Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 7

Damen jag brukar möta som kör med röd blinkande lampa fram hade idag bytt ut den mot en lampa med fast vitt ljus.

Skickade en felanmälan om en utbränd moped som borde flyttas från gcbanan norr om Lövstavägen.

Vid 05:30 tyckte jag bestämt det var snöflingor som virvlade i pannlampans sken. Spottades på gamla Saltsjöbadsvägen. Årets första i Stockholmstrakten?

Janek skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Det är en frustrerande situation som uppstår
> inte helt sällan när man är både snabbstartad
> och laglydig. Jag stannar alltid till vänster
> bland cyklisterna i korsningar, men ibland
> ställer sig nån annan cyklist till vänster om
> mig och börjar sedan cykla när det fortfarande
> är rött. När jag hinner ikapp dem (oftast mitt
> i/i slutet av korsningen) ligger jag alltså på
> insidan om jag inte girar vänster långt ut i
> gatan. Låter jag dem åka före så kan jag
> troligen inte cykla förbi dem förrän i nästa
> korsning, om det inte är tomt i bilfältet
> bredvid.
>
> Jag är ingen fartgalen MEMIL, men vill gärna
> hålla bekvämt marschtempo mellan korsningarna
> och inte sakta ner till flanörcyklisttempo.

Kan bara hålla med. Fattar inte hur den som cyklar långsamt kan tycke det är lämpligt att glida fram i vänsterled, alternativt tränga sig längs fram för att sedan bromsa upp hela följet efter. HAtar dem.

Janek skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------

>
> Det är en frustrerande situation som uppstår
> inte helt sällan när man är både snabbstartad
> och laglydig. Jag stannar alltid till vänster
> bland cyklisterna i korsningar, men ibland
> ställer sig nån annan cyklist till vänster om
> mig och börjar sedan cykla när det fortfarande
> är rött. När jag hinner ikapp dem (oftast mitt
> i/i slutet av korsningen) ligger jag alltså på
> insidan om jag inte girar vänster långt ut i
> gatan. Låter jag dem åka före så kan jag
> troligen inte cykla förbi dem förrän i nästa
> korsning, om det inte är tomt i bilfältet
> bredvid.
>
> Jag är ingen fartgalen MEMIL, men vill gärna
> hålla bekvämt marschtempo mellan korsningarna
> och inte sakta ner till flanörcyklisttempo.

Även min helt icke-memiliga fru som håller sig till solskenspendling på damcykel under den varma årstiden blir fullständigt vansinnig av den sortens beteende. Hon kan komma fram frustande av ilska över folk som prompt ska ställa sig längst fram vid rödljusköerna och sen inte komma iväg för att sedan upprepa beteendet vid nästa rödljus efter att frun (och de flesta andra) har kört om hen. Detsamma gäller rödljuskörare som blir omkörda och sen fortsätter och vingle förbi vid nästa rödljus. Gärna fibblande med mobilen samtidigt.

Nu ska iofs sägas att frun är en ganska rapp och hetsig damcyklare..... :-)

Fick sällskap av snabbpendlare på cross med gul jacka sträckan Skanstull - Hagsätra. Vi pratade en del men jag frågade aldrig om du finns på Happy. Gör du det?

Han nämnde även en annan snabbpendlare han försökte hänga på härom dan. Hans beskrivning: oval klinga, kort och gigantiska lår. Måste helt klart ha varit Stuvstaix! :-)

Sen kom det ikapo en skäggis på Crescent-cross också innan Hagsätra när vi låg och slöcyklade som jag också sett förut. Nån som känner igen sig på beskrivningen?

Senast ändrad:
Det har ju hänt att jag har klagat på alla som pendlar med sina skogslampor i denna tråd under gångna vintrar... så idag mötte jag nån bländarjävel på Solnavägen, och när jag passerat såg jag att personen hade en Philips-lampa, men alldeles för uppåtriktad. Suck.

Förvånansvärt pigga ben trots morgonens CX runda och ett glas rött på jobbet. Det var nog pinot noiren som gjorde det.

Annars mest bilister som kör ut, in och svänger som det passar dem. Vi behöver få bort dem från gatorna.

Enber skrev:
> Det har ju hänt att jag har klagat på alla som
> pendlar med sina skogslampor i denna tråd under
> gångna vintrar... så idag mötte jag nån
> bländarjävel på Solnavägen, och när jag
> passerat såg jag att personen hade en
> Philips-lampa, men alldeles för uppåtriktad.
> Suck.

Hoppas att det inte var jag, hur var cyklisten klädd?

Det var regn och jag tog fel skor. Själva cyklingen var skön ändå, och väldigt ensam då få trotsade domedagsprofetior om extremregn.

En liten bonus var att det var ännu mer kö än normalt på lederna söder om Gbg. Trist för dem som sitter där, men för mig ger det lite extra motivation att rulla förbi biltrafiken.

Pga möten på andra kontor efter lunch fick jag sitta med dyblöta strumpor i 510-skor hela em. Av samma orsak var hälften av kläderna blöta när jag åkte hem. Jag tackar härmed fåren för ulltröja och strumpor.

Eftersom mötet drog ut på tiden och jag var sen till dagis krävdes ett personligt rekord men då vinden låg på åt fel håll blev det istället brinnande lår och ovanligt låg snittfart.... :)

Igår får nog bli sista försöket med tubdäck på Dumslöjden(gammal stålräser med Iterahjul). Hade tänkt att ta in den till finfikat på tisdag ifall det det inte var frost. Men ytterligare en punka satte stopp för det
Ifall nån undrar så går det alldeles utmärkt att montera vanliga tubdäck på 630 mm kanttrådsfälgar. Och cykeln rullade trevligt lätt på 8 bar. Men min teori är att eftersom så mycket av däcket försvinner ner i fälgen så blir det väldigt känsligt för genomslagspunkteringar.
Kul att prova, men inte särskilt praktiskt.

dabac skrev:
(gammal stålräser med Iterahjul).

Var det du på Vasagatan vid 8 tiden?

Supertramp skrev:
> Fick sällskap av snabbpendlare på cross med gul
> jacka sträckan Skanstull - Hagsätra. Vi pratade
> en del men jag frågade aldrig om du finns på
> Happy. Gör du det?

Hej! Brukar läsa lite på Happy av och till men har inte registrerat konto förrän nu.

Min svartvita CAADX fick sällskapa lite med en annan CAADX, silver/alu, på Skanstullsbron mot söder. Nu rejäl eftersvett...

Myspendling. Rätt så händelselöst förutom att jag tror att jag spottade federico vid Hökmossevägen. Hade hälsat om jag varit 50m närmare och cyklat samma väg sen.

Vecka 2 med trasig ringklocka. Ska förstås åtgärda, men jag glömmer bort det hela tiden. Och det funkar faktiskt att cykla utan.

BOFH skrev:
> Myspendling. Rätt så händelselöst förutom att
> jag tror att jag spottade federico vid
> Hökmossevägen. Hade hälsat om jag varit 50m
> närmare och cyklat samma väg sen.
>
> Vecka 2 med trasig ringklocka. Ska förstås
> åtgärda, men jag glömmer bort det hela tiden.
> Och det funkar faktiskt att cykla utan.

Stämmer bra! Var det du som kom från Fruängen/Västertorp i korsningen där man bygger cykelbron?

Fina höstfärger i området runt Hökmossen.

Bilagor

• 20okt.jpg
    20okt.jpg
    133.9 KB · Besök: 47
Hela vägen på en växel -- tjohoo! (Det är sånt jag roar mig med när ni andra tävlar förbi ;)

En fråga också: min phillips-lampa har ovanan att hoppa ur vid minsta lilla gupp, betyder det att jag satt dit den fel på nåt vis eller är det ett känt problem?

Trevlig måndag allihop.

Lämnade in bilen på plåt och lackjobb ute i Tyresö. Riktigt trevligt att cykla iväg därifrån sedan. Tjockt med bilar på Örbyleden och runt Årsta/Johanneshov var det stillastående . För att inte snacka om infarten mot Hornstull. Cykling äger!

federico skrev:

> Stämmer bra! Var det du som kom från
> Fruängen/Västertorp i korsningen där man bygger
> cykelbron?
>
> Fina höstfärger i området runt Hökmossen.

Japp, det var jag. Ryggsäck med orange regnsskydd. Vit hjälm och ninjakläder i övrigt :)

Mmmm, det är en vacker årstid. Om du cyklar där jag kom ifrån, vid bygget, så har det varit lövorgie både på marken och i träden senaste veckan. Idag verkade de dock ha sopat litegrann.

Borde alltid vara sen och cykla kring 9. Ingen trängsel eller köer och betydligt färre bilar också.
Bland cyklisterna var nog kvoten som blåste genom varenda rödljus dock ännu större än vanligt.

Idag var det varmt. Tog sovmorgon och var en timme senare än vanligt. Det märks på antalet cyklister att säsongen börjar ta slut för många. Vid 7-halvåttatiden brukar det vara lämmeltåg norrut på Liljeholmsbron. Så dock inte i morse.

Rödljusintervallet vid Fotografiska var väääldigt långt idag. När jag stod där och väntade passerade mängder med cyklister mot rött. En av dem var nära att köra på en fotgängare vid det efterföljande övergångsstället. Till på köpet, så hytte han med näven mot fotgängaren, som svarade med att vifta med paraplyet och muttra några svordomar. Roligare än så blev det inte, men ganska skönt väder iallafall.

Stumpy skrev:
> Rödljusintervallet vid Fotografiska var
> väääldigt långt idag. När jag stod där och
> väntade passerade mängder med cyklister mot
> rött. En av dem var nära att köra på en

Något verkar ha hänt med det rödljuset. Någon klåfingrig myndighetsutövare verkar ha ändrat inställningen till att det ska vara rött medan bussfilen bredvid har grönt (streck), trots att bussar i bussfilen aldrig svänger höger in vid Fotografiska. (Och då räknar jag inte de som fulkör i bussfil.) Har blivit helt bissara rödintervaller.

Lånade ut min pump till en kille som fått punka vid Slussen. Hoppas det gav lite karma. Annars sprättiga ben trots tre timmar mtb igår. Riktigt varmt och skönt.

Gubbpendling!
Äntligen.

Stålhingsten åter på banan.
Skönt att kunna Zencykla igen och komma fram, lite senare, men osvettig till jobbet.

Regn och sol om vart annat, för mycket kläder hade jag men det var ändå skönt att vara tillbaka i sadeln efter en vurpa som hållit mig borta i en dryg vecka.

fyrbåk skrev:
> Stumpy skrev:
> -----
> > Rödljusintervallet vid Fotografiska var
> > väääldigt långt idag.
>
> Något verkar ha hänt med det rödljuset.

Felanmält. Får se om det händer något. Som det är nu så börjar de som trots allt stannar för rött att köra istället, eftersom man tror att ljusregleringen hängt sig.

Fredag eftermiddag, fyllo satt med benen rakt ut i cykelbanan, ångorna hade räckt för att bli full själv :-D

Imorse var det bra att de gående gick och glodde på mobilerna, då syntes de!

Slagskott på foten under hockeymatchen igår gjorde det mindre skönt att spänna cykeldojorna idag men det funkade.
Skönt pigg i benen trots 3x20 minuters match igår.

Mörkt, varmt och nästintill folktomt. Gående cykelhatande Idioter på cykelbanan i rampen som gick uppför när jag var på väg ner, gick i motstående cykelbana först och såg mao att jag var där, vad gör killen (medelålders), räcker ut tungan och byter sida, dvs precis framför mig. Tvär gir och förbannad. Tur att inga fler cyklister var där. Vi snackar inte breda banor, 90 cm på sin höjd. (På Krister Isakssons bild ser de större ut än i verkligheten...)

(bild är alltså från http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/moderat-cykelpolitik-del-4.htm )

Bilagor

• 11119.jpg
    11119.jpg
    32.6 KB · Besök: 41
Jag undrar hur mycket planerarna skrattade när de planerade cykeltrafiken vid Älvsjö station. De måste ha varit mer än måttligt berusade.

Monterade kompislapp igår. Känns bra m tanke på vädret och planerad cx-runda. Det funkade utmärkt att använda ett par dm Nokian DH-slang. Den syddes fast med två buntband som sitter i borrade små hål i ytterkant på framstänkans gummiflärp. Smetade även på lite kontaktlim på insidan av stänkflärpen innan jag satte dit slangbiten. DH-slang väger ju som ett lätt XC-däckg den lilla biten rör sig knappt i 30 km/h :)

Mötte pendlare iklädd varselkläder med dubbla 900+ lumen lampor i strobe-läge, givetsvis blinkande i otakt. Återfick full syn efter cirka 2 min. Förutom detta så va det väldigt behagligt...

Gubbstark skrev:
> Jag undrar hur mycket planerarna skrattade när de
> planerade cykeltrafiken vid Älvsjö station. De
> måste ha varit mer än måttligt berusade.

Exploateringskontoret i ett nötskal.
De tänkte inte alls, trots mätningen av genomgående trafik (ca 75%) så hade man inte gjort ngn lösning. Därav blev cykelgaraget mindre än man planerat för eftersom man från början glömt bort oss som måste korsa spåren för att komma dit vi vill. Och inte släpa cykeln ner för trappor... Älvsjö Station, mitt hatobjekt på jorden ;-)
Kan säga att gamla stationen var långt bättre. Lite trist ful cement kanske och kass för de som var tvungna att ställa cykeln för att ta pendeln. Var nog inte lätt att hitta plats. I ställen stod cyklarna typ på varandra (vanliga ställ utan fastlåsningsmöjlighet. Varför det stod fullt av cyklar vid varenda litet staket.
Nu räcker iofs inte garaget till och det började bli anarki igen. Men döm om förvåning när man faktiskt satte dit en hel massa fastlåsningsstolpar. Nu står cyklarna i prydliga rader och PRO går dit och sätter på regnskydd på sadlarna så fort det regnar :-) Skitfint med alla sadlar chockrosa!

Vafan. Trodde jag skulle slippa bli sjuk då det inte blev något efter förkylningskänningarna i slutet på förra veckan, men nu kändes det risigt igen innan jag begav mig hemåt.
Vulpine-jacka och Rainlegs var lagom för duggregnet.

Kanske skrotfot på CAADX jag rullade förbi på Skanstullsbron?

izar skrev:
> Enber skrev:
> -----
> > Det har ju hänt att jag har klagat på alla
> som
> > pendlar med sina skogslampor i denna tråd
> under
> > gångna vintrar... så idag mötte jag nån
> > bländarjävel på Solnavägen, och när jag
> > passerat såg jag att personen hade en
> > Philips-lampa, men alldeles för uppåtriktad.
> > Suck.
>
> Hoppas att det inte var jag, hur var cyklisten
> klädd?

Sent svar, sorry jag minns inte klädsel. Om du har din Philips riktad 20 grader uppåt så rikta ned den så att den är nästan horisontell. Mitt tips är att om du siktar på en vägg ca 10m bort brukar det bli bra när den ljusstarka ljuskäglan når nån meter upp på väggen. Jag har märkt att det gör stor skillnad att ha lampan riktad precis rätt, annars får du inte ut ljuskäglan där den gör nytta mest på marken framför dig.

Får man använda tråden som bikt? Vet inte varför, men idag drabbades jag av road rage och gjorde massa korkade grejer som iofs inte ledde till någon olycka, men mycket väl hade kunnat göra det. Vill bara säga att jag är ledsen och ber om ursäkt till mina medtrafikanter.

Aliide skrev:
> Mörkt, varmt och nästintill folktomt. Gående
> cykelhatande Idioter på cykelbanan i rampen som
> gick uppför när jag var på väg ner, gick i
> motstående cykelbana först och såg mao att jag
> var där, vad gör killen (medelålders), räcker
> ut tungan och byter sida, dvs precis framför mig.
> Tvär gir och förbannad. Tur att inga fler
> cyklister var där. Vi snackar inte breda banor,
> 90 cm på sin höjd. (På Krister Isakssons bild
> ser de större ut än i verkligheten...)
>
> (bild är alltså från
> http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/mode
> rat-cykelpolitik-del-4.htm )

Min sons cykel blev stulen från den där jävla pundarparkeringen :-(

Det är slum där, inget annat :-((

På vägen hem låg jag bakom en vettvilling. Bara det faktum att han (för det var naturligtvis en han) körde barhuvad säger något redan i utgångspunkten. Först höll han på att braka rakt in en fotgängare som var på väg in i Kungsträdgårdens tunnelbanestation. Visst, fotgängaren såg sig inte för, men man kunde lista ut på långt avstånd att han skulle gå ut och de flesta av oss har viss beredskap för situationer som uppstår. Föranledde låsta bromsar och vilt svärande cyklist mot gångaren. Sen brakade han ut på Kungsträdgårdsgatan i full fart och lyckades tråckla sig genom bussar, gångare och andra cyklister. Hoppade rödljuset vid Strömgatan, men kom inte så mycket längre eftersom det var massor av korsande biltrafik som hade grönt. Typ fem sekunder innan vi andra fick grönt hade han i vart fall trasslat sig genom. Så bar det iväg mot skeppsbron. Först lyckades han pricka ett grönt ljus, men nedanför Slottsbacken var det dags för att skita i rödljus igen. Full fart. Jag kom några sekunder efter och fick grönt. Mitt i bilvägen förbi busshållplatserna och sen slog det lagom om till rött vid övergångsstället mitt på Skeppsbron. Tror ni att dumfan tänkte stanna. Nehädå, istället höll han på att braka rakt in i två tjejer som ledde över sina cyklar på övergångsstället, men undvek dem med minsta möjliga marginal. Där förlorade jag kontakten med honom.

Stackars dumme fan och om du läser detta, hoppas du får någon rejäl minnesbeta nån gång som gör ordentligt ont.

Senast ändrad:
Jag passerade Karlaplan idag och undrar lite hur trafikkontoret tänkte när de planerade cykelbanan som går MOT påbjuden trafikriktning och bara ett kvarts varv runt rondellen. Rondellen är förvisso inte skyltad som cirkulationsplats men lösningen är ändå lite märklig. Jag cyklade naturligtvis högervarv istället.

Småblöt hempendling. Höll på att köra in en gående person som tyckte att det var en bra ide att kliva rakt ut i vägen. Tur att jag inte var en bil då hade det slutat illa.

fyrbåk skrev:
> På vägen hem låg jag bakom en vettvilling.
> Först höll han på att braka rakt in en fotgängare
>
> Stackars dumme fan

izar skrev:
> Höll på att köra in en gående person

Tillbaka
Topp