Guidning i Hellas

yeager

Ny medlem
Guidning i Hellas
Halloy.

Jag och Garaban här på Happy kommer ge oss ut på en roadtrip nästa vecka, där vi tänkte kombinera nerförsåka (Gesunda, mfl) med "AM-åka" (Kinnekulle, Hellas, mfl). Eftersom vi aldrig har varit i Hellas så undrar vi om nån vänlig själ kan tänka sig att guida oss. Vi beräknas vara i Stockholmstrakten den 17:e (torsdag).

Måste tillägga att ingen av oss är några riktiga svetton så tempot får gärna vara därefter :).

Tack och hej!

//Togge

Guidning i Hellas
Jag kan tänka mig men måste lägga in en brasklapp då min morsa ligger i respirator och händer det något plötsligt med henne innan i dagarna innan den 17:e kan det bli så att jag inte kan hänga på.

Men annars ska det inte vara några problem skulle jag tro.

Guidning i Hellas
Man skall aldrig missa en möjlighet att träffa Götelaborgare! :)

Johan det hade varit toppen om du orkade ta oss under dina vingar! Verkligen synd att höra om din mamma, förstår självklart att du måste prioritera det. Jag kan PM:a dig när jag vet mer om exakt när vi kommer fram till dina trakter..

Såg förövrigt att du kör helstel SS. Kan glädja dig med att Garaban också är en bakåtsträvare ;). Kommer bli kul att se hur det går för honom i Gesunda med helstel SS :).

Guidning i Hellas
Kanske bäst att ta ned förväntningarna på "vilsen Götelaborgare i storstan" då ingen av oss heter Glenn och båda är inflyttade från östkusten (Uppsala, Stockholm). Men om det behövs så kan jag dra en dålig ordvits så att det känns mer autentiskt.

Guidning i Hellas
Garaban skrev:
-------------------------------------------------------
> Men om det behövs så kan jag dra en dålig ordvits så att
> det känns mer autentiskt.

Utan ordvits ingen guidning.

Guidning i Hellas
Jag är ledsen... Men vem vet, det kan bli kul ändå. Haka på!

När jag ändå är på gång så kan jag ju fråga om det finns någon bra camping i närheten av hellas eller om det bara är att ta första bästa.

Ville skrev:
> Va?!, inge glenn!!!

Guidning i Hellas
Perfekt. Tack för tipset.

Tobias/Frost skrev:
> Ni kan hyra stuga vid Hellasgården. Bra och inte
> så dyrt...

Guidning i Hellas
Scand skrev:
> Tälta i skogen, gratis och bra mycket mysigare
> än camping.

Jo, det finns ju presennings-kojor både i Sicklaskiftet och uppe på berget öster om Brotorp. Har dock inte sett till innehavarna.

Guidning i Hellas
Vill ni köra nedför så kan ni ju alltid slagga på Cyklopen vid Högdalstoppen. Därifrån är det under 9 km till HBB (och 300 m till just Högdalstoppen)

Guidning i Hellas
Preseningstipin vid John Bauer var riven sist jag rullade förbi så det finns en utmärkt "tomt" ledig för tillfället. Eldstad och bänk var kvar så det är nästan inflyttningsklart...

Guidning i Hellas
Nu är det klart att exil-östkustarna är framme i Stockholm på onsdag kväll. Vi har laddat på med ordvitsar och fixat boende på hellasgården. Nån som kan rekommendera nåt trevligt ställe att käka på, i närheten av Hellasgården?

Guidning i Hellas
Hellasgården ligger in the middle of nowhere men dom har finfin lunch där om inte sommarmenyn suger åsneballe då.
Annars har ni hela Hammarby Sjöstad eller Sickla köpkvarter tio min bort med cykel.

Guidning i Hellas
Det verkar som att Johan A troligtvis inte kommer kunna guida oss på torsdagen, finns det någon annan som känner sig manad att adoptera oss?

Om inte, finns det någon karta eller liknande över stigar vi MÅSTE prova?

Hur är det nu i Hellas förresten? Blött och eländigt?

Guidning i Hellas
yeager skrev:
> Hur är det nu i Hellas förresten? Blött och
> eländigt?

Torrt. Väldigt torrt. Anstränger man sig kan man kanske hitta nåt surhål där marken är lite mjuk.

Guidning i Hellas
yeager skrev:
> Det verkar som att Johan A troligtvis inte kommer
> kunna guida oss på torsdagen, finns det någon
> annan som känner sig manad att adoptera oss?

Jag kan tänkta mig att visa runt lite i området! Vilken tid hade ni täkte er?

/ Johan

Guidning i Hellas
Helst på dagtid. Vi tänkte börja någorlunda tidigt på morgonen och cykla hela dagen. På kvällen rör vi oss vidare mot Gesunda, så vi kan inte vara kvar alltför sent i Hellas.

