Gult eller klart glas?

Rhino

Aktiv medlem
Gult eller klart glas?
Jag tänkte komplettera mina RP Kerosene med ett par extra linser men osäker på vilken färg jag ska ha utöver de mörka de kom med, har inte riktigt lust att pynta för två extra par om det inte behövs. Det nya linsparet har jag tänkt att ha när det inte är så ljust ute att mörkt glas behövs.
Är det nåt som talar för eller emot gult respektive klart glas?

/Eric.

Gult eller klart glas?
Jag tycker du ska prova racing red, de har jag och de är det mycket skönt ljus i. De kan användas jämt nästan. Fast de är lite dyrare, men men

De gula kan jag dock inte säga något om, inte de kalra heller för jag hara bara mörkt och rött

/Mattias

Gult eller klart glas?
Jag har blått, transparant samt orange. Jag föredrar blått eller transparant. Jag tror jag vill testa några som är svagt bruna eller lite rosa nästa gång. Det är ok med orange när det är mulet men jag tycker nog världen bli lite väl mycket "neon-apelsin". =D

Senast redigerad av en moderator:
Gult eller klart glas?
Kör med alla 3 faktiskt (Gult, mörkt och klart).
Gula är väldigt bra när det är mulet och grått ute.
Klart glas är nästan bäst på kvällsturer när det inte är så molnigt, då när man vill mycket av det fina ljust och naturen men samtidigt vill ha skydd för insäkter/grenar och vind.

Kör med klarglas nu med , torts att vädret är kasst, men det beror mest på att jag inte orkat byta. Funkar dock ändå väldigt bra.

Senast redigerad av en moderator:
Gult eller klart glas?
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har blått, transparant samt orange. Jag
> föredrar blått eller transparant.

Jag har samma glas, men föredrar helt klart orange! Känns som man ser bättre i mörka partier, samtidigt som det inte blir riktigt lika ljust när solen ligger på. Har verkligen inget emot neonapelsin-känslan! :P

Gult eller klart glas?
[Freeride] EriC skrev:
> Kör med alla 3 faktiskt (Gult, mörkt och klart).

Inte på en gång väl? ;)

Orange och brunt är väl populära färger bland skidåkare för ökad kontrast i snön. Har hört att just gult ska vara bra vid sportaktiviteter.

Sjölv har jag ingen aning. Har ett par mörka glas själv.

Gult eller klart glas?
Skall man välja mellan gult eller klart.
Då tror jag att gult är mer allaround.
Kör själv med gult nästan alltid förutom när det är riktigt soligt då har jag orangebrunt!

Gult eller klart glas?
Jag måste definitivt avråda från blått glas då det är direkt farligt!
Blått glas filtrerar bort det synliga ljusets lägre frekvenser (rött) medan det släpper igenom de högre (blått och viss mån UV). Denna snedvridna frekvensfördelning gör tyvärr att pupillen öppnar upp sig mer än vad den skulle gjort utan glas och att nätthinnan och linsen exponeras i högre grad för farligt ljus.

Vad det gälller gult eller klart föredrar jag själv klart glas som ger en tydligare färgbild vilket kan vara bra när man ska bedömma underlaget i skogen.

Gult eller klart glas?
Ante_Lkpg skrev:
> Jag måste definitivt avråda från blått glas då det
> är direkt farligt!
> Blått glas filtrerar bort det synliga ljusets
> lägre frekvenser (rött) medan det släpper igenom
> de högre (blått och viss mån UV).

Hm, måste säga ganska tvärtom. För att en yta ge sken av en specifik färg (våglängd) måste den reflektera just den vågländen. Tex en fasad som absorberar i högre grad alla andra (synliga!) vågländer än just de blåa vågländerna ter sig blå ut för ögat. Likaså är det med ett blått glas, det transmitterar mer alla andra synliga vågländer än just de blåa. Ett blått glas reflekterar mao mest blåa våglängder och släpper i högre grad igenom rött, gult, grönt osv...

Gult eller klart glas?
Om blåa glas är farliga eller inte beror på typen av glas.

Från oakley.com
"Protection against ultraviolet light has nothing to do with lens color. The protection is built into Oakley's Plutonite® lens material, so full UV filtering is a standard feature with all Oakley lenses, no matter what the hue. Even clear Oakley lenses block 100% of all UVA, UVB, UVC and harmful blue light. The raked-back curvature of Oakley eyewear provides further protection by blocking UV from the periphery."
Deras liner tar bort allt farligt blått ljus
http://oakley.com/technology/uv_protection/

Dock är blåa linser av dålig kvalitet farliga då dessa fungeras som Ante säger...

Gult eller klart glas?
Sen är det ju en liten frekvens-/våglängdsskillnad på UV-ljus och synligt blått ljus... Bara för att något är blått behöver det inte reflektera UV-ljus då det har en annan frekvens/våglängd.

Gult eller klart glas?
Observera att jag endast pratar om synliga våglängder i mitt inlägg tidigare. Hur ett glas (i de här fallen plast) absorberar/transmitterar/reflekterar i UV och IR kan man inte säga utifrån färgen.

Däremot kan man med säkerhet veta att ett blått glas INTE släpper igenom så mycket blått synligt ljus, utan reflekterar just den vågländen(erna) mer än gult, rött etc, Ante's påstående är alltså inte korrekt när det gäller detta.

Gult eller klart glas?
blått eller transparent!

orange är inte populärt som skidåkare! :D
inte hos mig iaf! blått/transparent där också.
brunt har jag ev provat.

Gult eller klart glas?
andrum.jpe

Gult eller klart glas?
Själv har jag ett defekt färgseende som gör att gula glas försämrar kontrasten. Så har du ett kajko färgseende så råder jag dig att prova de olika varianterna för att se vilka som funkar.

Gult eller klart glas?
Det har egentligen inte med blåa linser att göra. Däremot stämmer det till viss del; Alla mörka glas (oavsett färg) får våra pupiller att öppna sig då de tror det är mörkare än vad det är. Detta i kombination med dåliga linser som ej filtrerar bort skadligt UV ljus är direkt farligt.

Gult eller klart glas?
beone:

Det är så att inte bara UV-ljus (jag var lite otydlig) utan alla våglängder utövar en viss skadlig påverkan på ögat. Sjukdomar som har visat sig ha klart samband med ljusexposition är ffa senil maculadegenaration och katarakt (grå starr). Detta kan troligtvis härledas till att ljusenergin alltid skadar retina men att skadan i vanliga fall minimeras av pupillens funktion. Man kan se detta i en något konstlad situation hos personer som genomgår kataraktkirugi och får en intraokulär lins (IOL). Tidigare har man använt en klar lins och hos dessa personer har man sett en klar överfrekvens av maculadegenration. Därför har man nu bytt och använder en färgad lins som filtrerar bort UV och i viss mån synligt blått ljus.
Mörka glas har visserligen en tendens att öppna upp pupillen mer än utan solglasögon men mörka linser filtrerar också bort stora mängder ljus (ofta genomsläpp på 10-15%). Detta ser man ju tydligast om man har har på sig mörka solglasögon i ett skumt rum och sedan jämför med t.ex. ett par gula glas.
Att blåa glas utgör ett problem är väl dokumenterat och enda gången jag kan påminna mig att jag läst något positivt om dem (utom i modetidningar) är i samband med en studie av fotokänsliga epileptiker som får mindre antal anfall vid anvädande av blåa glas.
Angående vilka frekvenser som filtreras bort så pratade vi väl om hur glasen ter sig om man ser på ljuset genom dem? I så fall kan man ju inte se en våglängd som är bortfiltrerad. Blå glas släpper alltså igenom blått ljus men tar bort en hel del av andra frekvenser vilket gör att världen ser blå ut.

Tillbaka
Topp