Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

AxelSthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad säger satan om sånna sneakers?
> Annars borde väl flickan tilltala dig Mr ORANGE!
> :)
>
Varför tror du jag stalkade henne? :)

Vääääldigt nära frontalkrock med annan cyklist på cykelbanan. Han lullade omkring lite hit&dit utan att titta nämnvärt mycket framåt. Det blev väl tråkigt att lulla till bara till höger och i mitten så han bestämde sig plötsligt att lulla långt ut till vänster istället. Där kom undertecknad i god pendlarfart. Jag klarade biffen genom att dundra ut i spenaten vid sidan om c-banan några meter... Slätt och fint som tur var.

Snubben som inte hade en aaaaning om att jag kom såg mig 1/10-del sekund innan det han trodde skulle bli megakrasch sa "Öhhh..." Han behövde nog hem och byta brallor...

Annars lugn och fin pendling. Den här hösten får för övrigt gärna fortsätta fram till i vår :-)

5 plusgrader, mörkt och dimma när jag stack hemifrån i morse. 62 km kurvig asfaltväg, soluppgång över smålandsskogarna och sången från en 270 graders L-twin med raka rör gjorde att man anlände till jobbet på gott humör.

Erik, sådana tokstollar plingar man på hellre en gång för mycket än för lite.

Pendlingen? Tja lite zen aktigt lullade jag hemåt. Lyckades undvika regnet på något magiskt vis. En antydan till någon form av sträckning baksida lår efter morgons pendling som tidvis var ganska tuff satte sina spår.

Börjar tröttna på Cx banan - Solnavägen, någon borde göra något!

Skulle till en kompis efter jobbet så jag tog gratisfärjan över älven - det var jag inte ensam om... Jag blev siste cyklist som släpptes på, resten fick vänta på nästa tur.

På hemvägen regerade phillipslampan! Bilar släppte fint över mig då de hade väjningsplikt och en bilist som stod på cykelöverfarten backade till och med för att släppa förbi mig!

Fetkränkt på vuältanav specialized med BLÅ! Fotbollsstrumpor! Såg för taskigt ut men spelar roll när killen antagligen hette Kessiakoff.

Sen åkte jag bil och studerade cyklister vid Alvik. Det ser riktigt stressigt ut, kanske så att de som är rädda för cyklistjävlarna ser adrenalinet och testisteronet spruta hos ELIT-pendlarna? En idé är då att man kanske borde köra assnabbt, ok, men till varje pris för BÖVELEN inte visa det utan ha ett "lungt" avslappnat uttryck i kroppen. Och cykeln. Då kan man köra snabbt utan att det märks.
Smart va, borde kanske blivit psykolog...

Vi som måste lämna ungar på dagis men som inte tycker det är så ball med cykelvagn så är detta min lösning! 7km med tandem sen byte till vanlig cykel sista 8km!

Bilagor

• tandem.jpg
    tandem.jpg
    54.8 KB · Besök: 36
baeck skrev:
> Vi som måste lämna ungar på dagis men som inte
> tycker det är så ball med cykelvagn så är
> detta min lösning! 7km med tandem sen byte till
> vanlig cykel sista 8km!

Hur ball som helst ju! Har du den vanliga cykeln stående på dagis eller är det 3,5km enkel dit och du cyklar hem och byter?

Tog AM-cykeln till jobbet idag eftersom det vankades skogscykling på kvällskvisten. Det gick lättare än jag tänkt mig och det omedvetet mycket lägre tempot var riktigt behagligt. Inte alls samma sug efter att trampa skiten ur sig, och därför heller inte särskilt många störande trafiksituationer att bli sur på:-) Tog istället rygg på en snubbe med barnstol och så bylsiga kläder att han såg ut som en spinnaker bakifrån och som tycktes kämpa oerhört för att hålla ~15-20 km/t.

staine skrev:
> Fetkränkt på vuältanav specialized med BLÅ!
> Fotbollsstrumpor! Såg för taskigt ut men spelar
> roll när killen antagligen hette Kessiakoff.
>
> Sen åkte jag bil och studerade cyklister vid
> Alvik. Det ser riktigt stressigt ut, kanske så
> att de som är rädda för cyklistjävlarna ser
> adrenalinet och testisteronet spruta hos
> ELIT-pendlarna? En idé är då att man kanske
> borde köra assnabbt, ok, men till varje pris för
> BÖVELEN inte visa det utan ha ett "lungt"
> avslappnat uttryck i kroppen. Och cykeln. Då kan
> man köra snabbt utan att det märks.
> Smart va, borde kanske blivit psykolog...

Like.

Kess kommer väl från Nacka ungf så det kan ju varit han. En gång blev jag FET kränkt av en smal räka på en stor jävla 29 er ut mot Sickla. Det var mitt i vintern och jag slet som ett djur i snön. Jag fantiserade om att det nog var Kessiakoff. Då kändes det lite bättre.

Två saker:

* Alla dessa ninjacyklister - tycker att det faktiskt kändes värre en någonsin i kväll. Fattar inte folk att det blir mörkt på kvällarna, eller är det vara "öhhh, det är september men det är ju typ 20 grader varmt ute... då kan det ju inte behövas lampa öhh". Lampgrejen kunde faktiskt polisen få ta tag i, för det är ta mig f-n farligt på riktigt...

* Körde Munkbroleden idag på kvällen. Mot strömmen, alltså instängd mellan en evig rad och cyklister och muren... inte alls kul. Hela sträckningen Slussen - Norra Bantorget är ju helt hemsk. Glad att jag slipper cykla där varje dag. Men den mängd ovana cyklister som är ute på den smala delen känns det som en ren chansning.

Men annars gick allt bra.

Jag tror jag måste hitta ett kontor någon annanstans än lägenheten så att jag får pendla, speciellt såna här dagar. Det blir lite fånigt att pendla ett varv runt stan innan jag cyklar hem igen.

izar skrev:
------------------------------------------
> Börjar tröttna på Cx banan - Solnavägen,
> någon borde göra något!

Instämmer. Så jävla helt utan flow.

Fin cykling från nya söderstadion till götgatan. Hade en herre på MTB som paceade mig. Fram till skanstull fick samma herre på kille i specializedbyzor på nishikijonne agera hare.

För kallt klädd i början. För varmt klädd i slutet.

11,8°C och torrt i Solna före 07. Väldigt fin morgon! Dagens pendling bjöd på 1) en glad skyltöverraskning (se bild), 2) en "Stevie Wonder" (tjej i träningskläder, utan hjälm och med så låg kadens att kedjan knakade = hon vinglade så yvigt att hon nästan blev okränkbar) och 3) ett "helvete!"-utrop (högersvängande bil som la ut blinkers efter han svängde och höll på att klippa mig på Odengatan). En emotional roller coaster minst sagt.

Nu är "yxan" flyttad en bit ner i backen bra nog. Gick på två dar. Kudos till Solna.
flyttad_skylt.JPG

Skön morgon, 9 grader när jag drog så jag tog jacka + knävärmare och blev såklart kokt på väg in till stan. Ont om folk så här tidigt vilket var skönt som omväxling från de senaste dagarnas kaoz.

Undvek att bli mosad av högersvängande lastbil som tyckte att körriktningsvisaren slår man på samtidigt som man svänger på ratten.

Riktigt farlig situation faktiskt. Jag brukar normalt inte chansa med lastbilar, men den här gången trodde jag helt och fullt att han faktiskt skulle byta fil åt vänster. Antagligen skulle han väl bara päronsvänga. Tur att jag rent instinktivt håller fingrarna på bromshandtagen när jag ser en lastbil.

Fortfarande lite darrig. I övrigt så går den här pendlingen till handlingarna som ytterligare en dag då jag har fel kläder på mig.

För första gången under en massa år såg jag en förälder cykla med en unge till skolan utan att det var just intill någon skola! Det var i medlutet på götaälvsbron - jag tog det såklart jäkligt lugnt då jag cyklade om, men kan tänka mig att många nog cyklade om för fort och nära :(

Och så träffade jag på sPunk som trots förkylning och militärcykel hann ikapp mig vid ett rödljus, imponerande.

Svalt, var sliten men en fin morgon. Bör nog snart fundera på lösningar för knäna, börjar bli lite kallt med shorts....

Första morgonen den här veckan då jag inte....träffat Gualberto på Liljeholmskajen, konstig känsla. Jag som trodde jag äntligen fått en stalker.

Nära krock med BMW som gjorde högersväng in till operans parkering. Behövs någon sorts varningsskylt för korsande cykelbana där, eller helt enkelt ett rödljus för bilarna.

Lyckades göra en annan herre rasande när jag påpekade att han precis körde ner på enkelriktad cykelbana vid Linnéplatsen. :)

Fick roadrage på en finnig 20+ som påstod att jag nuddat hans bil trots jag hade ~1 meter tillgodo. När han upprepat "Du körde på min bil" för 4:e gången så klev jag av cykeln och lutade mig in genom fönstret. Då blev det Zen.

