Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

FlasyB skrev:
-------------------------------------------------------

> Är det bara jag som sett en sådan polis?

Jag har aldrig sett en svensk polis på cykel faktiskt. Tycker rent gerenellt att jag ganska sällan ser poliser. Har till och med lyckats undvika razziorna jag läst här om att de har för att fånga rödljuskörare. Ändå passerar jag Hornstull varje dag, där de påstås husera ofta.

Idag pendlade jag MTB då planen var att köra en stor skogsomväg hem. Min kropp verkar dock tycka att det är en urusel idé så det blir mormorstempo raka vägen hem tror jag.

Dubbelbottnad. Åt ena hållet stannade bil efter vit skåpbil och vinkade fram mig. Å andra hållet kände jag mig mer stressad än om jag, utan hjälm, suttit på en svartröd helstel Schwinn downhillandes ner för Loussa-backen.

Appel skrev:
> Tog några varv på bmx banan i Älvsjö och
> vips blev livet mycket roligare!
>
>
Var tvungen att testa. Blev en omväg hem och ett varv. Hade jag inte haft bock och SPD hade jag nog varit modigare o hoppat lite också
Sen hade jag vin och bärs i budväskan ... Ja ja trevlig helg

Lundberg skrev:
> Appel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tog några varv på bmx banan i Älvsjö och
> > vips blev livet mycket roligare!
> >
> >
> Var tvungen att testa. Blev en omväg hem och ett
> varv. Hade jag inte haft bock och SPD hade jag nog
> varit modigare o hoppat lite också
> Sen hade jag vin och bärs i budväskan ... Ja ja
> trevlig helg

Kul! Man har ju sjukt långt kvar innan man hoppar över några gupp. Man skulle vara rätt chanslös mot en som har lite BMX skills. Men det var mysigt att småpumpa sig runt lite faktiskt. Blir nog fler gånger...

Redan efter några kvarter mötte jag på en, surprise, vit skåpbil (från Bravida tror jag att det var) som gör en u-sväng mitt framför mig så att jag är tvungen att tvärnita. Instinktivt ropar jag "Men vad f-n håller du på med!", vilket han nog hör eftersom han har rutan nedvevad. Och hur reagerar man nu som vit skåpbilsförare på ett sånt tillmäle? Jo, man sträcker ut ett finger genom vindrutan...

Men annars gick det bra. Extra tur över Nacka och Älta innan det var dags att hämta på skolan.

Ett inköpsärende till www.extremefood.se på Östgötagatan gjorde att jag tog Götgatan istället för Stadsgården.
What?? Finns det personer som cyklar här varje dag??

I övrigt händelselöst... Gött att lämna molnen i stan och komma hem till klarblå himmel i öst.

White trash-turism i dag. Social turism. Fjuttigturism. Bilistturism. Kärt barn har många namn.
Dvs, tog plåtburken på e.m.: Hornstull - östermalmstorg, en timme jämnt.
Kom på, på Skeppsbron, nu är det nog snart critical mass, i min egen tolkning, antalet cyklar>antalet bilar => tippar över till att hänsynstagandet perverteras framöver. Det naturliga blir cykeln, det otympliga bilen.
Kanske?

Luke skrev:

> What?? Finns det personer som cyklar här varje
> dag??

800 m zencykling. Chillar man och håller sig i den gröna vågen så är det inte så himla farligt. Börjar man hetsa och försöker pressa blir det kaos.

Bästa biten är söder ut från övergångstället med blindskyltarna. Där kan man öka tempot lite och komma perfekt till grönt vid ringvägen. I bilfilen finns det oftast plats att ta sig förbi hela klungan med rödljuscyklister som inte tagit sig förbi korsningen vid ringvägen men står framför trafiklysena och försöker ta sig över. Sen lägger man på ett kol och är solo på toppen av skanstullsbron och kan rulla vidare hem i ensamt majestät.

Hade en stark snyltgäst på rulle hem från stan. Försökte rycka ett par ggr utan att lyckas. Satte slutligen in en lyckad stöt i backen upp mot trångsund centrum. Där fick han ge sig. Hehe.

Kortpendling Sumpan-barnhusgatan på inlines idag. Vid pampas marina svänger kille på MTB in tvärt vänster framför kvinna på cykel som just kört om mig. Hon blir skrämd, nitar frambromsen och gör en saltomortal i asfalten. Första dagen med skivbromsar....?

Två cyklister stannade direkt (bla han ned vänstergiren) och kvinnan satte sig upp, såg helt ok ut och svarade på tilltal direkt så jag rullade vidare. Någon här som känner igen situationen från pampas 08:15?

Åter i sadeln efter 2 dagars frånvaro, kändes bra. Klockan 05:30 en söndags morgon är det ganska glest i trafiken, lite svalt men det gick snabbt att trampa upp temperaturen. Doften av syren ackompanjerat av fågelkvitter fick mig att snabbt glömma den korta nattsömnen på ~4 tim.

Sveavägen bjöd på gröna vågen & jag hade ett helt körfält för mig själv. Kunde inte bli så mycket bättre. :-)

cukel.jpg

Senast ändrad:
MattiasK skrev:
> Och hur reagerar man nu som vit
> skåpbilsförare på ett sånt tillmäle? Jo, man
> sträcker ut ett finger genom vindrutan...
>

Hmmm... ovanlig bil som har öppningsbar vindruta...

Stewe skrev:
> Vissa mornar är helt enkelt bättre än andra:
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

Är monstercross det nya bruna på Järva? (fan i så fall, jag som nyss köpt kokos/tub)

Köigt värre, från Skogås typ.
På vuÄltan drogs sedermera tempot upp i exponentiellt tempo klungan slets sönder och samman nytt rekord sattes svetten lackade och vardagspendlare slungades av vägen.

Höll på att bli rammad av en äldre kvinna i sin BMW som fullständigt sket i väjningsplikten hon hade trots ögonkontakt med henne. Sedan smålog hon lite när jag fick tvärnita för att inte hamna i hennes bakdel på bilen. Hade hon inte haft grönt ut mot Roslagstull hade jag nog mist allt förstånd och slagit sönder hennes backspegel.

Fin pendling. Folket tittade över axeln innan de påbörjade omkörningar och släppte snällt förbi mig. Alla höll till höger i cykelbanorna och inga vingeltanter som körde serpentin på broarna. Är det någon slags helgdag idag?

Förra veckan hade mina revben närkontakt med en lyktstolpe. Det gör fortfarande ont :(

AxelSthlm skrev:
> Refreshing Happybattle upp för Tranebergsbron och
> vidare mot Rålis. Mr Orange(?)-AxelSthlm 1-1
>
Äntligen! Misstänkte att det var du, men var inte helt säker.

Det var en lurig fajt, mer taktik än benmuskler. Vann Tranebergspokalen tack vare att jag drog förbi hybridgubben på insidan. Förlorade senare Rålispokalen då jag kände mej tvungen att sakta ner och plinga på tanten med "Plinga-när-du-cyklar-om"-skylten.

Mr Orange skrev:
> AxelSthlm skrev:
> -----
> > Refreshing Happybattle upp för Tranebergsbron
> och
> > vidare mot Rålis. Mr Orange(?)-AxelSthlm 1-1
> >
> Äntligen! Misstänkte att det var du, men var
> inte helt säker.
>
> Det var en lurig fajt, mer taktik än benmuskler.
> Vann Tranebergspokalen tack vare att jag drog
> förbi hybridgubben på insidan. Förlorade senare
> Rålispokalen då jag kände mej tvungen att sakta
> ner och plinga på tanten med
> "Plinga-när-du-cyklar-om"-skylten.

Vem tog City Hall Sprint Trophy då?

