Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Gårdagen och idag var väl så nära perfekt cykelväder man kan komma. nästan ingen vind, fullt solsken och sval temperatur. Märkte dock av lite smogproblem vid nacka forum igår kväll när vinden mojnade helt.

Det går fort och jag bara njuter. Jag cyklar också av mig innan jag når tullarna. I morse hängde jag på en snabb lycracyklist på racer från fisksätra till storängen där vi tog olika vägar. Bra fart och låg kadens på honom.

Jag passar inte i kategorierna så jag är väl ingen fjäril än. Kör hårt som elitpendlare, varje arbetsdag oavsett väder men bara 15 km, och på en med 29a och mtb-kit.

Mötte en klunga på runt 15 pers som körde på ett rakt led i Tanto: Hybrider med massa konstig utrustning, reflexvästar, armbågar och knän utfällda. Enligt tryck på kläderna tillhörde dom klubben POLIS. Ur ett elitpendlarperspektiv var det ingen vacker syn, men dom såg väldigt glada ut.

Thomas

Håller med, är det något slags lov eller nått? Inte en kotte gående i cykelrampen både igår och idag. Dags att rita kors i taket. Knappt några cyklister heller på cykelvägarna mot jobbet. Högst händelöst. Ännu inte haft användning av den Airzound jag inhandlade mao. Folk har plötsligen vett att rasta sina jyckar med vanliga koppel och ha dem bredvid gc. Bilister stannar när de har väjningsplikt och vinkar fram en när de inte har det. Vad har hänt?

Det är så himla fint att se någon med så nära kontakt med sin cykel att de inte vet var handleden slutar o styret börjar :)

Underbart och lockande cykeldokument Stumpy.
Tack för att du tar dig tid till att stanna o fota.

Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad passar bättre än en omväg via Erstavik en
> sådan här vacker morgon.

Aliide skrev:
> Vad har hänt?

De ser din Airzound. Du får kamouflera den om du ska få någon användning av den.

Aha, det kanske räcker med en Airzoundatrapp? Tyckte det var som vanligt i trakterna kring Älvsjö, barnvagnar i bredd, okopplade hundar mm.

Black planet skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När ska man börja bötfälla den som cyklar
> utan
> > att hålla i styret?
> >
> >
> >
> >
> > Eller kör en wheelie för den delen?
> >
> Har du fått rödljusböter igen?
>
> En vacker morgon i solen. Passerade stadshuset
> såg några i surfski ligga guppa. Otroligt avis.

Nejnej inga böter so far, har inte råd just nu, sparar till ny cykel.

Jag cyklade också sakta innanför tullarna, det gick bra, fick inte psykbryt, usch börjar man bli gammal kanske?

Bättre väder gör en stark, härligt att morgonpendla till fågelsång och en sol som är på väg upp.. Många som pendlade hemåt tidigt idag...ovanlig syn förutom vid halvdag innan röddag... Dags att fininställa klossarna i skorna nu efter incyklingen...vill ju inte råka bli sedd med knän som råkar sticka ut ;-D
Senaste veckorna har den klassiska ringklockan fungerat väl så inget nytt testobjekt än så länge, har kikat på Airzound, Loudbicycle, The Hornit.... men det lutar åt en ORP den verkar trevlig och multifunktionell + med fjärrkontrollen.

Olof E skrev:
> Aha, det kanske räcker med en Airzoundatrapp?
> Tyckte det var som vanligt i trakterna kring
> Älvsjö, barnvagnar i bredd, okopplade hundar mm.

Inte igår kväll vid 20-tiden och varken i morse vid ~06:20 eller 14:30. En gående i cykelbanan ungefär vid trappan till stadsdelshuset/biblioteket i eftermiddags men det är ju nästan förståeligt eftersom det inte finns någon gångbana där. Och gick även att bränna över släckta ljuset vid rondellen och slapp anmäla via knasknappen (som visar först rött sedan orange och man gör sig redo för att dra igenom, men så blir det rött igen innan det äntligen blir grönt, snacka om trafikljus som är anpassat för bilisters framkomlighet)

Men någon jäkel har återigen aktiverat jordens mest långsamma dörrar på båda sidorna av själva stationshuset, tack för den. Två stopp inom 75 meter är jättekul...

Skön morgon med sol och äntligen lite värme redan på morgonen! Premiär för knickers och kortärmat redan tidigt på dagen :)

Cykelpendling igen!
Tog en liten omväg bara, lite svalt. Golgata runt 7 är hur lugnt som helst *knackar mig i huvudet*

Jag tror Södermälarstrand/Västerbron är bättre än Norrmälarstrand för att ta sig från Slussen till Fridhemsplan, vad säger expertisen?

Nya skor och nya klossar gör att jag har lite svårt att hitta rätt i pedalen efter rödljus. Nästan pinsamt vad svårt det blev.

I övrigt myspendling deluxe. Vilken kontrast mot för ett par månader sen!

Du som sög mitt hjul från ~Kyrkbyn - Enebyberg/Djursholm och sen körde förbi när du hittade ett snabbare hjul att suga: jag tycker det hör till god ton att be om lov när man ska ligga på rulle (åtminstone när man är närmre än en meter eller två, eller tre). Vi ses nog snart igen, då får vi snacka lite istället, det blir trevligare så.
Höll på att bli påkörd av en vit Audi i stora rondellen på Vendevägen. Han höll god fart ut i rondellen och höll på att ta livet av mig. Vi bromsade båda två och jag skrek något i stil med 'jävla idiot'.
Skön dag annars. Fint väder och många fina medtrafikanter.

Hade en taxi som passerade hajtänderna ut på huvudleden jag kom på utan att bry sig. Jag kastade mig ut i vänster körfält och fick iväg ett långfinger. Inte så moget men så trafikfarligt att man blir irriterad.

Kaoset på Skeppsbron och Strömbron är småfestligt. Ropade lite glatt till en cyklist som lallade fram i "vänsterfil" med ett tåg efter sig. Han kokade tydligen till värre och gapade efter mig. Det får man tydligen ta.

RN skrev:

> Jag tror Södermälarstrand/Västerbron är
> bättre än Norrmälarstrand för att ta sig från
> Slussen till Fridhemsplan, vad säger expertisen?

Södermälarstrand
+ Mindre trafik fram till Västerbron.
+ Storslagen vy över stan uppe på toppen av Västerbron.
- Fler höjdmeter
- Längre

Norrmälarstrand
+ Färre höjdmeter
+ Närkontakt med stadshuset.
- Munkbron (dödscykeltrafik).
- Tegelbacken (Kaoskorsningar i cykeltrafiken)

staine skrev:
> Hjulsugare:
> Alt. 1: Häng av
> I nödfall, Alt. 2: Släpp förbi, övertydligt.

Tack! Just det, tänkte inte så långt :)

staine skrev:
> Hjulsugare:
> Alt. 1: Häng av
> I nödfall, Alt. 2: Släpp förbi, övertydligt.

Alt. 3: Släpp en brakfis, övertydligt.

SuperApe skrev:
> alt. 4: Låt dem suga, bry dig inte.

Empiriska studier visar att det här fungerar bra. Biverkningar är mycket ovanliga.

SuperApe skrev:
> alt. 4: Låt dem suga, bry dig inte.

Nja, vet inte, för att vara lite akademisk så tar man ju då en hälsorisk iom att man får sitta och koncentrera sig på att ta hänsyn till ett bihang med okända cykelskills ifall man tvingas till hastig kursändring vilket kan vara ok om sugaren är känd således men annars inte optimalt.

staine skrev:
> SuperApe skrev:
> -----
> > alt. 4: Låt dem suga, bry dig inte.
>
>
> Nja, vet inte, för att vara lite akademisk så
> tar man ju då en hälsorisk iom att man får
> sitta och koncentrera sig på att ta hänsyn till
> ett bihang med okända cykelskills ifall man
> tvingas till hastig kursändring vilket kan vara
> ok om sugaren är känd således men annars inte
> optimalt.

Det är precis därför jag tycker att hjulsugare ska presentera sig och be om lov.
Det femte och kanske bästa alternativet är att släppa fram dem och börja snacka lite, "vart ska du då?", "hur ofta pendlar du", "kör du året runt" osv. Då slipper man sitta och fantisera om påkörningsolyckor och bli gammal och bitter.

Alt 5, slå dig i slang med offret.
Denna invit bör såklart egentligen komma från den som suger sig fast men sker inte detta kan man ju visa sig lite bildad genom att själv ta upp en konversation.

Drog av växelvajern inne i reglaget så det blev ss pendling på lilla-lilla. Skrap-skrap-skrap.
Inte första gången, så jag skriver en komihåglapp till mig själv: Byt växelväjer efter 500 mil!

Jag bevittnade nyss gängmedlemmarna i nybildade CK Cykel På Köpet, aka CK POLIS, idka nån slags rituell RAZZIA vid slussen, mot några bilDÅRAR! Ha, där fick dom.
:-)

Jorå, lite sval men annars trevlig morgon. Tills jag kände motvinden som sen höll mig sällskap hela vägen till jobbet.

På väg ut ur Gustavsberg blev jag nedsprutad med spolarvätska av en trevlig medtrafikant i en volvo. En snabb googling och jag har både namn, adress och arbetsplats på karln. Funderar på att svänga förbi med en blomspruta och ge igen. Fan... första gången det händer mig.

En annan reflektion är att jag numera har en kilometer kortare resväg, men att det tar 4 minuter längre tid. Suck. Det är Sjöstaden, Gullmarsplan och Årstas cykelbanor som drar ner tempot, måste hitta annan väg.

Luke skrev:
> På väg ut ur Gustavsberg blev jag nedsprutad med
> spolarvätska av en trevlig medtrafikant i en
> volvo. En snabb googling och jag har både namn,
> adress och arbetsplats på karln. Funderar på att
> svänga förbi med en blomspruta och ge igen.
> Fan... första gången det händer mig.
>
Köp en sån här. Så har karln lite att pyssla med i helgen:

Betonglack-till-bnkskiva.jpg

bossjo skrev:
> @federico kul att se att du är tillbaka har
> saknat dig och dina bilder

+1

Jag har 95km till jobbet nu vilket tar mej 4 timmar och 15 minuter på cykel. Nästa vecka börjar jag på ett annat jobb och får då bara 12km till jobbet. Grusväg nästan hela biten. Rätt lagom pendlingsavstånd tycker jag. Brukar ta mej 22-30 minuter.

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Jag har 95km till jobbet nu vilket tar mej 4
> timmar och 15 minuter på cykel. Nästa vecka
> börjar jag på ett annat jobb och får då bara
> 12km till jobbet. Grusväg nästan hela biten.
> Rätt lagom pendlingsavstånd tycker jag. Brukar
> ta mej 22-30 minuter.

Eller hur! Så kan man spara sig till de fina dagarna för små omvägar.

Fint väder. Pigga ben. 9 PR på strava. Lite väl många irriterande vägarbeten, men årets finaste pendlardag hittills iaf!

NLC skrev:
> Cannondale jekyl 1000 skrev:
> -----
> > Jag har 95km till jobbet nu vilket tar mej 4
> > timmar och 15 minuter på cykel. Nästa vecka
> > börjar jag på ett annat jobb och får då
> bara
> > 12km till jobbet. Grusväg nästan hela biten.
> > Rätt lagom pendlingsavstånd tycker jag.
> Brukar
> > ta mej 22-30 minuter.
>
> Eller hur! Så kan man spara sig till de fina
> dagarna för små omvägar.

Ja det kan man ju göra om man orkar. Jag blir rätt trött ändå då jag bara är en simpel motionär som inte tränat på över tio år. Men på helgerna brukar jag ta någon tur på någon trevlig väg eller helst på någon stig i skogen.

Har aldrig varit så nära att smälla in i en bil som idag. Jag kör längs en cykelväg som går längs 70-väg. På bilvägen är det köer, så jag cyklar snabbare än bilarna. En bil som jag är på väg att komma ikapp signalerar att den tänker svänga höger, korsa cykelbanan och köra upp på en grusväg. Bilen och bilkön går väldigt långsamt. Jag måste ha varit lätt att se i backspegeln i minst 200 meter. Jag förväntar mig (korkat nog) att bilen ser mig. Precis när bilen ska svänga höger sänker den farten lite, vilket jag tar som en kvitto på att föraren har sett mig och tänker släppa fram mig, så jag trampar på. Då kör bildj*v*ln!
Får stopp på cykeln en halvmeter från bilen och skriker rakt ut. Inga ord. Bara Aaaaaarrrr!!!!
Jag hade lätt kommit ikapp bilen på grusvägen, men jag valde att inte konfrontera bilföraren. Det var inget genomtänkt eller medvetet beslut. Var nog lite chockat, men så här i efterhand kan jag konstatera att det nog var lika bra för alla inblandade. Det hade inte lett till något konstruktivt.
Jag skulle bli förvånad om bilföraren inte hörde mitt Tarzanvrål. Hoppas att det räckte som tankeställare.

Men vädret var fint. Skönt att trampa bort adrenalinet och komma fram till jobbet hyfsat avslappnad.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp