Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Var väl helt ok.
Är ganska säker på att jag spottade Supertramp vid Räntmästartrappan riktning mot Slussen. En Ridley cross?
Visste inte vad jag skulle säga så jag var tyst:-)

Hej!

Dimmigt och mörkt. Var tvungen att väja för en ninjacyklist vid Lillhagen. Lyckades inte hålla cykeln på hjulen när jag träffade en kantsten och därmed var årets första vurpa ett faktum.

Som tur var klarade sig cykeln utan synliga skador. Att mitt högra knä blev skrapat betyder mindre i sammanhanget.

Kungsholmen - Spånga nästan isfritt men behåller ändå mitt Nokian Xtreme där fram - och ett slickdäck bak, för spänningens skull. Blir ofta släpp i kurvor, lite läskigt är det.

Smög över mot rött vid Abrahamsberg, inga bilar i närheten. "Aaa de e rött" hördes det från killen med paketcykel som väntade på motsatt sida. Jävla besserwisser, jag vet väl att det är rött?!

helt ok morgon.
ett par grader kallt o en riktigt kall motvind.
det fanns några isfläckar mellan bromma o rotebro och som vanligt ingår en
spännande nerförstur i isbacken mellan rinkeby o kista.
trots allt tusen ggr bättre än igår kväll.

Måndag morgon och man får börja cykelpendla igen. Saknar snön då det var mycket ljusare tidigare men några minusgrader och vindstilla är ju perfekta förutsättningar för en bra start på dagen.

Bra förutsättningar idag, den mesta isen borta från cykelbanorna. Förvånansvärt många utan varken lampa eller hjälm.

Ca 27% av vägen var is men annars var det helt ok. Råkade ut för en incident med en taxibil dock. GC går på höger sida om vägen och så kommer det en mindre anslutningsväg från höger där det står en taxibil och väntar på att få svänga vänster. På den större vägen är det en bil som skall svänga höger in på den mindre vägen och som väntar på mig. Jag ser det och ger mig ut för att korsa den mindre vägen när plötsligt taxin beslutar sig för att svänga vänster...... panikbromsning som följd.... touchar i stort sett taxins kaross... fötterna i backen... står still och muttrar lite tills dess att jag får lov att komma över... Efter ett tag så tänkte man efter och var glad över att man inte befann sig lite mer framför taxin och även glad över att man hade dubb....

Måndag, behöver jag säga mer?

3 grader och dimma, så lite ruggig.
Tog rygg på Ermokratis(?) uppför Götaälvbron, så pendlingen gick lite fortare än vanligt med hare.

Uppe vid Linnéplatsen så bromssladdade en tjej omkull framför en mötande bil som höll på att svänga in framför henne med en högersväng utan uppsyn.
Det gick dock inte så fort och hon klarade sig bra.
Hade nog gått mycket bättre med vettig cykel (med lysen, riktiga bromsar och utan väskor hängandes på styret), för att inte tala om med mer uppmärksamma bilförare...

Blev upptryckt mot en sån där betongbarriär som dom ställt upp vid vägbygget vid gamla Skanska kontoret i Danderyd. Bildjäveln låg en cm bakom mig genom rondellen och direkt efter tryckte den sig om och svängde in så tight framför mig att jag var tvungen att tvärbromsa och köa in i barriären för att inte bli överkörd! Skrapade upp armbågen och böjde växelreglaget. Jagade ikapp idioten på pendelparkeringen vid Danderyds sjukhus och skällde ut kärringen ordentligt. Hon hävdade först att hon inte sett mig men försa sig sen när hon frågade varför jag inte cyklade på cykelbanan brevid vägen... Hade tyvärr inte sinnesnärvaro att ta bilnummret utan när jag skällt klart på kärringen drog jag därifrån, annars hade hon haft en polisanmälan mot sig att inleda året med.

Inleder mitt första (hela) pendlingsår med kanonben! Kom iväg 15 min senare och tyckte mig se många fler cyklister än i slutet på förra året. Trängselskatt eller väglaget som skiljer här i Gbg?

Lite regn men med så bra ben kan inget störa. Bra fart trots dubben. Kanske dags att skaffa ett till hjulpar att byta med för att få cykla opiggat när det tillåts.

Ser redan fram emot hemvägen!

Helt OK inledning på ett nytt pendlarår. Några spännande isknöggel att ta sig an, annars lugnt och fint och lite folk i alla trafikslag. Men det var ju mysigare i snön!

Första penlingen på länge.

På väg ut ur hembyn blev jag omkörd att en hurtig snubbe men dubbla blinkande baklysen, djäxxx mongo ;). Lät honom hållas ett par hundra meter innan jag hade jobbat mig ikapp lungt och fint, nu kändes han inte så hurtig längre :). Gled om och höll tempot på en skaplig nivå, inget dräpartempo det är ju bara pendling. Efter ca 1 km skall jag byta sida till en cykelbana. Kastar då en blick bakåt för att kolla att det är fritt från trafik och konstaterar då att snubben släppt ca 50 meter :o). Bra start på dagen. Resten av pendlingen gick utan incidenter trots lite is här och där, bra med dubbdäck.

Pått igen. Lite folk ute o cyklade i denna stad. Annars var det som vanligt att folket till statshuset inte vet vad ett övergångsställe är för något.
Nu är det väl bara fundera varför man är vaken och inte i sängen..

Nibbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Grym bild federico!

+1

Skön morgonstämning. :)

Premiärpendling för i år, kändes skönt att vara uppe i sadeln igen! Annars så var det mest mörkt och händelselöst.

Kapade fem minuter till jobbet idag. I stort sommartid. Barmark, och träningen av att ha kört med skivorna på hela tiden i höstas gav resultat.

Skööönt att slippa modden.

Gick i (dubb-)rekordfart hem. Superkrafter eller oanad medvind?
Drog förbi ett antal elcyklar på vägen hem. Misstänker att de varit 2012 års julklapp i Göteborg i och med införandet av trängselskatt.

Håller med emilh om att antalet cyklister i gbg verkar ha ökat nu när vi får trängselskatt.

Dock var inte min pendling någon större höjdare, andra punkan på två dagar. Allt dödsgrus verkar inte vara så bra för slicksen.

silverman834 skrev:
> Håller med emilh om att antalet cyklister i gbg
> verkar ha ökat nu när vi får trängselskatt.
>
> Dock var inte min pendling någon större
> höjdare, andra punkan på två dagar. Allt
> dödsgrus verkar inte vara så bra för slicksen.

Inne i stan vid strax innan fem var det inget jag tänkte på däremot på Delsjövägen körde jag om betydligt fler än jag gjort någon gång sen det var fint väder i början på hösten. Förvånansvärt hög halt av tända baklysen och nästan alla hade reflexväst. Tumme upp för att slippa köra om skuggor som man inte riktigt kan placera.

Misär. Blev omkörd av en elcykel för första gången. Kass kondition och dubbdäck. Brukar ta en pendlingsvecka innan det blir roligt att cykla igen efter uppehåll. Denna gång tack vare diskbråck. och varför blir man dygblöt av att cykla i göteborg trots att det inte regnar, e de 200%luftfuktighet eller?

Dimman var riktigt blöt idag... nästan som om det regnade...

Vet inte om det är trängselskatten eller att det är barmark, men precis som andra i tråden märkte jag att det var betydligt fler cyklar på cykelbanorna idag!...

Dessutom märkte jag att det var kusligt tomt på bilar på lederna... I vanliga fall brukar det vara fullt i båda (eller minimum ena) filerna på leden där jag startar, men idag gick det 15-20 sekunder mellan varje bil trots att klockan var 8!?.. Ska bli intressant att se hur det ser ut imorgon vid samma tid!

Överväger att dra av dubbdäcken på "vintercykeln" eftersom de nya bromsoken jag beställt (nån idiot snodde de gamla!?) inte kommit till "sommarcykeln" ännu. Det var riktigt tungt att cykla så jag hoppas på snabb leverans av dessa eller att det snöar snart igen... ;)

federico skrev:
> 7 Januari

Nu är del 5 officiellt invigd. :) Magiskt ljus federico!

Håller med snyggt foto federico :)

Annars nöjd med dagens tur och tror jag fått hyfsat ordning på växlar som inte razzlar farligt illa längre.Börjar kännas riktigt överkurs med dubb på asfalt men det blir säkert snöbakslag snart.

första turen med fulscott spark 29 an .
det var en jävla skillnad mot att åka helstel 26:a .
man bara gled fram och när man väl fick upp farten så är man omöjlig att stoppa.
annars ett riktigt ordentligt snöfall imorse , flingor som lovikavantar bombade sig
in i ögonen o förblindade en.
plogat o fint annars mellan bromma o rotebro.
snälla gud eller nått, låt det inte komma mer snö nu !!!!

Igår: mörkt och händelselöst, bortsett från att jag nästan klippte en attackerande hund.
Idag: DÖDSSNABBT (vilken skillnad ett par mm snö gör för hastighet med dubbdäck) och blött i snöfallet men händelselöst, bortsett från att jag nästan klipptes av en högersvängande bil.

gasbinda skrev:
> första turen med fulscott spark 29 an .
> det var en jävla skillnad mot att åka helstel
> 26:a .

Kul, grattis till ny hoj.

> snälla gud eller nått, låt det inte komma mer
> snö nu !!!!

+1

Årets första pendling var trög, mörk, snöig och med usel sikt. Vissa sträckor mellan Vällingby och Liljeholmen var välplogade, andra inte. Körde ifatt två plogfordon, så det blir väl bättre.

Om det inte snöar hela dan.

Snart 15mil cykelpendling 2013.
Snögubbe deluxe när man kom till jobbet, spolade av cykeln på tvättplattan och nu ska man bara hämta en varm choklad så är fan dagen gjord, synd att man måste jobba lite också.

Idag var det roligt med lappvantar. Skönt och tyst snöföre fram till Sveavägen (Sthlm) där det blev slaskigt. Lär bli slaskigt värre på vägen hem misstänker jag.

Kul att man får lite användning för dubben. Hoppas att det fryser, kommer mer snö och blir lägre temp också då jag vill kunna åka längd snart.

Tack toppen! Vilken skillnad för både humör i allmänhet och cykling i synnerhet med lite snö. Den blöta snön jämnade snyggt ut gårdagens stokastiska isknöggel, men var inte tung att köra i, perfekt! Enda plumpen i protokollet var att jag ånyo glömde testa keps under hjälmen, så sikten var inte optimal.

Gjorde fina cukelspår i snun...
Blev nedstänkt av en lastbil som hade "skoj"...
Tappade glasögonen...
Råkade skrämma en söt tjej som hade blicken hel 5 cm framför sina egna fötter lite...

Lite blandad kompott som alltid alltså...

För pendling tycker jag keps, utan glasögon, funkar bäst. Blir för mycket imma pga alla stopp med glasögon.

Glasögonen åker på för träning :)

Tillbaka
Topp