Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

När blir tråden officiell genom att federico postar bilder i den? Happys egen kvalitetsstämpel. Har du inte börjat pendla än federico?

Årets första jobbtur gick riktigt bra här i Skövde.
Solen sken :) asfalten nästan snö och isfri.

Senast redigerad av en moderator:
Min cykeltur var hemsk. Av någon anledning så beslöt jag mig för att dygna. Trött som fan vid 12 tiden på morgonen drog jag ut på en två mils cykeltur med min Mtb, och det gick redigt slött.
Hoppas eran tur gick bättre!

Kändes kusligt öde med bilar i morse. Måste nog delvis bero på att det var första dagen med trängselavgift i Göteborg men också att många har tagit ledigt under klämdagarna.

På hemvägen förlängde jag och körd en lerig MTB-slinga i Delsjön. Det var totalt isfritt i skogen. Hade bara en lampa på styret och det räckte inte att lysa upp denna mörka afton.

Firade den smälta snön med att ta långa vägen hem, dubb fram o bak samt navdynamo gjorde allt lite extra segt men mycket snabbare om än mindre spännande än för några dagar sedan.

Barmark och tur med trafik vid ett oövervakat övergångsställe, små saker som gör det trevligt med min skrutt till pendlarök

Nytt år och ny tråd, som av en händelse så la jag på ny kedja på mitt pendlarök och då kanske det är meningen jag ska ta nya tag med min cykelpendling.

Fast inte idag...

Rätt mycket is utanför tullarna men det smälter nog bort (förutom isvallarna) i eftermiddag. I stan var det helt torrt och isfritt. Tomt och händelselöst, som jag gillar't.

rooth skrev:
-------------------------------------------------------
> Årets första pendling blev buss med halsont
> istället. Frustration.

Jag vet hur det känns Jag bilpendlar den här veckan trots att jag är barnfri och det är fint pendlarväder. Förkyld :(

Barmark, helt underbart.

Som en dröm, jag bara njuter...

Hoppas det inte kommer mer j**la snö.

:-)

Premiärpendlade Vallentuna-Vreten idag. Körde norr om Edviken på Frestavägen, Sollentuna, Helenelund, över till Kista och sen söder ut och tänkte korsa Ursvik. Dålig idé. Snacka om dödsis! Frusen slask bitvis, jag har njurskador :-D

Det tog en timma och en kvart. Inte helt tokigt! Borde lätt komma ner under 50 minuter under goda förhållanden.

Stalle

Senast ändrad:
Ganska försiktig, bitvis mycket halt i Norrort där smältvattnet frusit över natten. Fick några pulshöjande bakhjulssläpp och tackar min lyckliga stjärna att jag bytte MTBn med odubbade Race King till CX med W240 fram och Racing Ralph bak! Bilvägarna såklart ordentligt saltade men cykel- och småvägar helt orörda och hala...

Kände mig småkrasslig i morse, plus att jag ska svänga pm UPS i eftermiddag och plocka upp nya längdskidorna idag så ja beslutade mig att testköra nya biltullarna.
6 grader, dimma och tillfälle att lyssna på radio.
Imorrn blir det cykel igen, om bara magen kan få mig att sluta känna mig som Mr Creosote.

Årets första pendling från Hässelby in till Norra Station var lättåkt. Isfritt med något enstaka undantag. Det var läääängesedan man kunde åka på under 45 minuter :-)

Skön morgon och man håller sig helt torr och slipper sand på ryggen och ryggsäcken. Termometern hemam hade lagt av men det var frost på rutorna på bilarna efter vägen kl 07:30. Kör Nokian W240 så isfläckarna passeras utan oro.

Årets första pendelsträcka gick över förväntan bra. Vaknade vid femsnåret och blev lite nervös av att ösregnet dånade mot taket på den lilla stuga jag hyr. Lagom till jag skulle iväg strax över sju hade det övergått till snöblandat men med ren väg i alla fall. Har dessutom invigt ny lampa igår (den välkända XM-LT6, Cree) så sträckan på 6km ut till bussen som tar mig de fyra milen till stan gick bra och var jäkligt mycket ljusare än vanligt i granmörkret. Trevlig start på nytt år.

Det gick bra både idag och igår. 4Seasons sitter som en smäck på barmarken, men man får vara lite vaksam när man kör över ispartierna...

Min färdväg från Örby till Östermalm var i princip isfri bortsett från några plogmissade partier längst Johanneshovsvägen. En väldans massa grovt grus dock och det kommer inte att vara möjligt att köra 23mm slicks än på ett tag.

Annars märks det att det var ett par veckor sen jag pendlade eftersom jag blev irriterad på några medtrafikanter, typ andra cyklister, fotgängare och bilister. Behöver luttra upp mig några dagar.

Ingen DÖDSMODD och bara lite frosthalka som dubbarna grejade lätt. Såg endast 4 stycken cyklister mellan Globen o City vid 7:30 tiden i morse, mao mkt lugnt på cykelvägarna. Men de flesta är väl lediga idag. :)

Nästan lika skönt idag vädermässigt .
Men växlar börjat razzla och missa oroväckande. Typiskt ny cykel och helt grön på finjustering..
Stanna och försökte titta så dreven ligger rakt i linje men ser inte felet, stöön.

mv70 skrev:
> Nästan lika skönt idag vädermässigt .
> Men växlar börjat razzla och missa oroväckande.
> Typiskt ny cykel och helt grön på
> finjustering..
> Stanna och försökte titta så dreven ligger rakt
> i linje men ser inte felet, stöön.

Det fixar du på 5 sekunder. Vävelvajern har töjt sig så du behöver förlänga höljet lika mycket genom att skruva ut justerskruven som sitter vid reglaget eller på bakväxeln 1/2 varv. Räkna med att behöva göra det 2-3 ggr till innan vajern är färdigtöjd.

mv70 skrev:
> Nästan lika skönt idag vädermässigt .
> Men växlar börjat razzla och missa oroväckande.
> Typiskt ny cykel och helt grön på
> finjustering..
> Stanna och försökte titta så dreven ligger rakt
> i linje men ser inte felet, stöön.
Det går inte att se på det viset. Om du behöver trycka lite extra för att kedjan ska klättra upp på nästa drev så är wiren för lång, bara att förlänga höljet med justerskruven. Om växeln inte riktigt vill hoppa ner när du släpper på wiren så är wiren istället för kort. Bara att skruva nåt hallvvarv i taget och se om det blir bättre eller sämre, är du på en väg med lite trafik kan du t.o.m skruva i farten.

Tackar! för råden ska testa fixa på hemvägen inatt.
Verkar som det vill razzla mer när man tar i lite mer,typ uppför backe.
Trampar man normalt så låter det sällan. Men ska testa justera lite som sagt

Tänkte ta hojen med slicks, men det var visst punka på den. Blev dubbdäck istället, vilket kanske inte var helt fel eftersom det var en del is söder om Söder. Dessutom är jag imponerad över hur smidigt Winter 30 mm går på ren (nåja, grusig) asfalt.

Fortsätter det såhär med värme är det dags att höja trycket. Rullar ganska dåligt nu med 3 bar.

Blåsigt som bara den här i söder men bättre än i går i alla fall. Men det är barmark så dubbdäcken åkte av kändes inte lönt när tempen är uppe på 6 plus.

Igår kväll blev jag totalt ägd och kränkt strax efter Enebybergs station när två svetton jag cyklat om tidigare kränkte tillbaka å det grövsta på svallisen där när jag fegade ur och saktade in rejält. Snubbarna dansade om mig och jag förmådde inte komma tillbaka, hatten av. Måste jobba på min teknik... Imorse var det nästan lika halt och tomt som igår, 17 st passeringar vid Stocksundsbron när jag passerade enligt räknaren.

Isfritt mellan Globen o City i morse, dock hård motvind hela vägen. Såg fyra cyklister mellan Globen o City. O så är det ju Fredag!!

Lingon skrev:
> mv70 skrev:
> --------------------------------------------------
.
> Räkna med att behöva göra det 2-3 ggr till
> innan vajern är färdigtöjd.

Jag lästenågonstans att det egentligen inte är wiren som töjs utan att höljena "sätter" sig mot reglage och stopp. Effekten är dock densamma.

Mullig pendling i medvinden från Västerort med dubbarna entonigt sjungande mot asfalten i morgondiset. 25 i snitt är ju inte så mycket att skryta med egentligen - men när kunde man hålla det sist liksom? Rejält med DÖDSgrus på cykelbanorna nu så man får se upp i kurvorna...

Edit: Urk! Jag som hatar särskrivning - hade själv lyckats hamra in ett totalt felaktigt mellanslag...

Senast ändrad:
Misärpendlaren skrev:
> Jag lästenågonstans att det egentligen inte är
> wiren som töjs utan att höljena "sätter" sig
> mot reglage och stopp. Effekten är dock densamma.

Ja, så kanske det är, låter logiskt.

Sega ben och motvind idag. 22 km/h i snitt.

Oj vad det rullar dåligt med W240 och massor med grus i É Stokólmo. Nu får det frysa igen så man får valuta för pengarna. "Dubb ger starka ben".

Helt förförlig. Efter en halvtimmes felkörning på Hisingen nådde jag tillslut jobbet. Regnade gjorde det hela vägen.

Alldeles ny på det här m att ha en timmes cykelväg till jobbet. Hur klarar man av det?

Fortfarande inte återhämtad efter nyårets magstrul så det gick tungt i motvinden idag.
Rainlegs och skoskydd gjorde dock betydligt mer nytta än dubbdäcken i duggregnet och 6-7 gradiga värmen.
Borde bytt tillbaks till 4-Seasons (eller kanske CX-däcken mtp allt dödsgrus).
Men dubben ger väl kanske starka ben till våren...

Solen låg fint på Årstafältet, stannade ett tag och intog lite d-vitaminer :)
Anmälde Årstaberg i onsdag men fortfarande isgata deluxe.
Skön motvind som sagt...

Senast ändrad:
Lugnt. Lyckades ta mig från jobbet tidigt nog att kunna cykla hem när det fortfarande var solsken. Gjorde en hel del för snittet, mycket roligare att cykla helt enkelt.

Tillbaka
Topp