Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Riktigt fin morgon på fincykeln, men fick en idiotbilist bakom mig nedför en bostadsgata i början. Mina 40km/h dög inte trots blå 30 skyltar utan denne körde om precis innan en korsning där denne ju fick stanna och bromsa in kraftigt framför mig, tack för den.

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> körde om precis innan en
> korsning där denne ju fick stanna och bromsa in
> kraftigt framför mig, tack för den.

Hur ofta händer inte det? Manisk omkörning precis innan korsning. Man undrar hur en del tänker.

Jag känner mig inte som en liten människa. Har lite aversion mot "cyklist mot bil" sen jag fick ett jä*la (Bring) cykelbud kraschandes in i vänsterskärmen när jag svängde vänster en gång. Mycket dum omkörning av honom dessutom med refuger före och efter, samma stil som kvinns som inte kan trafikregler, och som lök på laxen drog den jäkeln. Sen kan "cyklist mot bil" bli "cyklist ramlar mot bil och skrapar bil" så därför är det hands off som gäller. Har iofs aldrig hänt och jag är 40+ så det är ju inget stort problem :)

Hep skrev:
> Den som lägger handen på min (också dyr tysk)
> bils huv får några sekunders vila och sympati.
> Något annat skulle få mig att känna mig som en
> väldigt liten människa och det vill åtminstone
> inte jag vara. Det är en av fördelarna med en
> dyr bil. Den håller att luta sig mot.
>
> Den som sätter upp en SPD-fot eller något annat
> hårt mot lacken skulle jag absolut tuta på, men
> en hand? Kom igen.

Faan vad känsliga folk är! Vad gör det om någon lägger handen på bilen?!?! Det är ju inte frugans röv han var på och tallade på!

krip skrev:
> Faan vad känsliga folk är! Vad gör det om
> någon lägger handen på bilen?!?! Det är ju
> inte frugans röv han var på och tallade på!

Tror en del putsbögs bilistidoter skulle föredra om man tallade på kärringen...

nikasp skrev:
> Jag känner mig inte som en liten människa. Har
> lite aversion mot "cyklist mot bil" sen jag fick
> ett jä*la (Bring) cykelbud kraschandes in i
> vänsterskärmen när jag svängde vänster en
> gång. Mycket dum omkörning av honom dessutom med
> refuger före och efter, samma stil som kvinns som
> inte kan trafikregler, och som lök på laxen drog
> den jäkeln. Sen kan "cyklist mot bil" bli
> "cyklist ramlar mot bil och skrapar bil" så
> därför är det hands off som gäller. Har iofs
> aldrig hänt och jag är 40+ så det är ju inget
> stort problem :)
>
> Hep skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den som lägger handen på min (också dyr
> tysk)
> > bils huv får några sekunders vila och
> sympati.
> > Något annat skulle få mig att känna mig som
> en
> > väldigt liten människa och det vill
> åtminstone
> > inte jag vara. Det är en av fördelarna med en
> > dyr bil. Den håller att luta sig mot.
> >
> > Den som sätter upp en SPD-fot eller något
> annat
> > hårt mot lacken skulle jag absolut tuta på,
> men
> > en hand? Kom igen.

Du får känna dig som du vill. Jag berättade bara hur jag skulle känna mig. Jag skulle också bli förbannad om någon välte in i och repade min bil eller körde på och föstörde min skärm, men det är en helt annan sak i min värld.

Var det länge sedan budet körde på dig och anmälde du det?

Problemet är väl att man omöjligen kan förutse hur ägaren av fordonet känner och ens egna subjektiva (och ibland objektiva) bild av att "det gör väl inget" inte har ett dyft att göra med det.

Jag är "putsbög" och enligt bekantskapskretsen överdriven när det gäller var jag parkerar o s v, men faktum är att min bil är 10 år gammal och fortfarande ser nästan helt ny ut. Det är naturligtvis inte bra för magsyrenivån att man oroar sig över skicket på en 10 år gammal bil, men det är mitt val och inte upp till andra att avgöra.

För övrigt är väl det här EXTREMT OT?

Jag förespråkade inte att stödja sig mot bilar, men visst gör jag själv det ibland bredvid bussar, lastbilar och liknande "okänsligt". Likväl som jag stött mig mot flertalet fordon för att inte hamna på, i eller under dessa när de prejats.

