Guckaklump i hjulet - varför? (Bild)

martinpetter

Aktiv medlem
Idag fyllde jag på med gucka i hjulen och hittade en stor klump i framhjulet. Hur har den kommit till? Nån som varit med om liknande?

gucka.jpg

/M

Varför fylla med gucka? är det inte bättre att laga slangen/byta slangen? ser ut som att guckan har hittat ut ur hålen i däcket.

Jag kör slanglöst. RQ 2.2 på Roval Traversee E5-fälgar.

Klumpen fanns alltså inuti däcket, när jag tog ut den la jag den uppepå däcket för att kunna fota... kanske inte framgick.

/M

Man får klumpar i hjulen när du haft en punka som guckan har tätat. Jag har dock aldrig sett hur fin den är:-) bara hört den ruska runt där inne.

Jag gjorde som ostkaka. Nu slaskar det fint istället för dunsandet som var innan :)

Jag kan ändå inte riktigt fatta hur den blir till. Nån som vet och kan förklara? Av ren nyfikenhet liksom...

/M

martinpetter skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag gjorde som ostkaka. Nu slaskar det fint
> istället för dunsandet som var innan :)
>
> Jag kan ändå inte riktigt fatta hur den blir
> till. Nån som vet och kan förklara? Av ren
> nyfikenhet liksom...
>
> /M

Något med att luften sprutar ut ur däcket och sen snurrar det säckert runt på någon mattematisk formel. Det blir som sagt just när du får punka. Så har du en i däcket har guckan räddat livet på dig minst en gång:-)

steen skrev:
> Svamp?

Skiva upp och lägg på mackan?

Lillskeden skrev:
> Är det bara jag som tycker det där påminner
> svagt om en dendritisk kristall som uppstår vid
> stelning vid underkylning?

Jag har också tänkt den tanken när jag tagit av slitna UST-däck. Det blir små träd som står från hålet med en krona ovanpå med svagt dendritisk form.

Sedan kan det vara klokt att se till att ventilen inte är i bottenläge om man pumpar ett smalt tublandsvägsdäck då kan det bilda klumpar intill ventilen där luften kommer in. Se till att rotera hjulet så att ventilen är tex 90 grader från botttenläge...

Vad är det egentligen för lösningsmedel i dylik gucka. Borde man inte kunna fylla på med nytt lösningsmedel då och då istället för att göra om hela proceduren med att göra rent och lägga i ny gucka?

JojjeM skrev:
> Jag tror att din cykel försöker straffa dig för
> att du monterade plattisar;)
>
> /Johan

Jag är nog straffad för det utan att koraller ska behöva leta sig in i däcket.

/M

Tillbaka
Topp