Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Kan ha varit jag, vit Gorejacka? Sorry för slaskstänket!

izar skrev:
-------------------------------------------------------
> Kränkt! Omcyklad av en snabb MTB cyklist på
> Sjövägen i Solna. Hade fegkört då jag tyckte
> att väglaget var lite lurigt men dom tankarna
> försvann snabbt, kan han så kan jag!
>
> Trampade på och tog in hela försprånget
> relativt snabbt men eftersom han inte hade någon
> bakskärm så släppte jag en liten lucka, lite
> längre ner på vägen så delades våra vägar.
> Skönt med en tempohöjning så här i
> vardagstristessen.
>
> Var det någon härifrån? Klockan var runt 17:15

Idag hände ingenting, men igår mötte jag en cyklist med mördarlampa (magicshine) som riktade ner när jag höjde armen för att skydda mina ögon. Det var fint.

9 Januari

Bilagor

• 9jan1.jpg
    9jan1.jpg
    63 KB · Besök: 57
  • 9jan2.jpg
    9jan2.jpg
    85.5 KB · Besök: 55
Bitvis lömskt med modd och svallis under vilket gjorde att man fick rätt läskiga slag och sladdar. Första kilometrarna såg jag inte en bil eller cyklist över huvud taget och satt och funderade på om jag missat någon helgdag...

Kanonfint Järvastaden Solna till Hötorget. Lite genomslag i modden så man fick vara lätt på styret men riktigt schysst ändå med mina W240, 40 mm rejält mönstrade och dubbade. Och nu ska det snart frysa på så man får lite riktigt vinterfeeling - yes!

Just ja, jag börjar lessna lite på kids och oftast tjejer som går med sin smartphone i en helt annan värld och mitt på cykelbanan. Jag rullade väldigt sakta mot en tjej utan att säga nåt, hade inte kunnat klämma mig bredvid. Jag har starkt lyse men först på tre meters håll hoppade hon till.

Senast ändrad:
Brast ni ut i "We shall overcome" också? :) Har inte mött så många Magishine på senaste men nu är det ganska få cyklister ute för tillfället.

evnel skrev:
> Idag hände ingenting, men igår mötte jag en
> cyklist med mördarlampa (magicshine) som riktade
> ner när jag höjde armen för att skydda mina
> ögon. Det var fint.

Bottennapp på pendlingen idag.
Regnigt och mörkt till att börja med, sen när jag var 1 km från jobbet straxt innan Gamla Ullevi så bestämde sig en mötande cyklist för att det var ett bra läge att svänga vänster i en kombinerad omkörning/vänstersväng.

Pang och ner i backen.

Insåg ganska kvickt att inget var brutet men adrenalinet pumpade. Flera andra cyklister stannade och kollade att jag var OK, tack till dem och särskilt killen som stannade kvar lite längre, medan jag skruvade rätt styret igen. :)

Tjejen jag krockade med verkade också klarat sig, bra. Men jag undrar lite varför hon bara stack?
Visst sa jag i adrenalinruset åt henne att se sig för, men det hade varit bra att iaf byta telefonnummer?

Nu har jag lite försäkringsärenden att ta tag i...
Det bör gå på jobbets försäkring då jag var på väg dit.

CAADX'en är i alla fall skrot och på mig blev det förutom trasiga kläder en rejält uppskrapad armbåge.

caadxstreetview.jpg

toppror.jpg

underror2.jpg

Senast ändrad:
zodah skrev:
> Lite intressant läsning till förmiddagskaffet:
> http://www.svd.se/kultur/understrecket/nar-stockholm-byggde-bort-cyklisterna_7806438.svd

L M Ericsson lät göra år 1949 med 5000 av sina anställda. De fick svara på frågor om hur de tog sig till och från jobbet vid Telefonplan: 3000 cyklade, 950 promenerade, 1000 åkte kollektivt och 50, det vill säga endast 1 procent, använde någon form av privat motorfordon

Shit! Fatta tjockt med cyklister det skulle vara på cykelbanorna om 60% av alla cyklade till jobbet idag!

Jag gjorde det inombords. Min tysta protest ger utdelning. Peace.

nikasp skrev:
> Brast ni ut i "We shall overcome" också? :) Har
> inte mött så många Magishine på senaste men nu
> är det ganska få cyklister ute för
> tillfället.
>
> evnel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Idag hände ingenting, men igår mötte jag en
> > cyklist med mördarlampa (magicshine) som
> riktade
> > ner när jag höjde armen för att skydda mina
> > ögon. Det var fint.

Fhk skrev:
> Kan ha varit jag, vit Gorejacka? Sorry för
> slaskstänket!
>
>

Det stämmer, kul!

Supertramp skrev:
> Shit! Fatta tjockt med cyklister det skulle vara
> på cykelbanorna om 60% av alla cyklade till
> jobbet idag!

Tvärtom tror jag - hade cyklarna fortsatt dominera så hade vi haft 80% av vägutrymmet och bilarna 20%, istället för tvärtom som idag.

MEMIL:s-marodörerna hade varit bilister - MEdelålders Män I Lexus? ;)

Hyfsat mycket regn här i götet, men det kändes fint. Förutom bilisten som inte fattar att det inte är så smart att köra om en då man stannar vid ett övergångsställe för att släppa över gamla tanter.

Nästan fullt i cykelrummet på jobbet igen. Fick sällskap efter Årsta partihallar bort mot älvsjömässan, fick trampa på som en tok för att hålla samma tempo, växlade några ord på vägen. Nån här?

Lite lätt regn i Skövde idag.
Verkar som jag lyckades fixa bakväxel razzlet. Men idag hoppade kedjan ner på ramen i fram istället för lilldrevet. La på kedjan och justerade ut viren lite på handtaget. Får kolla om jag hittar nån bra instruktion för ändläges justering för framdrev kedjearmen imorn.

Underbart att pendla i mörkret. Lite mysigt faktiskt. Har kommit igång bra med inslag av intervaller nu efter nyår.

Fulladdad Philipslampa, bra väglag men nån jäkel trampade ifrån mig mina sista ca 3 km. Trodde att han gjorde en klassiker som jag brukar: tokkör ett kort tag tills man tar slut (och hoppas hen ska nån annanstans inom kort, men det var jag som till slut fick släppa i en backe efter att ha kommit ikapp. Ligger som en död sill i soffan nu.

Praktvurpa i morse. Körde in i en vägkant i Majorna i ca 25km/h. Framdämparen på MTBn klarade den men fick bredsladd med bakhjulet och gick i backen. Glasögonen var immiga och jag svängde in för tidigt när cykelbanan lämnade vägen och skull upp på trottoaren.
Lätt illamående cyklade jag de sista 4km till jobbet. PÅ vägen hem var det inga problem.
Annars en rätt trist regnig dag både tor

Kom förresten på att jag faktiskt har en framdämpare som jag haft låst sen i somras. Den var grymt skön att ha på isknögglet så man slipper skaka armar och tänder.

skittråkig pendling
skittråkigt väder
skitjobbig motvind
skittrött gasbinda
om det nu är en global uppvärmning var fan är våren...

Härligt väglag och bekymmersfri cykling, men ...

FAN vad trött jag är på Stallgatan. Den lilla vägbiten mellan Strömbron och Nybroviken. Runt en gång i veckan blir jag prejad av bilar där, precis efter rödljuset vid Blasieholmsgatan. Se bild: http://goo.gl/maps/XyE2F

Först är det nämligen en bred fil längs Grand Hotel men efter korsningen smalnar filerna av igen. Ofta är det då någon bilist som ska försöka köra om mig i höjd med korsningen och det är då det blir obehagligt. Bilen hinner upp jämsides med mig lagom till filen smalnar av eller de närmar sig framförvarande bil, varpå de helt enkelt prejar mig med bredsidan istället för att bromsa. Ibland sker det så långt ned som innan nästa rödlyse, d.v.s. man pressas mot staketet mellan vägen och trottoaren. Se bild: http://goo.gl/maps/KbWca

Jag har flera gånger varit läskigt nära att fastna i bil och staket eller att vurpa när händelseförloppet gått fort. Nu är jag inte den mest mönstergilla cyklisten, så jag undrar helt enkelt om andra råkar ut för samma sak där, eller om det bara är jag? :P

Gissar att trafikkontoret har försökt förtydliga att det är ett cykelstråk, eftersom det numer är en cykelbox vid rödljuset. Det verkar dock inte hjälpa mot omdömeslösa bilister.