Hursomhelst, det är sällan jag ser det praktiseras av slentrian på personbilar, så jag antar att det inte är något större problem? Det jag ville poängtera var era kommentarer om vedergällning - har man pendlingscyklat ett antal år känner man alltför väl till dessa (provocerade eller ej) från vissa bilister. Hämndtankarna kan vara milda i teorin men inte sällan leder de till obehagliga situationer.

Jag tänker att man är större människa än att ge fog åt dessa impulser när någon cyklist under ens livstid lägger handen på huven. Men jag brukar å andra sidan ha för höga tankar om medmänniskor (och ibland om mig själv) ...

Det var 4-5 år sen. Jag hade ett mail klart på datorn till Bring men hade sån otrolig tur så det bara blev två små märken på skärmen (och bilen skulle säljas) så jag la ner. Fattar fortfarande inte idag hur en sån smäll kunde göra så lite skada. Jag tror han tackalade dörren med kroppen och låret och han verkade inte ha skadat sig. Hoppas karma kommer ikapp honom och han tvingas köra bud med en sån där ful trehjulig mopedbil. Det var en väldigt ung kille. Blev rätt jäkla förvånad att han stack då vi kollade på varandra och jag nickade att vi skulle ses vid sidan av vägen.

EDIT: Ursäkta OT men jag tror många känner väldigt starkt för sina cyklar också och inte uppskattar att någon fingrar på dem i onödan.

Hep skrev:
> Var det länge sedan budet körde på dig och anmälde du det?

Senast ändrad:
Lingon skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > körde om precis innan en
> > korsning där denne ju fick stanna och bromsa
> in
> > kraftigt framför mig, tack för den.
>
> Hur ofta händer inte det? Manisk omkörning
> precis innan korsning. Man undrar hur en del
> tänker.

Gärna innan en mittrefug också, så de verkligen måste svänga in tätt framför.

Misärpendlaren skrev:
> Lingon skrev:
> -----
> > silverman834 skrev:
> >
>
> > -----
> > > körde om precis innan en
> > > korsning där denne ju fick stanna och bromsa
> > in
> > > kraftigt framför mig, tack för den.
> >
> > Hur ofta händer inte det? Manisk omkörning
> > precis innan korsning. Man undrar hur en del
> > tänker.
>
> Gärna innan en mittrefug också, så de verkligen
> måste svänga in tätt framför.

Finns mängder av cykelfilmer med skräckexempel på tuben - sök på MGIF (Must Get In Front)

Morgonen bjöd på motvind, men fin cykling.
Såg detta:
1. en soptunna på smala gc-banan vid Sickla. Tömning idag kanske. Fick en tanke att putta lite på den, men det var bara en tanke.
2. en bil som körde vid busskörfältet och självklart fick möte i Sickla, där det smalnar av. Gubben i bil var närmare 90 år gammal. Han hade backat, för att komma därifrån när det blev möte med bussen, och kört in höger bakhjul i kantstenen och skulle precis prata med busschauffören. Jag hörde att busschauffören sade att "han måste fram", varpå gamla gubben svarade att "han körde fel vid rondellen". Han såg inte heller att det var ett busskörfält och inte heller att han skulle ha fastnat vid den smala passagen, anpassad för bussar.
3. många som cyklade. Vi var bl.a. 4 st. i rad förbi Hellasgården.
4. flera väl klädda. En annan kör i kort kort, skulle svettas ihjäl annars.

Cyklingen hem var lugn, men det är riktigt många ute nu. Mängder av turister. Man får passa sig när man cyklar förbi Finlandbåtarna på Söööder, så man inte råkar köra på någon båtresenär.

Be careful out there!

Låg bakom en Range Rover Sport hela vägen från friggagatan till centralstationen. Mer av dom i staden tack. Härlig snittfart!