Mr Orange skrev:

>
> Det var en lurig fajt, mer taktik än benmuskler.
> Vann Tranebergspokalen tack vare att jag drog
> förbi hybridgubben på insidan. Förlorade senare
> Rålispokalen då jag kände mej tvungen att sakta
> ner och plinga på tanten med
> "Plinga-när-du-cyklar-om"-skylten.

Mmm...fastnade på hybridgubben och fick frihjula, visste dock inte att du var på G, blev chockad när du klippte till på insidan men kunde inte ta rygg, gav upp, men tryckte på utför Tranebergsbron och närmade mig just när du plingade, vilket även jag gjorde... Andra ggn jag ser plingtanten fö.
Sen tryckte jag på och var på vippen att säga -Återkränkt! men tordes inte, tänkt om det inte var du :)

På återseende Mr!

//A

Edit: @ DT, jag tar höger upp mot Västerbron just innan skateparken...ingen mer battle mao.

Senast ändrad:
Duggregn, 10 grader i luften, närgångna bilister, klippte en vägskylt med axeln när jag halkade av asfaltskanten.
Men fy fan va roligt det va å pendla idag!!!
Lyckades lura med frugan

Fin morgon efter gårdagens monsun. Premiärkörde nya bakhjulet, Shimano RS-20, som rullade på bra. Dock tjöt bromsen som besatt vid minsta inbromsning så jag har uppenbarligen misslyckats med "tå-in" inställningen av bromsklossarna... Stötte på gammal cykelpolare vid Mörby C och snackcyklade tills han skulle vika av mot Bergshamra och jag fortsatte in till stan.

AxelSthlm skrev:
> Mmm...fastnade på hybridgubben och fick frihjula,
> visste dock inte att du var på G, blev chockad
> när du klippte till på insidan men kunde inte ta
> rygg, gav upp,
>
Använde ett gammalt pendlarbattleknep - "Döda-vinkeln-attacken", d.v.s. smyga ikapp och lägga sig ganska nära till höger. När offret vrider på huvudet till vänster så ser han ingen bakom - blir självsäker och tappar garden. Då sätter man in STÖTEN!

> Sen tryckte jag på och var på vippen att säga
> -Återkränkt! men tordes inte, tänkt om det inte
> var du :)
>
Öh, orange cykel, orange styrlinda, orange tröja. Vem trodde du det var? ;-)

> På återseende Mr!
>
Jupp.

Svettig Nishikipendlare skrev:
> MattiasK skrev:
> -----
> > Och hur reagerar man nu som vit
> > skåpbilsförare på ett sånt tillmäle? Jo,
> man
> > sträcker ut ett finger genom vindrutan...
> >
>
> Hmmm... ovanlig bil som har öppningsbar
> vindruta...

Jaja, sidorutan då... Jag förtydligar så att _alla_ förstår.

Annars var det långa köer på cykelbanorna idag. Tur att man inte hade bråttom.

Han har hittat ett lådvin med en cykel på. Han tycker det räcker. Kör sub 3 på en låda nu har jag hört.

staine skrev:
> cyklar moody fortfarande? eller har han gått
> över till extremsport?

Lugn och skön cykling till Malmö, börjar undra var alla cyklister från i fjor tagit vägen det är tunnsått mellan cyklarna.

SuperApe skrev:
> Han har hittat ett lådvin med en cykel på. Han
> tycker det räcker. Kör sub 3 på en låda nu har
> jag hört.
>
> staine skrev:
> -----
> > cyklar moody fortfarande? eller har han gått
> > över till extremsport?

ouch ja han är en riktig hårding! Våran nya idål kanske.

Svettig Nishikipendlare skrev:
> MattiasK skrev:
> -----
> > Och hur reagerar man nu som vit
> > skåpbilsförare på ett sånt tillmäle? Jo,
> man
> > sträcker ut ett finger genom vindrutan...
> >
>
> Hmmm... ovanlig bil som har öppningsbar
> vindruta...