Wheer:
Jag tycker du ska lägga dig mitt i filen så att det inte går att försöka tränga sig förbi. Hellre att någon tutar än att du blir mos mellan en bil och ett staket.

Wheer skrev:
> ... så jag undrar
> helt enkelt om andra råkar ut för samma sak
> där, eller om det bara är jag? :P
>
> Gissar att trafikkontoret har försökt
> förtydliga att det är ett cykelstråk, eftersom
> det numer är en cykelbox vid rödljuset. Det
> verkar dock inte hjälpa mot omdömeslösa
> bilister.

Inte för att jag cyklar där så många gånger per år, men jag förstår precis vad du menar.
Min lösning på problemet är att inte erbjuda prejningsutrymme, dvs jag går ut i vägbanan.
Det är precis de här situationerna som jag ogillar med Stella-Far-åt-helvetes cykellösningar, finns inte en cykelbana har jag rätt att använda vägen som vilket fordon som helst och det innebär hela filen.

Sen angående cykelboxarna, så har dom väl smällt in dom så gott som överallt, för att cyklisterna ska kunna bre ut sig och hindra all framkomlighet vid grön signal, för det är ju verkligen dom startsnabba som har en förmåga att tränga sig längst fram.

Senast ändrad:
claim the lane...

Wheer skrev:
> Härligt väglag och bekymmersfri cykling, men
> ...
>
> FAN vad trött jag är på Stallgatan. Den lilla
> vägbiten mellan Strömbron och Nybroviken. Runt
> en gång i veckan blir jag prejad av bilar där,
> precis efter rödljuset vid Blasieholmsgatan. Se
> bild: http://goo.gl/maps/XyE2F
>

Fin pendling, gick att köra på bra på många ställen, skönt med lite minusgrader så att man slipper dödsmodden, gillar bättre det hårdare underlaget.

Börjar ruttna totalt på avstängningen av GC banan vid Rinkeby/Rissne där man måste upp i bilvägen och slåss med stressade bilister och bussar, när blir dom klara med detta elände?

Träffade på en parkarbetare som körde runt i sin golfbil helt nedsläckt utan lysen på GC banan på Rinkebyfältet, lite sådär vardagsedge!

Körde ifatt en kille som hade en trasa hängande från sadelväskan. Tänkte säga till vid rödljuset, men han glömde visst att stanna.

Cyklade förbi honom en stund senare, då stod han och mekade trasa ur baknavet.

Finns säkert någon sensmoral i det hela. Som "använd inte sadelväska", eller nåt :)

Bil idag.
Pendlarcrossen inlämnad till Sportspec för kostnadsuppskattning på försäkringsbolagets begäran efter gårdagens kollision.
Hoppas det inte tar en evighet.

Sen är frågan vad man ska köpa om de löser in den...

Toppendling i vinterföre utan modd och slask, allt var fruset och hårt. Cyklade lika snabbt som en långsam sommarmorgon med otur med rödljus osv.

Eveningstar skrev:
> Wheer:
> Jag tycker du ska lägga dig mitt i filen så att
> det inte går att försöka tränga sig förbi.
> Hellre att någon tutar än att du blir mos mellan
> en bil och ett staket.

+1. Så gör jag.

izar skrev:
> Börjar ruttna totalt på avstängningen av GC
> banan vid Rinkeby/Rissne där man måste upp i
> bilvägen och slåss med stressade bilister och
> bussar, när blir dom klara med detta elände?

Var nånstans är avstängningen, är det någon av broarna du menar? Min vanliga pendelväg och samvetet tycker att jag borde pendla i morgon och förberedd är ju alltid bra. Du får jättegärna visa på karta eller ange lat/long.

NNNN

> FAN vad trött jag är på Stallgatan. Den lilla
> vägbiten mellan Strömbron och Nybroviken. Runt
> en gång i veckan blir jag prejad av bilar där,
> precis efter rödljuset vid Blasieholmsgatan. Se
> bild: http://goo.gl/maps/XyE2F

Trafiktät gatstump! Jag brukar cykla över Arsenalsgatan istället. Det är bara cyklister och fotgängare där, kommer ut på torget mitt emot Dramaten, och sedan vidare upp mot Östermalm eller längs Birger Jarlsgatan. Kanske en eftergift mot biltrafiken men... bättre komma fram lite senare än aldrig.

emilh skrev:
> CAADX'en är i alla fall skrot och på mig blev
> det förutom trasiga kläder en rejält uppskrapad
> armbåge.

Surt, hoppas det löser sig med försäkring och att armbågen läker.

Alldeles, alldeles underbar...

Började lite surt med tomt bakdäck. Måste lyckats få NY punka på den slang jag satte i på vägen hem igår...

MEN - då fick jag ju en ursäkt att ta MTB:n istället för pendarhärket. Medvind hårt, isigt och ganska spårigt så blev det ju helt perfekt - bara att ösa på och njuta av färden.

Kom ifatt ett annat pendlarsvetto på MTB vid korsningen Ulvsundavägen/kvarnbacksvägen. Han kände sig väl stressad nåt, för han drog mot rött över tre filer som precis fått grönt. Han tittade på fel trafikljus, och DET var ju i och för sig grönt... Blundande och höll tummarna att han skulle klara sig igenom. Jag bidade min tid och väntade på grönt, kom ifatt honom ändå strax före Huvudstabron. Tryckte på uppför och sen var han borta.

paxel skrev:
> Var nånstans är avstängningen, är det någon
> av broarna du menar? Min vanliga pendelväg och
> samvetet tycker att jag borde pendla i morgon och
> förberedd är ju alltid bra. Du får jättegärna
> visa på karta eller ange lat/long.
>
> NNNN

https://maps.google.se/maps?q=59.38...,17.930693&spn=0.000914,0.002293&z=19&iwloc=A

Från den gröna pilen så måste man cykla upp på bilvägen. Där står det några betongsuggor som ska passeras sedan får man svänga in till höger lite längre fram för att cykla upp på bron. Dom brukar vara väldigt dåliga på att ploga just där. Har det nyligen snöat mycket så brukar jag ta cykeln på axeln och gå upp för en trappa lite längre fram, det går snabbare.

Lite sur motvind, annars helt funkis. Men nån låg i ryggen och stressade uppför Västerbron, så det blev inte så lugnt som det var tänkt dock.

Tack för feedback!

Jag antar att jag får försöka ta ännu mer utrymme - jag brukar nämligen köra mer i mitten av vägen. Rent generellt cyklar jag sällan utan marginal till höger i vägbanan, eftersom vissa bilar vill smekas. Nåväl, värt ett försök för att se om det påverkar :)

Ang. Arsenalsgatan så cyklar jag oftast den när jag är på väg åt andra hållet, från Strandvägen till Strömbron (eftersom Stallgatan är enkelriktad). Jag gillar dock inte hur Arsenalsgatan är utformad och den känns som en bökig omväg. Men visst finns det en poäng med "better safe than sorry" ...

Problemet med Arsenalsgatan är ju att cykelbanan är så ohemult dålig markerad. Mkt taxibilar och gångare att väja för således.

Jag tycker att det är klart olustigt att ligga bredvid bilar och bussar med isknöggel och +ANNAT skrot i kanten. Om man råkar lägga sig och halkar utåt körbanan kan det ju bli fatalt. Kör delar av min pendling utan att klicka i nu i halkan, har såna där kombipedaler på pendlaren.

Rätt trist pendling. Ulvsundaledens CB är tyvärr ett knöggligt istäcke hela vägen från Drottningholmsvägen till Bällstaleden. Spå¨rigt deluxe. Övrigt var hyffsat plogat. MEn den där delen av Tranebergsbron som är på Alvikssidan, eg inte själva bron utan delen innan bron, är kass också. Verkar vara svårt att ploga bra där av ngn anledning.

Tillbaka
Topp