Finpendling idag. Testade idiotsystemet på färjan, blev upprörd. Cyklade av och kom till Botkyrka och korsningen till Eriksberg. Äldre dam i bil från höger, väntar tills jag kommit över korsningen, jag vinkar och hon ser glad ut, jag är inte upprörd. Vinkar och hejar på alla cyklister och har ganska bra utdelning på det, inte upprörd. Jobbar, inte upprörd. Cyklar hem, cyklar ikapp en dam som cyklar mitt i cykelbanan, jag frågar om det är ok om jag kör om till vänster, hon ber om ursäkt för dagdrömmeri mm, jag säger att det är ok och att min kommentar var en ren försiktighetsåtgärd, ingen upprörd. Vinkar och hejar alla verkar glada. Kommer till Hallunda, familj med fem barn på varsin cykel på cykelbanan. Jag tänker problem, äldste grabben tänker nog "jag samlar ihop mina syskon på en sida" för han gör det. Jag tackar och hejar. Han frågar om jag tävlar. Ingen upprörd, minst en klart road :-).
Utförsbacke mot färjan, liten lastbil blinkar vänster för att korsa min färdväg. Klart fall av döda vinkeln. Han svänger bara lite, väntar sen, och vinkar. Jag förvånad, vinkar tillbaka, inte upprörd. Ett helvete att hinna få ut en biljett innan färjan går, jag jätteupprörd. Vackert väder på turen, jag inte längre upprörd. Bilen vid färjan, hänger upp cykeln, bilen pajar på grusvägen innan jag är hemma och går inte att starta. Orkar inte bry mig, inte upprörd. Alla moment med bil och båt var kass, cykel var världsklass.

Hmmm... träffade jag Federico idag?

Hamnade bakom en snubbe på Västerbron i riktning Liljeholmen/Hägersten cyklandes på retrocykel med nummerskylt, iklädd vandrarbyxor och en svart lundhagsrygga.

Vem det nu än vad så hade denne imponerande tryck i pedalerna, jag nöjde mig med att hålla mig något tiotal meter bakom, det var tillräckligt för mig i det läget trots racer och cykelkläder :).

Senast ändrad:
IngvarW skrev:
> Tog bilen för en halvdags jobb innan semestern.
> Såg en racerkille som stannade vid ett rödljus
> Kungsgatan/Vasagatan i huvudstaden och som då
> sonika la handen på en bils motorhuv bredvid för
> att hålla balansen och slippa klicka ur dojorna.
> Är det legio those Days? Vågar man välja vilken
> bil som helst? Skall man spana in föraren först
> för att klura ut presumtiv reaktion?

Om bilen står i cykelfållan känns det OK tycker jag, annars inte.

Om en bil stannar halvvägs på en cykelöverfart och det blir rejält trångt att komma förbi så stödjer jag mig ibland med handen på huven i demonstrativt syfte, annars inte.

In på Cykloteket efter kneget och köpte ett växelöra till MTB. Fick hjulet riktat gratis fast jag sa att jag köpt Cykloteket-cykeln i andra hand och eg. inte har rätt till fri service. Slutade med att jag blev så positivt inställd att jag köpte de nya MTB-dojjorna som jag klurat på länge. Känns bra att supporta LBS.

Hasse#7 skrev:
> Finpendling idag. Testade idiotsystemet på
> färjan, blev upprörd.

Jag testade det igår, det fungerade ju men det är inte smidigt på något sätt alls.

ipv6 skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Finpendling idag. Testade idiotsystemet på
> > färjan, blev upprörd.
>
> Jag testade det igår, det fungerade ju men det
> är inte smidigt på något sätt alls.

Föreställ dig en eller två trasiga automater och en förvirrad äldre utländsk turist som du inte har något gemensamt språk med vid den tredje, det tar tid, sista färjan skall gå, turisten får ut sin biljett men du hinner inte chansa. Åker på utan biljett, blir kontrollerad får typ 1200:- i böter. Upprörd är bara förnamnet. Jag kommer behöva månadskort för två bilar och en cykel dvs tre kort istället för tidigare ett för bil om jag skall slippa stå vid automaten två gånger om dagen. För er som tänker vara lite förutseende och köpa både dit och hemresa samtidigt, hehe, de är bara giltiga en halvtimme efter köp. Bajs!

> ipv6 skrev:
> -----
> > Hasse#7 skrev:
> >
> Föreställ dig en eller två trasiga automater
> och en förvirrad äldre utländsk turist som du
> inte har något gemensamt språk med vid den
> tredje, det tar tid, sista färjan skall gå,
> turisten får ut sin biljett men du hinner inte
> chansa. Åker på utan biljett, blir kontrollerad
> får typ 1200:- i böter. Upprörd är bara
> förnamnet. Jag kommer behöva månadskort för
> två bilar och en cykel dvs tre kort istället
> för tidigare ett för bil om jag skall slippa
> stå vid automaten två gånger om dagen. För er
> som tänker vara lite förutseende och köpa både
> dit och hemresa samtidigt, hehe, de är bara
> giltiga en halvtimme efter köp. Bajs!

