Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Tillbaks efter påsken och en hel del lyxcykling i Flandern och trakterna kring Roubaix och möts av sol, en praktig motvind och en makeover av korsningen Götgatan/Hornsgatan. Mycket ska man få se här i livet...

dagens pendling ställdes in. Lyckades hitta lite tid att laga förra måndagens punktering under helgen. Höll trycket bra I 2 dagar, cyklade till affären I går och imorse när man kom ut var bakhjulet platt igen.
Idag blir det nytt lagningsförsök. Skall dessutom skifta däck fram-bak, så jag inte behöver laga bakhjulet igen. Funkar inte det blir det att beställa nya däck :D

Benen kändes starka nu på morgonen, vackert väder och rätt klädd. Om bara gruset kunde sopas bort från cykelbanan så vore allt på topp.

Oj vilken motvind! Knepigt klädbehov i kombinationen av hårt svettigt arbete och kylande motvind.
Mysigt att komma in i tallskogen och höra suset och knaket men själv hålla till i vindstilla.

Körde om en nån på en Specialized Venge med tempobåge och Zipphjul i morse som tydligen inte var helt nöjd med att bli akterseglad av nån på en sketen gammal SS så strax efter blev jag ordentligt omkörd i nerförsbacken ner mot Frescati. Det hela fortsatte med lite hets in mot stan vilket gav bra pulsträning, tack för det!

/F

velocipede skrev:
-------------------------------------------------------
> seglade fram i medvinden, nära att krocka på
> Götgatan med en högersvängande bil som
> missuppfattade min fart.

Medvind på Götgatan norrgående?
Låter som det kan bli motvind hem oxå mao...

Floflo skrev:
> Körde om en nån på en Specialized Venge med
> tempobåge och Zipphjul i morse som tydligen inte
> var helt nöjd med att bli akterseglad av nån på
> en sketen gammal SS så strax efter blev jag
> ordentligt omkörd i nerförsbacken ner mot
> Frescati. Det hela fortsatte med lite hets in mot
> stan vilket gav bra pulsträning, tack för det!

Hehe det var jag på Vengen! Bra trampat där! Jag tycker inte om att bli omcyklad ;)

https://www.strava.com/activities/280725251

Medvind och nollgradigt men fint väder in till stan. Tokmotvind hem, trögt, men känning av riktig vår!

Och till dig tjejen i blå jacka och bruna stövlar som jag körde om mot stan ungefär vid Stadshuset och som sedan körde mot rött (när jag snällt väntade vid trafikljuset) så att jag fick lov att köra om dig en gång till vid Strandvägen och som gjorde samma sak (!) på vägen hem vill jag bara säga att det inte blir en rättvis tävling om du ska hålla på att köra mot rött på det där sättet. Men å andra sidan fick jag ju köra om dig fyra gånger idag och det var ju kanske bra eftersom jag själv blev omcyklad av ganska många räser-cyklare på vägen hem.

tommmmy skrev:
> Floflo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Körde om en nån på en Specialized Venge med
> > tempobåge och Zipphjul i morse som tydligen
> inte
> > var helt nöjd med att bli akterseglad av nån
> på
> > en sketen gammal SS så strax efter blev jag
> > ordentligt omkörd i nerförsbacken ner mot
> > Frescati. Det hela fortsatte med lite hets in
> mot
> > stan vilket gav bra pulsträning, tack för det!
>
>
> Hehe det var jag på Vengen! Bra trampat där! Jag
> tycker inte om att bli omcyklad ;)
>
> https://www.strava.com/activities/280725251

Oj, det var en respektabel sträcka att pendla och det motiverar även valet av cykel lite bättre ?.

Känner igen dig från Strava, du har snott ett par KOM:s av mig vilket inte alls uppskattas ?

