Gung-trainer?

-Andy-

Aktiv medlem
Gung-trainer?
Många verkar avråda från att använda en kolfiber-hoj tillsammans med en trainer. Argumentet är att kolfiberramarna egentligen inte är konstruerade för trycket från sidorna (har med hur fibrerna ligger i ramen) som uppstår då man står upp och bänder cykeln från sida till sida. Eftersom cykeln sitter fast så uppstår det ett ganska stort tryck på ramen. Visst kan man köra ändå och förmodligen så går det bra, men det är en liten chansning.... typ.

För några månader sedan såg jag ett klipp följande trainer som gungar från sida till sida. Kan man känna sig lite mer "safe" med en gung-trainer jämfört med en vanlig trainer? Eller ska man skona sin nya fina kolfibercykel från trainer-körningar?

Senast ändrad:
Gung-trainer?
Tror det är extremt få av oss som tränar inne på trainer som känner att vi vill ställa oss upp och bryta som dårar.

För egen del så sker 100% av min tid på trainern i sittande läge och för detta är det absolut ingen risk för skador på cykeln. Håller cykeln inte för detta så skulle jag inte cykla på den utomhus heller.

Gung-trainer?
Det sägs finnas ett test utfört av en tysk cykeltidning (vet tyvärr inte vilken) som kommit fram till att belastningen på ramen är mindre i trainern än på landsvägen. Och alla vet ju hur noggranna tyskar är.

Gung-trainer?
Funderar på varför cykeltillverkarna kategoriskt dömer ut kombinationen kolfibercykel-trainer.
Det borde väl vara ett bra säljargument att leverantörens dyra fina kolfibercykel är trainer certifierad.

Gung-trainer?
Vad är det för cykeltillverkare som "kategoriskt dömer ut" detta? Jag är nyfiken för jag har aldrig sett det själv, och om de finns vill jag inte köpa deras prylar.

Gung-trainer?
Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det för cykeltillverkare som "kategoriskt
> dömer ut" detta? Jag är nyfiken för jag har
> aldrig sett det själv, och om de finns vill jag
> inte köpa deras prylar.

+1
Låter som taskigt byggda cyklar eller så saknar tillverkaren tillit till sin produkt.

Gung-trainer?
Vill tillägga att jag inte har nåt emot den specifika trainern som diskuteras, skulle gärna ha en om den inte tog så jävla stor golvyta (den är bredare än de flesta vanliga trainers). Lite dyr är den också. Detta med bredden har iofs förbättrats något i den senaste modellen.

För övrigt finns gamla modellen nedsatt nu för €399 på H&S: http://www.bike-discount.de/shop/k2830/a101362/hometrainer-rock-and-roll.html?mfid=810

Gung-trainer?
Cerb skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det för cykeltillverkare som
> "kategoriskt
> > dömer ut" detta? Jag är nyfiken för jag har
> > aldrig sett det själv, och om de finns vill
> jag
> > inte köpa deras prylar.
>
>
> +1
> Låter som taskigt byggda cyklar eller så saknar
> tillverkaren tillit till sin produkt.

Det är lite därför jag blir så fundersam när jag läser på olika ställen på nätet att garantin inte täcker skador som orsakats av trainers. Men det kanske är samma myt som den om att kolfibercyklar kan skadas av trainers? :)

Hur som helst så lär jag köpa trainern och öva upp core-musklerna under vintern.

Gung-trainer?
Det är en HELT annan belastningssituation för en cykel som man står och bryter på i en trainer jämfört med en ute på vägen. Jag kan lätt föreställa mig att kedjestag går rakt av i extrema fall.

Gung-trainer?
Vi behöver nog HåkanC här. Det är Tour magazine som har testat men det verkar ha varit 2005. Hur får man tag i gamla artiklar?

Personligen tror jag det är en myt att kolfiberramar skulle ta skada i en trainer.

Gung-trainer?
Så länge man inte står upp och bryter så är det ingen fara. Tål cykeln inte att du sitter och cyklar med den i trainer så är det bara att skrota cykeln och köpa en ny.

Gung-trainer?
Är det inte just för brytkrafterna som man optimerar en kolfiberram? Det är ju där man vill uppnå maximal styvhet.

Gung-trainer?
Ställer man sig upp och idiotbryter kan kanske något tråkigt hända med ramen men vem gör något sådant dumt? Att däremot ställa sig upp och trampa då och då är ju något helt annat och knappast ett problem. Tror det är större risk för cykeln när jag cyklar på rullar att jag då ramlar av i sidled.

Om en ram går sönder för att man använder den får man väl antingen bråka med leverantör/säljare eller köpa ny ram. Själv har jag numera titan som rammaterial för finracern - känns tryggt

Farligast av allt är nog ändå att cykla på vägen eller i skogen

Livet är för kort för att hela tiden oroa sig för att saker och ting går sönder - vilket de gör förr eller senare

Gung-trainer?
Jag löste mitt dilemma genom att köpa en vintercykel i aluminium. Nu kan jag köra utomhus hela vintern och slipper oroa mig för all ångest, samvetskval, tristess +ANNAT. Fincykeln får komma ut hel och ren i vår istället.

Gung-trainer?
Lite exempel på konstruktionselement och vilka krafter de är tänkta att ta upp:

Axel: axiellt vridmoment

Sträva: Tryckkrafter axiellt

Stång: Tryck och dragkrafter axiellt

Balkar: Böjning.

En cykelram är byggd av stänger enligt mitt sätt att se på saken. I en trainer kan man dock utsätta stängerna för böjning vilket inte är något som förlänger livet på dessa i alla fall...

Gung-trainer?
copytag skrev:
> Canyon cyklar är i alla fall OK.
>
> Fick detta som svar "Alla våra cyklar tål att
> köras i trainer."

Yes! Då har jag en ursäkt att köpa en Aeroad - måste ha en trainerhoj!

Gung-trainer?
Jag fick problem med kolfibercykeln i trainern (omöjligt att avgöra om det var medans jagbröt), men det var växelörat som blev sned. Sedan dess tarjag för säkerhetens skull titancykeln.

Gung-trainer?
Men växelörat kan ju inte ta upp några krafter så som man spänner upp i en trainer? Men annars håller jag med dig - självklart tar man titanräcern när man kör trainer ;).

Gung-trainer?
Med samma retorik borde det inträffa fler skador på cykelramar med extremt styva hjul?

Jag skulle gärna vilja se en skada orsakad av trainer som inte beror på dålig infästning av hjulet.
Gärna med bild så att jag undvika det märket i fortsättningen.

Tillbaka
Topp