Grymt olika antal höjdmeter i ruttplaneringsverktyg

kontorsråttan

Aktiv medlem
Sitter och planerar en rutt i Finland, drygt 20 mil och mest asfalt. Tyckte det blev många höjdmeter i RidewithGPS som är mitt vanliga verktyg. Dubbelkollade med Komoot och Google Maps.

På 205 km sade RWGPS +2517 / -2448 höjdmeter.
Komoot säger för samma rutt +930 / - 850 hm.
Google säger för samma rutt +578 / - 488 hm.

Liiite stor skillnad kan jag tycka. Brukar det vara så? Vilket verktyg upplever ni vanligen som mest sanningsenligt? Vem i hela världen kan man lita på?

Spontant "ingen av dom", men Komoot och Google ligger ju åtminstone i samma storleksordning.

Kan du titta på höjdgraferna i respektive verktyg och se om RWGPS har mycket brus kanske?

Jag har några gånger när jag suttit i RWGPS fått konstiga spikar i höjddatat som helt pajat beräkningen av antal höjdmeter.

Är du säker på enheten i rwgps?
Om höjden är i fot så blir det liknande.
Bra tänkt! Det står meter iallafall... och inga stora spikar som kan förklara eländet heller tycker jag... däremot ser ju höjddatat från Komoot mycket mer utslätat ut. Vad som är rätt vet jag inte, men säg att jag hade gissat kanske 1500hm sett från vad Garmin brukar säga efter genomförd tur.

Från rwgps:
1710147584621.png

Från Komoot:
1710147836568.png

Från Google:
1710147878982.png

Senast ändrad:
Alla verkar stämma men kör med olika upplösning...
Rwgps tar med alla gruskorn på vägen bara ;)

Bra tänkt! Det står meter iallafall... och inga stora spikar som kan förklara eländet heller tycker jag... däremot ser ju höjddatat från Komoot mycket mer utslätat ut. Vad som är rätt vet jag inte, men säg att jag hade gissat kanske 1500hm sett från vad Garmin brukar säga efter genomförd tur.

Från rwgps:
Visa bilaga 685498

Från Komoot:
Visa bilaga 685499

Från Google:
Visa bilaga 685500
Vad är det strax före 140 km? Tror förvisso inte att det är en spik som det jag menar. Då brukar det vara många fler höjdmeter. Ser dock lite underligt ut. Hur ser det ut om du zoomar in?

Vad är det strax före 140 km? Tror förvisso inte att det är en spik som det jag menar. Då brukar det vara många fler höjdmeter. Ser dock lite underligt ut. Hur ser det ut om du zoomar in?

Om det var den här du menade så är det nerförs till vattennivå sen upp igen, ser ut som backar på streetview också, men knappast som de 75 meter ned och upp som höjdkurvan visar. Intressant att här säger rwgps +37 meter över sträckan, men bara närmast vattnet visar höjdkurvan 75 meter ned och 75 meter upp igen. Nästan så att man kan tro att rwgps inte är den mest exakta tjänsten i det här hänseendet...

1710149361391.png

Om det var den här du menade så är det nerförs till vattennivå sen upp igen, ser ut som backar på streetview också, men knappast som de 75 meter ned och upp som höjdkurvan visar. Intressant att här säger rwgps +37 meter över sträckan, men bara närmast vattnet visar höjdkurvan 75 meter ned och 75 meter upp igen. Nästan så att man kan tro att rwgps inte är den mest exakta tjänsten i det här hänseendet...

Visa bilaga 685512
Bör nog vara den, ja. Alltid svårt att se vad som är vad med höjdgrafen komprimerad i x-led p.g.a. att man har en ganska lång tur.

Jag vet inte hur beräkningen av ackumulerat antal höjdmeter uppför resp. utför görs och hur det förhåller sig till höjdprofilen man ser. Onekligen hänger ju allt inte ihop i det där exemplet.

Kan kanske prova att mata in filen i Garmin eller Strava och se vad dom ger. Båda är väl premiumtjänster som du kanske inte har tillgängliga men om du lägger filen någonstans man kan komma åt den så jag kolla.

Tillbaka
Topp