Grx bakväxel + microshift kasett?

Amenvafan

Aktiv medlem
Hej hej!

Precis hämtat ut en ny cykel(Cannondale topstone 1) med 2x11 grx, på tillverkarens hemsida står det att kasetten ska vara en 105.

Men såg att det satt en microshift kasett på, är det vanligt att stora tillverka gör såhär?
Eller är det butiken som fulat?

Och slutligen, om det nu är vanligt är det någon skillnad på en microshift vs 105 kasett i kvalité?

Kolla vad butiken säger om det, men att det skulle kunna vara ett sätt för tillverkaren att fortsätta leverera cyklar i komponentbristens 2022 låter rimligt. Någon större kvalitetsskillnad skulle jag inte tro att det är i det segmentet, beroende på vilken kassett du fått då.

Nu har jag iofs ganska bra erfarenheter av Microshift, men på Wiggle t ex så kostar deras 11s-kassett ungefär hälften av en r7000.

Just det "felet" hade jag någ ändå kunnat leva med, men om de t ex skulle byta vevparti från Shimano till något fsa-mög då hade jag fått krupp.

Nu har jag iofs ganska bra erfarenheter av Microshift, men på Wiggle t ex så kostar deras 11s-kassett ungefär hälften av en r7000.

Just det "felet" hade jag någ ändå kunnat leva med, men om de t ex skulle byta vevparti från Shimano till något fsa-mög då hade jag fått krupp.

Vore kul att veta i vilka delar FSA är mög. Misstänker ännu en happy-myt med de erfarenheter jag själv har av FSA.

Jag har iofs bara haft tre fsa-vevpartier, två Vero och ett Omega. Inget av de tre har dock haft raka klingor. Däremot har de bra klingbultar.

Jag har iofs bara haft tre fsa-vevpartier, två Vero och ett Omega. Inget av de tre har dock haft raka klingor. Däremot har de bra klingbultar.

Jag kontrar med ett Omega 46/30 som används vid riktigt svåra och branta grusförhållanden och ett SLK Modular på lvg-cykeln. Det senare har rullat 13000 km utan ett missljud, det förra inte så mycket men absolut u.a. Jag är nöjd.
Vero är väl i bästa fall jämförbart med Shimano Tourney, inte riktigt 105.

Tillbaka
Topp