Gummibälgar till framgaffeln

• Trådstartare Trådstartare tkb
  • Start datum Start datum

tkb

Ny medlem
Varför har det förträffliga gummibälgarna gått ur tiden? Tycker det är lite småläskigt att min Sherman får färdas genom lera och sörja samt med ständig risk för direkt markkontakt med blottade innerben.

Någon kanske hävdar att med modern "Super Duper Extreme Hardcoating" så behövs inga skydd för det är stört omöjligt att repa eller buckla innerbenen... Dessvärre köper jag inte ett sånt påstående. Finns redan några *små* och knappt kännbara märken på innerbenen. Än så länge är det nog ingen fara för funktionen, men det retar mig eftersom jag ser att det går att göra märken om jag kollar riktigt noga. Dessutom är det min teori att packboxarna skulle må avsevärt bättre av att inte arbeta i ett konstant lerbad. Även om man påstår att ytbehandlingen håller tillräckligt bra för normalt bruk skulle jag inte vilja prova att skrapa den mot en sten.

Nu vet jag att det finns Lizard Skins Fork Boots men dom är ju bara för 100 mm-gafflar eller nåt sånt. Dessutom tycker jag inte konceptet verkar lika bra som riktiga klassiska gummibälgar. Någon som har fixat gummibälgar på en cykelgaffel? Jag tycker i princip att det borde gå att hitta några som passar på en knattecross som man kan modifiera till att ha på en cykelgaffel. Ska undersöka den möjligheten.

Den största anledningen att inte ha skydd på innerbenen verkar vara för att det anses som fult. Kan väl iofs hålla med om att det är snyggt med bara innerben, men jag tycker att funktion ska gå före form på en mtb.

Någon som har bra idéer kring det här ämnet?

(Sökfunktionen ur funkt. jag försöker återupprepa)

Jag gjorde en tråd om detta för något år sedan med ungefär samma frågeställning som du. Om jag inte minns fel så menade många att dagens gafflar är så täta att gummibälgar är helt onödiga. Dessutom var det någon som menade att bälgarna tenderar att samla skit istället för att skydda från skit (fukten kom in men kunde inte komma ut, osv.).

Men jag håller nog fortfarande med dig, det verkar konstigt att låta en så vital del vara så utsatt för lera och slask. Vi har rätt, helt enkelt: Tillverkarna vill att vi ska serva gafflar oftare!

Fast det är ju inte bara en fråga om service (byta packboxar) utan om att innerbenen riskerar att repas. Lite dyrare och krångligare att byta innerben. Särskilt eftersom de nästan alltid sitter fast i kronan på enkelkronade gafflar (om jag fattat rätt).

Alltså jag skulle gärna köpa att ytbehandlingen är så oerhört hård att den inte går att repa men det verkar inte vara så. Om jag tittar väldigt noga på mina innerben så är det som sagt redan några små märken. Iofs så små att man inte kan känna dom på något sätt, men ändå... Har bara cyklat ca 25 mil.

Finns det någon på happymtb som lyckats repa upp sina innerben så illa att dom var tvungna att bytas ut, eller ska jag sluta oroa mig?

ATI gjorde gaffelbälgar för mtb förr i varje fall. Det sitter genomskinliga såna på min sambos ur-Manitou (första årsmodellen i butik) och man ser genom dom när det är dags för rengöring, d v s mycket sällan tack vare bälgarna.

Jag tror inte man behöver oroa sig för att de pajar. Jag har kört över 400 mil med min sid, den ser fortfarande fin ut. Jag antar att det var därför de tog bort bäljarna, de behövs inte. Men om man verkligen vill så kan man ju fixa till egna med neopren eller en strumpa.
/Johan

dels så har faktiskt packboxarna blivit bättre, sen äre som nämnts tidigare o som avhandlats i massor av trådar så att när det väl kommer in skit i bälgar är det dels svårt att få ut och dels så skadar det gaffeln mer än om man kör utan hela tiden, i alla fall nu när packboxarna är så bra som de är.tänk dig själv t.ex. lizardskinn, säg att det kommer in lite sand/smuts imellan, va tror du effekten blir när lizardskinnen trycker mot innerbenet o har smuts imellan, rena sandpapret :D

vet ju flera som har 4-5 år gamla gafflar o som funkar utmärkt, fast de aldrig sett en bälg :D visst, med förstoringsglas hittar man skert nån lite repa, men det är ju knappast nått som påverkar varken funktion eller livslängd.

kevlar skrev:
-------------------------------------------------------
> Trådkapning:
>
> Vad tror ni om att riva bort bälgarna från min
> stelopererade gaffel? Dom är rätt fula faktiskt.

