[Guide]Steka bromsbelägg (en del bilder).

42Hz

Aktiv medlem
Har sett att det titt som tätt dyker upp frågor här på Happymtb om att steka bromsbeläggen så jag passade på och dokumentera min senaste stekning. Alltid bra att se hur andra gör.

Man börjar lämpligtvis med ett par schyssta men ostekta belägg, som vanligt beror slutresultatet i hög grad på kvalitén på råvarorna. Så lägg gärna lite extra pengar och inhandla ett par lite dyrare bromsbelägg.
bs01.jpg

Här har jag avlägsnat förpackningsmaterialet, det kan man kasta bort.
bs02.jpg

Lite prylar att plocka fram innan själva stekningen så att man slipper leta tillbehör mitt i stekningen.

En stekpincett.
bs03.jpg

Kniv, kan komma tillhands.
bs04.jpg

Lite olja. Olivolja i detta fall, DOT olja är inte att rekommendera!
bs05.jpg

Salt.
bs06.jpg

Peppar. Vill man ha lite extra bett så kan man krydda med cayennepeppar.
bs07.jpg

På med maxvärme på spisen.
bs09.jpg

Här ligger beläggen och väntar på tillagning.
bs9b.jpg

Stekpannan börjar bli varm, dags att hälla på lite olja.
bs08.jpg

När oljan är het är det dags att placera beläggen i stekpannan!
bs10.jpg

Hett skall det vara!
bs12.jpg

Det kan stänka lite olja bär det bubblar som bäst.
bs13.jpg

När det värsta har bubblat klart är det dags för lite salt.
bs14.jpg

MYCKET peppar (mest för att det råkade bli väl mycket på bilden)
bs15.jpg

Sedan är det bara att vända på steken och upprepa proceduren innan man kan lyfta ur beläggen.
bs17.jpg

Ett exempel på upplägg, här enkelt serverad med rå gul lök och lite senap och ketchup, en flaska mörkt öl passar bra till detta, bon appétit!!
bs18.jpg

Det här är ju bara ett exempel på hur man kan göra, vissa använder säkert andra metoder. Hoppas det hjälper någon i alla fall! Lycka till!

Frånsäger mig allt ansvar för resultatet av att följa denna beskrivning!

42Hz skrev:
--------------------------------
> På med maxvärme på spisen.

Wow, din spis går till 12. Det blir dubbelt så varmt som på min alltså.

Smakade beläggen bra? Vad drack du till? Bordeaux kanske? =)

Ska du använda beläggen på hojen sen? Det vore skoj att höra hur de funkar... =)

PontusL (fd velocipedmanet) skrev:
-------------------------------------------------------
> Väldigt pedagogisk guide som alltid Harri, rätt
> in i Läsvärt me'n tycker jag!

Då skulle det inte förvåna mig ifall någon okunnig verkligen tror att man får bättre bätt ifall man steker bromsbeläggen i matolja och peppar :D

Haha rolig tråd btw, verkar som om någon har för lite att göra och för mycket batteritid på kameran :)

Klart man ska ha olja i, annars kanske beläggen blir vidbrända. Jordnötsolja är nog bättre än olivolja då den tål högre värme. Blir man riktigt hungrig får man väl plocka loss och gratinera bakbeläggen på bilen, de sägs ändå inte ta vid normal körning.
(;-)scar

Jag tror fortfarade mer på flambering... :D

Trevlig guidning i beläggstekningens hittills okända(?) tekniker. Frågan är nu om man kan sprida detta lite bättre. Kanske Jonas Borsén kan grilla belägg? Han kan säkert fixa ihop en speciell belägg-grillsås också. Möjligheterna är obegränsade! (som alltid iofs) :)

Tack för all input, givetvis borde jag inte ha haft olivolja då den inte tål så hög värme, får väl köpa jordnötsolja nästa gång. ;)

Angående den malda svartpepparn så hade jag bara vitpeppar på korn, men det passar inte riktigt med smaken.

Klart kockarna skulle anmärka på min stekpanna. :)

Skulle jag ha för mycket fritid?!? ;)

42Hz skrev:
> Skulle jag ha för mycket fritid?!? ;)

Vad i hela friden kan få dig att tro det? :P

Trodde innan jag öppnade tråden att den var seriös. Kör inte själv med bromsskivor så vad vet jag om sånt... Mycket sköj :-)

42Hz skrev:
> Klart kockarna skulle anmärka på min stekpanna.
> :)

Bry dig inte om dom. Matlagningsintresserade i allmänhet, och kockar i synnerhet, är som knarkande talibanska buddistmunkar attitydmässigt. Det är maten som gäller, och inget annat. De enda jag kan tänka mig som är värre är "tågskådare"... :D

Fy fan vad kul! Jag ser fram emot nästa tråd - "Hur du wokar dina belägg."

Senast redigerad av en moderator:
Kanon. Skönt att någon tog sig tid att illustrera hur det ska gå till då beskeden gått isär tidigare. I panna, direkt på plattan eller rentav med varmluftspistol.

/Johan

Igår frågade Ryddan när Harri skulle bjuda på denna delikatess, men Harri är så snål att han på sin höjd kan tänka sig att bjuda på V-bromsbelägg från Biltema. *sniff*

Skogling skrev:
> Trist på jobbet precis som jag Ville ? ;)

Hehe, som fan. kan inte du och jag leka lite?

En vecka till semestern. Då har jag tid att testa lite andra varianter. Bensin-vokning av frikrans? Gratinering av sadel på hög värme? Eldhavs-desinficering av hjälm ska ju testas också. Vetenskapens vägar äro outgrundliga!

:)

Finfint tips Harri!
Men har du belägg för att det funkar? Jag skulle gärna vilja se några sköna grafer på bromsverkan före och efter. Helst också hur bromsinducerade vibrationer i ekrarna påverkas. På tyska förstås.

Såna här trådar får mig att vilja skriva mycket elaka saker. Men jag går och steker upp ett par tjufyrer/trenoll istället.

Stream skrev:
> Såna här trådar får mig att vilja skriva
> mycket elaka saker. Men jag går och steker upp
> ett par tjufyrer/trenoll istället.

Ta ett djupt andetag och räkna till hundra.
Sedan öppnar du ett fönster och hoppar!

Då får du lugn och ro.

Jag har bromsar av märket shimano M485 och jag använder de belägg som sitter i dem från början. Dock har jag bytt dem 2 gånger för att det inte bromsar.

Detta hittade jag på en annan sida:

"ya..they only make resin pads for them...so...you are not going to be using these brakes if you like high speed downhill..."

vad menar dem med det? Att resin pads är värdelösa? Cykeln är en cube acid och alltså ingen downhill men jag kan ju itne stanna cykeln. Det kanske fungerar ett tag när jag har fixat helt nya belägg men sedan går dem inte. Särsklit nu på vintern känns det som.

Beror det på att det är smutsigare på vintern lr kan det ha med kylan att göra?

Nu har jag lagt beläggen på spisen och man kudne se en massa olja på ytan av dem men när jag skulle tvätta bort det så löste beläggen typ upp sig, och om det ska vara så så kommer de ju itne hålla många stekningar...

Byta bromsar till några med andra sorts belägg?

Helt j-vla suveränt!!!
Nu gillar jag dig ännu lite mindre, du kan inte bara ta kort, du kan vara rolig oxå!!!

hahahhahahahahahhaha
Mer sånt här!!!

Tillbaka
Topp