Hade ni bytt kassett?

andla709

Medlem
Hade ni bytt kassett?
Är nybörjare på racing och har köpt en begagnad cykel som enligt säljaren rullat ca 1000 mil utan några komponentbyten. Kedjan var uppenbart väldigt utdragen och sliten och även framdrevet såg dåligt ut så båda dessa har jag bytt. Har läst att man bör byta kassetten också då den gamla kedjan varit väldigt sliten, men jag tycker den här kassetten ser rätt så ok ut, se bilderna. Så jag blir osäker på om jag verkligen behöver byta den. Hur hade ni gjort?

1685954445545.png

1685954485953.png

Hade ni bytt kassett?
Är nybörjare på racing och har köpt en begagnad cykel som enligt säljaren rullat ca 1000 mil utan några komponentbyten. Kedjan var uppenbart väldigt utdragen och sliten och även framdrevet såg dåligt ut så båda dessa har jag bytt. Har läst att man bör byta kassetten också då den gamla kedjan varit väldigt sliten, men jag tycker den här kassetten ser rätt så ok ut, se bilderna. Så jag blir osäker på om jag verkligen behöver byta den. Hur hade ni gjort?

Visa bilaga 630127

Visa bilaga 630128
Förutom att kassetten är skitig så tycks den se sliten ut.
Frågan att ställa sig är väl, varför byta 2/3 av drivlinan (även jockeyhjulen kanske borde räknas in, så okej, halva drivlinan) istället för att ha en helt ny & fräsch?

Hade ni bytt kassett?
... Har läst att man bör byta kassetten också då den gamla kedjan varit väldigt sliten ...
Du tänker nog på det omvända. Byter man kassett eller drev fram så brukar det vara en bra idé att även kosta på en ny kedja. En sliten kedja ökar slitaget på kuggarna i och med att avståndet mellan rullarna ändras. Slitna kuggar behöver dock inte innebära ett problem för en nya kedja.

Hade ni bytt kassett?
5, 6,7, är helt obetydligt slitna, längst ut på tänderna, men inget som tvingar till åtgärd. men vill du ha crispig nybilskänsla åtgärda eventuellt dessa drev enligt länken ovan.

men det kommer annars med all trolighet funka att bara sätta på en ny kedja och köra:)

om du önskar ett lyckligt umgänge med dina kedjor och drivlinor,
köp snart en bra kedjeslitagemätare, kostar kaffepengar. en känslig och mycket intuitivt lättanvänd är pro gold, men den kan för vissa kedjor överdriva slitagevärdet något. vill du vara mer säker var gränsen egentligen går, köp gärna en pedros chain checker ii, men den kräver betydligt mer förståelse av dig som användare. eller skaffa båda.
.
99F49F4D-E101-4BF3-855C-804EC0597C07.jpeg

Hade ni bytt kassett?
En tumregel är att byta kassetten efter tre kedjebyten.
Intervall för många inkl mig (90 kg) är kedja efter ca 300 mil, kassetten efter ca 1000 mil

Köp en kedjemätare, inte dyrt alls.

Om du är på Strava, registrera dina komponenter där så är det lätt som en plätt att veta när det kan vara dags för mätning/ev byte.

Lycka till!

Hade ni bytt kassett?
Jag hade nog bytt, faktiskt. Många tänder ser snedslitna ut, särskilt de i mitten, som slits mest, (kolla ovanför den gula ring kais01 ritat). Förre ägaren har inte bytt. Du har bytt framkrans och kedja.

Senast ändrad:
Hade ni bytt kassett?
jo det är där slitaget finns. det är högst sparsamt. typ inkörning. skulle det mot förmodan ge problem kan man ju åtgärda i det läget.

viktigt när slitaget väl börjat att vara formell med att byta kedja. en osliten kedja sliter inte där uppe på tänderna, bra att undvika att det fortsätter.

förstås kan man närsom renovera kassetten och börja om från början.

Tillbaka
Topp