Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Körde Götgatan i morse vid halv nio. Jag var inte ensam cyklist där. RIKTIGT mycket folk nu, gäller att ta det försiktigt.

AndreasVH skrev:
-------------------------------------------------------

> Jag upplever det som att samspelet mellan
> cyklister och bilister långsamt, men stadigt blir
> bättre. Det är dock svårt att glädjas åt det
> när man varje dag ska bli besviken över att
> cyklister beter sig som idioten ovan. Att helt i
> onödan utsätta andra för fara för att
> eventuellt komma till jobbet 30 sekunder fortare
> gör mig så trött...

Så klokt skrivet. Jag tycker också bilarna visar mer o mer förståelse för oss cyklister, jag förstår dock att bilister som gång på gång blir skrämda av cyklister som kommer från fel håll etc blir förbannade ibland.

Sen pendling för mig idag pga larmmontage hemma. Kom inte iväg förrän vid 10 tiden, då var det öde vill jag lova. Kunde ligga på rejält och njöt av värmen och solen.

Ingen risk, lågprispropagandan med påsar är ett genialiskt altarnativ till riktiga cykelåtgärder, som att ge cyklisterna lite utrymme...

Black planet skrev:
> Det var sol och varmt? Vad mer kan man begära?
> Att Sthlm stad skippar påsen. Bjuder på bulle o
> kaffe?

Körde in i en bildörr med styret idag, en kvinna öppnade dörren utan att titta bakåt och jag körde rakt in i den. ramlade på vänstra höften / rumpan och kommer nog få ett rejält blåmärke där. Fick även två skrapsår på handen och armbågen men inget farligt.
Två personer kom fram och kvinnan o frågade om något var brutet och om försäkringar och allt sånt. Terrängcyklist som jag är så tänkte jag bara att jag skulle cykla hem och rengöra såren, kanske var dumt, cykeln klarade sig iaf! :)

Jag fick också en påse från Stockholm stad i morse. Det var vid Slussen.

Fast jag promenerade.:)

Väldigt många som cyklade, vid 8.30-tiden.

Idag gick pendlingen riktigt bra, fortfarande snabbt trött i benen dock.
Har börjat använda cykelhjälmen och det känns inte så jäkla muppigt som jag först trodde det skulle göra.

Tog en extra runda inom stan på vägen hem, ångrar mig för det kändes allt annat än tryggt att cykla i stan (Malmö). Läste någons inlägg med tjejer i Lycra som blåser rödljus... Det verkar vara en trend här i Malmö också fast de har ingen Lycra på sig, men det verkar oftast vara tjejer och medelålders kvinnor som gör livsfarliga saker på vägarna här i Malmö med.

Nackdelen med att bo centralt är att man sällan för cykla i en mer harmonisk miljö och eftersom jag blir trött i benen så snabbt så vill jag inte cykla ut på landsbygden och mysa där.

alvar skrev:
> Körde in i en bil dörr med styret idag,

En bil dörr!

Händelse lös cykel pendling hem i sol sken.

Kanoncykling på vägen hem från jobbet idag. Tog en extra runda via FRA. Låg och pressade i över 30 km/m på MTB:n. Lite störande dock att bli upphunnen av en klunga med racers från Fredrikshof strax före Tappströmsrondellen. Men rätt skönt att kunna säga "öka tempot annars måste jag bromsa, jag kör ju MTB". Hoppas att ingen tog illa upp och nästa gång får jag vara lite er alert så jag hör er komma :)

AxelSthlm skrev:
> alvar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Körde in i en bil dörr med styret idag,
>
> En bil dörr!
>
> Händelse lös cykel pendling hem i sol sken.

fan vad du är rolig asså, skrattar ihjäl mig. såklart ska det stå bildörr.

På väg hem från Sorbon så cyklade jag om en Spårvägenklädd kille på väg upp för Blommenbergsbacken vid Vinterviken. På den sista slakmotan så kände jag att kolhydraterna från ölen sagt sitt och väntade på en sur la plaque-attack, men den kom inte :-(

gsb skrev:
> nikasp skrev:
> > Härlig hemväg genom Hagaparken.
> Hagaparkens strandstigar är fina, även att
> springa på.

Körde vår förstfödde i barnvagn(s-rally) runt Hagaparken/Brunnsviken när jag bodde på Dalagatan för en massa år sedan, det var helt underbart att ha hela parken som ett slags uteplats de luxe.

