Hackande kedja SRAM Eagle

Slobby

Aktiv medlem
Har ett tydligt klonkande i bakväxeln som jag hur jag än gör får inte bort. Det som gör det ännu märkligare är att det är bara på åttonde växeln!? Det ser ut som att kedjan hänger kvar lite för länge på övre pullyhjulet. Någon som har haft något liknande? Och gärna en lösning.

Slobby

Aktiv medlem
Har du gjort rent drivlinan någon gång?
Kedjaolja + grus/sand är i princip flytande sandpapper.
Filmen är tagen direkt efter sista turen innan tvätt. Hur som så är det bara på åttonde drevet detta händer på. Om det var på grund av att den är smutsig så bör det rimligtvis vara problem på allas växlar?

Ustzeust

Aktiv medlem
Du har inte böjt växelörat och justerat om bakväxeln efter det böjda växelörat? Brukar ge problem i mitten av kasetten. Men skulle varit på fler växlar än åttan.
Ser inte ut som att det hackar på en full rotation av kasetten heller, kunde vart en tand som var dålig.

Ustzeust

Aktiv medlem
Skulle rekommendera en rengöring av drivlinan, inte bara kedjan utan kasett, jockeys, framdrev och kedja.
Med något fettlösande

Slobby

Aktiv medlem
Verkar vara på samma ställe på övre pullyhjulet märkligt nog.

20200523_202600.jpg

Bild efter tvätt för att lugna alla oroliga och för att undvika alla eventuella samtal från socialen 👿

Tobbe1986

Medlem
Hade likvärdigt problem när jag bytte till mitt Sram Eagle. Efter ett par rundor började det låta sådär på ett drev bara.
Men jag köpte ett sådant Eagle kalibreringsplastbit och justera och efter det har det vart lugnt..

Slobby

Aktiv medlem
Har kollat igen. Det är en gång per varv på kassetten. Dock så visade det sig att det var olika ställen när jag växlade fram och tillbaka.
Har efter en massa justerande på vajern i små portioner lyckats få bort hackande. Får hoppas att det funkar i verkligheten också.

Tack för all hjälp.

sdx

Aktiv medlem
Det tror jag nog. Kan ge mig på en översättning:
Är det en heldämpad cykel, så skall du justera B-skruven när du samtidigt har rätt fjäderförspänning.
Troligen inte då min är så stel att den inte sjunker en mm men har haft samma problem .en stor skiftnyckel löste problemet med att kedjesträckaren inte går rakt, när den är riktad så går alla växlar problemfritt .

WSB

Medlem
Jag har liknande problem med min GX.. Blir skogstokig snart! Försökt justera gång på gång, men blir aldrig bra. Började tvivla på mina erfarenheter av att justera växlar så tog till internetvideor, fungerar fortfarande inte bra. Har inte plastbiten för att justera B-skruven, men har provat igenom "hela funktionella" intervallet på den och det blir inte bra ändå..

Någon som vill köpa? Blir XT igen efter det här skräpet.

sdx

Aktiv medlem
Jag har liknande problem med min GX.. Blir skogstokig snart! Försökt justera gång på gång, men blir aldrig bra. Började tvivla på mina erfarenheter av att justera växlar så tog till internetvideor, fungerar fortfarande inte bra. Har inte plastbiten för att justera B-skruven, men har provat igenom "hela funktionella" intervallet på den och det blir inte bra ändå..

Någon som vill köpa? Blir XT igen efter det här skräpet.
Ta en titt på däe löprullarna sitter den var inte rak på min gx för går det inte att få till det med låg skruven och hög skruven så titta om kedjan spårar.

WSB

Medlem
Ta en titt på däe löprullarna sitter den var inte rak på min gx för går det inte att få till det med låg skruven och hög skruven så titta om kedjan spårar.
Tack, men allt är rakt och fint där på min. Det enda uppenbara problemet som min växelförare har är att spelpassningen för infästningen är lite väl stor. Det enda direkt glappet jag har i växelföraren är just här och det medför någon halv grads vinkelfel mot dreven. Så har det varit sen den var ny..:)

Bilagor

Freddie L

Aktiv medlem
Gx är rätt glapp, its a feature. Jag fick till det på dotterns cykel, men annars är det tydligen rätt vanligt att det aldrig blir bra. Man måste ju inte bli så desperat att man byter till Shimano, det räcker att gå upp ett steg i SRAM-hierarkin.

manneblask

Aktiv medlem
Det är verkligen lotto. Jag har förbrukat 2 NX-växlar på min Eagle pga kört sönder dem och alla har haft sina svårigheter med att få det att lira bra.
Nu kör jag GX-bakväxel och fortfarande NX-kassett. Funkade bra i några veckor sedan så har den börjat krångla igen, lite som du beskriver med "hackande". Jag använder plastverktyget för B-gap och sätter det i sag såklart.

Har inte haft samma problem med 11-delat SRAM utan tyckt det funkat bra. Men så fort kassett och bakväxel gjort sitt kommer jag byta illa kvickt, funderar på någon av de nya 10-delade grupperna för enkelhetens skull.

Glattnos

Medlem
Vad är det för växelreglage ni använder? Om dom slits där man ofta växlar så kan det vara där som vajerdraget blir fel, dvs rätt i slutet och början på kassetten men fel där man ofta växlar. Detta fel försvinner inte heller när man byter växel eller kassett.
Men jag håller med om att Eagle är känsligt på justeringen så jag säger inte emot.

manneblask

Aktiv medlem
Vad är det för växelreglage ni använder? Om dom slits där man ofta växlar så kan det vara där som vajerdraget blir fel, dvs rätt i slutet och början på kassetten men fel där man ofta växlar. Detta fel försvinner inte heller när man byter växel eller kassett.
Men jag håller med om att Eagle är känsligt på justeringen så jag säger inte emot.
Jag har kört både NX och GX-reglage till min Eagle.

Berk

Aktiv medlem
Har haft samma problem med min GX Eagle, kanske på åttonde växel Med finjustering fram och tillbaka på växelreglaret är det tyst nu.

Med 11-delat GX hade jag liknande problem, men kanske på flera små drev, jag minns inte. Där visade det sig att problemet var att växelöran var inte helt rakt. Böja lite med en insexnyckel löste detta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer