Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

14 grader,sol, antagligen medvind, lite folk = ganska så nice!

Antagligen medvind mtp nytt PB med drygt 2min, 1.5km/h snabbare snitt än senast...

/T

Skönt även i morse trots att benen var lite trötta efter pass med racern på Ekerö i går kväll..
Få bilar/cyklister på vägarna och troligtvis blir det ändå färre nästa vecka då många börjar sin semester :-). Lång fika på altanen på jobbet och nu måste man kanske arbeta lite också....

Snart helg ! :-)

Stundtals supermotvind längs nynäsvägen mot skanstull.
Tre dagars racerpendling UTAN kompiösa mängder vanliga cyklon är bra för själen, känns vansinnigt effektivt jämfört med t-banan som tydligen har glesare sommartrafik.

Det blev stigraketen igen och idag försökte jag få så mycket grusväg som möjligt på väg till jobbet. Gudö - Gammelström - Bollmora - Högmora - Tenntorpsvägen - Höghöjdsbanan - Söderbysjön - Golfklubben - Björkhagen - Globen - Årsta - Årstaviken.
Kanske inte helt optimalt, går säkert att förbättra, men 30,5 km i helt underbart varmt morgonväder (19,8 grader vid 05:50) och säkert 15 av dessa på grusväg/motionsspår. Najz!

JockeP skrev:
-------------------------------------------------------
> Det blev stigraketen igen och idag försökte jag
> Kanske inte helt optimalt, går säkert att
> förbättra, men 30,5 km i helt underbart varmt
> morgonväder (19,8 grader vid 05:50) och säkert
> 15 av dessa på grusväg/motionsspår. Najz!

Vardagslyx!

/T

Bara en pendlingsdag den här veckan pga lite omständigheter, men så blir det ibland. Idag bil då det är sista dagen innan ledighet och jag behöver frakta hem lite smutstvätt å så...

Men i alla fall, jag tänkte ge er intresserade en uppdatering på det där med korttidsfasta som jag nämnde för en vecka sedan. Vid det tillfället kunde jag inte riktigt pressa på under hempendlingen pga ösregn och jag körde ikapp en granne som jag småsurrade med.
Så, av den anledningen var jag tvungen att testa igen, för att få lite känsla för hur pass pigg jag skulle vara efter ett dygn utan mat.
Sagt och gjort, i måndags käkade jag vanlig middag ca. 1700 och drack sedan bara vatten under kvällen. Tisdag morgon, en rejäl kaffe med lite kokosfett i och sen 28 km cykel till jobbet. Under dagen varvade jag vatten med bubbelvatten och några koppar kaffe.
1730 hoppade jag på cykeln och blåste hem igen. Och, lyckades tangera mitt personbästa på sträckan! Grymt klipp i benen faktiskt... Och ingen ammoniakdoft. Lallade på lite hemma, eftersvettades och sen lite grillad karré med sallad ca. 1930.
Sammanfattningsvis; jag pallar med ett dygn utan mat och väggar inte i första taget. Men, nu vet jag det och fortsätter leva ett normalt liv med regelbundna GODA måltider. Men det var intressant att testa i alla fall...

Glad sommar på er medpendlare, vi ses i Augusti!!

Zenpendling in. Funderade på om de flesta tyckte att det var för varmt för att cykla idag. Ganska glest i trafiken. Kommer bli en liten lunchutflykt med cykeln också. Gäller att passa på sista ordinarie arbetsdagen. Blir några dagar med en mix av arbete och cykel i början av nästa vecka, men sen blir det semester.

Varmt igår, fick hälla vatten över mig för att inte överhettas sista biten. Hängde på en röd Cube en bit på vägen mot Älta, innan jag svängde av mot skogen.

Idag kollektivtrafik ihop med kristna fanatiker på väg till någon form av jesuskonferens.

Raggarkonvent i byn. Cruisade med racern.

bild1.jpg

bild3.jpg

Blev påkörd av bil på hemvägen på övergångsstället trots att jag stannade till för att kolla in bilarna. Han som körde på mig stannade till så jag fortsatte och trodde såklart han såg mig men då körde han och rakt på mig. Nya raceern kvaddad, vet inte hur illa det är men polisen tog den till lbs. Jag ligger kvar på sjukan med stor blödning i vaden som måste opereras om det blir värre, skrapsår och blåmärken, hjörnskakning och helt sönderskrapat ansikte. Hurra vad roligt, ingen cykling på länge troligen...?

Stumpy skrev:
> Trist och krya på dig.
> Men varför cyklade du på övergångsstället?

... att komma till andra sidan.. Egentligen inget övergångsställe utan cykelbana som går genom rondell...

Senast ändrad:
Usch då nettan! Hade inte du kraschat en gång redan, alldeles nyss?

Jag tänkte annars men skryta om nysopade cykelbanor mellan Volvo PV och älvsborgsbron. Fett nice!
(i fredags)

/T

NettanH skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Trist och krya på dig.
> > Men varför cyklade du på övergångsstället?
>
>
> ... att komma till andra sidan.. Egentligen inget
> övergångsställe utan cykelbana som går genom
> rondell...

Det låter som ett bättre ställe att cykla på. En cykelpassage alltså. Har haft liknande incidenser, men hittills klarat mig från att bli påkörd. För några veckor sedan stannade en bilist för att släppa över en cyklist. Då körde jag också, men hen tänkte bara släppa den andra och körde när jag var framför. Då var det nära.

bojsänke skrev:
> Antyder du att det vore dåligt att cykla på
> övergångställen?

Klart olämpligt, som Harry Haffa vänligt men bestämt upplyste mig om.
En snabb googling bekräftade samma sak.

Nettan - Krya! Vart hände detta? Själv passerar jag 4-5 cirkulationsplatser dagligen men har klarat mig än så länge utan allvarliga incidenter. Trafikverket har någon rekommendation om att bilister *bör* lämna företräde för cyklister innan de kör in medan cyklister *bör* lämna företräde för bilister som är på väg ut.

Edit - hittade andra tråden. Hässelbyrondellen.
Inte min sida av stan.

Senast ändrad:
JockeP skrev:
> Klart olämpligt, som Harry Haffa vänligt men
> bestämt upplyste mig om.
> En snabb googling bekräftade samma sak.

Vilket jävla skitsnack! Dock inte förvånad att du hört det av en (trafik?)polis. Det är inte det minsta förbjudet, eller ens fel, att cykla på ett övergångställe. Det ger dig dock ingen fördel heller, då du inte är gångtrafikant.

JockeP skrev:
----------------------------------------------
> Trafikverket har någon rekommendation
> om att bilister *bör* lämna företräde för
> cyklister innan de kör in medan cyklister *bör*
> lämna företräde för bilister som är på väg
> ut.

Lustigt, lagen säger nästan precis tvärtom, se 61§ i https://lagen.nu/1998:1276#K3R11 när det gäller obevakade cykelpassager (vilket jag gissar att de flesta cykelbanor i samband med rondell klassas som (?)).

Angående "ut ur rondell" 61§ tredje stycket: "En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera."

Angående "in i en rondell" 61§ andra stycket: "En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen." (Snällt, man får inte köra på eller skrämma de som redan är ute i körbanan.) Notera avsaknaden av "eller just ska färdas ut på cykelpassagen".

bojsänke skrev:
> JockeP skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Klart olämpligt, som Harry Haffa vänligt men
> > bestämt upplyste mig om.
> > En snabb googling bekräftade samma sak.
>
> Vilket jävla skitsnack! Dock inte förvånad att
> du hört det av en (trafik?)polis. Det är inte
> det minsta förbjudet, eller ens fel, att cykla
> på ett övergångställe. Det ger dig dock ingen
> fördel heller, då du inte är gångtrafikant.

Vem sa något om fel eller förbud? Jag läste här: https://www.transportstyrelsen.se/s...r/Cyklist-mopedist-motorcyklist/Trafikregler/
och det bekräftade Harrys poäng.
På vägen till bussen har jag ett övergångsställe som saknar cykelöverfartsområde. Det är konstigt för på båda sidorna av övergångsstället finns g/c skyltar. Just där tyckte HH att det var lämpligt att läxa upp mig för att jag inte ledde cykeln över. Jag blev lite paff och bara nickade och höll med men kände när jag kom hem att måste fördjupa mig i ämnet, så nästa gång jag cyklar över och blir föremål för ordningsmaktens intresse så är jag beredd på lite mera saklig debatt.
Trafikpolis? Ingen aning. Han presenterade sig inte så noga. En uniformerad, i målad bil, och tillsägelsen skedde genom bilfönstret så där lite lagom barskt och myndigt. Själv kände jag mig som en 5-åring med handen i kakburken precis innan maten.

Villfarelsen att det är förbjudet att cykla på övergångstället är så utbredd att polisen mycket väl kan ha trott att det förhöll sig så. Att Transportstyrelsen säger att det är olämpligt är något de hittat på helt själva, och ingenting de har något stöd för.

Be konstapeln läsa på innan han uttrycker sig "myndigt" nästa gång.

nisseson skrev:
> JockeP skrev:
> ----------------------------------------------
> > Trafikverket har någon rekommendation
> > om att bilister *bör* lämna företräde för
> > cyklister innan de kör in medan cyklister
> *bör*
> > lämna företräde för bilister som är på
> väg
> > ut.
>
> Lustigt, lagen säger nästan precis tvärtom, se
> 61§ i https://lagen.nu/1998:1276#K3R11 när det
> gäller obevakade cykelpassager (vilket jag gissar
> att de flesta cykelbanor i samband med rondell
> klassas som (?)).
>
> Angående "ut ur rondell" 61§ tredje stycket: "En
> förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats
> eller annars efter att ha svängt i en
> vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage
> ska köra med låg hastighet och lämna cyklande
> och mopedförare som är ute på eller just ska
> färdas ut på cykelpassagen tillfälle att
> passera."
>
> Angående "in i en rondell" 61§ andra stycket:
> "En förare som närmar sig en obevakad
> cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det
> inte uppstår fara för cyklande och mopedförare
> som är ute på cykelpassagen." (Snällt, man får
> inte köra på eller skrämma de som redan är ute
> i körbanan.) Notera avsaknaden av "eller just ska
> färdas ut på cykelpassagen".

Ja. Förlåt. Jag blandade ihop det. 50% chans till det.
Inte lätt det här med trafik.

Tack för alla svar och krya ?. Är hemma från sjukan och slipper troligen operation... Blåmärken överallt och blåtiror och cykeln bara skrot enligt LBS. Hade nog en otrolig tur att det inte blev värre..

Första pendlingen efter 3 veckors semester, skönt att vara tillbaka! Också väldigt skönt att vara mer eller mindre ensam på vägarna i norrort, lite skillnad mot min sista vecka som var sista veckan innan VR! Lyxade till det med racer och kort-kort, blir antagligen blött i eftermiddag om prognoserna är rätt...

Fin och enslig pendling in i morse. Märks att semestertider är i full gång och jag kunde ha bra flyt i cyklingen hela vägen in.

Helguppvilade ben, duktigt med goda kolhydrater i går kväll, nästan folktomt på vägarna och en klart behaglig temperatur för pending = årsbästa! Rullade in på strax över 52 minuter med ett snitt på 25,9 km/h. Inte illa pinkat för en rundmagad tre-barns-far. *panta-klapp på axeln*

Skönt med rätt lite folk ute. Tog CX pga regnrisken i eftermiddag. Ser nästan fram emot hemvägen för att testa regnjackan ordentligt.

Misär att glömma finkaffet hemma. Nåja det var lugnt på cykelbanorna i sthlm. Sen undrar jag allvarligt varför damcyklister har sp svårt med rödljus?
Det blir finfika som vanligt imorgon.

Senast ändrad:
Landsvägscykeln, få andra cyklister, ljummet och vinden i ryggen. LYX-pendling!!!

Skall jobba tre dagar denna veckan. Just nu lutar det åt måndag, onsdag och torsdag om vännerna i Norrköping inte ändrar sig.

Finfika i morgon! Count me in.... Annars var det inte så mycket att hurra över på cykelbanorna idag. Tomt, kvavt och förmodligen blött på vägen hem.

På grund av stulen pendlarhybrid förra veckan :-( så blev det gamla hederliga stålhästen med 7-växlat nexusnav, fotbroms och upprätt sittställning.

Klart speciellt att gå tillbaka till att cykla på den jämfört med att trampa på hybriden. Inga spd-pedaler, tog ett par försök att återgå till att bromsa med fötterna och sittställningen gjorde att helt nygamla ben- och sätesmuskler fick jobba.

Tog inte så mycket längre tid än "vanligt" så någon skillnad har ett års pendling gjort med kondis och benstyrkan. När jag började pendla förrförra sommaren på den här cykeln så tog det ca 50 minuter och jag var helt död när jag kom fram.
Nu var det dryga halvtimmen och jag kunde faktiskt prata med en kollega när jag klev av :-)

Annars märks det tydligt att det är semesterveckor, väldigt ensligt på cykelbanorna och inte så mycket bilar som försöker preja en av vägen.

Blir intressant att cykla hem då jag tror att jag glömt regnjackan... tur att det är hyfsat varmt så man kommer fram "nyduschad".

MattiasK skrev:
> Finfika i morgon! Count me in.... Annars var det
> inte så mycket att hurra över på cykelbanorna
> idag. Tomt, kvavt och förmodligen blött på
> vägen hem.
Redan på väg hem?

Tack till alla som inte cyklade till jobbet idag, framkomligheten var fantastisk!
Hemresan ser ut att kunna bli blöt, men det gör mig inget.

Motvindspendling i min ensamhet.

Vart är det finfika någonstans, kan finnas en viss möjlighet för mig att närvara!

izar skrev:
> Motvindspendling i min ensamhet.
>
> Vart är det finfika någonstans, kan finnas en
> viss möjlighet för mig att närvara!

Vi brukar ses på Mellqvist på söder vid ca 0745. Så bara dyka förbi.

Det har i stort sett slutat regna lagom till hemfärden. Annars var det relativt många cyklister i söderort i morse-faktiskt. Spottade flera rödljus körningar av cyklister i morse på Götg-onödigt då där är mkt trafik.

Har du bytt ner dig till en itera federico? :)

Hade en sen natt inatt p g a anledning. Utan sömn i kroppen orkade jag inte cykla så jag tog bilen. <plats för fler ursäkter>

Nu sitter jag på jobbet och tittar på trafikrapporterna och inser att det inte är någon ide att ens försöka köra hem. (Det är väldigt trafikkaosigt).

Så går det när man inte cyklar.

federico skrev:
> 6 Juli

Man har alltså slängt ner en Itera i en cykelkrossmaskin och den kommer ut hel och oförstörd, faantaastiskt vilka cyklar dom kan bygga nuförtiden!

Tillbaka
Topp