Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Marren skrev:
-------------------------------------------------------
> Booo för blinkmongon!

Cyklade om en discocyklist idag, blinkade rött bakåt och vitt framåt, hur står dom ut med sig själva?!? Bra pendling annars, varmt och skönt.

13 Oktober

Bilagor

• 13okt.jpg
    13okt.jpg
    35.7 KB · Besök: 50
Någon mer än jag som reagerat på att man försökt införa enkelriktning av cykelbanorna längs med Norrtäljevägen förbi Riksmuseet? Dels genom målning och dels genom att man satt upp "Cykelbana upphör" skyltar vid infarterna från "fel" håll.
Det är även en ren cykelbana på östra sidan (mot museet). Ingen gångbana alls.
Dålig, ogenomtänkt och svårbegriplig lösning som vanligt mao.

Näst intill perfekt pendlingsväder. 5 grader varmt, vindstilla och lite blöt asfalt. Synd bara att benen inte hade vaknat. 33 km tog 1:07...

Gick från sängen till skrivbordet hemma. Principen "För sjuk för att cykla, för sjuk för att vara på kontoret"- kan leda till en hel del jobb hemifrån.

Cyklade om två civil klädda poliser på tokfula poliscyklar längs Norr Mälarstrand i morse. Blev lite extra uppmärksam på hur jag cyklade sen. Bla cyklade jag om en cyklist nära slussen där det är heldragen linje mellan cykelbanorna (under T-bane bron). Så får man säkert inte göra, men inget jag tänkt på tidigare.

Generellt så tror jag att ju fler som börjar cykla desto mer uppstyrt och tråkigt kommer det bli på cykelbanorna. Så, sluta cykla och ta bilen för bövelen.

Senast ändrad:
Hade tydligen beställt abonnerade rödljus längs pendlingsvägen idag. Lika bra det. Det var bra att jag körde en skogsrunda i söndags. Pendlingstraden börjar kännas tradig.

Senast ändrad:
Tog en vilodag igår efter två CX-tävlingar och en volleybollmatch under helgen.
Idag ljumt, lugnt och skönt längs pendlingsvägen. Grusrull mellan Tyresö Golf och Äventyrsbanan som vanligt. Fick frågor om mina Vittoria Randonneur Hyper när vi väntade på grönt vid Tegelbacken. Tror jag fick bingo vad gäller rödljus. En bra morgon!

Cykelbana avstängd Älta, nedanför Statoil, pendlingsstråk. Ingen avspärrning eller skyltning annat än varning för vägarbete.

Körde förbi 4 byggsnubbar som stod och glodde och bakom kröken stod en grävmaskin över hela cykelbanan. Snirklade mig förbi i vad som visade sig vara nytillplattad sand (samma färg som asfalten, kunde gått illa). Ledsen för att jag sabbade sanden men de får väl sätta ut avspärrningar eller åtminstone säga något.

Fick sällskap av trevliga herrar på hem igår och på väg in i morse. Så mycket roligare det blir. Inser hur inrutad man är i rutinen - samma sak dag ut och dag in. Ska nog försöka bryta mitt mönster/rutin oftare, enklast är väl att ta andra vägar. Några andra tips? Satsa allt på ett strava segment?

bsandborgh skrev:
> Någon mer än jag som reagerat på att man
> försökt införa enkelriktning av cykelbanorna
> längs med Norrtäljevägen förbi Riksmuseet?
> Dels genom målning och dels genom att man satt
> upp "Cykelbana upphör" skyltar vid infarterna
> från "fel" håll.
> Det är även en ren cykelbana på östra sidan
> (mot museet). Ingen gångbana alls.
> Dålig, ogenomtänkt och svårbegriplig lösning
> som vanligt mao.

Va? Förstår inte vad som är ogenomtänkt och svårbegripligt, tycker att dubbelriktade cykelbanor är ett elände. Vill slippa alla laxar.
Till stan kör jag alltid under Roslagsvägen vid Frescati och sedan på höger sida till Roslagstull och från stan på höger sida från Roslagtull.
Största problemet att cykla från Danderyd/Täby till och från stan är den dubbelriktade delen mellan Stocksunds station och Frescati.