Man undrar ju hur många kronor som blir kvar av den där tian efter att skatteverket, bankerna och kortföretagen osv tagit sin del.

(För att bli lite mer OT så var pendlingen idag inte alls eftersom semestern började imorse. Återkommer i slutet av augusti :)

Den obligatoriska vita hantverkarbilen som absolut måste köra om där det är som smalast, i nerförsbacke (30väg) med gupp på slutet så han får tvärnita. Har tänkt åka Slagstafärjan flera gånger men nu vet jag inte om jag vill längre efter man läst hur skoj det är att betala.

EricR skrev:
> Låg bakom en Range Rover Sport hela vägen från
> friggagatan till centralstationen. Mer av dom i
> staden tack.

Om jag vore du skulle jag inte basunera ut min upphetsning över att ligga bakom en Range Rover...

(bild någon?)

Senast ändrad:
Nibbe skrev:
> Den obligatoriska vita hantverkarbilen som absolut
> måste köra om där det är som smalast, i
> nerförsbacke (30väg) med gupp på slutet så han
> får tvärnita. Har tänkt åka Slagstafärjan
> flera gånger men nu vet jag inte om jag vill
> längre efter man läst hur skoj det är att
> betala.

Äh! Så farligt är det inte. Kom och åk lite båt. Jag gnäller mest för att man tar något fungerande och gör det sämre trots att många har protesterat. Sen drabbas jag ju alla arbetsdagar hela året. Klart du skall miljöpendla och äta frukostmacka på färjan.

Ny kassett och kedja och kanonväder. Slutade ändå med att jag sitter och är lätt förbannad. Ett hantverkarskåp svångde höger rätt framför näsan på mig. Troligen med mobilen i ena handen så blinkers är ju onödigt. Just nu känns det som att stressade hantverkare står för 90% av fulkörningarna jag ser. Nåja, dusch och lite espresso på det här så blir det fint igen!

Jag förstår inte riktigt, har Ekeröfärjan avskaffat smsbijetter och återinfört kontanthantering men på förhand via automat? Jag brukar cykla en Ekerövända ett par gånger per år.

Tackar som frågar, den var suverän! Fri väg utan vare sig bilister, bussister eller rödljus som blockerade ända från Svingeln förbi centralen bort till Göteälvsbron, det händer inte ofta det inte!

krip skrev:
> Faan vad känsliga folk är! Vad gör det om
> någon lägger handen på bilen?!?! Det är ju
> inte frugans röv han var på och tallade på!

+1
Eller hur!!!! Skulle jag ha bil skulle inte jag bry mig. Fan man kanske får en polare till

Mitt-i-sommarn-jobb > mitt-i-sommarn-pendling = finfint!

Vet någon hur cykelvägen är tänkt att gå förbi Tele2 Arena och macken när man kommer från stan och ska söderut?

Blev sjukt kränkt på sämsta möjliga sätt idag. Jag ligger bakom en sommarflicka med sedvanlig damcykel på strandvägen men jag skall över rödljuset för att åka Styrmansgatan upp mot Karlaplan. Flickan fortsätter Strandvägen bort.

Väl framme vid Karlaplan så är hon plötsligt där igen, 50 meter framför mig... Jag tror hon åkte Narvavägen och det blir väl en redig omväg, men hur långsamt måste jag inte tagit Styrmansgatan?

I övrigt lagom med cyklister, dagens Karma råkade stressade MTB-åkaren som körde om alla på höger sida vid Ringvägen ut för. 200 meter längre fram stod han på trottoaren och försökte få fast sin väska igen....

Misärpendlaren skrev:
> Väl framme vid Karlaplan så är hon plötsligt
> där igen, 50 meter framför mig... Jag tror hon
> åkte Narvavägen och det blir väl en redig
> omväg, men hur långsamt måste jag inte tagit
> Styrmansgatan?

En snabb mätning på google maps ger att hon i så fall åkte ca 1500 m jämfört med de ca 1000 m som du åkte. Om du inte fick vänta väääldigt länge på att det skulle bli grönt gissar jag på att du cyklade riktigt långsamt, eller att hon petade i lite mer effekt på sin el-cykel ;-)

Tog en liten omvätg i morse och cyklade Huddinge - Stadion via Ågesta, Sköndal, Flaten, Älta, Sickla och Stadsgårdskajen. Vid Älta så kom jag ikapp en kille på racer med Hofvet-kläder och fick sällskap in till stan. Vi växlade några ord, svag (engelsk?) brytning, och han skulle till Solna. Nån här?

