GT avalanche 2.0 - 2001ish renovering?

• Trådstartare Trådstartare els
  • Start datum Start datum

els

Medlem
Hej, jag är helt ny på cyklar och är ute efter en everyday cykel som har möjlighet att cykla lite distanser.

Jag har i min ägo en gammal GT avalanche som stått några år (det mesta bör nog bytas).
Min tanke kring detta är om denna går att bygga om till en cykel som användas till lite längre distanser?

Skulle ex ett sånthär set passa: http://www.wiggle.se/shimano-105-5800-komponenter/ ?
Sedan byta hjul och gummin till några som är lite mer anpassade för landsväg?

Eller bör jag helt enkelt titta på en ny/begagnad cykel?

Som sagt är jag ny på cykel, säkert därför du missuppfattat mig, men något bockstyre vill jag verkligen inte ha :)

Finns det inte delar som är "bolt on" så är det inte riktigt intressant :/

els sa:
Som sagt är jag ny på cykel, säkert därför du missuppfattat mig, men något bockstyre vill jag verkligen inte ha :)

Det "setet" du länkar till kallas i cykel-språk för "grupp". Shimano 105 är en grupp avsedd för bockstyre. Det finns motsvarande för mtb med rakt styre (heter tex Deore). Men utan cykelkunskap så skulle jag inte ge mig på att renovera/bygga om. Det finns många fallgropar som resulterar i att delar inte passar och speciallösningar som riskerar att det kommer kosta mer än vad de smakar.

Ja ni ser ju där hur dålig koll jag har :/
Kanske får gå på Biltema och handla det mest akuta för att få ihop cykeln.
-Drev bak.
-Bakväxel.
-Kedja.
-Däck.

Tips på vilka komponenter mottages gärna :)

Sedan börjar letandet efter en hybrid för träningsrundor på ca 2h.. :)

els sa:

Det finns delar som bara är att skruva på. Det knepiga är att hitta rätt delar att beställa.
Om du tänkte byta hela gruppen (bromsar, växlar + drivlina) samt hjul och däck, så måste du nog leta begagnade prylar för att inte komma upp i samma pengar som en ny cykel.

Om det bara handlar om att smörja kedjan, byta vajrar och höljen och byta till lättrullade däck, så är det en annan femma.

Tillbaka
Topp