Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

13 grader i Solna kl 07:00. Rätt skönt väder. I valet och kvalet att skifta däck på min pendalare men då blir det inget kul på stigar och grusvägar de gånger jag tar omvägen genom Hagaparken. Hmmm... fick en sån där obehaglig elcykel framför mig. Skulle dra honom då jag kom ikapp i en backe men han bara gled ifrån mig. Det värsta är att man knappt ser att det är elcyklar ibland.

Tog på mig benvärmare och långärmad tröja, big mistake kl 07:15, blev lite varmt efter ett tag.
Cykelkö innan Liljeholmsbron, får åka ännu tidigare. Lite kränkt av skivbromsad cross innan Västerbron också, har inte fått upp flåset för 47/16 ännu...

Småseg efter gårdagens Roslagsvår och efterföljande 5 timmars bilfärd.
Trampade dock till jobbet i kortärmat, funkade fint trots småduggandet.

20 Maj

Bilagor

• 20maj1.jpg
    20maj1.jpg
    105.6 KB · Besök: 42
  • 20maj2.jpg
    20maj2.jpg
    96.4 KB · Besök: 46
  • 20maj3.jpg
    20maj3.jpg
    104.9 KB · Besök: 47
Kan man få en kort write-up på det där med svanktatueringar? Är det många brewdar ute med tribals i svanken, tecken på stil och klass, eller vadå?

Klart opigga ben som fortfarande är sega efter lördagens varma GBG-varv. Men vad spelar det för roll när jag bara gliiiiider till jobbet. Varken kränkt eller kränkande.

Knepigt väder att klä sig efter. SMHI lovar värme på eftermiddag/kväll men ändå lite småkyligt i morse.

Såg en Cannondale racer/CX med utanpåliggande växlar och ett tjockt nav, vad är det för något? Han var snabb men körde på rött så det blev självkränkning för hans del. Tog rulle på en moppe uppför Solnavägen i hopp om att komma ikapp Cannondale åkaren, men han hade hunnit för långt.

nikasp skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan man få en kort write-up på det där med
> svanktatueringar? Är det många brewdar ute med
> tribals i svanken, tecken på stil och klass,
> eller vadå?

Tänk Dessie i kvarteret Skatan. WT från landet som flyttat till förorten och jobbar inom någon typ av lågbetalt serviceyrke. Tillsammans med man som röstar på SD. Högsta dröm: Åka till Thailand.

Nibbe skrev:
> Lite kränkt av skivbromsad cross innan Västerbron också, har inte fått upp flåset för 47/16 ännu...

Kanske var det jag, om du kör en grön On-One SS som susade förbi kön vid ljuset?

Årsbästa (sämsta?) i antal väntande vid Hornsgatan, men det är snart semester... Lite kallt om armarna i den fuktiga luften, men en fin morgon.

Stuvstaix skrev:
> nikasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kan man få en kort write-up på det där med
> > svanktatueringar? Är det många brewdar ute
> med
> > tribals i svanken, tecken på stil och klass,
> > eller vadå?
>
> Tänk Dessie i kvarteret Skatan. WT från landet
> som flyttat till förorten och jobbar inom någon
> typ av lågbetalt serviceyrke. Tillsammans med man
> som röstar på SD. Högsta dröm: Åka till
> Thailand.

Nu ska vi väl inte håna folk med låg utbildning...

Jag har nog aldrig sett så många cyklar ute på samma gång som idag (under min 3 åriga pendlarkarriär). Åkte genom Sthlm runt 9. Brukar aldrig va fullt där jag parkerar min cykel på jobbet men idag var det ta me fan det. Det här kan ju inte fortsätta, pendlarsnittet blir ju lidande :)!

Alldeles... underbart!
Kunde inte sluta cykla när jag kom hem så det blev en extra tur på 5km.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    61.7 KB · Besök: 42
  • image.jpg
    image.jpg
    127.3 KB · Besök: 33
pwrdesign skrev:
> Alldeles... underbart!
> Kunde inte sluta cykla när jag kom hem så det
> blev en extra tur på 5km.

