Halft OT. Vad göra på sem utan pengar?

matz 1

Ny medlem
Ja, det är frågan. Har varit arbetslös i nästan 1 år, men fick drömjobbet till sist.
Och ler på bussen hela vägen till jobbet varje morgon! :)
Tyvärr blev man skuldsatt under tiden som arb löst. Och sånt måste ju betalas tillbaka.
Så frågan är, vad göra på semestern i Sthlm med fru och 2 tonårsdöttrar? Med tom plånbok.
Ok lite pengar finns väl så det måste inte vara i Sthlm.
Men gärna i Sverige och BILLIGT!! :)
Kom gärna med tips!
Och säg inte "cykla" för det gör vi redan....
Tack på förhand! :)

Åk till stranden, det är gratis
Åk med finlandsbåten, brukar vara gratis eller nästintill, ta med matsäck bara
Finns väl en del museer i stockholm som är gratis har jag för mig
Försök byta bostad med någon som vill semestra i stockholm, så har ni bara reskostnaden om ni åker bort

Stockholm är en av världens vackraste städer. Folk reser hit från andra sidan jorden för att se den. Ta en promenad och titta på den med en turists ögon. Lätt att missa när man stressar till och
från jobbet.

Är ni less på att cykla så vandra era vanliga cykelstigar och njut av naturen runt omkring. Perfekt tillfälla att hitta nya linjer.

Ta med picknickkorgen, så är merkostnaden mot att sitta hemma en uppsättning glassar eller så.

Picknick, Haga, Ulriksdal, Bergianska, Stora skuggan, Östra Djurgården. Finns bra ställen söderut o österut också. Fiska, meta mört om du vill vara säker på fångst. Flyga drake. Ta med grannungarna så kan ni spela fotboll eller brännboll. Självplock jordgubbar, vet inte om det finns kantareller.
Har ni tält så kan ni göra lite kul övernattningar.

Paddla kajak och bo i tält, båda finns att hyra. Fjällvandra, det man inte har går att hyra för en relativt billig peng men då tillkommer resan till fjäll då så klart.
Cykla i fjällen, stugor i Funäsdalen hyrs ut väldigt billigt så här års. Där kan man även vandra både dagsturer och längre turer.

När jag pluggade på lite äldre dagar, ensamstående med hemmavarande grabb hade vi typ samma situation. Fick vända på varenda krona och semestern gick till att jobba extra. Fick bli ett par helgturer runt huvudstan, Öland, fiska i mälaren m.m.. det finns mer än väl att göra utan att det behöver kosta multum. Ha en skön semester :)

Gå Sörmlandsleden (som startar i Björkhagen och går igenom hela Sörmland), bo i vindskydden, tälta, bada i sjöarna längs leden, plocka kantareller, laga mat över öppen eld eller spritkök om det är torrt i markerna, vakna till soluppgången i det fria.

Paddla kanot är nästan ännu bättre än kajak om man skall tälta och övernatta några dygn. Man får plats med mer packning, kanoten är inte lika rank och vem som helst kan göra det. Jag och sambon gjorde en kanottur med hennes två brorsöner (då 13 och 11 år gamla) 2008. http://www.songofthepaddle.co.uk/fo...roducing-a-new-generation&p=133225#post133225

/K

Jo, tält finns och campingen i Trosa är fin. Så det blir en tur dit på ett par dagar med fiske etc.
Att gå runt i Nacka reservatet på cykel stigar är inget alternativ med döttrar på 15 och 19.
Men en dagstur med Viking lät bra! Hade faktiskt inte tänkt på det själv, då vi aldrig åker på kryssningar.
Och visst finns det en poäng med att se Sthlm ur en turists ögon. Helst med en pick nick korg.
Och det är ju alltid uppskattat så länge man håller sig på Söder enligt döttrarna.
Men man kanske skulle vidga sina vyer, finns säkert massor av ställen här i stan som är fina.
Tacksam för tips!

Känns som det skulle vara lättare att komma med förslag om du skriver lite om vad som intresserar familjen (och kanske vad som är totalt ointressant men som är hyggligt vanliga semesternöjen).

Instagram är ju rätt stort, speciellt tonåringar. Ta "foto" till en annan nivå kanske? Sätt ihop ett antal teman att fota i stockholm eller på utflykt, och lotta ut dem i familjen. Gör en fotobok av resultatet.

Vi är en familj som är öppna för vad som helst! Det behöver inte vara cykling eller vandring i skog och mark. Även om det är trevligt. Vi är öppna för vad som helst, men alla gillar alternativ musik.
Finns det nåt sånt som inte kostar skjortan?

Sidde: Det är redan gjort. Och 19 åringen är en duktig fotograf. Betydligt bättre än jag någonsin kommer att bli. :)

mn: Tack! Och jag stortrivs på nya jobbet. Det är nästan som det var meningen att jag skulle gå arb lös ett år bara för att vänta in det här jobbet! Det är som dröm. Har aldrig i mitt liv haft ett bättre jobb. :)

Dalarna är alltid fint, särskilt på sommarn. Åk dit. Kommer tyvärr inte på några andra sysselsättningar än redan ovan nämnda. Fast vädret verkar ju inte bli nåt vidare iår.
Falu Koppargruva är spännande att besöka.

matz 1 skrev:
-------------------------------------------------------
> ...men alla gillar alternativ musik.

Lära sig nya instrument och spela tillsammans, kanske? :-) Obskyra instrument behöver inte kosta mer än hundralappar och kan sysselsätta en i veckor.

Själv är jag gruvligt sugen på att försöka lära mig kvartstoner:-)

Och stort grattis till jobbet! Att trivas på jobbet kan vara det viktigaste i livet, förutsatt att man inte är ekonomiskt oberoende.

Fjäderholmarna, Birka på Björkö, Mariefred med Gripsholm, Kryssa till Tallin. Det dräller även av sommar festivaler i Landet sök på I-net. Höga kusten, Västkusten med Göteborg, Är vädret bra funkar det att tälta annars kan man hitta stugor och liknade på Blocket väljer man lite utanför kan man komma billigt undan. Dalarna är fint Dala Floda och Gagnef har fina leder. Örebro är hel OK speciellt om man cyklar Bergslagstramp Man kan ta Skärgårdsbåtarna ut till Sandhamn m.m Stockholms skärgård är världsunik. Många skidorter hyr ut billigt och satsar på sommarturism. Och som sagt bor man i Stockholm borde det inte vara något problem

Gratis till nya jobbet

Synd att ett barn är för gammalt, annars kan man fiska billigt, så här:
http://www.sportfiskarna.se/tabid/312/Default.aspx

Fotointresset går väl att bygga vidare på. En eller 2 dagars raggarfoto på http://www.classiccarweek.com/ Eller nån hemgjord reportageresa till nåt annat obskyrt.

Rundresa till folk ni vill hålla kontakten med men inte orkat/hunnit.

Cykelsemester på östra Gotland. Dyr färja, men om man tältar och lagar maten själv är det billigt.

Vad har ni inom familjen kommit fram till att ni vill göra, alltså innan du frågade om extra input här?

Det handlar ju lite om intresse och vilja också.

Ingen av kidsen som sommarjobbar?

Är det badtemperaturer någonstans i landet just nu? Det kommer mycket tips på bad, men det kanske inte är så kul när det är 14 grader i vattnet. Det går att ta hyfsad billig nattfärja till Gotland och sedan cykla runt och tälta. Eller för all del Åland och göra samma sak.

T-banekort har dom, kränga saker på loppis är en av våra hobbies, men öluffa låter låter kanon.
Det ska kollas upp!

matz 1 skrev:
> T-banekort har dom, kränga saker på loppis är
> en av våra hobbies, men öluffa låter låter
> kanon.
> Det ska kollas upp!

Fast 15-åringen får nog uffa på annat sätt... ;)

Japp, båtluffa får det bli. Tack för tipset! Bor man i Sthlm så är det lätt att bli hemmablind.
Och imorgon far vi till Norberg där vi har gratis boende då min gamla pappa bor där.
Kolla in blå grottan där man inte varit sen man var 13år. Och lite sånt.
Sen blir det Bjurs som hundvakt i fin villa med närheten till badsjö.
Dessutom har vi fri tillgång till baren, som tack för att vi tar hand om deras hund.
Han är snäll..morbror Stefan...
Men sen blir det öluff!! :)

matteboy skrev:
> matz 1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > T-banekort har dom, kränga saker på loppis
> är
> > en av våra hobbies, men öluffa låter låter
> > kanon.
> > Det ska kollas upp!
>
>
> Info om öluff.
> http://www.waxholmsbolaget.se/resa/-106/att-batluf
> fa/

Jag läste öl-luff. Det kanske också är en aktivitet :)

matz 1 skrev:
> Japp, båtluffa får det bli. Tack för tipset!
> Bor man i Sthlm så är det lätt att bli
> hemmablind.
> Och imorgon far vi till Norberg där vi har gratis
> boende då min gamla pappa bor där.
> Kolla in blå grottan där man inte varit sen man
> var 13år. Och lite sånt.
> Sen blir det Bjurs som hundvakt i fin villa med
> närheten till badsjö.
> Dessutom har vi fri tillgång till baren, som tack
> för att vi tar hand om deras hund.
> Han är snäll..morbror Stefan...
> Men sen blir det öluff!! :)

Bjurs som i Bjursås?

aahlborg skrev:
> matteboy skrev:
> -----
> > matz 1 skrev:
> >
>
> > -----
> > > T-banekort har dom, kränga saker på loppis
> > är
> > > en av våra hobbies, men öluffa låter
> låter
> > > kanon.
> > > Det ska kollas upp!
> >
> >
> > Info om öluff.
> >
> http://www.waxholmsbolaget.se/resa/-106/att-batluf
>
> > fa/
>
> Jag läste öl-luff. Det kanske också är en
> aktivitet :)

Absolut, du behöver inte ens något SL-kort för att ta dig runt. En vända på Söder och sedan krascha i närmsta portuppgång, kan inte gå fel :-)

Hör dig för i bekantskapskretsen om det är nån med lite för stor segelbåt och lite för få i besättningen, som kanske vill ha sällskap och hjälp ombord. Segla runt i Stockholms enorma skärgård en vecka, eller mer.

Alla utom den yngsta dottern är intresserade av cykling, men alla är rörande överens om att
vi är rätt less på det just nu.
Fast det är klart..lite lättare dh skulle vara kul då jag och frun kört det tidigare.
Äldsta dottern kör bara räser, men är rätt trött på det.
Kunde vara kul att hyra cyklar och utrustning när man ändå är i Bjursås. Bara för att leka lite.
Några tips på sådana ställen? Gesunda vekar ju ligga nere helt, och det är ju tveksam info därifrån.

Om ni gillar camping är ni hemma ! En biltur genom Swe, varje em/kväll så spenderar man lite tid på att leta upp en fin plats vid en sjö eller helst en fors -- via små vägar ute i skogen, campar gratis, eldar och lagar gourmet-mat, stärk upp det hela med lite vin eller pilsner... ! Fiska kanske ? Planera lite i förväg när det gäller mat-rätter och inköp odyl, testa lite nytt ! + Sedvanlig sightseeing på slott odyl på vägen.

När jag körde bilracing hyrde vi ofta diverse stugor vilket funkar bra, men bäst var "bo på lantgård". Typ bed&breakfast. Vi var uppe tidigt före racen men drängarna på de större gårdarna var tidigare och kom in samtidigt för stöddig frukost efter att ha jobbat ett par timmar. Väldigt trevligt och personligt och även billigt.

Om ni gillar alternativ musik och har dåligt med pengar kanske ni kan åka ner till Malmöfestivalen? Visserligen en bra bit att åka från Sthlm, men bil antar jag att ni har?
I Malmö äter man falafel för nästa inga pengar alls, dessutom.
Även Kulturkalaset i Göteborg är ju gratis, men med betydligt sämre bandbokningar.

För boende både i Sverige och utomlands kan jag rekommendera airbnb.com - hyra privata lägenheter centralt i storstäder, eller på semesterorter. Billigare och bättre än hotell känns det som. Har inte testat, men har kompisar som testat och gillat det.

Åh ni ska alltså till Dalarna Schweiz som Carl von Linné uttryckte det.

I Bjursås:

Dössberget - ta med picknickfilten, åk upp och njut att fäbodar och utsikten.

Ärtknubben - Bjursås högsta berg! (Dundermysigt med maffig utsikt)
http://www.falun.se/www/falun/upplev.nsf/doc/573760B4547E8637C12573D8005A3B84
PA220313.JPG

Ädelfiske i Attjärn och Såtjärn
http://www.bjursasleksandsfvof.se/adelfiske.htm
satjarn.jpg

Vildmarksleden - naturskön vandring bland vandringsstugor, kolmilor och slogbodar.
http://boka.visitdalarna.se/se-gora/a108954/vandringsled-vildmarksleden/detaljer

Vattenskidor - Utmana familjen på lite vattenskidor!
http://www5.idrottonline.se/BatVSKDelfinen-VattenskidorochWakeboard/

Liten vattenskidfilm på mig! ;)

De ovannämnda förslagen är sådant som jag uppskattar i Bjursås :)

Tillbaka
Topp