Hackar på viss växel

peppegu

Ny medlem
Hackar på viss växel
Hej hej!

Har lite problem med mina växlar har en scott sportster p5.

På vissa växlar känns det som det hackar lite när man trampar, det är inte så att det hackar över till en ny växel. Utan mer som det är grus mellan kedjan och kuggarna...Har gjort rent allt flera ggr och även försökt justera lite på bakväxeln med det blir ingen skillad.

Har någon nått förslag?

Hackar på viss växel
Borde inte va slitet...köpte den i Juli 08 och den har stått stilla oktober till april. Så bara använd nån månad. Jag får väl lämna in den där jag köpte den på tisdag antar jag. Irriterande!:)

Hackar på viss växel
Kan vara en fråga om inställning också. Inställningen gör du genom att skruva på den svarta "muttern" som sitter där vajern går in i bakväxeln. Om du är osäker på vilket håll det är kan du söka upp en mekguide som jag tror finns, kanske under läsvärt.

Annars ska du vrida ett kvarts varv i taget. Kom ihåg åt vilket håll du vred så du kan vrida tillbaka om det inte blev rätt.

Ett sätt att se det är att växla upp kedjan på fjärde minsta kuggen och sedan ner till nummer 3. Ställ dig bakom och se efter om kedjan ligger emot ngn kugg. Det skall den inte göra. När du nu skruvar komer du se att bakväxelarmen som hänger ned rör sig.

Så, det blev kanske lite rörigt och det är inte helt lätt heller. Men klart värt att lära sig. Så länge som det går lätt att skruva är det ingen fara. Många, jag själv tex :), har vridigt sönder gängorna, men utan våld går det fint

/Erik

Tillbaka
Topp