Ingen cykel idag pga ANLEDNING men hemsk hempendling igår.
Började cykla efter semestern den här veckan, på min gamla stålhäst då någon klev in på tomten i början på sommaren och lyfte ut min och grabbens cyklar när vi inte var hemma och ingen ersättningscykel har inhandlats - än.
Kom i "samspråk" med en upprörd bilist som körde ut i en korsning där jag och sambon skulle korsa på cykelvägen och två barn kom från andra hållet och han bara körde rakt förbi övergångsstället. Jag hann bromsa in och köra bakom honom men la handen på biltaket för att inte krascha och då tittade han långt efter mig med telefonen i handen...
Åkte lugnt vidare och fick kommentar från sambon att det inte var så konstruktivt att "banka" på bilen utan att jag skulle ha stannat och pratat med honom om jag ville påpeka att det inte var trafiksäkert att prata i telefon när man kör i trafiken och att man bör stanna och släppa fram, åtminstone, barn som kommer på övergångsställen. Kunde iofs hålla med om det men det var mest för att inte själv gå omkull som jag stöttade mig på bilen.
Efter några hundra meter så kom han farandes, tutade och vevade ner rutan och skrek att jag skulle stanna. När jag inte gjorde det direkt så tog han ut snusen och kastade mot mig...
Sen blev det trångt och jag var tvungen att lämna cykelbanan (som tog slut) och var nu på vägen. Då körde han fram en bit och fulparkerade på trottoaren och hoppade ut framför oss. Kom emot mig med utsträckta armar så det var bara att stanna för att inte bli omkullknuffad.
Sen blev det en "animerad" diskussion om lämpligheten att inte ha koll på trafiken omkring sig och prata i telefon samtidigt som man kör rätt igenon övergångsställen kontra hur rätt det är att slå på andras bilar.
Han var helt stissig och om inte sambon varit med så tror jag att han hade gått till handgripligheter.
När han kom emot mig var jag helt inställd på att han skulle börja slåss men han höll sig till att skrika, vara hotfull och ifrågasätta vår rätt till att vara i trafiken samt vår intelligens, på ett mindre vältaligt sätt kan tilläggas..., och sen att sparka på min cykel med argumentet att "nu var det lika" eftersom han ansåg att jag hade sparkat på hans bil.
Då fick jag bita mig i tungan för att inte börja skratta och kommentera den barnsliga nivån.
Jag insåg att vi inte skulle kunna komma vidare i diskussionen så jag föreslog att vi skulle ringa polisen som kunde hjälpa oss att reda ut det hela men det ville han inte så jag tog min cykel och åkte vidare.
Jag hoppas att han lugnade ner sig och inte hade en lika dålig fortsättning på sin dag som han verkade ha haft innan. Stackars människa! (hoppas också att han inte kör på någon i framtiden)