Liten RR från i morse:

Först en körapport från 73:an
IMG_0579.jpg

(Bilden föreställer en oändlig bilkö och en liten glob längst bort)

Sen kom vi till mindre köer och mer träer.
IMG_0584.jpg

Inga bävrar syntes till dock.

Sen blev ponken trött och ville inte fortsätta förrän han badat lite.
IMG_0586.JPG

Sen blev det lite kinkigt. Ponken är skrajsen av sig när det blir tekniskt men lät sig till slut övertalas. Det var ju dock bara 40 meter.
IMG_0587.jpg

Sen blev det kul igen, ponkens hemmaplan, lite vilse i storstan bara:
IMG_0588.jpg

På det hela taget en finfin resa, vi är nöjda.

access skrev:
> Det är ju inte precis långt ut till landsbygden
> någonstans i Malmö. ;)

Nej men jag blir trött så jäkla snabbt bara, jag jobbar i Videdal och att ta en omväg ut mot Sallerup, Bara och Torup känns bara fel när jag bor inne i city. Måste få upp konditionen så att jag kan cykla mer än 1000 meter innan jag blir trött.

Inne på vecka 3 med cykeln nu.

mzi skrev:
> Är din cykel en han?

jag tror det, tjej är det inte i alla fall, det är ju såna man blir kär i. Och sånt.

Och är det en hen slår jag ihjäl den på fläcken :-(

Det stod en person med en silverfärgad fixie med riserstyre och pratade med personal från ambulansen och polisen i korsningen Friggagatan/Alströmergatan i morse. Det såg ut att ha gått bra då han iaf stod på benen. Men ingen bil stod konstigt parkerad i närheten. Någon här? Någon som vet vad som hände?

Annars var det en fin pendling, och utanför jobbet där folk brukar stanna bilarna hur som hellst så kom vakten ut och körde bort en bil som stod på ett övergångsställe. Det ser man inte så ofta =)

Första pendlingen till nya jobbet. Alldeles för nära om man ser till träningen men bra när man ska till dagis och hämta barnen.

Provade Ringvägen - Hornsgatan vilket fungerade men cykelbanan på dessa gator är ju inge vidare. MAn är dold mest hela tiden och ganska många rödljus.

Kan inte happykollektivet hjälpa mig att hitta en bra väg som går söder om Årstaviken?
Ska från den gröna pluppen till den röda. En snabb en men utan flanörer/barnvagnar/rödljus. (den långa får jag hitta själv tänkte jag)

pendling.JPG

Bjuder även på en stämningsbild från infarten till Hornstull, stackare...

stmning.JPG

MrA skrev:
> Kanoncykling på vägen hem från jobbet idag. Tog
> en extra runda via FRA. Låg och pressade i över
> 30 km/m på MTB:n. Lite störande dock att bli
> upphunnen av en klunga med racers från
> Fredrikshof strax före Tappströmsrondellen. Men
> rätt skönt att kunna säga "öka tempot annars
> måste jag bromsa, jag kör ju MTB". Hoppas att
> ingen tog illa upp och nästa gång får jag vara
> lite er alert så jag hör er komma :)

SUB12 var ute och körde igår, hörde jag. De snittar väl, jag vet inte, 26? ;)

zodah skrev:
> Kan inte happykollektivet hjälpa mig att hitta en
> bra väg som går söder om Årstaviken?
> Ska från den gröna pluppen till den röda. En
> snabb en men utan flanörer/barnvagnar/rödljus.
> (den långa får jag hitta själv tänkte jag)
>

Alltså, grusstigen längs vattnet söder om Årstaviken borde väl vara perfekt. Mysigare pendlingsväg får man leta efter. På mornarna borde väl inte alla flanörer hunnit ut...

AxelSthlm skrev:
> Hatar wheelsuckers.....man har som ett pärlband
> av neonklädda gubbar efter sig....

Eller röd/svart/vit-klädda "hofvare" som tränar inför VR. Har egentligen inget problem med Wheelsuckers men det kan bli allmänt tröttsamt efter några kilometrar/mil. Upp för någon bro eller funkar ju.

Annars kan man ju alltid låta "gubbarna" pinas lite. Alltså du ökar å ökar å sedan när "gubbarna" är Jättetrötta så ställer du av "gubbarna" å tänker för dig själv - SOPA!

:D

Fin pendling i slött sömbristtempo första halvan och återhållsamt stadstempo den andra. Noterar färre cyklister som kör mot rött nu än i våras, det är dock fortfarande minst en per rödljus.

Dagens irritationsmoment är bilarna från nackahållet som absolut skall vinna varje centimeter uppför rampen till slottskajen, vilket resulterar i att både bussfil och cykelbana är blockerad när ljuset blir grönt. Samma sak brukar ske strandvägen/Styrmansgatan. Hur tänker bilister i sådana situationer?

Appropå krascher med damtrallor och att lycradamer kör lite efter egna regler, så följer här min alldeles egna lilla statistik från de två senaste veckorna.

Förra veckan så började jag räkna rödljussyndare efter min pendlingsväg och kom fram till ca. 12 stycken på en dag, varav 10 var kvinnor.
Igår på hemresan genom stan räknade jag till 8, varav 6 var kvinnor.

Någon djupare analys av siffrorna och bakgrunden till dem har jag inte gjort, men det gör säkert ni. ;-)

Luke skrev:
> Förra veckan så började jag räkna
> rödljussyndare efter min pendlingsväg och kom
> fram till ca. 12 stycken på en dag, varav 10 var
> kvinnor.
> Igår på hemresan genom stan räknade jag till 8,
> varav 6 var kvinnor.
>
> Någon djupare analys av siffrorna och bakgrunden
> till dem har jag inte gjort, men det gör säkert
> ni. ;-)

Kvinnor borde inte få vistas i trafiken!

Lätt regn när jag rullade hemifrån, men det slutade efter en stund. Polisen hade nån form av cykelkontroll på götgatan. Rödljuskörning och ringklockekontroll? Hade ingen lust att diskutera med dom så jag tog höger in på folkungagatan.

Trevlig morgon. 15 grader kl 06:50 i Solna. Kom några droppar regn men knappt märkbart. Råkade skrämma en mötande moped vid en omkörning, inte helt snyggt men jag såg hen inte förrän alldeles nära.

DT skrev:
> Luke skrev:
> -----
> > Förra veckan så började jag räkna
> > rödljussyndare efter min pendlingsväg och kom
> > fram till ca. 12 stycken på en dag, varav 10
> var
> > kvinnor.
> > Igår på hemresan genom stan räknade jag till
> 8,
> > varav 6 var kvinnor.
> >
> > Någon djupare analys av siffrorna och
> bakgrunden
> > till dem har jag inte gjort, men det gör
> säkert
> > ni. ;-)
>
> Kvinnor borde inte få vistas i trafiken!

Usch känner mig hemskt kvinnlig *skäms*

Det kom lite droppar från himlen men det blev inte mer än så. Fick en hjulsugare uppför Solnavägen som jag försökte skaka loss, lyckades tyvärr inte, inte helt lätt när det är motvind.

Klumpigt försök till omkörning med moped i korsningen Drottningholmsvägen/Mariebergsgatan gav första varningen om dåligt trafikvett. Lite för klent fartövertag för ren omkörning och efter korsningen var det för smalt för oss två.
När hen kommit förbi på raksträckan efter dröjde det inte mer än 150 meter innan mopeden hade brakat in i en stillastående cykel.

Endast ett bakhjul såg ut att ha skadats...

Gick oförskämt bra idag, såg ytterligare en kvinnlig rödljustrotsare idag, polisen stod i korsningen och såg henne men sket i det.

Får se om jag ger mig på en extra runda på vägen hem.

Min offtopic-pendling blev plötsligt lite mer on topic när en cyklist valde att köra mellan två bilar som hade stannat för rött och fortsätta rakt ut i korsningen i hög fart.

Han ska vara jäkligt glad att jag valde till kollisionsskydd till bilen, för det reagerade innan signalen om att flytta foten från en pedal till en annan ens hade nått fram. Bra funktion, helt klart, även om jag tror att jag hade hunnit bromsa ändå.

Tror.

ipv6 skrev:

> kollisionsskydd till bilen

Vad är det för något? Låter ju som det borde vara obligatoriskt, vad nu det är.

nikasp skrev:
> Jag är också grymt intresserad av vad det var
> för bil, variant av skydd och förloppet.

Volvo V70. Som jag förstår det ska det varna först och, om man inte bromsar, bromsa själv. Nu kom varningen och tvärniten i princip samtidigt. Cyklisten kom från höger och svängde höger i en vid båge framför mig, vet inte om det senare var planerat eller om han insåg att han gjort något dumt.

Osäker på vilken version jag har, de har tydligen förbättrat funktionen ytterligare nyligen.

Tillbaka
Topp