Om den är stel så är gör de ju ändå ingen effekt. Kolla bara så inte gaffelbenen är fula under.
/J

Senast redigerad av en moderator:
Därför kör jag utan lizardskin's fork boot...
pbpic207620.jpg

In med snutsen och gniiid...

Ja att bälgarna inte behövs för att hålla skiten ute är vi nog överens om. Dock kan jag hålla med om att innerbenen är väldigt utsatta om man vurpar och slänger hojjen mot en sten eller så...
Bäst att låta bli vurpor, och min kropp tycker likadant.

Nu är ju ödleskinnen ett riktigt dåligt exempel. Ser inte alls ut att vara det ideala konceptet. Verkar som grejen är att dom ligger ganska tight mot innerbenen och i princip saknar tätningar. Lite lera (=slippasta) mellan så kan vem som helst räkna ut att man klarar sig bättre utan.

MEN, vad jag snackar om är *riktiga* gummibälgar som är seriöst åtsittande. Typ som dom jag hade på min KTM 125 EXC. Vill lova att dom gjorde mycket, mycket mer nytta än skada. Riktiga bälgar släpper inte in en massa skit så man behöver nästan aldrig rengöra innanför. Innerben och packboxar lever i en ren och behaglig miljö utan slippasta. Dessvärre ser jag inte helt hur man skulle lyckas få så tätt om man pillar till nån liten fullösning.

Synd att gaffeltillverkarna inte erbjuder seriösa gummibälgar som verkligen passar på deras gaffelmodeller. Men det ligger väl inte i deras intresse att erbjuda produkter som minskar kundernas behov av dyra reservdelar.

Jag har för mig att de tog bort bälgarna för att de påstod att det skulle öka aktiviteten hos gaffeln. Gummi är ju elastiskt och bromsar därför upp gaffelns rörelse en aning.
Men sen är det ju lite snyggare utan, ett starkt säljargument! :P

bigmollo skrev:

> Om den är stel så är gör de ju ändå ingen effekt.
> Kolla bara så inte gaffelbenen är fula under.
> /J

Dom är svarta och underbart slanka, 25.4 mm

cannondale har ju fortfarande bälgar på sina, de säts fast me buntband. man får dock ha kolla så att man byter illa kvick om det går hål i dem då de annars gör mer skada än nytta, ja menar, komemr det in vatten så äre ju en perfekt plats för korosion (hur det nu stavas :D)

De flesta gummibälgar som fanns/finns för framgafflar har redan hål får att de ska kunna komprimeras ihop utan att gaffelns rörelse hindras av att bälgen "blåses upp" vid komprimering av gaffeln. Det uppstår även ett litet "pysljud" pga hålen, vilket man slipper nu utan bälgar. :-)

/Leo

Och sedan när gaffeln dekomprimeras så suger den in allt som finns runt hålen på bälgen och skit sugs in. Så bälgar är helt onödiga på motocross och enduro cyklar existerar inte detta om man inte är en nörd som tror att det ska vara praktiskt att ha dessa på. Utan dessa har byts ut mot plast skenor som följer gaffelns rörelser och skyddar mot lite smuts och omkull körningar. Så det är sådana man skulle ha om man vill skydda gaffeln.

zobnisse skrev:
> Och sedan när gaffeln dekomprimeras så suger den
> in allt som finns runt hålen på bälgen och skit
> sugs in. Så bälgar är helt onödiga på motocross
> och enduro cyklar existerar inte detta om man inte
> är en nörd som tror att det ska vara praktiskt att
> ha dessa på. Utan dessa har byts ut mot plast
> skenor som följer gaffelns rörelser och skyddar
> mot lite smuts och omkull körningar. Så det är
> sådana man skulle ha om man vill skydda gaffeln.

Att hålen skulle suga in så fasansfullt mycket köper jag inte. Då ska det vara rejält guckig körning om luften ska vara så pass mättad av partiklar och skit.

Onödiga? Dom fyllde väl samma funktion som dagens plastskenor under bälgarnas gyllene tid. Dessutom höll dom mer effektivt skit borta från gafflarna. Skyddade inte bara mot lite skit utan mot mycket skit vilket borde vara bättre.

Antar att man är lika mycket nörd om man vill ha gummibälgar som om man vill ha stänkskärm(ar) på en mtb. Du får väl tycka att det är nördigt om du vill, men på den punkten skiter jag i vad du tycker.

Min KTM 125 EXC av årsmodell -98 hade gummibälgar original så tydligen var KTM ett väldigt nördigt företag så sent som 1998. Kan meddela att dessa gummibälgar trots sin oerhörda nördighet fungerade utmärkt.

Redan 1998 och antagligen långt innan dess hade sannolikt mx/enduro-gafflar riktigt seriösa packboxar med väl fungerande skrapringar som säkert hade överlevt lera och skit, men mådde bättre och levde längre utan.

tkb skrev:
>
> Att hålen skulle suga in så fasansfullt mycket
> köper jag inte. Då ska det vara rejält guckig
> körning om luften ska vara så pass mättad av
> partiklar och skit.
>
> Onödiga? Dom fyllde väl samma funktion som dagens
> plastskenor under bälgarnas gyllene tid. Dessutom
> höll dom mer effektivt skit borta från gafflarna.
> Skyddade inte bara mot lite skit utan mot mycket
> skit vilket borde vara bättre.
>
> Antar att man är lika mycket nörd om man vill ha
> gummibälgar som om man vill ha stänkskärm(ar) på
> en mtb. Du får väl tycka att det är nördigt om du
> vill, men på den punkten skiter jag i vad du
> tycker.
>
> Min KTM 125 EXC av årsmodell -98 hade gummibälgar
> original så tydligen var KTM ett väldigt nördigt
> företag så sent som 1998. Kan meddela att dessa
> gummibälgar trots sin oerhörda nördighet fungerade
> utmärkt.
>
> Redan 1998 och antagligen långt innan dess hade
> sannolikt mx/enduro-gafflar riktigt seriösa
> packboxar med väl fungerande skrapringar som
> säkert hade överlevt lera och skit, men mådde
> bättre och levde längre utan.
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-09-07
> 21:35 av tkb.

men skaffa bälgar då om det är ett så hemskt problem :D som jag ser det så ska en hojj användas :D har aldrig haft de problem du nämner fast ja inte haft gafflar me bälgar sen -98, o då har ja inte bytt gaffel särskilt ofta. snarare äre andra saker i gaffeln om går sönder, saker som inte varit i närheten av den skit du nämner.

Tror jag skrev det här i förra tråden....

De försvann nog i takt med att slaglängden växte upp mot 100mm. De får helt enkelt inte plats när man bottnar gafflen.
Såvida man inte gör benen längre, eller minskar bussnings överlappet i underbenen. Men det är ju inget vi vill ha!

Om du vill ha extra skydd, så rekommenderas plastskenor, typ de här:
fork_guard_s.jpeg

Finns även för enkelkronade gafflar här: http://www.corerat.com/

Baltazar skrev:
> men skaffa bälgar då om det är ett så hemskt
> problem :D

Men problemet är ju att jag inte hittar några bra bälgar och att det inte finns några uppenbart bra sätt att fästa såna om jag skulle hitta dom.

> som jag ser det så ska en hojj användas
> :D har aldrig haft de problem du nämner fast ja
> inte haft gafflar me bälgar sen -98, o då har ja
> inte bytt gaffel särskilt ofta. snarare äre andra
> saker i gaffeln om går sönder, saker som inte
> varit i närheten av den skit du nämner.

Visst ska hojen användas, men den får ju gärna hålla ihop medan man använder den. Finns det något som är det minsta positivt med repade innerben i dina ögon?