Jag tar mig friheten att cykla 100m mot enkelriktat då och då eftersom mitt jobb ligger på en enkelriktad gata. Idag dök det upp en sopbil vars förare varvade motorn och gasade på utav helvete. Han satte kurs mot mig och var noggrann med att blockera så att jag inte skulle kunna smita förbi på insidan. Jag undrar om han hade hunnit bromsa om inte jag hade hittat en lucka mellan parkerade bilar och kastat mig in på trottoaren... fantastiskt fint med alla wannabe trafikpoliser som använder sina 10-tonsfordon som vapen.

Enber skrev:
> fantastiskt fint med alla wannabe
> trafikpoliser som använder sina 10-tonsfordon som
> vapen.

Fy fan. Som om sopbilar alltid håller sig till trafikreglerna.

Janek skrev:
> Enber skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > fantastiskt fint med alla wannabe
> > trafikpoliser som använder sina 10-tonsfordon
> som
> > vapen.
>
> Fy fan. Som om sopbilar alltid håller sig till
> trafikreglerna.
+1! Verkar som om dom matar sophämtarna med Rohypnol till morgonfikat. Jag blev utsatt för något liknande för några veckor sedan när en sopbil strök förbi mig med några centimeters marginal och tutade för att jag cyklade på vägen istället för cykelbanan brevid.

izar skrev:
...
>
> Börjar tröttna på Cx banan - Solnavägen,
> någon borde göra något!

Jag mejlade flera gånger, för ett år sedan, har inte fått svar ännu.

Solna, en av raden av kommuner i norra Storstockholm som helt har tappat konceptet vad gäller cykelinfrastruktur.

Ska ner och hjälpa en kollega/pendlare med framhjulet i cykelrummet snart. Han blev påkörd nånstans vid Slussen om jag fattade saken rätt. Han körde mot grönt men en taxi som i bästa fall "måste ha kört mot jävligt gult" klippte honom så han åkte i backen. Taxin gjorde en hastig sväng över hans körbana och försvann. Blodvite men han hann inte ta något regnr.

Kränkte en omotiverat långsam bilist. Kan de inte köra på trottoaren istället så att de inte är ivägen?

Va?, taxi som är så tryggt och seriöst efter avreglering och allt... såg en skön bil i Bromma igår, kostade bara drygt dubbelt så mycket som originalet att åka med.

nikasp skrev:
> Ska ner och hjälpa en kollega/pendlare med
> framhjulet i cykelrummet snart. Han blev påkörd
> nånstans vid Slussen om jag fattade saken rätt.
> Han körde mot grönt men en taxi som i bästa
> fall "måste ha kört mot jävligt gult" klippte
> honom så han åkte i backen. Taxin gjorde en
> hastig sväng över hans körbana och försvann.
> Blodvite men han hann inte ta något regnr.

Bilagor

• taxi.JPG
    taxi.JPG
    68 KB · Besök: 37
gsb skrev:
> Bara en liten påminnelse om vad det handlar om:
> https://www.facebook.com/TrekCyclismasPCT/posts/46
> 7049750059604
>

Jodå, en pendlare med ryggsäck som ansträngde sig för att se relaxed ut i 40km/h körde om mig på "bil"vägen hem igår kväll, själv lullade jag runt på cykelbanan inför kommande högersväng.

Synade hans bluff, det är ju faktiskt inte så många som pendlar i 40km/h och jag antog han nästan maxat för att cykla om. Vi tog olika vägar och jag anade vi skulle mötas några 100m längre fram, där man kör ut ur stan och det blir "fri fart". Kom dit 5m före honom, körde av honom från hjul inom 500m. Stannade 15km senare för att handla snus, snubben kom 5 minuter senare, fortfarande körandes på vägen trots bra cykelbana.

Kränk deluxe.

Senast ändrad:
Har varit ganska rejält förkyld och ontihalsen dom senaste två-tre dagarna men idag kände jag mig kry nog att hoja igen.. Skönt att slippa vagnen!

Gulöga skrev:
> Ajfan ofrivillig ninjacyklist blir jag vid
> hempendlingen om en timme. Tips på improviserad
> framlykta..någon?

En liten pannlampa med röd mörkernavigeringsdiod är inte fel att ha med sig i vintermörkret. Bra vid oplanerade mek-stopp också. Jag brukar ha en Petzl Zipka med rödlyse och jojosnodd i packningen. Inbyggd DYR har den också, men det kan det vara värt när man använder den till annat. Tror den ligger i båten nu, förresten.

Gulöga skrev:
> Ajfan ofrivillig ninjacyklist blir jag vid
> hempendlingen om en timme. Tips på improviserad
> framlykta..någon?

Ficklampa alt mobiltelefon i ficklampeläge + tejp.

Tjoho!
Fort i morse...lugnt på cykelbanan.

Tjoho!
Långsammare hem på em!

Supernijs väder...

Hoppas sommaren stannar kvar ett tag.

Tillbaka
Topp