Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 5.

Det var varmt och skönt. Hade yllelinne under kortärmad tröja samt kortbyxor på morgonen.

Jag pendlar bl.a. via Stadsgårdskajen och Munkbroleden (heter det väl genom gamla stan bredvid Riddarholmen). Jag rycks ibland med när personer kör om men kommer på att jag inte alls borde eftersom jag själv inte gillar att bli skrämd av dem som kör om och har små marginaler till mötande cyklister. Tar jag rygg på någon har jag inte tillräcklig koll framåt, vet inte hur snabb omkörning det blir och vet inte vilken lucka jag kan komma in i efter omkörningen.

Tror att Zen är en bra väg framåt.

Jag blir inte omkörd så ofta men jag förstår de cyklister som inte cyklar över vita linjen mot gångdelen av GC-banan. Det kan vara svårt att hävda sin plats och komma tillbaks i cykelbanan om det är rusningstid och det är inte trevligt mot fotgängarna att fara in och ut i deras del av banan. Det späder nog bara på hatet mot cyklister.

Viklen underbar hempendling! Vilket väder! Mer sånt.
2013-08-2716.50.41.jpg

Hade tur med att Slagsta-färjan stod inne både på morgon och hemvägen. Det är lyx.

Lite småkyligt med shorts och t-shirt första fem minutrarna i morse, men när man fått upp ångan var det perfekt. Såg svettigt ut för alla som pendlade och åkte rullskidor med regnbyxor och vindjacka. :-)
Stack tidigt från jobbet och tog en extrarunda runt drevviken på vägen hem. Sweet.

Janek skrev:
-------------------------------------------------------
> Enber skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har övergett Federico-land och bor nu
> nordväst
> > om stan. Jag måste säga att cykelvägen från
> > Bälstaån längs Huvudsta strand till
> Karlbergs
> > slott slår allt jag har sett söder om stan
> när
> > det gäller vacker och stressfri pendling till
> och
> > från City.
> >
> > Visst, den är lite kringelikrokig, är delvis
> > grus och går upp och ned en del. Men det är
> > ganska sjukt att man kan ta sig direkt till
> > innerstan i Stockholm på en strandnära väg i
> > skogen där det finns slott och hästar i
> > hästhagar att titta på. Dessutom är den ofta
> > bred, utan biltrafik och utan rödljus.
>
> +1 på detta, det är en superfin väg - speciellt
> på soliga dagar. Enda bekymret är alla
> fotgängarna runt ridskolan och 4H-gården, de
> håller sig inte alltid på gångbanan och man
> får upp rätt hög hastighet i nedförsbackarna.
>
> Var cyklar du ifrån? Jag börjar i Sumpan nära
> Vreten/Solna strand.

Ja den vägen är nog det enda jag saknar med att bo i västerort, började runt nälsta cyklade bakvägar antingen över bällstabron och sedan längs med vattnet därifrån eller bredvid flygfältet över huvudstabron (rekommenderas) osv. det jobbiga där är ju passagen vid karlbergs station som jag ibland undvek genom att ta mig över på kungsholmen och i mitt fall ta barnhusbron. Körde någon variant också igenom solna fram till hagaparken, men det är miest för att jag jobbar så nära norrtull att man i princip helt slapp cykla i stan..

Höll på att klippa en snubbes bakhjul i morse när han (ståendes vid ett korsande rödljus) helt plötsligt började backa ståendes med cykeln.. Blev en tvär inbromsning och högersväng för min del och en svordomsramsa i huvudet på vägen uppför avenyn.
I övrigt va det gött, tog en alternativ hemväg om Älvsborgsbron för att försöka få en skymt av världens största containerfartyg som va på genomresa i Göteborg.
Stort va det kan jag lova.

Senast ändrad:
gsb skrev:
> Viklen underbar hempendling! Vilket väder! Mer
> sånt.
>
>
> Hade tur med att Slagsta-färjan stod inne både
> på morgon och hemvägen. Det är lyx.

Tyckte väl att vyn var bekant. Har sett den nästan varje vardag sen 1993. Vad har du för hoj? Kan vara bra att veta ifall man får för sig att hälsa.

Många cyklister nu! Även hyfsat tidigt på morgonen (6:30) var det en hel del cyklister från liljeholmen och inåt. Samma utåt vid 18-tiden fram till aspudden. Tidigare i år (innan semestern) tyckte jag att det var betydligt lugnare...

Igår blev jag spolarvätskad vid ett rödljus vid st eriksplan. Jag intalar mig att föraren inte tänkte sig för...

Hasse#7 skrev:
> gsb skrev:
> -----
> > Viklen underbar hempendling! Vilket väder! Mer
> > sånt.
> >
> >
> > Hade tur med att Slagsta-färjan stod inne
> både
> > på morgon och hemvägen. Det är lyx.
>
>
> Tyckte väl att vyn var bekant. Har sett den
> nästan varje vardag sen 1993. Vad har du för
> hoj? Kan vara bra att veta ifall man får för sig
> att hälsa.

En grå Trek Madone. Brukar komma till färjan vid typ 7 på morgon. Hemvägen varierar mer.
Cyklar dock inte varje dag, måste få ihop tiden till annan träning också (orientering).

Termometern sade 8 grader, men det var och kändes varmare. Jag var morgontidig och ganska ensam. Skönt!

Meckade lite igår, justerade bromsarna, smorde och hade mig och belönades med lite extra tight känsla i cykeln. Tyvärr är däck, vevlager och hjullager på dekis. Upptäckte också att en klingbult ramlat av på lillklingan. Cykeln, en Kona Dew Drop, köptes 2010 och användes först sporadiskt men därefter dagligen hela 2012, men har bara gått ca 300 mil gissar jag.

Dagens incident var TVÅ idioter som körde mot enkelriktat över Älvsborgsbron. Den förste såg jag inte, skulle precis kränka en annan cyklist uppför backen då han började veva med armen och då insåg jag att killen längre fram körde åt fel håll och närmade sig oss i hög fart nedför.

Tack till den andra, och otack till felköraren. Något skärrad efter detta vevade jag upprört på näste felkörande stolle som kom körande mot enkelriktat. :)

Gick som hejsan, hittade en lampa på cykelvägen mellan Olskroken och Ullevi (gbg), hojta till om ni saknar. Återfås mot beskrivning och på heder och samvete lova att aldrig använda blink-läget.

Helt ok väder. Korta bibs och t-tröja.

Grymt härlig kick man får när det ser ut så som på bilden på väg till jobbet.
Bilden är från i somras men ser ut sådär varje morgon vid bra väder.
30km enkel väg till jobbet.

Bilagor

• På väg till jobbet.jpg
    På väg till jobbet.jpg
    102.5 KB · Besök: 33
Hur såg den ut i verkligheten? Smidig? Klumpig?

Mr Orange skrev:
> Spottade en tjej med en Hövding. Aldrig sett nån
> cykla med en sån förut. Undrar hur det går med
> försäljningen..?

johan44 skrev:
> Hur såg den ut i verkligheten? Smidig? Klumpig?
>
> Mr Orange skrev:
>
Dom är inte direkt diskreta. Som man klippt upp och trätt en Messengerbag runt halsen.

28 Augusti. Tog vägen över Aspudden/Gröndal/Essingen. Vilka kontraster, bara ett par hundra meters avstånd (och 25m höjdskillnad) på bild ett och två.

Bilagor

• 28aug1.jpg
    28aug1.jpg
    143.6 KB · Besök: 34
  • 28aug2.jpg
    28aug2.jpg
    147.2 KB · Besök: 36
  • 28aug3.jpg
    28aug3.jpg
    97.6 KB · Besök: 31
Närkontakt av typ tredje graden med fullvuxen älg med horn och allt vid den lilla skogen vid Högdalstippen/toppen, tur man var på toa i morse. Hann knappt få upp kameran men bildbevis finns.

federico skrev:
> 28 Augusti. Tog vägen över
> Aspudden/Gröndal/Essingen. Vilka kontraster, bara
> ett par hundra meters avstånd (och 25m
> höjdskillnad) på bild ett och två.

Snygga bilder som vanligt.
(har du bytt optik?)

heklamama skrev:
>
> Snygga bilder som vanligt.
> (har du bytt optik?)

Tack! Samma gamla EF 50mm 1,4

jonja skrev:
> Är nog inget som kommer att slå bland
> motionärerna iaf. Men ser rätt bra ut i aktion:
>

Aha! Såg en sån på Cykloteket när jag var där på REAn men fattade inte vad det var för något. Såg rätt obekvämt ut, på vintern kanske det skulle funka med en sån halsduk men nu på sommaren är jag tveksam. Händelselös pendling idag, varmt och skönt när jag lämnat på skolan så kort-kort var perfekt.

Noterade i förrgår kväll att man håller på fräsa bort skiljelinjen mellan gång- och cykelbanan i Rålis upp mot Tranbergsbron.

Någon som vet vad planen är? Idag var det ännu mer förvirrat än vanligt där...

federico skrev:
> 28 Augusti. Tog vägen över
> Aspudden/Gröndal/Essingen. Vilka kontraster, bara
> ett par hundra meters avstånd (och 25m
> höjdskillnad) på bild ett och två.

Din cykel är verkligen fin! Enbart baklampan är värd en närbild ;-)

Jaha, hoppas jag aldrig behöver pendla med bil via Essingeleden. Idag skulle jag läna bilen på service.
Södra länken till Karolinska tog 40-50 min. Men jag visste att det skulle bli kaos så jag försökte njuta av radio och div podcasts. För er icke-stockholmare så tar sträckan, utan kö, kanske 4-5 min.

I morgon cykel igen.

Vilken morgon, helt grym.
Tog en detour med LePeloton på morgonen och tog en långfika i sjöstan innan jobbet, fick ihop 63.3km på morgonen efter att behöt hämta upp glömda glasögon. Men idag spelade inget någon roll, det var liksom Pure joy hela vägen

2013-08-2805.43.01.jpg

Ingarö 05:45
2013-08-2806.53.56.jpg

Älta 06:45
2013-08-2807.26.25.jpg

Sjöstan 07:30

Kedjan gick av på vägen hem igår. Bara en kilometer hemifrån som tur var.

Hade inte tid att fixa den igår kväll så det fick bli min gamla stål-trotjänare med Nexus 7 idag. Typiskt att jag just idag ska vara funktionär på Hälsoloppet vid Huddinge sjukhus och ska cykla dit och hem (totalt 30km hem istället för 11)

Pendlingen i övrigt var fantastisk. Lagom varmt och grön våg från Hornstull till Västerbron.

Upptäckte att fotbroms och SPD inte är någon bra kombination. Höll mig upprätt men det var nära ett par gånger.

oxr skrev:

> Jag tror att trafikförsäkringsföreningen
> täcker den typen av skador. Kan vara värt att
> kolla upp.

Jag fick ut på hemförsäkringens cykelförsäkring för en liknande incident, fick en ny fälg uppekrad på hjulet. Nu kostade det väl marginellt mer än självrisken iofs, kanske TFF hade kunnat bistå med självrisk om jag orkat böka.

Igår blev jag stucken av ett bi (eller nåt) i bröstet när jag var nästan hemma. Svullnade upp lite efteråt och kändes lite under dagen idag.

Idag höll jag på att krocka med en kvinna som sprang över vägen och upp på cykelbanan (sån där trottoar som man döpt om till gc-bana) där jag kom. Tänkte att jag saktar väl ner och går bakom då. Tyvärr upptäckte hon mig plötsligt när hon klev upp på kanten och tvärstannade mitt framför mig, så jag fick nypa bromsarna.

Sen höll jag på att krocka med en cykelkorgstjej som tyckte att en blind vänstersväng i T-korsning är ett bra ställe att köra om på.

I övrigt en riktigt fin pendling med kanonväder. Ovanligt mycket trafik idag, tyckte jag.

Blev vittne till en krock mellan cyklist och fotgängare för ca 15 minuter sen i Gamla stan. En kille som kom i backen från Slussen körde in i en dam som höll på att gå över övergångsstället på cykelbanan. Axel mot näsa. Han stannade till och vände sig om, hon höll sig för ansiktet. Han körde vidare, hon började blöda.
Jag, en fotgängare och en till cyklist/cyklande person stannade och kollade att allt verkade bra. Hon ringde sin man och bad att bli hämtad samt lugnade oss med att säga att hon är läkare och att det inte var någon fara.

Skön pendling i bra väder annars.

Rödvitgrön skrev:
> En kille som kom i backen från Slussen körde in
> i en dam som höll på att gå över
> övergångsstället på cykelbanan. Axel mot
> näsa. Han stannade till och vände sig om, hon
> höll sig för ansiktet. Han körde vidare, hon
> började blöda.

Det där är väl typ smitning?

heklamama skrev:
> anilson skrev:
> -----
>
> > Sjöstan 07:30
>
>
> Sjukt Crispa gubbar.

Menvaf... ÄTER ni på era rundor, vart är världen på väg???

frause skrev:

>
> Det där är väl typ smitning?

Ja. Jag frågade henne om hon såg hur hon såg ut. Jag frågade däremot inte om hon ville anmäla och jag hade inte sinnesnärvaro att lämna mina kontaktuppgifter. Jag gjorde det enkelt för mig och tänkte att eftersom hon inte tog upp det själv när jag frågade om hon såg hur han såg ut tänkte hon inte anmäla.
Om hon ändrar sig hoppas jag hon hittar mig här :)

Cyklade genom gamla stan efter munkbroleden när det plötsligt tog stopp, två turister (såg ut att vara ett par) på hyrcyklar, tempot var inte riktigt samma som övriga kl 17 pendlahemcyklister (dom hade klarat sig utan böter på Götgatan). Den första (mannen, blå jacka, väska, jättekamera) vänder sig om och upptäcker vilken kö som bildats bakom honom, det är hela tiden möte så ingen kan cykla om. Han blir stressad och fösöker dra på lite. Den andra (damen) som ligger en bit efter (vit hatt och röd jacka, jättekamera) försöker så gott det går att hänga på. Efter den trånga delen av cykelbanan utmed vattnet kommer en möjlighet att svänga åt sidan. När jag passerar står båda kvar vid kanten och andas ut, ser helt förskräckta ut i blicken!

Bilagor

• 28aug_4.jpg
    28aug_4.jpg
    100.9 KB · Besök: 29
  • 28aug_5.jpg
    28aug_5.jpg
    111.7 KB · Besök: 28
  • 28aug_6.jpg
    28aug_6.jpg
    113.1 KB · Besök: 30
Senast ändrad:
FYI så har jag nu gjort vad jag kunnat; RINGT in till SL och "felanmält" cykelöverfarten vid Tvärbanan Liljeholmen där spåren ligger 5-10cm under betongen, orsakande stänkafrakturer, snakebite punkor och annat elände. (har mailat dom ett par gånger tidigare, utan reaktion)
Jaha, hon skulle föra informationen vidare. Sa hon. Jag har ingen aning om nåt men drog till med att man kanske skulle kunna lägga dit typ gummimattor för att fylla upp till gatunivå.
Haha en naiv förhoppning att nåt skulle hända där men grejen var att jag ändå var tvungen att ringa dom för att klaga på att min 11-åring blev utsparkad från T-banan för att han inte visste hur han skulle AKTIVERA sin RESKASSA aka TERMINSKORT på sitt ACCESS-kort efter en INTERNETBESTÄLLNING och kärringen i T Mälarhöjden hade mage att skita i att säga åt honom att gå 3 meter bort till ACCESS-AKTIVERINGS-APPARATEN och fixa det hela i ett nafs!

Nä SL suger. So far.

Cyklade från Kista till Bromma som vanligt men idag med kollega och då tog vi en tur om Bålsta. Bonkade rejält på hemvägen strax efter dalkarlsbacken. Usel form minst sagt men vacker tur;)

staine skrev:
> min 11-åring
> blev utsparkad från T-banan för att han inte
> visste hur han skulle AKTIVERA sin RESKASSA aka
> TERMINSKORT på sitt ACCESS-kort efter en
> INTERNETBESTÄLLNING och kärringen i T
> Mälarhöjden hade mage att skita i att säga åt
> honom att gå 3 meter bort till
> ACCESS-AKTIVERINGS-APPARATEN och fixa det hela i
> ett nafs!
>
> Nä SL suger. So far.

Herrejävlar vilket fint exempel på kundservice som får en att känna att de bryr sig om sina kunder. Nästan lika bra som all fin gratisreklam Västtrafik fick i höstas när ett flertal resenärer blev nedbrottade av kontrollanter på rätt kort tid.

Tillbaka
Topp