Gt Avalange 2.0: flipp el flopp?

lazyboy

Ny medlem
"Råkade" impulshandla igår, det blev alltså en GT Avalange 2.0, från -03 el -04.

Jag är inte så bra på det här än, tänker börja cykla i skogen och undrar om den duger till det el om jag ska sälja den igen o köpa nåt helt annat. Jag fattar att det inte är en värstinghoj, men om den duger att börja på så kan jag spara pengar och köpa en riktigt bra när jag har lite mer erfarenhet.

På sitter:
Ram: aluminium (6061)
Gaffel: MoZo R200
Hjul: TüV certificate 6061 T6
Vevparti: Truvativ Isoflow
Framväxel: Acera
Bakväxel: Deore
Bromsar: Tektro V-broms

Den väger 13 kg, fälgarna är dubbelbottnade, det kollade jag, växlarna är kajko för att den stått men det får jag hjälp med av en polare.

När jag googlade verkar det som att den kostar mellan 300-500€ i EU, jag fick det här exxet för 800:-, det känns som att nåt är galet, men vad?

Glömde bilderna, här är de:
Hojen:
P1010028.JPG ht=290

Skivbromsfäste väl? Jag tänkte att ett sånt bådar gott:
P1010023.JPG ht=336

Såhär står det på fälgen:
P1010031.JPG ht=184

Ett riktigt bra köp, har en 3.0 -04 som vintercykel(nu med stel gaffel). En ram som är lite överdimentionerad för XC men passar för aggressiv XC/lättare freeride, klättrar bra samt rekomenderas för gafflar med 80-100mm slag.

kanonbra köp, mycket bra instegshoj för att testa MTB.
Sen kan du kanske uppgradera med en gaffel som åtmindstonde fungerar någosånär:
Rock Shox, Dart 2 -07, 80mm
915 kr
ROCK701.jpg ht=300

resten duger alldeles utmärkt i början, byt bara om det slits.

Lycka till i skogen.

Wow, tack för bra svar!
Nu har jag nojat ihop mig på om affären var för bra för att vara sann, tänker ringa snuten i morn o kolla att den inte är snodd. Tog kvitto mellan säljaren o mig, men var för hungrig för att komma ihåg att fråga efter orginalkvittot. Man ska alltid lyssna på sitt blodsockervärde först, att det ska vara så svårt att lära sig..

Riktigt najs köp. Har själv en -05 som efter ett drygt år av idogt cyklande fortfarande håller ihop ganska bra. Vissa komponenter är dock inte i toppskick längre så förväntar mig inte att den är lika fräsch efter den här säsongen.

Om den är använd så är inte 800kr ett för billigt pris tycker jag. Cyklar sjunker snabbt i värde. Du kommer kanske att behöva byta ut slitdelar som kedja, kassett, vevparti, fälgar, bromsklossar och vajrar inom en snar framtid om den är använd. Du hamnar då på runt 2000kr om du shoppar från Tyskland. Sedan skulle jag rekomendera en ny framgaffel (Rock Shox Tora), men det kan du ta senare när du känner för det. Gaffeln kommer att kosta några hundralappar mer än cykeln.

Jag tycker att du gjort en bra affär. Efter du bytt slitdelar och gaffeln kommer du att ha en riktigt fin cykel för pengarna. Ha nu kul och ta väl hand om cykeln!

/Erik

En sån har jag, då jag köptre den ny för flera år sen kostade den 3900:- så jag tycker 800:- verkar vara vad den borde kosta. I övrigt har den funkat bra, jag tycker den är kul att cykla med. Som sagt av tidigare skribenter ovanligt sunkig gaffel..

/Håkan

Vad jag kan se är den inte sliten. Ramen har inga skrap rep buckel alls, fälgarna är spikraka. Kedja o kassett kan jag inte avgöra själv, ingen rost iaf, men det visar väl sig. Har ringt snuten o den är inte anmäld.

Grattis! Det är inte många som hittar vettiga cyklar för 800:- , det brukar ju vara något slags minipris om det rullar så att säga.

Hojjen är en utmärkt cykel att komma ut i skogen med och smaka på hela grejjen. När du fastnat för det och prövat lite olika cykelmodeller (kanske på happyride el dyl) kommer du att lätta på lädret! Cykeln är i min mening aludöd, tung, lång, slitsam och tungrullad. Men det är ingenting som spelar roll nu när du är ny i spenaten, framförallt neråt kommer man alltid! Och skillnaden när du senare hittat din åkstil och byter hojj, vilken grej!

Jag vet inte om du åker skate? Det är som att jämföra 799:- brädan från stadium med 2500:- brädan från skateshopen, ungefär. Men du har med råge passerat de obrukbara sakerna som gör att man inte fattar att det här kan vara kul. Så igen; grattis till ett bra köp och välkommen ut i spenaten!

PS. underhåll cykeln väl och försök leta upp en beggad gaffel (80-100mm robust modell borde du kunna hitta för 3-400) till den, när du sedan skaffar ny hoj, sälj denna vidare och gengälda din fina affär! Bra karma... DS

Tillbaka
Topp