Nissen skrev:
--------------------
> Jag kan tänkta mig att visa runt lite i området!
> Vilken tid hade ni täkte er?
>
> / Johan

Guidning i Hellas
Jag kan absolut guida lite, är det på torsdag eller onsdag det behövs? Vill ni vara ute precis hela dagen kanske jag får lämna över er efter halva tiden, jag tror inte att jag kan vara ute hela dagen.

Guidning i Hellas
Ja, då föreslår jag att vi ses kl 10:00 vid den stora bilparkeringen utanför Hellasgården. Sedan hojar vi fram till säg 15-snåret eller så (med fika/lunch-paus mitt i kanske?)

Jag cyklar på en röd Turner Spot.

Sen tar det väl runt fyra timmar att åka till Gesunda från Sthlm om man inte vill tokköra.

Guidning i Hellas
Kanon, du är en hjälte! Ses där kl 10 då.

Nissen skrev:
> Ja, då föreslår jag att vi ses kl 10:00 vid den
> stora bilparkeringen utanför Hellasgården. Sedan
> hojar vi fram till säg 15-snåret eller så (med
> fika/lunch-paus mitt i kanske?)
>
> Jag cyklar på en röd Turner Spot.
>
> Sen tar det väl runt fyra timmar att åka till
> Gesunda från Sthlm om man inte vill tokköra.

Guidning i Hellas
Vi är där på torsdag. Nu har det tydligen bestämts att vi skall ses klockan 10 på stora parkeringen, men det är ju bara trevligt om vi blir fler!

stepanov skrev:
> Jag kan absolut guida lite, är det på torsdag
> eller onsdag det behövs? Vill ni vara ute precis
> hela dagen kanske jag får lämna över er efter
> halva tiden, jag tror inte att jag kan vara ute
> hela dagen.

Guidning i Hellas
Johan A skrev:
> Have fun.
> Skönt att det löste sig även fast just Nissen
> är helt värdelös på att hitta i Hellas.

Lustigkurre där :-)

BTW stepanov, jag mötte nog dig på Ältavägen i går (söndags). Du var på väg upp mot Hellas på din SX Trail med FF-kruka på huvudet och jag rullade nedför på Spoten.

Guidning i Hellas
Kanske skall tillägga att vi kommer vara de två vilsna snubbarna som står vid en vinröd volvo 240 med en vit transition preston och en roströd univega xxix.

Guidning i Hellas
Semester är fina grejor det! :-)

Synd att du inte kunde vara med Jilster, för den här gången kommer båda två utsocknes att heta Glenn. Ingen risk att säga fel alltså... ;-)

Guidning i Hellas
Mike å skrev:
> Jag är sugen på lite Kal å Ada historier så
> jag hänger nog oxså med.

Kul! 10:00 vid Hellasgården.

Guidning i Hellas
Sådärja, det blev 22km Hellasstigar för Garaban och yeager. De såg inte alltför ledsna när vi var färdiga kring halv fyra snåret. En härlig blandning av stigar söder om Hellasgården, fika och sedan lite Gröna, lite Russian, lite Gula med specialnedfarten, lite vita spåret och våta fötter.

Störtregnet måste vi ha klarat oss ifrån för då satt vi och mumsade äppelpaj med vaniljsås inne på Hellasgården :-)

Det kom iofs lite dugg när vi var på Russian/Gula men inget störande.

29:ern gillade tydligen inte Sörmlandsledsbacken ned från Ulvsjöslingan...
IMG_4721.JPG ht=485

yeager och Garaban på väg till SKF
IMG_4724.JPG ht=645

Micke å visar var skåpet skall stå på Gröna
IMG_4733.JPG ht=485

Johan T rullar respektlöst ned för hoppstenen vi röset på Gröna
IMG_4735.JPG ht=485

yeager kör i luften i stället
IMG_4736.JPG ht=645

Johan T fixar galant utförslutarspången
IMG_4739.JPG ht=645

ricochet är inte sämre han!
IMG_4743.JPG ht=645

Till och med Micke å fixar det hela utan fadäser
IMG_4744.JPG ht=645

Alla redo!
IMG_4745.JPG ht=485

yeager på väg utförs i hemliga backen från Gula
IMG_4748.JPG ht=645

Oj, här blev det stopp...
IMG_4750.JPG ht=645

Garaban tar det säkra före skräcken
IMG_4751.JPG ht=645

Johan T har dock ingen skräck. Måtte inte karln köpa heldämpad. Då kommer han att bli ostoppbar...
IMG_4755.JPG ht=645

Björn och Johan T pustar ut. Jobbig backe det där :-)
IMG_4756.JPG ht=645

Sedan drog grabbarna mot Gesunda. Skall bli intressant att får höra hur en helstel 29:er beter sig i Xcelerator och Stökspåret. Hoppas på en utförlig RR framöver :-)

Tillbaka
Topp