Längs Tullinge Strand cyklade jag bredvid en bäver som blev attackerad av en mås. Blev så inspirerad att jag cyklade run Bornsjön också. Det är så himla fint just nu. Muuade åt kossorna på väg upp mot Hamra gård. Lekte giro d'Italia genom Tullinge Bruk. Tog Vårholms backarna genom de södra förorterna. Det är så bra för man börjar djup ned i förorts-ghettot och sen så blir det så oväntat vackert när man kommer upp och har utsikt över mälaröarna och bort mot Hässelby.
59 km morgonpendling tillika ren och skär naturupplevelse. Toppklass. Lägg till en KOM på det.

Staden och cykelbanorna för sig själv... man måste njuta av de små sakerna när man jobbar hela sommaren!

/H

Senast ändrad:
Propagandacykling, drog en halvtimme tidigare hemifrån och körde vägen utmed vattnet i Djursholm där alla rikingar bor. Tomt på bilar, cyklister, människor och spegelblankt vatten! Spelade in hela pendlingen på min mentala hårddisk för uppspelning i November-December

berleb skrev:
> Jag förstår inte riktigt, har Ekeröfärjan
> avskaffat smsbijetter

Nej, du kan fortfarande betala med SMS

hobbit skrev:
> Staden och cykelbanorna för sig... man måste
> njuta av de små sakerna när man jobbar hela
> sommaren!
>
> /H

Ja det är verkligen härlig pendling nu. Sov bara 3 timmar inatt och kände mig egentligen för trött för att cykla, men fågelkvittret och morgonsolen fick mig på bättre tankar. Och oj vad det var värt det. Längtar till hemresan!

Nybroplan är livsfarlig när man ska korsa Strandvägen enligt bild nedan.
korsningennybroplan.jpg

Problemet är bilar som kör mot rött. Tidsmarginalen till när cyklarna får grönt verkar inte stor, och flera gånger har jag fått bromsa för att inte bli överkörd. I morse var det extremt nära att en tjej blev påkörd. Bilarna som kör mot rött kommer ju ofata i hög fart också eftersom de gasat på för att försöka hinna förbi innan rödljuset slår om.

Jag tycker det är skitläskigt, varje mogon jag står och väntar vid ljuset är jag rädd att någon cyklist ska bli påkörd. Man borde skriva till Gatukontoret. Att bilister kör mot rött är ju svårt att göra nåt år, men man kanske kan be dem se över omslagsintervallena i korsningen? Annars är det bara en tidsfråga innan det händer en riktigt alvarlig olycka.

Västerbron 9 Juli

Bilagor

• 9juli_01.jpg
    9juli_01.jpg
    108.7 KB · Besök: 31
  • 9juli_02.jpg
    9juli_02.jpg
    99.8 KB · Besök: 35
  • 9juli_03.jpg
    9juli_03.jpg
    111 KB · Besök: 31
  • 9juli_04.jpg
    9juli_04.jpg
    103.6 KB · Besök: 32
  • 9juli_05.jpg
    9juli_05.jpg
    122.2 KB · Besök: 37
  • 9juli_06.jpg
    9juli_06.jpg
    113.2 KB · Besök: 33
  • 9juli_10.jpg
    9juli_10.jpg
    111.3 KB · Besök: 33
  • 9juli_11.jpg
    9juli_11.jpg
    113.7 KB · Besök: 30
  • 9juli_07.jpg
    9juli_07.jpg
    91.6 KB · Besök: 36
  • 9juli_08.jpg
    9juli_08.jpg
    103.4 KB · Besök: 26
  • 9juli_09.jpg
    9juli_09.jpg
    105.1 KB · Besök: 35
En lugn pendling till Kungsholmen. Lite inressant på Västerbron. Det gäller att bromsa nedför för möten. Annars undrar jag varför man backspegel på rejser. Sen slog det mig om man har ont i nacken så är det en fördel..

Lola skrev:
> Mitt-i-sommarn-jobb > mitt-i-sommarn-pendling =
> finfint!
>
> Vet någon hur cykelvägen är tänkt att gå
> förbi Tele2 Arena och macken när man kommer
> från stan och ska söderut?

Det får vi veta om ett par år. Kommer säkert bli korvstånd för bajare o djurgårdare..

Tillbaka
Topp