Det var kanske en sån här Lincoln?
1930lincoln1850c.jpg

EDIT: Fel av mig, läste slarvigt. Det var en vit skåpbil med öppningsbar vindruta. Får googla vidare så kan vi nog identifiera vilken bild det var (kan inte finnas så många sådana)

Senast ändrad:
Första halvan av dagens pendling höll på att sluta i sidan på en vit skåpbil som bara körde rakt ut över en förhöjd cykelbana ut mot en väg. Han sket fullkomligt i den upphöjda cykelbanan och alla cyklisterna som kom där med mig i spetsen.

Annars gick det bra men segt som fan i benen...

BaloO skrev:
> Första halvan av dagens pendling höll på att
> sluta i sidan på en vit skåpbil som bara körde
> rakt ut över en förhöjd cykelbana ut mot en
> väg. Han sket fullkomligt i den upphöjda
> cykelbanan och alla cyklisterna som kom där med
> mig i spetsen.
>
> Annars gick det bra men segt som fan i benen...

Att cykelbanan är upphöjd betyder såvitt jag vet inte att han har väjningsplikt mot cyklister. Ifall cykelbanan ligger efter en sväng har bilen väjningsplikt. I övriga fall måste den upphöjda cykelbanan kompletteras med markering för väjningsplikts på bilvägen, dvs. skylt eller målat på vägbanan.

Vill minnas att han har markeringar innan cykelbanan att han har väjningsplikt, han kommer från en liten tvärgata ut mot en huvudled, cykelbanan går längs huvudleden. Men jag kan ju givetvis ha fel.

BaloO skrev:
> Vill minnas att han har markeringar innan
> cykelbanan att han har väjningsplikt, han kommer
> från en liten tvärgata ut mot en huvudled,
> cykelbanan går längs huvudleden. Men jag kan ju
> givetvis ha fel.

Tyvärr är det där som mkt av problemen med väjningsplikt ligger. Bara för att det är huvudled som är bilväg så finns inte den termen att det är huvudled på cykelbanan. Är det inte utmärkt att det är en cykelöverfart spelar det ingen roll att den går parallellt med en huvudled (och i logisk mening kan anses utgöra cyklistens huvudled eftersom vi inte får cykla på vägen då parallell cykelbana finns). Jag har varit i kontakt med extremt många makthavare om detta men om vi inte alla ligger på kommer vi aldrig få en ändring. Tyvärr. Jag hoppas ju på tydligare, mer fördelaktiga, regler för cyklister och i synnerhet i de situationer som du beskriver att vi cyklar på en cykelväg som går parallellt med huvudled.

.. Väjningsplikt rules concerning cyclists/cars are dangerous here. It makes no sense to me that you have a path for cycling running parallel to a pedestrian path that both cross the street, and that cars are supposed to stop for pedestrians but not for cyclists. The rule should be that cars /must/ stop for cyclists who are in a marked bike path. The whole biggest goes first thing is a car culture concept that belongs in the dustbin.

Neither should anyone be forced to use the bike path, especially considering the condition of many of them. They're actually dangerous in themselves due to deep gravel, concrete barricades at the bottom of a hill, or because they obscure the cyclist behind a line of parked cars. Enough people have been killed by trucks turning right over a bike path already. What was that statistic about single accidents in Sweden? 7 out of 10 due to bad bike path conditions?

Also, this could be a misunderstanding on my part, but I interpret the rules saying that drivers /should/ stop and let cyclists pass in an unguarded cycling path as something like a suggestion rather than a strict rule. In practice I feel like I'm guessing whether or not the car is going to let me pass every time, eye contact or not. Roundabouts are dangerous enough to warrant their own topic.

It's too bad because attitude-wise, I think the driver/cyclists relations here are actually pretty good, but the confusion around the poorly formulated and ineffective rules spoils things quite a bit.

//would love to see some kind of campaign to get väjningsplikt changed here...

Tillbaka
Topp