Guide Laga trasig gänga

Gcbossen

Ny medlem
Guide Laga trasig gänga
Har ni som jag dragit åt stålskruvarna till bromsoken för hårt i ramens eller dämparens mjuka aluminium. Då kommer ni för snarare än senare få åtgärda gängan enligt nedan:

1. Gängan i Aluminium är sönderdragen och ger inte längre ett mothåll till den hårdare stålskruvens gänga. Tills det är helt kasst kan det funka ett kort tag med gängtejp eller Locktite. Passa på att köpa ett gänginsats kit från tex Biltema. Se till att alla delar enligt bild 1. medföljer. I mitt fall ett M6 kitt.

2014-07-2020.42.03.jpg

2. Fastgör dämparen (i detta fall), säkerställ i vilken vinkel du ska borra upp hålet. Här fick jag luta dämparen från horisontellt läge för att kunna borra vertikalt. Kolla genom att sätta i den gamla skruven.

2014-07-2020.43.16.jpg

3. För att underlätta borrandet smörj med olja. Borra med lite högre hastighet genom att stötta ner mycket lite i taget, bara någon mm i taget. Var mycket försiktig! Känn så att du följer hålet och inte sticker iväg åt något håll. Det är som att borra i smör så TA DET MYCKET LUGNT! Märk ut djupet så du inte borra igenom botten, då är det kört!

2014-07-2020.45.43.jpg

2014-07-2020.47.06.jpg

4. Nu är det dags att ta fram gängtappen. Det går mycket lättare om du kan sätta den i ett twinhandtag som på bild. Jag har provat utan och det rekommenderar jag inte. Olja tappen och skruva ett 1/4 varv varpå du drar tillbaka 1/8 varv. Så håller du på tills du har gängat det område där din nya gänga ska monteras. Den nya gängan bör monteras så att dess översta del är minst några mm ner i hålet. I mitt fall behövde jag inte gänga hela väggen ner.

2014-07-2020.53.56.jpg

5. När detta är klart ska hålet rengöras. Fyll hålet med bromsspray, elektronikrengöring eller som jag med Isopropanol. Blås ur med tryckluft.

2014-07-2021.02.16.jpg

6. Montera den nya gängan med röd Locktite så den sitter som faan! Detta smörjer även när du skruvar ner den. Slå av pinnen i botten av gängan när du har den där du vill ha den. Vilken pinne jag menar ser ni när ni har det framför er;)

2014-07-2021.04.24.jpg

2014-07-2021.10.24.jpg

Grattis, Nu har ni en stålgänga som kommer palla!

Guide Laga trasig gänga
Några småtips bara och absolut ingen kritik. Jättebra, pedagogiskt och garanterat något som behövs.
T-sprit smörjer man ofta med när man borrar/gängar alu. Då slipper man dessutom att spånorna klibbar fast.
Om man har en pelarborr kan man skruva in en pinnbult i hålet på gaffeln. In med pinnbulten i chucken, veva in koordinatbordet så gaffeln passar i skruvstycket, dra åt. Lossa chucken, ut med pinnbulten. Borra! Då får man vinkeln perfekt och dessutom centrerat.

Senast ändrad:
Guide Laga trasig gänga
Det är magnesium i gaffeln. Det har ungefär samma egenskaper som aluminium när man gängar, så T-Röd är ett lämpligt smörjmedel, skulle jag tro.

Frid!

Guide Laga trasig gänga
Följde din guide, fasen vad bra det blev. Kostade 530 kr totalt inklusive biltemas billigaste skruvdragare. Den kändes förövrigt inte helt värdelös för typ 300 kr.

Guide Laga trasig gänga
Miracle sa:
Det är magnesium i gaffeln. Det har ungefär samma egenskaper som aluminium när man gängar, så T-Röd är ett lämpligt smörjmedel, skulle jag tro.
Frid!
Bara att spånorna brinner mycket bättre än aluminium så tänk på det :-)

[f:ö är det lätt att missa när man drar i helicoil (i vart fall M5 och nedåt) så att man får dubbla stigningen på ett gängvarv, och eftersom helicoil svårligen går gänga ur igen så kan det bli lite muppigt. En bussning med in & utvändig gänga är ett säkrare kort OM det finns gods nog.]

Guide Laga trasig gänga
Bra guide!
Har drabbats av denna typ av gängpaj en gång. För mig räckte det med att skaffa en 10 mm längre skruv... Gängan i gaffeln räckte till det. Ofta är gängan väl tilltagen.
Värt att kolla först!

Guide Laga trasig gänga
Ja, om man skruvar i den man har utan adaptor eller ok så kommer den längre in så man ser hur det funkar.
Annars är det bara att köpa en längre skruv

Tillbaka
Topp