Småbarnspappor. Allt för att hålla sig borta...
;)

Pratade cykelbyxor med valhallare? på stadsgården, sen pinigt då jag hade lite brottom och inte hann stanna(kvar) vid alla rölysen mens han var hur laglydig som helst. Alla andra också. Folk är så ordentliga nu för tiden. Pinigt som sagt men hade bråttom som sagt :-( ska nog inte göra om det.

staine skrev:
> Pratade cykelbyxor med valhallare? på
> stadsgården, sen pinigt då jag hade lite brottom
> och inte hann stanna(kvar) vid alla rölysen mens
> han var hur laglydig som helst. Alla andra också.
> Folk är så ordentliga nu för tiden. Pinigt som
> sagt men hade bråttom som sagt :-( ska nog inte
> göra om det.

va hade du för cykel?

Globalistic skrev:
> staine skrev:
> -----
>
>
>
> va hade du för cykel?

Enigman men det var inte du, snarare nån m rödlätt skäggstubb, kom fr nackahållet

Den här killen hade inget valhalligt på sig men tyckte jag sett honom förr, han var dessutom ittersnabb samt oförvitlig. Och på homemade carbon såg det ut som. Skivbromsräser?(blandar ev ihop det.) Och hänger tydligen inte här. Allt pekar åt samma håll... ;)

Tog en omväg via vissvass/åvavägen. Tyvärr försvann det fina vädret en bit ut mot Tyresö. Satt och huttrade på cykeln sista milen. Nu ser det inte ut att bli nå cykelväder mer den här veckan.
Lika bra att förbereda sig mentalt på bilköer. :-/

Håller med. Om det aldrig regnade så skulle man inte vara så jäkla nöjd med finvädret. Säger jag som bara har 9 km till kneget.

Hemsk! Skulle till träning på ÖIP och tog vägen förbi Tegelbacken, upp Arsenalgatan och Sibyllegatan. Stört mycket cyklister, lika mycket bilar, undermåliga cykelbanor och en del förvirrande trafiklösningar. HU! Ska hålla mig till mina trygga gamla rutter i fortsättningen!

Och varför ska så många JOGGA i cykelbanorna mitt i rusningstid helt plötsligt?! Det var bara att släppa tanken på att komma fram på hyfsad tid. Pulsen fick jag i alla fall upp, av rena rama skräcken.

staine skrev:
> Den här killen hade inget valhalligt på sig men
> tyckte jag sett honom förr, han var dessutom
> ittersnabb samt oförvitlig. Och på homemade
> carbon såg det ut som. Skivbromsräser?

Kan det ha varit Björn, aka 72?

Vic skrev:
> staine skrev:
> -----
> > Den här killen hade inget valhalligt på sig
> men
> > tyckte jag sett honom förr, han var dessutom
> > ittersnabb samt oförvitlig. Och på homemade
> > carbon såg det ut som. Skivbromsräser?
>
> Kan det ha varit Björn, aka 72?

Njä har inte för mig, men vet knappt hur 72 ser ut längre (vi hade visst en runda t ösmo för ett par år sen) vad seg man är i dag da! :-)

Ett par tatueringskamouflerade armvärmare kanske kan va en ledtråd? Eller VAR det tatueringar på vita armar? Äh ska nog kissa och gå och lägga mig nu :P

Senast ändrad:
staine skrev:
> Vic skrev:
> -----
> > staine skrev:
> >
>
> > -----
>
> Ett par tatueringskamouflerade armvärmare kanske
> kan va en ledtråd?

Jag känner inte Björn, aka 72, men har kört bakom honom på nån kränkarrunda ute på Ingarö....och då hade karln armvärmare med tatueringsmönster!

I think you might have your guy? (för det finns väl ingen annan i Sverige som har sånna!)