Annars får jag väl hoppas att de mikroskopiskt små repor jag redan har inte kommer att få tillökning i en alltför alarmerande takt. Måste ju slita mer på packboxarna ju mer sliten ytan på innerbenen blir. Iofs kanske en uppruggad yta drar med sig lite mer olja och blir bättre smord... Fast det gäller ju i så fall inom vissa gränser. Inte så bra när det är så mycket repor att innerbenen drar med sig *all* olja upp.

Roger skrev:
> Tror jag skrev det här i förra tråden....
>
> De försvann nog i takt med att slaglängden växte
> upp mot 100mm. De får helt enkelt inte plats när
> man bottnar gafflen.
> Såvida man inte gör benen längre, eller minskar
> bussnings överlappet i underbenen. Men det är ju
> inget vi vill ha!

Hehe. Skulle tro att dom får plats på min Sherman. Av någon anledning är innerbenen typ 20 cm + fast den "bara" har 170 mm slag. Iofs skulle jag faktiskt föredra lite mer överlapp i gaffeln, men eftersom jag tycker det borde finnas utrymme för bälgar på min gaffel så kunde jag ju åtminstone få den fördelen.

>
> Om du vill ha extra skydd, så rekommenderas
> plastskenor, typ de här:

Plastskenor skulle jag gärna kunna tänka mig. Men den där bilden var ju usel och vem säljer dom där? Funderade på att pula ihop en lösning själv. Får se om jag orkar.

Alltså det är ju inte jätteviktigt för mig det här om någon trodde det. Bara en liten detalj som irriterar mig. Känns som innerbenen borde vara bättre skyddade på en terränghoj.

the_TnT skrev:
> Värt att nämna i sammanhanget är att man inte bör
> ta bort bälgarna på gafflar som levereras med
> sådana, de packboxarna är inte designade för det.
>
Fast vissa gafflar förekom både med och utan bälg, med samma packboxar. T ex RockShox Judy XC (med) och Judy 100 (utan). Samma gaffel men med en extra distans i ena modellen. RS SID hade väl aldrig heller några bälgar, samma packningar där.

vet inte, har kört genom lera, cyklat i vått o tort, vurpat som en tok men aldrig själv fått eller sett någon annan få nån repa på innerbenen så att gaffeln slutat funka. har hojjat sen 95, och som sagt aldrig sett det, men visst finns säkert nån som lyckats. finns folk som lyckas me allt.

ska jag vara ärlig tycker ja du oroar dig mer än vad du behöver :D det är inte bra att gå runt o vara oroad, det mår man inte bra av :D

Den som regelbundet kör i viss terräng, t ex vid glimmerskifferbergen en bit härifrån, kan nog ha nytta av bälgar. Gruset där förstör t ex bilstötdämpare rätt kvickt. Jag som kör mest på graniten hade haft nytta av bälgarna som stötskydd. Nu han jag ju iofs "mörda" gaffeln innan det hann hända nåt, men den stela gaffeln jag har nu har fått sig några rediga smällar som hade tagit på överrören på en fjädringsgaffel.

I normal skogsterräng så funkar det säkert OK utan bälgar

:)

Baltazar skrev:
> ska jag vara ärlig tycker ja du oroar dig mer än
> vad du behöver :D det är inte bra att gå runt o
> vara oroad, det mår man inte bra av :D

Där har du säkert helt rätt. Jag oroar mig för allt möjligt och ofta alldeles för mycket.

Men det känns ändå som bälgar hade varit bra på min gaffel. Eftersom jag fortfarande tror att det är mest av utseendeskäl som bälgarna gått ur tiden så måste jag reta mig lite på det. Alltid synd när funktionalitet får stryka på foten för något som är utseendemässigt bättre. Funktion före form och inte tvärtom!

du får väll kolla om någon lokal butik kanske har sånna liggandes :D kan ju finnas kvar nå gamla grejjer.

jo, självklart ska funktion gå före, men då jag inte upplevt det som ett problem så ser jag personligen inte varför jag ska ha bälgar, men det är jag det :D

MVH Jens

tkb - Jag kan kanske skrapa fram några sånna där åt dig. Ingen aning om vad de kostar dock. Men ska se vad jag kan lösa. Återkommer om detta.

Shick - Jag kan cykla. Egentligen.

Tillbaka
Topp