Hacka Shimano di2 för 12sp eagle cassette?

mjarlson

Aktiv medlem
Jag snabbtestade en cykel med XT di2 i helgen och wow! Det var dessutom efter en hel dags cyklande på min egen som behöver byta kablar och hölje efter vintern ändå. Jag kör redan med vanlig XTR och en X01 kassett för bästa av båda världar och börjar nu snegla på di2.

Men jag tänte lite... (aldrig bra!) och det finns ju eftermarknads long cages så xt och xtr klarar 50 tänder. Men finns det något sätt att hacka di2 datorn att fixa egendefinerade stopp? På ett vanligt kabeldraget växelsystem så är det ju shiftern som definerar dom 11 stegen, men på di2 är det ju bara datorn.

Någon som vet?

Medveten om båda, har varit sugen på garbaruken ett tag, (r2-bike.com är livsfarligt för plånboken!) och skulle aldrig sätta ett 520grams bojsänke till kassett på min cykel.. det är ofjädrad vikt!

Angående hacka datorn. Lycka till. Tror du får inrikta dig på en 11-delad kassett med den utväxlingen du vill ha.

Skickar datorn en impuls och så sköter bakväxeln resten eller är det ihållande signal från datorn? Nån måste ju provat koppla upp bakväxeln på en bus och lekt lite...

Preacher sa:
"Delningen" sitter i växeln, reglagen skickar bara en impuls.
Det är ju CAN-bus i någon avart och om binär seriell kommunikation är "impuls" eller inte kan man ju tjata om
För det är en övergång från hög till låg till hög över en viss tid för att forma en ordlängd (tror det är arton till fyrtiofyra bit i ett ord i CAN, men citera mig inte när det gäller det).

Att få di2 att hantera 12 steg är utsiktslöst om inte Shim.. har gjort den konfigurerbar för detta, och det är praktiskt sett inte möjligt att hacka (innan en 12 steg produkt finns att lyssna av). Att byta till egen processor kunde väl vara möjligt. Borde finnas trådar om sånt nånstans i världen.

Tillbaka
Topp