Kvalster skrev:
> bsandborgh skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon mer än jag som reagerat på att man
> > försökt införa enkelriktning av cykelbanorna
> > längs med Norrtäljevägen förbi Riksmuseet?
> > Dels genom målning och dels genom att man satt
> > upp "Cykelbana upphör" skyltar vid infarterna
> > från "fel" håll.
> > Det är även en ren cykelbana på östra sidan
> > (mot museet). Ingen gångbana alls.
> > Dålig, ogenomtänkt och svårbegriplig
> lösning
> > som vanligt mao.
>
> Va? Förstår inte vad som är ogenomtänkt och
> svårbegripligt, tycker att dubbelriktade
> cykelbanor är ett elände. Vill slippa alla
> laxar.
> Till stan kör jag alltid under Roslagsvägen vid
> Frescati och sedan på höger sida till
> Roslagstull och från stan på höger sida från
> Roslagtull.
> Största problemet att cykla från Danderyd/Täby
> till och från stan är den dubbelriktade delen
> mellan Stocksunds station och Frescati.

"Cykelbana upphör" betyder ju inte cykling förbjuden. Det svårbegripliga är att det finns en cykelbana på andra sidan skylten.

Kul att cykla igen! Nu med kallväderkepesen på. Benen känns starka i nån minut, sen blir det misär.

Federicos bilder är genialiska! Kul att se wannabefedericornas bilder också förstås.

Men laxar, det gör väl bara dom som cyklar mot enkelriktat? Dubbelriktat då är man ju beredd på möte.
F.ö så laxar vi väl alla ibland, låt folk vingla på lite, det ska vi väl klara :-)

Stod och väntade på grönt ljus i St mossen när en man i svarta kläder, på svart cykel, utan hjälm, klipper rödljuset. Som man sett tusen ggr och jag hade inte noterat det om det inte var för att det stod en polismotorcykel brevid.

Han blev direkt tagen åt sidan av polisen. Vilken tomte!

Tog en omväg över järva imorse, krispigt och fint där nu. Fick ihop 25km istället för 11, men att inte behöva se en bil på 40min gör något med humöret

AxelSthlm skrev:
> Stod och väntade på grönt ljus i St mossen när
> en man i svarta kläder, på svart cykel, utan
> hjälm, klipper rödljuset. Som man sett tusen ggr
> och jag hade inte noterat det om det inte var för
> att det stod en polismotorcykel brevid.
>
> Han blev direkt tagen åt sidan av polisen. Vilken
> tomte!

Utan hjälm! Skandal, hoppas det blev dryga böter för detta lagbrott!

bsandborgh skrev:
> Någon mer än jag som reagerat på att man
> försökt införa enkelriktning av cykelbanorna
> längs med Norrtäljevägen förbi Riksmuseet?
> Dels genom målning och dels genom att man satt
> upp "Cykelbana upphör" skyltar vid infarterna
> från "fel" håll.
> Det är även en ren cykelbana på östra sidan
> (mot museet). Ingen gångbana alls.
> Dålig, ogenomtänkt och svårbegriplig lösning
> som vanligt mao.

Skyltarna (iaf. den som säger cykelbana upphör norrifrån på östra sidan) har väl suttit där i flera år? Ganska få som följer dem dock. Söderut är det ändå bäst att cykla under Roslagsvägen vid Bergianska men norrut så behöver man korsa trafikljuskorsning minst en gång för att ta sig från stan.

nisseson skrev:
> Skyltarna (iaf. den som säger cykelbana upphör
> norrifrån på östra sidan) har väl suttit där
> i flera år?

Nej, de kom upp nu i samband med ommålningen av linjer och symboler. Innan bygget av Norra Länken (Då västra cykelbanan var avstängd) fanns en vanlig "Förbud mot infart med fordon" (C1) där du menar.

bsandborgh skrev:
> nisseson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Skyltarna (iaf. den som säger cykelbana
> upphör
> > norrifrån på östra sidan) har väl suttit
> där
> > i flera år?
>
> Nej, de kom upp nu i samband med ommålningen av
> linjer och symboler. Innan bygget av Norra Länken
> (Då västra cykelbanan var avstängd) fanns en
> vanlig "Förbud mot infart med fordon" (C1) där
> du menar.

Hmm, du har rätt, jag kollade Google street view nu (med foto från juli -14 och bakåt).

Vilken JÄVLA MISÄR!

IMG_2916.jpg

Postar någon sorts psuedo bild över hur det borde varit....

Istället var det:

Motvind, småspik, kallt och skitigt. Eldöverfall, trafikljus, vägarbeten, snor, bajsnödig och så tar vi en glasbit i bakdäcket på det... HELVETE....TJUGOFEM KOMMA FYRA...

Skarmavbild2015-10-13kl.19.01.54.png

IMG_2944.jpg

Fattar inte vad fan jag ska på cykelvägen att göra... ligger bara en massa skit.