/F

Äntligen premiär för nya CX-en (Cinelli Zydeco), 50% lättare än min gamla PEAK och inga dubbdäck idag. Jag flyger fram efter vinterns hårdträning på MTB-dubbat och hybrid-dubbat.
Åker TIDIGT (ca 04:30) från Nacka in till Hötorget, likaledes tidigt hemåt (ca 13:30) så jag slipper trängseln många av er skriver om i inläggen.
Lite kylig fartvind men inga vinterhandskar och ett lager bort på natten/morgonen, hemåt ytterligare ett lager bort och sol samt ett årsbästa på pendlingstiden hemåt!!

Sthlm-stad och Nacka kommun gör något åt det sista spränggruset NU!! Finish what you started!!

Möter random pendlare utan varken belysning eller reflexer, kanske dags för en NTF-kampanj så det går in i huvet ...

Testar diverse importerade signal-mojänger, trad.Ringklocka funkar inte i dagens Spotify-samhälle och höja rösten blir bara aggressivt. 90dB känns högt i stillastående men drunknar i fartvind och bilbrus, letar små och effektiva signalmetoder. Finns en trycklufts mistlur som ger 110dB men är löjligt stor.
Effektivast just nu är en långdragen polissirén, men den hör ihop med en högtalare/ljusramp som tar för mycket plats... har ni testat något som funkar bra och är diskret så plita ner det i tråden...
/Calle

Vid den tiden behöver du väl inte använda en enda g/c-bana? Värmdövägen-Stadsgården-Sjeppsbron i ett svep. Hem får du vila benen till efter Sjöstan. Ringklocka räcker rätt använd. Annars tassa förbi.

Är här ingen av alla cykelpendlare i Halmstad som är aktiva här?
Brukar möta massvis med pendlare annars ju!
Cyklar runt på en Boardman MTB eller en klassisk Gt Rave räserhoj:)

Fjärdebrunn skrev:
> Vid den tiden behöver du väl inte använda en
> enda g/c-bana?
> Värmdövägen-Stadsgården-Sjeppsbron i ett svep.
> Hem får du vila benen till efter Sjöstan.
> Ringklocka räcker rätt använd. Annars tassa
> förbi.

Jo fast skönast är ändå g/c-banan, bitvis kör taxi/bevakningsbolag/tidningsbud lite väl fort på v-vägen. Tassa förbi funkar men kan vara ett lotteri om man skrämmer viltet då de kan fara okontrollerat åt vilket håll som helst... ;-D
/Calle

Helt fantastisk hempendling, vindstilla och varmare än en ordinär vårkväll. Någon borde ta betalt för detta (vägtull?).

Inte idag, men igår...

Första elassisterade pendlingen!!! Inte oväntat nytt rekord :) helt grymt var det. Dock räcker batteriet inte till några omvägar på hemvägen som jag brukar ta ibland, så jag beställde en till laddare för att ha på jobbet :)

Det känns som om våren är här. Tog det väldigt lugnt idag efter gårddagens hårda intervallpass. Som ett brev på posten så blev jag givetvis kränkt av en pendlare på en vit CX. La mig 3-4m bakom hen tog en annan väg men våra vägar möttes igen 100m längre fram uppför en bro, där återställde jag ordningen!

8 April

Bilagor

• 8april.jpg
    8april.jpg
    162 KB · Besök: 54
Plockade fram sommarkläderna ur garderoben, långärmat och väst samt korta ben. Pricken över i:et var medvinden.

Föreningen för inkompetenta trafikplanerare har haft en workshop och gjort trafikomledningen vid hornsgatan/götgatan. Avstängd gata, avstängda trafikljus, 0 sikt. Utländska bussar, flaggvakter och allsköns yrkestrafik. Dessutom har man missat att det finns bra cykelvägar runt, så man leder in folk i blinda kurvor och under byggställningar. dödskaos.

federico skrev:
> 8 April

Snyft!
Det är vackert så det gör ont. Jag skulle tagit cykeln i morse men benen gör fortfarande ont efter fullgung+klibbdäck-premiären i ghettot i går kväll.

Blev kränkt en gång men det kändes ok ändå. Han hade tajtare kläder och mindre ryggsäck och dessutom saknade han belysning. Tror fan att det går fort då!

Fy fan.

Vaknade med halsont, tog en antihistamintablett och höll tummarna för att är allergi.
Pendlingen blev rena brottningsmatchen, vindbyarna vid Gullmarsplan och uppför Sturegatan var inte att leka med.

Premium kändispendling i dag.

Först mötte jag JohanA(tror ja?) som tjoade vid Skarpnäck, kvicktänkta staine såg dig till slut hehe.

Sen en lika färgglad memil till, vid Flatens Gigantiska Cykelmotorväg som hötte och pekade och tjoade för jag lämnade för mycket plats åt HEN, nämligen på den tomma gångbanan :-)

Sen zodah vid Älta, jag tjoade.

Sen en i fladdrig träningsoverall på en Scott (sic!) som sög hjul, jag släppte men då gick det saktare så då fick jag dra om och hänga av då.

Sen nån skäggig farbror (mer skäggig än mig!), KAN ha varit GunnarO, eller annan look alike legend.

Och ni andra?

Tog en omväg runt Drevviken på väg hem igår eftersom det var så tacksamt gott väder, så jag vevade ihop 35 km istället för 5. Fortfarande alldeles för mycket dödsgrus därute, även om det blir lite bättre undan för undan.

staine skrev:
> Premium kändispendling i dag.
>
> Först mötte jag JohanA(tror ja?) som tjoade vid
> Skarpnäck, kvicktänkta staine såg dig till slut
> hehe.
>
> Sen en lika färgglad memil till, vid Flatens
> Gigantiska Cykelmotorväg som hötte och pekade
> och tjoade för jag lämnade för mycket plats
> åt HEN, nämligen på den tomma gångbanan :-)
>
> Sen zodah vid Älta, jag tjoade.
>
> Sen en i fladdrig träningsoverall på en Scott
> (sic!) som sög hjul, jag släppte men då gick
> det saktare så då fick jag dra om och hänga av
> då.
>
> Sen nån skäggig farbror (mer skäggig än mig!),
> KAN ha varit GunnarO, eller annan look alike
> legend.
>
> Och ni andra?

Det är på VuÄltan det händer! Tjoade tillbaka men det var efter att vi möttes. :-)

Finfin tur, om jag ska klaga på något så var det lite motvind och formen kändes sådär. :)

Erstavik levererade en fin morgon:

IMAG3672.jpg

federico skrev:
> 8 April

Där satt den! igen.

Ingen pendling men väl 5,8 mil Peloton med transfer. Slapp den värsta vinden men fick kokta ben ändå. Måste lära mig att en fet 43-åring på tung plåtcykel inte har i förstaklungan att göra.

Så segt tempo man orkade hålla efter sjukdom. Helt klart verkar solskencyklisterna börjat komma igång nu. Två personer bara vinglade ut vid omkörning utan att kolla över axeln när jag kom bakom. Var dock beredd men nu börjar perioden då man får åka och konstant plinga om man åker snabbare än 20km/t.

federico skrev:
> 8 April

Vackert :D Påminner om att det bordes ta en morgon paddling runt holmen. Annars ingen pendling denna vecka pga manlig ynklighet.

Cykeln var lite rasslig och otajt efter hård lerig skogscykling i måndags. Jag mekade febrilt i morse men insåg att det är dags att serva bakväxel och annat, så det fick rassla.

Zen-pendlade i väldigt kraftig motvind, men njöt av vyerna. Stora elaka sandmoln blåste upp här och var så att man fick blunda och hålla andan. Ni som pendlar från västra sidan måste ha flugit fram idag.

Vind, vind, vind och lite mer vind.

Pendelvägen till jobbet vid Karlaplan avslutades med växelvis mot- och sidvind uppför Narvavägen. Bygga lår är bra har jag hört!

Tillbaka
Topp