga att ta omvägen och göra detta

Jan

Senast redigerad av en moderator:
Grusväg vs nyckelben
Steelisreal Skrev:
> Det finns två typer av cyklister:
>
> De som har brutit nyckelbenet och de som kommer
> att bryta nyckelbenet;-)

Jag hoppas att jag får tillgodoräkna mig mitt nyckelbensbrott som jag hade i fyraårsåldern :-)

/Magnus

Grusväg vs nyckelben
Tack Mangan. Försök att inte åka på någon muskelinflamation i axeln, för det gjorde jag.
Den SMÄRTAN är något jag inte vill uppleva igen.
Det var en månad sedan jag bröt mitt och jag är inte bra än.
Krya på dig!!!
/Kella

Grusväg vs nyckelben
Mitt gick av på två ställen när jag spelade bandy på is. Hade ganska tur så det läkte fint efter 2-3 veckor körde jag för fullt igen. Så hoppas verkligen att du har tur! Till mig sa dom att om dte inte gör ont så kan du göra dte du vill. Jag gjorde så men tog det lite lungnare i början var nog mest rädd men men det går!

Grusväg vs nyckelben
> Skit oxå........gör det ont att bryta??

Far cyklade i diket på fyllan och slog ur en bit lika lång som styret är brett. Det var *fundera* 1996 eller så och har fortfarande inte läkt ihop. Han har ont i axeln rätt ofta då musklerna får hålla upp allting.

Grusväg vs nyckelben
Fy, det var inte bra. Jag vurpade ju på asfalt i somras och har nu ett ärr på högerbenet i storleksklassen "Mariekex". Jag använde alla förband och all gasbinda vi hade på jobbet. Men att bryta sig är "snäppet värre"..

Grusväg vs nyckelben
Johan S skrev:
> Fy, det var inte bra. Jag vurpade ju på asfalt i
> somras och har nu ett ärr på högerbenet i
> storleksklassen "Mariekex". Jag använde alla
> förband och all gasbinda vi hade på jobbet. Men
> att bryta sig är "snäppet värre"..

Just det, hade nästan glömt den där vurpan. Det tog tid att läka, minns jag. Har faktiskt inte brutit något vid cykling. Men jag har vurpat efter det förra inlägget mitt i stan, skulle snedda över gångbanan för en månad sedan, vurpade på asfalten och slog i höften så ini h-e. Ingen blodsutgjutelse och tre cykelpendlare som stannade och ville hjälpa till. Stor eloge till dem!

Tillbaka
Topp