Jeppe_E skrev:
> Vilken JÄVLA MISÄR!
>
>
>
> Postar någon sorts psuedo bild över hur det
> borde varit....
>
>
> Istället var det:
>
> Motvind, småspik, kallt och skitigt.
> Eldöverfall, trafikljus, vägarbeten, snor,
> bajsnödig och så tar vi en glasbit i bakdäcket
> på det... HELVETE....TJUGOFEM KOMMA FYRA...
>
>
>
>
> Fattar inte vad fan jag ska på cykelvägen att
> göra... ligger bara en massa skit.

HTFU!

Eldöverfall låter dock jobbigt...

Själv var jag jävligt trött idag. Fullt kaos på jobbet dödar allt vad motivation heter. Ont i magen av att ha ätit för mycket kaka. Såg dock 5 rådjur. Inga älgar dock, dom är nog döda redan :(

Försökte zenpendla både i morse och hem. Fann det dock behagligare att suga hjul på de som då körde om. Tackade för skjutsen och erbjöd mig att dra en bit på hemväg. Då ville han dock slå av för ett litet snack vilket jag också fann vettigt. När en hybrid gnisslade om mig i Österviksbacken insåg jag att jag höll rätt tempo.

Blev utskälld av en tant i Solna för att jag bländade. "Vad i helvete! Rikta din jävla lampa!" skrek hon.
Jag kan meddela att lampan riktades omedelbart ner och jag har nu dragit åt fästskruvarna. Den fick tydligen en smäll i vurpan vid Skurubron i går morse.

Hann inte tacka kärringen, så om du ser det här: Tack!

Jag blev arg för första gången på länge på vägen hem.
Länge sen jag mötte en så envis vänstertrafikcyklist som idag. Blir ju så jefla konstigt när båda lägger beslag på samma sida.
Slutade med att jag från stillastående också fick välja VÄNSTER.
Orka vara tjock gubbe som principstoppar trafik i trekvart liksom... Näppeligen.

Tummen ner och upp till elitpendlaren framför mig som drog ett uppenbart rödljus för cyklister när bilarna fick svänga höger för att korsa vår väg. Tokarg hängde bilisten sig på tutan när han fick bromsa för att inte mosa cyklisten. Dock fick jag ett bra samtalsämne med söta tjejen som snällt stod med sin cykel och väntade.

Hade behövt finna lite zen idag.
Först växte irritationen pga kille på 80-talsracer som envisades med att trampa på i vänsterled längs Skeppsbron med stora hörlurar på så att han effektivt kunde blockera ut allt som hände bakom honom.
Strax därefter så kör någon utan riktig koll på sin cykel in med sitt framhjul i först mitt ben och sen mitt bakhjul, dock långt ifrån någon vurpa som tur var.
Försökte sen varva ner och andas ut styr-vreden sista kilometrarna.

Racerpendling. Känns som man får ta varje tillfälle i akt nu :)
Händelselöst idag, men igår fick jag mig lite gångpromenerarilska. Stod still för rött vid ett övergångsställe när en av alla som gick över bestämde sig för att jag stod i vägen och demonstrativt dundrade in sin väska i mitt framhjul samt gav mig en sur blick och en högljudd suck. Hon hade säkert läst metros cykelhatarkolumnist.

Mörkt och mysigt. Måste ha glömt ladda lampan för den slog om till rött på batterilampan nästan direkt. Måste parkera en passande sladd på jobbet innan det blir mörkt på hemvägen också.

Allvarlig decimering av sommarhalvårscyklisterna just nu i Malmö. Stabilt ensiffriga Celsius och typ hälften så mycket cyklister som förra veckan...

RideOn skrev:
> Jag blev arg för första gången på länge på
> vägen hem.
> Länge sen jag mötte en så envis
> vänstertrafikcyklist som idag. Blir ju så jefla
> konstigt när båda lägger beslag på samma
> sida.
> Slutade med att jag från stillastående också
> fick välja VÄNSTER.
> Orka vara tjock gubbe som principstoppar trafik i
> trekvart liksom... Näppeligen.

Har haft en fruktlös "diskussion" med en kille vid 6-tiden på morgonen för någon månad sedan. Han vägrade ge sig utan menade att det råder vänstertrafik på cykelvägar. Slutade med höjda röster innan jag gav upp och körde vidare.

(kom på att jag just kört om en cyklist på höger sida, ropade högertrafik och stannade när han ropade något tillbaka och diskussion uppstod...)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp