42Hz
Aktiv medlem
[Guide]Steka bromsbelägg (en del bilder).
Har sett att det titt som tätt dyker upp frågor här på Happymtb om att steka bromsbeläggen så jag passade på och dokumentera min senaste stekning. Alltid bra att se hur andra gör.
Man börjar lämpligtvis med ett par schyssta men ostekta belägg, som vanligt beror slutresultatet i hög grad på kvalitén på råvarorna. Så lägg gärna lite extra pengar och inhandla ett par lite dyrare bromsbelägg.
Här har jag avlägsnat förpackningsmaterialet, det kan man kasta bort.
Lite prylar att plocka fram innan själva stekningen så att man slipper leta tillbehör mitt i stekningen.
En stekpincett.
Kniv, kan komma tillhands.
Lite olja. Olivolja i detta fall, DOT olja är inte att rekommendera!
Salt.
Peppar. Vill man ha lite extra bett så kan man krydda med cayennepeppar.
På med maxvärme på spisen.
Här ligger beläggen och väntar på tillagning.
Stekpannan börjar bli varm, dags att hälla på lite olja.
När oljan är het är det dags att placera beläggen i stekpannan!
Hett skall det vara!
Det kan stänka lite olja bär det bubblar som bäst.
När det värsta har bubblat klart är det dags för lite salt.
MYCKET peppar (mest för att det råkade bli väl mycket på bilden)
Sedan är det bara att vända på steken och upprepa proceduren innan man kan lyfta ur beläggen.
Ett exempel på upplägg, här enkelt serverad med rå gul lök och lite senap och ketchup, en flaska mörkt öl passar bra till detta, bon appétit!!
Det här är ju bara ett exempel på hur man kan göra, vissa använder säkert andra metoder. Hoppas det hjälper någon i alla fall! Lycka till!
Frånsäger mig allt ansvar för resultatet av att följa denna beskrivning!
Man börjar lämpligtvis med ett par schyssta men ostekta belägg, som vanligt beror slutresultatet i hög grad på kvalitén på råvarorna. Så lägg gärna lite extra pengar och inhandla ett par lite dyrare bromsbelägg.
Här har jag avlägsnat förpackningsmaterialet, det kan man kasta bort.
Lite prylar att plocka fram innan själva stekningen så att man slipper leta tillbehör mitt i stekningen.
En stekpincett.
Kniv, kan komma tillhands.
Lite olja. Olivolja i detta fall, DOT olja är inte att rekommendera!
Salt.
Peppar. Vill man ha lite extra bett så kan man krydda med cayennepeppar.
På med maxvärme på spisen.
Här ligger beläggen och väntar på tillagning.
Stekpannan börjar bli varm, dags att hälla på lite olja.
När oljan är het är det dags att placera beläggen i stekpannan!
Hett skall det vara!
Det kan stänka lite olja bär det bubblar som bäst.
När det värsta har bubblat klart är det dags för lite salt.
MYCKET peppar (mest för att det råkade bli väl mycket på bilden)
Sedan är det bara att vända på steken och upprepa proceduren innan man kan lyfta ur beläggen.
Ett exempel på upplägg, här enkelt serverad med rå gul lök och lite senap och ketchup, en flaska mörkt öl passar bra till detta, bon appétit!!
Det här är ju bara ett exempel på hur man kan göra, vissa använder säkert andra metoder. Hoppas det hjälper någon i alla fall! Lycka till!
Frånsäger mig allt ansvar för resultatet av att följa denna beskrivning!