Helt underbar! Lånade sambons cyclocross och drog iväg. Hade ritat upp en rutt som var cirka 3 km kortare än vad jag normalt cykelpendlar. Det var mest grusväg, några km traktorväg och kanske 4 km asfalt, mest nerför. Tät dimma och lite motvind, men idag var det inte ens störande. 2 bilar på 2 mil. Avslutande det hela med en gainomax som gick ut i december och en kaffe. Dags att jobba lite.... Sen blir det ännu mera grusvägar hem :)

Vippen (fd kking) skrev:
> Nibbe skrev:
> -----
> > Lite kränkt av skivbromsad cross innan
> Västerbron också, har inte fått upp flåset
> för 47/16 ännu...
>
> Kanske var det jag, om du kör en grön On-One SS
> som susade förbi kön vid ljuset?
>
> Årsbästa (sämsta?) i antal väntande vid
> Hornsgatan, men det är snart semester... Lite
> kallt om armarna i den fuktiga luften, men en fin
> morgon.

Japp det var jag det, hej hej. Hade lite flyt att det blev grönt precis när jag kom ner där.

Edit: Idag så kom det en liten skur, men det var riktigt bra ändå, tack stänkskärmar.

Senast ändrad:
Regn halva sträckan och motvind hela, kränkande. Jag fick åtminstone en chans att prova mitt nya regnställ och kom fram svettig som en gris.

Jinxade SMHI:s regnprognos genom att sätta på mig skoöverdrag, kom inget regn. Annars så var det en lite blåsigt med för övrigt tom pendling - tidigt på morgonen är en bra pendlingstid.

Poliser utmed cykelbanan på Johanneshovsvägen samt Götgatan. Min flickvänn sa att de plockade en tjej, vet inte vad hon hade gjort. Klarade mig utan inspektion trots avsaknad av reflex och klocka. Ska fixa det framöver. Min gissning är att de vill få cyklister att stanna vid övergångsställen och rödljus.

JMT skrev:
> Poliser utmed cykelbanan på Johanneshovsvägen
> samt Götgatan. Min flickvänn sa att de plockade
> en tjej, vet inte vad hon hade gjort. Klarade mig
> utan inspektion trots avsaknad av reflex och
> klocka. Ska fixa det framöver. Min gissning är
> att de vill få cyklister att stanna vid
> övergångsställen och rödljus.

Såg också detta. En civil polisbil (en fin Mercakombi E350cdi 4matic) parkerad på Skanstullsbron 50m innan Ringvägen, och uniformerade poliser Strax efter Ringvägen vid McDonalds ungefär. Jag var så tidig i morse så jag tror att de inte hade kommit igång riktigt med vad de nu tänkte göra, men vad var skulle de göra där? Inte många som kör mot rött över Ringvägen, och när det slår om till grönt så har man gröna vågen åtminstone fram till Skatteskrapan, så det känns inte som något bra plats för rödljuskontroll. (Bra för cyklisterna i och för sig, men inte för polisen).

Senast ändrad:
Tur att jag har ringklocka....saknar dock allt vad belysning och reflexer är......

Edit: utblivna ord...

Senast ändrad:
matteboy skrev:
> Tur att jag har ringklocka....saknar dock allt vad
> belysning och reflexer är......

Reflexer behövs bara om man cyklar när det är mörker.
Broms och ringklocka kollar dom säkert.

Hört om regn, tog skärm-crossen och för mkt kläder. Påliser stod i Alvik och plockade folk, gömde sig bakom skyltar på macken, mycket effektivt då alla rödljuskörare missade dom, tvärtemot sist. Bravo, sätt dit dom bara!

Igår när jag cyklade hem kom jag ifatt en medelålders (tant) kvinna på en damtralla med en stor vit skylt på bakstänkan.

"Snälla plinga om du passerar på
<--Sidan"

Synd att man inte såg vad det stod förrän man var hela vägen framme på hjul....jag plingade dock. :)

Edit: Flestav

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp