Gula fläckar på ram

TomOnne

Medlem
Gula fläckar på ram
Tjena!

Köpte min första cykel förra veckan och har haft svinkul dom gångerna jag varit ute, men igår så upptäckte jag ett par gula fläckar på cykeln som inte vill gå bort. Har testat med vatten och Muc Off cykeltvätt, ska jag testa något mer?

Har inte en aning om dom var där när jag fick den levererad eller om det är något som uppstått under tiden jag har haft cykeln.
Har varit ute ett fyrtal gånger, ingen kedja har hoppat och har inte ställt den mot något - när den varit hemma har den stått i cykelställ.

Iallafall, vad är det för något och hur kan jag få bort det? Är väl inte superfarligt nu, men tänker om det fortsätter uppstå flera fläckar på ramen, hade inte varit speciellt roligt.

Det är en Bianchi Sprint 24 köpt på Biketown - har det något med kolfiber att göra? Bör jag kontakta biketown/bianchi och höra med dom eller är detta normalt?

Se bifogade bilder.

Är helt färsk så all expertis uppskattas verkligen.

Väl mött!

Bilagor

• IMG_8328.jpeg
    IMG_8328.jpeg
    437.2 KB · Besök: 132
  • IMG_8329.jpeg
    IMG_8329.jpeg
    402.6 KB · Besök: 111
Senast ändrad:
Gula fläckar på ram
För mig ser det ut som en lagad eller övermålad repa. Halvdant arbete, men inte farligt.

Litet off: Repor och smärre missljud retar en till vansinne medan man cyklar. Bästa medicinen är oftast en punktering, ty då glömmer man snabbt repor och smärre missljud.

Gula fläckar på ram
För mig ser det ut som en lagad eller övermålad repa. Halvdant arbete, men inte farligt.

Litet off: Repor och smärre missljud retar en till vansinne medan man cyklar. Bästa medicinen är oftast en punktering, ty då glömmer man snabbt repor och smärre missljud.
Det hoppas jag verkligen inte är fallet då cykeln är helt ny sedan någon vecka tillbaka…
Får dra iväg ett mail till både Biketown och Bianchi och se vad dom har att säga…

Gula fläckar på ram
Ser det fortfarande likadant ut efter lite gnuggade med en våtservett (avlägsna eventuella sandkorn först) så var nog fläcken där när du köpte cykeln och sitter kanske under klarlacken (svårt att se på bilderna)

Gula fläckar på ram
På min gamla nukeproofram har jag några gula missfärgningar efter ammoniakbaserad däckgucka( stans), men det gör ju absolut inget för funktionen…

Gula fläckar på ram
Ser det fortfarande likadant ut efter lite gnuggade med en våtservett (avlägsna eventuella sandkorn först) så var nog fläcken där när du köpte cykeln och sitter kanske under klarlacken (svårt att se på bilderna)
Testade med våtservett nu, fläckarna är kvar.
Tycker mig känna en liten nivåskillnad i lacken på fläckarna om det inte sitter i huvudet. Kände runt lite på andra ställen och dessa ”ojämnheter” verkar finnas lite överallt, fast utan fläckar.

Är detta något från produktion isf, och skulle dom skicka ut denna om dom visste om det?

Pallar egentligen inte göra en big deal av det om det inte påverkar något och inte börjar dyka upp på andra ställen..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp