Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Pga Peter Hook and the lights i går kväll blev det en Hayati Café-pendling, gick som smort, trots att jag startade 08:00 mot normala 6:30, funtar på att gå över till det permanent.

JensB skrev:
-------------------------------------------------------
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Händelserik.
> >
> > Först en skaplig hinderbana på träbron över
> > Ältasjön, tackade på knagglig polska
> jobbarna
> > för att jag fick springa över deras
> > fyrtiosjutton reglar då jag annars skulle
> komma
> > för sent till jobbet :)
>
> Ah, cyklade där i helgen och fick bära cykeln
> över reglarna.
> Annars måste det vara en najs och fin
> pendlingsväg kontra min som följer väg 73
> söderut..

Kom på, man ska nog inte störa dom förrän dom är klara, det är ju faktiskt stängsel där. Det får bli asfalt ett tag istället

Fantastisk! Skarvade på 5 km över Näsby Park och Strandvägen i Djursholm imorse. Magiskt fin morgon vid vattnet. Måste ha klätt mig helt perfekt i kort-kort för jag frös de första 5 minuterna och sen var det perfekt. Mötte sopmaskinen på Stocksundsbron så våra felanmälningar tidigare i veckan gav resultat. Tack Danderyd!

Ingen cykel idag pga ANLEDNING men hemsk hempendling igår.
Började cykla efter semestern den här veckan, på min gamla stålhäst då någon klev in på tomten i början på sommaren och lyfte ut min och grabbens cyklar när vi inte var hemma och ingen ersättningscykel har inhandlats - än.

Kom i "samspråk" med en upprörd bilist som körde ut i en korsning där jag och sambon skulle korsa på cykelvägen och två barn kom från andra hållet och han bara körde rakt förbi övergångsstället. Jag hann bromsa in och köra bakom honom men la handen på biltaket för att inte krascha och då tittade han långt efter mig med telefonen i handen...

Åkte lugnt vidare och fick kommentar från sambon att det inte var så konstruktivt att "banka" på bilen utan att jag skulle ha stannat och pratat med honom om jag ville påpeka att det inte var trafiksäkert att prata i telefon när man kör i trafiken och att man bör stanna och släppa fram, åtminstone, barn som kommer på övergångsställen. Kunde iofs hålla med om det men det var mest för att inte själv gå omkull som jag stöttade mig på bilen.

Efter några hundra meter så kom han farandes, tutade och vevade ner rutan och skrek att jag skulle stanna. När jag inte gjorde det direkt så tog han ut snusen och kastade mot mig...

Sen blev det trångt och jag var tvungen att lämna cykelbanan (som tog slut) och var nu på vägen. Då körde han fram en bit och fulparkerade på trottoaren och hoppade ut framför oss. Kom emot mig med utsträckta armar så det var bara att stanna för att inte bli omkullknuffad.

Sen blev det en "animerad" diskussion om lämpligheten att inte ha koll på trafiken omkring sig och prata i telefon samtidigt som man kör rätt igenon övergångsställen kontra hur rätt det är att slå på andras bilar.
Han var helt stissig och om inte sambon varit med så tror jag att han hade gått till handgripligheter.

När han kom emot mig var jag helt inställd på att han skulle börja slåss men han höll sig till att skrika, vara hotfull och ifrågasätta vår rätt till att vara i trafiken samt vår intelligens, på ett mindre vältaligt sätt kan tilläggas..., och sen att sparka på min cykel med argumentet att "nu var det lika" eftersom han ansåg att jag hade sparkat på hans bil.

Då fick jag bita mig i tungan för att inte börja skratta och kommentera den barnsliga nivån.

Jag insåg att vi inte skulle kunna komma vidare i diskussionen så jag föreslog att vi skulle ringa polisen som kunde hjälpa oss att reda ut det hela men det ville han inte så jag tog min cykel och åkte vidare.

Jag hoppas att han lugnade ner sig och inte hade en lika dålig fortsättning på sin dag som han verkade ha haft innan. Stackars människa! (hoppas också att han inte kör på någon i framtiden)

red.JPG

Källa: http://www.svd.se/cykelkarring--i-trafiken-far-ilskan-en-fristad

Det lät inge vidare aquaman, har råkat ut för en liknande sak en gång. Åkte med min sambo med eu-moppe längst någon smal gata på söder runt Mariatorget. Kommer en sömnig bilist och är nära att köra in i oss från vänster i en korsning. Jag var passagerare och tog emot med händerna mot huven på instinkt. Det smällde lite men det var inte för att jag var arg, det gick så fort att man inte hann tänka. Inga skador på varken oss eller bilen. Det var glasklart att det var bilisten som gjorde fel så vi skildes åt efter några blickar.

Min pendling var förresten småseg idag. Har åkt på hösten första förkylning och försökte att ta det lite lugnt. Det gick sådär när jag fick vittring på en granne med elcykel som jag "var tvungen" att cykla ikapp vid lilla Västerbron.

Senast ändrad:
Bonf skrev:
> Det lät inge vidare aquaman,

Nä, det var inget vidare. Allrahelst eftersom han var så pass aggressiv och hotfull. Jag räknade kallt med att han skulle gå handgripligheter när han hoppade ur bilen och kom emot mig.
Var inte direkt rädd - tänkte att om han vill göra sig skyldig till misshandel så är det väl hans problem. Det var rätt gott om vittnen om det skulle ha skett.

Jag var dock lite orolig för att han skulle ge sig på sambon - och det hade jag inte tolererat - så då kunde det ha blivit hårigare att reda ut det hela utan polisinblandning.

> Det gick sådär när jag fick vittring på en granne med elcykel som jag "var tvungen" att cykla ikapp vid lilla Västerbron.

Haha! En elcykel är alltid svårt att låta åka ifrån en, och om det är en granne på så finns det inte på kartan :-)

Ha det gott!

skrotfot skrev:
> >
> Källa:
> http://www.svd.se/cykelkarring--i-trafiken-far-ils
> kan-en-fristad

Appropå att skribentens granne vrålade "Din jävla fittkärring" till henne och blir anonymt uthöngd i Svenskan. Man kan ju undra hur stämningen i fashionabla Äppelviken är nu och om grannen överhuvudtaget visar sig offentligt i dagsljus utan förklädnad. Otroligt underhållande.

Senast ändrad:
Ha.

Idag var smitvägen mellan Svartlösavägen och Badstigen (vid långsjön) asfalterad !!!!! !!!!!

Kändes högtidligt och lyxigt. Plötsligt händer det, liksom. Cyklade sista biten hem med ett leende på läpparna.

Trevligt och lugnt i morse.
På väg hem på eftermiddagen var det bara att relaxa...många som cyklar...
Så första dagen efter semestern var bra...

Start 06:30....kommer fortsätta med dessa tider, mindre tomtar ute.
En undran - köper en del tjejer för stora cyklar med flit?
Ett j-a gnidande på vissa håll.

Bekväm, bilen idag, cykelpendlar varannan dag än så länge då jag har ca 3 mil enkel.
6 mil om dagen blir lite tungt för mina nybörjarben..

Rödljusmorgon. Normalt skiljer tiden mellan cykeldatorn (rulltid) och verkligheten (restid) någonstans runt 3-4 minuter. Idag blev det hela 8 minuter! Tror jag prickade in varenda rödljus.

grondahl skrev:
> Hade alla tagit en extra semesterdag imorse eller?

Verkade så. Känslan återkom när jag kom in på jobbet. Tomt.

Rattnalle skrev:
> grondahl skrev:
> -----
> > Hade alla tagit en extra semesterdag imorse
> eller?
>
> Verkade så. Känslan återkom när jag kom in på
> jobbet. Tomt.

Tänkte samma.

Nu.
F R E D A G

Mr Orange skrev:
> Mötte en cyklande tjej med alldeles för djup och
> vid urringning.

Kan den vara det?

Blev tokkränkt av en elcyklist på stocksundsbron. Själv höll jag drygt 30 vid tillfället och han bara försvann med ett vinande.. I jeans, fladdrande bomullsskjorta och utan hjälm. Såg honom sen längre ner mot Ålkistan när han åkte slalom mellan dom han mötte och dom han passerade.
Bakom stadion kom en annan kille och drog på sin elhoj. Jag log i mjugg...

Misär, höll på att bli påkörd av högersvängande bilist som inte tyckte att det var värt att stanna. Märkte att jag glömt telefonen vid västerbron så det var bara att vända, höll på att krocka med tre-fyra cyklister som valde att köra om uppför liljeholmsbron trots mötande trafik... blä.

Stumpy skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Mötte en cyklande tjej med alldeles för djup
> och
> > vid urringning.
>
> Kan den vara det?
>
Ja, det är trafikfarligt. Höll på cykla i diket.

Stumpy skrev:
> Kallt. Tappade Pelotonen vid första rödljuset.
> Misär!

Samma här, hjälpte inte att jag gled över på rött, hamnade för långt efter och som gammal gubbe var man rökt. Annars var det en fin morgon med vattenånga över sjöarna och bländande sol..

Tog rygg på en skinntorr gubbe på hybrid och syntettröja, jag fick kämpa längs Nynäsvägen. Lite.
Sen tog vi olika vägar och jag kunde susa vidare på Ringvägen solo. Insåg vid framkomst att jag behöver tvätta cykeln, stackars Synapsen är ju alldeles smutsig..!

Inte mycket att skriva om turen till jobbet. 11 grader dock så det vart nästan skoöverdragen.
Hem tog jag en annan väg, Solna till Ekerö via Slagsta.
Kortbyxat, kortärmat, solglasögon i solsken och en annorlunda (för mig) rutt = propagandacykling.

Appel skrev:
> Ha.
>
> Idag var smitvägen mellan Svartlösavägen och
> Badstigen (vid långsjön) asfalterad !!!!! !!!!!
>
> Kändes högtidligt och lyxigt. Plötsligt händer
> det, liksom. Cyklade sista biten hem med ett
> leende på läpparna.

Jo det var efterlängtat. Har kraschat på rullgruset där med min CX (frambromsen sitter felmonterad på vänster sida)

IngvarW skrev:
> Stumpy skrev:
> > Kallt. Tappade Pelotonen vid första
> > rödljuset.
> > Misär!
>
> Samma här, hjälpte inte att jag gled över på
> rött, hamnade för långt efter och som gammal
> gubbe var man rökt. Annars var det en fin morgon
> med vattenånga över sjöarna och bländande
> sol..

Det "tråkiga" med Pelotonen är att man inte hinner njuta av omgivningarna och vädret. Noterade dock älvorna som dansade i Duvnäsviken. Vår grupp på ca sex, blev tre i Fiskis, två efter Stationsbacken och sedan fick jag cykla ensam från Grustagsvägen. Nån sorts träning blev det väl iallafall.

Helkama raisu skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Ha.
> >
> > Idag var smitvägen mellan Svartlösavägen och
> > Badstigen (vid långsjön) asfalterad !!!!!
> !!!!!
> >
> > Kändes högtidligt och lyxigt. Plötsligt
> händer
> > det, liksom. Cyklade sista biten hem med ett
> > leende på läpparna.
>
> Jo det var efterlängtat. Har kraschat på
> rullgruset där med min CX (frambromsen sitter
> felmonterad på vänster sida)

;-)

Stumpy skrev:
> IngvarW skrev:
> -----
> > Stumpy skrev:
> >
>
> > > Kallt. Tappade Pelotonen vid första
> > > rödljuset.
> > > Misär!
> >
> > Samma här, hjälpte inte att jag gled över
> på
> > rött, hamnade för långt efter och som gammal
> > gubbe var man rökt. Annars var det en fin
> morgon
> > med vattenånga över sjöarna och bländande
> > sol..
>
> Det "tråkiga" med Pelotonen är att man inte
> hinner njuta av omgivningarna och vädret.
> Noterade dock älvorna som dansade i Duvnäsviken.
> Vår grupp på ca sex, blev tre i Fiskis, två
> efter Stationsbacken och sedan fick jag cykla
> ensam från Grustagsvägen. Nån sorts träning
> blev det väl iallafall.

Det är sant men njuta får man göra både dit och hem istället. Körde också imorse, kändes som en relativt stor förstagrupp som höll till slutet. Hade lite dålig koll på hur många som flög av. Trist om rödljus och dylikt sätter käppar i hjulen (pun intended) och kanske inte form för dagen!

Blev pendling medelst bil sen, var rätt seg efter morgonens strapatser.

Helkama raisu skrev:
> Appel skrev:
> -----
> > Ha.
> >
> > Idag var smitvägen mellan Svartlösavägen och
> > Badstigen (vid långsjön) asfalterad !!!!!
> !!!!!
> >
> > Kändes högtidligt och lyxigt. Plötsligt
> händer
> > det, liksom. Cyklade sista biten hem med ett
> > leende på läpparna.
>
> Jo det var efterlängtat. Har kraschat på
> rullgruset där med min CX (frambromsen sitter
> felmonterad på vänster sida)

Är inte standardmontaget från fabrik att vänster broms är fram?

lundatok skrev:
> Kämpigt.

Stackare, det ligger ju DÖDSKOTTAR i vägen för din framfart!!!

Kvalster skrev:
>
> Är inte standardmontaget från fabrik att
> vänster broms är fram?

Jo precis, det måste vara något fel på svenska cyklister ;) (Engelsmän och motorcyklister har frambroms på höger)

Nerstänkt med spolarvätska på Vämdövägen imorse. Det blir en tuff höst...

Lugnt hem. Någon pelotonist hade nog förolyckats i höjd med Drevinge gård i morse. Det luktade surt och dött från diket. Det går ju fort i den backen.

Stumpy skrev:
> Kallt. Tappade Pelotonen vid första rödljuset.
> Misär!

Bit i. Det kommer.

Fjärdebrunn skrev:
> Nerstänkt med spolarvätska på Vämdövägen
> imorse. Det blir en tuff höst...
>

Det är något med Nacka-bilisterna. Cyklade ut till Älgö förra helgen när en Range Rover åkte upp jämnsides med mig, vevade ner rutan och passageraren sträckte ut ett finger och skrek "cyklistdåre". Vad jag vet gjorde jag inget fel alls. Låg till och med så långt höger att det var lite obehagligt. Jag var lite sugen på att ta reda på ägaren och ringa upp, men när jag kom hem hade jag lugnat ner mig så pass att jag glömt reg-numret.

Ett par dagar innan det cyklade jag på värmdö och fick några nära döden-upplevelser när folk, trots spikrak bred väg, tyckte att det var roligt att köra om så nära som det bara går.

Nacka-Värmdö-posten hade några cyklisthatar-kampanjer förra året. Tror det kanske har ökat konflikterna.

skrotfot skrev:
> lundatok skrev:
> -----------------------------------------------------
> > Kämpigt.
>
>
> Stackare, det ligger ju DÖDSKOTTAR i vägen för
> din framfart!!!

#kämpa!!!

Fjärdebrunn skrev:
> Lugnt hem. Någon pelotonist hade nog förolyckats
> i höjd med Drevinge gård i morse. Det luktade
> surt och dött från diket. Det går ju fort i den
> backen.

Kände det redan i morse nä Peloton passerade, men tänkte att det nog var dagiset som gjorde något experiment. Typ odla maggots.

Ingen pendling idag fredag pga extra semester men behövde en tur/retur Bålsta ändå. Pga krasch med crossen tidigare i veckan togs "fulcykeln" ut (iofs hygglig MTB HT men med akut renoveringsbehov).
Väl inne i Bålsta glider en jättetrevlig LVG-cyklist upp vid sidan med klubbtröja och allt och säger - "Fan, du har ganska bra fart på den där!"
Kanske är det snällaste någon sagt till mig någonsin... :-)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp